Erfaringer med Optiontown

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 22/4/14.

  1. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @PeterA - det er så rigtig sagt, alle de bekymringer... - "first class problems, nårh nej, first world problems".. - super det gik igennem... - så skal SAS bare lige opgradere deres fly...
     
    PeterA og tbh "Synes godt om" dette.
  2. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    checkede lige en booking, jeg har. De vil have $72+2 for TXL-CPH. Det kan de glemme...
     
    Nicki Lolk Sørensen og tbh "Synes godt om" dette.
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    muahhaaa.. det er lidt en for høj pris...- det er jo ca. 500kr for 1.000 point...
     
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det kan vel helt ærligt aldrig svare sig pointsmæssigt udover at man kan expense omkostningen og få nogle points på firmaets regning... også selvom det er EQM og ikke ekstrapoints.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @jakobv84 - jeg er enig, men vi så lidt andre tilbud tidligere, tror det var 27€ + 2€.. virker lidt mere tilforladeligt end 72 €...
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det kan selvfølgelig være en let og rimelig billig måde at skaffe lidt basispoint på, hvis man mangler lidt for at på EBG/EBD. Så slipper man for at bruge en masse tid på mileage run ;)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    For prisen på $72, men nogle gange jo, hvis du mangler EQM?
    et af de gode MR til f.eks. BCN giver 10.000 via OSL uden guld bonus. Det koster ca 2.500, så hvis du kan få 1.000 miles for <250 kr er det da samme pris? Plus du får lidt snacks (ikke så meget værd igen, men hvis du er meget sulten!)
     
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Nu tænkte jeg mest på folk, som ikke har tid/mulighed for at bruge en hel dag på at rejse til OSL/BCN for at optjene pointene ;)

    Jeg skal lige prøve at regne lidt på det en af dagene, men en anden mulighed kunne jo være hvis man p.t. flyver nok i SAS Go til f.eks. Sølv, som kan det måske være en overvejelse værd at bruge OT på disse ture for at få Guld istedet. Men så er vi jo tilbage til hvad et guldkort egentligt er værd ;)
     
    Kristian og Ali Taran "Synes godt om" dette.
  9. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Kunne være fedt med en artikel som viser hvordan man bedst kan skarabe eurobonus point. Jeg flyver til sølv og vil meget gerne ha guld snart. Har så godt nok to gange Usa tur snart men desværre på hver sin optjenings periode. Så overvejer virkelig en mileage run men har ikke helt overblik over hvilken destination som gir bedst. Nu har jeg prøvet at opgradere mine usa SAS go billetter til SAS plus via OT. Så må vi se om det går igennem
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  10. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det er nok ikke en helt simpel udregning. Det afhænger jo også af, hvor mange muligheder man egentlig benytter sig af. Fx sparer man årsgebyr på både Diners og Mastercard, hvis man har begge og man får 25% pointstatus samt adgang til lounges som jo også har en form for værdi set i forhold til, hvad en bid mad og drikke koster i CPH. Hvis jeg havde 40000 point (hvilket jeg i øvrigt har om 3 dage efter lige at have påbegyndt en ny kvalifikationsperiode 1 nov), så var der vist ingen tvivl om, at det er det værd at give et par tusind ekstra for at tjene nok point ind til Guld.
     
    Kristian og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  11. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Enig - det vil altid være individuelt. Men jeg vil prøve at komme med nogle eksempler, så kan læseren selv vurdere værdien....

    Men flyver man nu f.eks. 5x t/r til ATH på Go om året og prisen på OT er rimelig, så kunne det sagtens have en værdi for nogen at betale 720EUR (minus årsgebyr for kreditkort) for at få EBG. Så er vi på en pris hvor jeg selv ville overveje det. Specielt hvis de øvrige rejser jeg har er korte eller man kan gøre det i starten af sin optjeningsperiode og dermed få 25% ekstra point i resten af perioden.

