Har efterhånden spist mig igennem en del af SAS' "madpakker". De slår på tromme for deres spændende, nordiske mad, men hvorfor i alverden står menukortet så (kun) på engelsk? Synes selv mit engelske er hæderligt, men hvad er fx 'vendace fish', 'pickled rutabaga' og 'meadow sweets'? Personalet ombord kan heller ikke svare på det. Det er efter min mening de mest mystiske ingredienser, selv om det faktisk og for det meste smager udmærket. Men hey, SAS, giv os nu en nordisk oversættelse!
Giver dig helt ret. De danske oversættelser er Vendace : Løje ( Sik) - rognen hedder Løjrom på svensk på dansk Løjerogn Rutabaga : Kålrabi Meadow sweets : Røllike
Den skal jeg prøve. Jeg er helt vild med kålrabi. Det er en rodfrugt, som jeg er meget glad for (fik det mange gange i min barndom). Tror dog ikke den er så kendt i Danmark.
Det skulle jeg lige tjekke. Bemærk: Kålroer = Kålrabi: "På dansk forveksles glaskål nogle gange med kålroer" Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Glaskål
Tak for oversættelsen. Jeg kan også selv tjekke, men det kræver en ordbog, så enten må SAS lægge et nordisk "menukort" i boxen, eller så må de købe en ordbog, man kan låne ombord. Og selv med oversættelsen bliver jeg ikke meget klogere: Det er sjældent (for ikke at sige aldrig), at jeg spiser løje med røllike! Men forfriskende at få sine smagsløg udfordret.
Det morsomme er jo, at Løjrom / Løjrogn ikke kommer fra fisken Løje, der er en karpefisk, men fra Heltling, der hører til laksefamilien. Problemet med løjrom er imho, at det ofte akkurat som kaviar sælges på dåse/glas, og den konservering forringer smagen kraftigt. Smagen slås med flere længder af den friske stenbiderrogn OT: Der er en grund til, at kaviar altid serveres med champagne: Så kan smagen af boblerne overdøve de ikke særlig delikate æg, som kun spises fordi de er sjældne. (duk og hurtigt ud til højre )
Så man er sikker på, at kulden bedøver smagssanserne helt? Grunden til at vores forældre altid drak snapsen iskold var, at rød Aalborg i bund og grund smager afskyeligt
Flyselskab: CX Rute: HKG-BKK Hvornår: Februar 2018 Klasse: Business Type: Lunch, jeg valgte thai retten. Smagte ok, men havde håbet på at der var lidt mere spark i den. Andet: Meget venligt crew. Havde “frygtet” at det ville være regional business, men fik herringbone international i stedet. Ikke fordi der er noget galt med regional business overhovedet, specielt når man kender European business.
Flyselskab: CX Rute: BKK-HKG Hvornår: Februar 2018 Klasse: Business Type: Dinner. Valgte bøffen. Den var ok, men havde nok lige fået en tand for meget. Forretten var jeg ikke vild med. Andet: Igen herringbone layout af kabinen. Ca. 40 mins forsinkelse ud af BKK.
Flyselskab: SK Rute: TXL-CPH Hvornår: Februar 2018 Klasse: PLUS Type: Den 6. polarrulle i februar, hvornår f*nden finder de ud at polarrulle kun er for svenskere? Stewardessen fortalte at i går at de havde været i Palanga, Bergen og Berlin og de udleverede stort set ingen ruller. Det er måske derfor at de stadig har dem som en slags Enhancement - så sparer de på maden da ingen spiser dem. Hun sagde at hun mener at grunden til de holder fast ved dem er at de har en lang holdbarhed og er nemme at håndtere. Skyllede ned med en favorit fra Mikkeller, mener nu stadig at Plane Ale (den gule) har været den bedste indtil videre.
Det er lidt svært at forstå at dette bliver ved med at være på menuen. Dog klart hvis det sparer SAS netop ved at tilbyde noget som folk ikke vil have?!!?
Det er jo den perfekte undskyldning for ikke at tilbyde noget. “Vi tilbød vores passagere et “måltid”, men det viste sig at flertallet af passagererne ikke ønskede dette. Vi har derfor, baseret på denne feedback, besluttet ikke at tilbyde noget.”