EuroBonus-fordele ved Luxair-billet på SAS codeshare-rute?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Lars87, 30/10/25.

1. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    "Synes godt om" modtaget:
    90
    Point:
    18
    Jeg skal snart til Luxembourg og har set, at den direkte rute betjenes af Luxair (det luxembourgske flyselskab), som har en codeshare-aftale med SAS. Billetterne hos Luxair ser ud til at være 30 % billigere end hos SAS.

F.eks., ruten København -> Luxembourg den 15. Januar 2025 koster:
    - 828 DKK hos Luxair (LG5436)
    - 1231 DKK hos SAS (SK 8303)

Derfor endte jeg med at købe billetten gennem Luxair i stedet for SAS — selvom jeg er SAS EuroBonus Guld-medlem.

Nu er jeg dog nysgerrig: Kan jeg stadig benytte mine EuroBonus Guld-fordele på denne rute, selvom billetten er udstedt af Luxair (Miles & More / Star Alliance)?

Opdatering:
    Jeg kontaktede SAS kundesupport, som bekræftede, at man godt kan få adgang til SAS Lounge på denne codeshare-flyvning (dog kun loungeadgang – ikke SkyPriority).

I København krævede det lidt forklaring, da jeg måtte påpege, at rejsen med Luxair også kan købes gennem SAS, og at SAS kundesupport har bekræftet loungeadgangen.

I Luxembourg var det derimod helt problemfrit – jeg viste blot mit SAS EuroBonus Guldkort og boardingkort, og så var jeg inde.

[​IMG][​IMG]

Senest redigeret: 5/11/25
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,171
    8,309
    Point:
    113
    Nej - og du havde heller ikke fået de fordele selvom du havde booket codesharen, desværre.

THammer og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    Altså heller ikke hvis jeg bookede igennem SAS' hjemmeside?

4. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,171
    8,309
    Point:
    113
    Præcis. Som EBG får du fordele på SAS flyvninger, skyteam flyvninger og singapore airlines flyvninger. Ikke luxair flyvninger, heller ikke selvom det er en codeshare.

Lars87, Jeblin, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Glem ikke Etihad, TAP, Widerøe. ;) Dem har SAS fortsat EB aftaler med.

Lars87 og Henry "Synes godt om" dette.
  6. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,171
    8,309
    Point:
    113
    Du optjener EuroBonus (bonus-) point med Etihad og TAP, men ikke du får ikke EBG fordele. Det er fortsat kun SAS, skyteam og singapore airlines flyvninger.
    Der er ikke længere nogen aftale med Widerøe.
    Codeshare har ingen indflydelse på dette. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl. :)

THammer, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  7. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    Du har helt ret. Det er kun SQ der står lidt særskilt her

THammer, tbh og Henry "Synes godt om dette"
  8. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Widerøe fremgår fortsat af SAS listes af partner airlines. https://www.sas.dk/eurobonus/partnere/flyselskaber/?filter=earn Aftalen er formelt opsagt pr. 16/10, men der er en 6 mdr. grace periode for de billetter som er booket før aftalen blev opsagt.

Iøvrigt er det lidt spøjst at på du på Etihad både kan optjene point og bruge dem på bonus rejser, mens du på SQ og TAP kun kan optjene point.

9. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    Jeg har opdateret min opslag, man har tilgang til lounge :)

Attached Files:

Calle77, Jeblin, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    1,013
    3,014
    Point:
    113
    Det er klart nyt for mig - jeg har altid troet, at det kun er fly, der opereres af SAS eller partner airlines, der giver adgang til fordelene. Og at det ellers kræver særlige aftaler, feks som aftalerne med SQ.

11. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    @Jeblin måske var det os ren held :)

12. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Udfra chatten, kan jeg ikke helt gennemskue om chatbotten er klar over at det IKKE er SAS som operer afgangen, og at der ikke er nogen partner aftale med Luxair. Specielt "since SAS is also an operater..." i det sidste svar bekymre mig. Hvem der operer afgangen, er en væsentlig oplysning i denne sag. En oplysning, som der ikke må være tvivl om. Jeg er bange for at du vil få et andet svar hvis du spurgt om du har lounge og fasttrack adgang på de specifikke fly nr. eller kontaktede kunde service og talte med et rigtigt menneske.

13. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    Det her var ikke Chatbotten, men en rigtig (menneske) support Agent :)

14. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Det gør det ikke bedre, for jeg tror fortsat ikke at agenten har forstået hvem der rent faktisk opererer de 2 afgange. Der er første gang jeg har hørt at codeshare med et ikke partner flyselskab giver SkyTeam lounge adgang, eller SAS lounge adgang for den sag skyld. Det plejre at være det flyselskab som opererer afgangen, som bestemmer om man har lounge adgang etc.

Lars87 og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Jeg blev for mange år siden afvist i Warszawa. LOT fløj fra Warszawa til Bukarest - men jeg havde købt billetten som TAROM codeshare. Her blev jeg afvist i LOT-longen, fordi det ikke var en LOT billet.

16. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Det som undre mig mest i svaret fra SAS er at afgangen LG5436 skulle give lounge adgang. Det er såvidt jeg har forstået hverken en SAS codeshare, eller SAS som operer det fly, og SAS har mig bekendt ingen partner aftale med Luxair, som giver adgang til at optjene EB point eller andet.

17. tbh

tbh VIP medlem

Beskeder:
    3,171
    8,309
    Point:
    113
    Jeg spurgte forresten ind til dette, til diamant arrangementet. Jeg fik bekræftet af en noget forundret SAS medarbejder at min oprindelige forståelse var korrekt, så hvordan det er gået 'galt' hos SAS kundeservice og begge lounges er en gåde. Så fedt det lykkedes, men vær forberedt på det ikke var normalen :)

frank123, Lars87, jespersm og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side