    Men igen - det er meget individuelt og der er mange parametre, men regnestykket er sjovt - og det er altid interessant at se hvad forskellige folk vil vurdere værdien af et guldkort til.
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hva fanden... hvis man ikke er herinde skal man jo rent faktisk arbejde så lad os da lege med tanken...

    Der optjenes 2.000pts per vej på CPH-ATH og hvis den så flyves 5x årligt så taler vi trods alt kun 20.000pts (5 x 2 x 2.000) så det er jo nok ikke helt nok til at EBG kan komme i spil. Så vi lægger en årlig ferietur til SFO (med familien på samme PNR så ingen OT her):
    • ATH 5 x 2 x 2.000 = 20.000pts
    • SFO 1 x 2 x 5.500 = 11.000pts
    • Totalt: 31.000pts
    Lad os gætte jeg på at prisen er 500,- per vej for OT fra Go til Plus (da det jo er en længere tur end til TXL) og vi ved at han/hun skal ud at skaffe 19.000 pts. Ergo betales 10 x 500,- for at opgradere turene til/fra ATH for 5.000,- (går udfra optjeningsår = kalenderår) og vi når 51.000.

    OK så er spørgsmålet jo hvad et guldkort er værd over et sølvkort. For at finde ud af det skal der jo sættes noget værdi på goderne -- jeg tager et skud nedenfor bare sådan for at få regnestykket igang (per vej):
    a) Fasttrack security: 50,-
    b) Loungeadgang per person: 100,-
    c) Priority boarding: 25,-
    d) Extra bagage: 0,- [baseret på at vedkommende har 1stk bagage til/fra ATH på GO og med familien er der plads nok i forvejen]
    e) Priority bagage: 25,-
    f) Plus mad/sæde frem for Go: 150,-
    ... problemet er bare at flere af de her jo opnås ved sølv når der flyves SAS -- især i sommerferien.

    Benefits år 1:
    10 x a + b + c + e + f = 10 x 350 = 3.500 [for turene på Plus]

    Benefits år 2:
    10 x a + b + c + e = 2.000 [til/fra ATH]
    Da turen til SFO er i sommerferien giver sølv alene adgang til fast-track, lounge, osv.

    MEN han/hun er jo blevet EBG og derfor optjener i år 2 25% flere pts dvs. 38.750 så nu skal der mindre til at opretholde EBG. I år 2 skal der derfor ikke 10 opgraderinger til men kun 5:
    ATH på Go: 2 x 2 x 2.500 = 10.000pts
    ATH på Go/Plus: 1 x 2.500 + 1 x 2.500 x 2 = 7.500pts
    ATH på Plus: 2 x 2 x 2.500 x 2 = 20.000pts
    SFO på Go: 1 x 2 x 6.875 = 13.750pts
    Total: 51.250 pts

    Eneste bonus ved at købe Plus over EBG i år 2 er mad & sæde = 5 x 150 = 750,-

    Endeligt har vores hovedperson jo også optjent ekstra bonuspoints ved opgraderingerne og værdien sætter jeg til 7 øre per pts.

    Totale benefits på 2 år = 3.500 + 2.000 + 750 = 6.250,-
    Totale extra points på 2 år =
    (20.000 + 20.250) x 0.07 = 2.818,-
    Totale omkostninger på 2 år =
    5.000 + 2.500 = 7.500,-

    ... og hvis vi så lægger et tredje år på også:
    År 3 benefits = 2.000 + 750 = 2.750,-
    År 3 points =
    20.250 x 0.07 = 1.418,-
    År 3 omkostninger =
    5 x 500 = 2.500,-

    Nå -- men sådan kan man jo lege med tallene.

    Personligt ville jeg nok ikke betale de 7.500,- for 40.000 points og EBG når jeg ved hvor ofte jeg er i lufthavnen i sidste øjeblik og hvor tit jeg alligevel boarder sidst, hvor sjældent jeg ville tjekke bagage ind på en tur til ATH, osv.

