Pilot Chris: Øh, chef, jeg kommer ikke på arbejde i dag. Motorerne satte ud fordi jeg smadrede dem mod landingsbanen, chef....
Ekstrabladet har de sidste par dage, haft nogle artikler relateret til sagen: https://ekstrabladet.dk/nyheder/kri...ar-skyld-i-fatalt-flystyrt-i-pakistan/8176366 Specielt denne er ret skræmmende læsning: https://ekstrabladet.dk/nyheder/kri...ke-piloter-opdaget-med-falske-papirer/8179121 “En talsmand for PIA, Abdullah Hafeez Khan, siger til AFP, at regeringen ved en undersøgelse sidste år havde fundet ud af, at 150 af selskabet 434 piloter kun havde 'falske eller mistænkelige flycertifikater'. - Vi har besluttet at give de 150 piloter med falske papirer flyveforbud med øjeblikkelig virkning, siger han.” Så i 2019 fandt man ud af, at ca 40% af piloterne i det nationale flyselskab havde falske eller mistænkelige flycertifikater, men man gjorde ikke noget før et fly faldt ned .
Jeg ved, fra min svigerfar der er tidligere pilot og har haft en del med Mellemøsten og Afrika at gøre, at det ihvertfald tidligere var sådan at piloter blev "udnævnt" politisk. Mon nogen ved om det stadigvæk er sådan?
Aeronews berørte det for et par dage siden. Aviation Minister Ghulam Sarwar: The 40 per cent 'fake' licence holders also include hundreds of pilots who are not active flyers. “Pilots were also appointed on political basis, unfortunately. Merit was ignored while appointing pilots,” . Skræmmende!
Tak, det var præcis hvad jeg spekulerede på. Og nej det bliver man ikke ligefrem en happy camper af at læse.
Betyder det, at nogle får ansættelse som pilot, men ikke kommer til at flyve? Og er det disse "piloter", der er polisk udnævnte?
Så er der lukket for PIA-fly til EU: https://www.reuters.com/article/us-...ends-its-european-authorization-idUSKBN2412MT