    Hvis jeg tilgengæld allerede var EBG og dermed stod foran år 3 scenariet ville jeg nok ofre de 2.500 for at opretholde EBG.
     
    Senest redigeret: 13/11/14
    alexanderln, Ekeren, jefi99 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,249
    "Synes godt om" modtaget:
    6,505
    Point:
    113
    Jeg ER stået af :D
     
    Schwert "Synes godt om" dette.
  14. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Venter fortsat på at høre fra Optiontown of resultatet af min anmodning om upgrade. Det interessante er, at jeg i går kl. 15.15 fik en mail fra SAS med en ny rejseplan, hvoraf det fremgår, at jeg skal flyve på z-klasse - altså business. Det fremgår også af bookingen inde i SAS app'en.

    Men Optiontown har her næsten 24 timer efter jeg fik mailen fra SAS, endnu ikke bekræftet min upgrade.

    Status fra Optiontown (pr. 13. november 14.20):
    UTo upgrade 15 nov -2.jpg

    Status hos SAS (pr. 12. november kl. 15.15)
    UTo upgrade 15 nov.jpg

    Siden de lover, at man får besked senest 4 timer før afrejse, har de måske bare ikke så travlt med at opdatere status for bookingen. Eller måske er der bare en inder et sted i Mumbai, som bare ikke kan få fingeren ud.
     
    Ekeren og jefi99 "Synes godt om" dette.
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @jakobv84 - dejligt med en Ingeniør på banen der kan sætte tingene i perspektiv!!
     
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg har ikke selv de store konkrete erfaringer med Optiontown. Men så vidt jeg har hørt, er det vist ikke usædvanligt at man ikke får nogen bekræftelse fra Optiontown, men blot modtager en opdateret rejseplan fra SAS.
     
  17. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Det er helt normalt at OT ikke er så kvikke.

    Jeg har både oplevet at få mail fra SAS flere dage før OT mailen, men også at OT slet ikke har sendt nogen mail.

    OT har værre IT-system end SAS, så man skal ikke forvente for meget.
     
    PeterA "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tænkte nok det var sådan. Deres hjemmeside er jo heller ikke imponerende. De er endda så lige lovlig fremme i skoene, at de har billeder fra SAS' kommende business-class. Ikke troværdigt!

    Man kan jo blot håbe på, at de er så sløve i optrækket, at de ender med at refundere pengene ;)
     
    alexanderln og Kristian "Synes godt om" dette.
  19. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    En ekstra benefit ved at være EBG, hvis ikke den er med under pkt. f (som jeg i øvrigt ikke helt forstår?), er at du kan booke sæde i Go på forhånd uden at betale gebyr. For mig personligt vil det have en forholdsmæssig ret stor betydning i forhold til at få en behagelig rejse, da jeg dermed vil have en bedre chance for at få plads ved eks. nødudgangen hvor der er meget bedre plads til mine meget lange ben :)

    En anden benefit ved EBG er at du ikke skal betale årsgebyr for at have co-brandede Mastercard og Diners Club kort. Det sparer dig for 495 kr. om året og giver dermed mulighed for gratis at optjene (extra-)point på alle dine køb (når man ser bort fra de gebyrer som dele af detailbranchen vælter over på forbrugeren). Her mangler vi bare at kunne få de samme tilbud som svenskerne og nordmændene, men forhåbentligt kommer det også en dag...
     
    Senest redigeret: 13/11/14
    Kristian og Schwert "Synes godt om" dette.
  20. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    f) henviser til at de ture du OT'er til Plus får du jo rent faktisk et Plus sæde. Det har vel en værdi over at flyve Go.

    Det er fair nok med gratis sædereservation. Hvad synes du det er værd?

    Tja... det giver jeg helt ærligt ikke meget for med de gebyrer vi har på kreditkortbrug herhjemme og når første år alligevel er gratis... men vi kan da godt smide en hund eller to på den konto også.
     
    Schwert "Synes godt om" dette.

Del denne side