24. februar 1957 var første afgang fra København - med en DC7 https://www.sasgroup.net/newsroom/p...e-fran-kopenhamn-till-tokyo-fyller-sextio-ar/ Sakset fra danskkulturarv.dk: Den 34 meter lange DC-7C maskine, "Guttorm Viking" med et vingefang på 40 meter og tusinder af hestekræfter, der giver maskinen en fart på godt 500 km/t, bringer et større selskab med prins Axel og stats- og udenrigsminister H.C. Hansen i spidsen ud til det fjerne østen til Tokyo på 30 timer. Takket være disse luftgiganter, der kan medføre overordentlig store brændstofbeholdninger, og som følge deraf holde sig meget længe i luften, er flyveafstanden til fjernøsten nu reduceret med ikke mindre end 3705 km, der i tid betyder en besparelse på 16 timer og 40 minutter. https://www.danskkulturarv.dk/dr/nordpolruten-indvies-den-nye-polarrute-til-tokyo/
En ret nørdet artikel om, hvor ofte det er tæt på at gå galt, og om pressede flyledere i USA: https://www.nytimes.com/interactive/2023/08/21/business/airline-safety-close-calls.html
Det er en Seat i spejlingen, så helt sikkert ikke i USA. Nummerpladen ligner tyrkisk design (ja, jeg er lidt nørdet på det område) - og en Google-søgning bekræfter at vi formentlig er i Istanbul?
God tirsdag! Endnu en meget god tirsdag med virkelig flot, men køligt, udsigt over København fra 11. sal. Og en, i hvert fald for mig, ny feature hos KLM - Air France: soft block af sæder på en europæisk flyvning ved OLCI. Som forventet, intet er gratis. Men mere mærkelig, så ser det ud til, at det kun tilbydes til mig, så jeg tror jeg bare sætter mig tilbage på række 3 ved siden af min kollega, og overlever den mindre plads til armen i alle de 2 timer Fin ide alligevel, både for ekstra revenue men også for de passagerer, som gerne vil betale for det. Over 200,- for en tur til Paris er dog lige i overkanten, ikke mindst da jeg synes de har været ret gode til at lave soft blocks for Platinum medlemmer i forvejen når jeg rejser alene.
Når man har abstinenser for at komme ud at flyve, og muligheden ikke er der grundet en skade, så må man lave sin egen lounge stemning i privaten Der er i øvrigt kun adgang til loungen mod forevisning af tilhørsforhold til adressen Rigtig god tirsdag til jer alle skønne If’er
Det er super idé. Så mangler vi bare en barista Og husker du at skilte med hvilke dør til ejendommen hvor secuirty køen er kortest?
Min far og jeg landede i går aftes i Billund efter en aldeles begivenhedsløs tur fra Berlin med Ryanair på FR5252. Bloktid på 75 minutter, men vi lettede næsten præcis på minuttet 21.35 og landede allerede 22.32, så der var intet at komme efter der - og tillykke til Ryanair med et vanvittigt halvårsoverskud på over 16 milliarder kroner. Man kan sige hvad man vil om Ryanair, men de kan altså finde ud af at køre en forretning. Flyvningen var en nødløsning som erstatning for en togtur, som for to uger siden blev "aflyst" af Deutsche Bahn (et af de tre tog var blevet senerelagt, så en forbindelse ikke kunne nås). Flyet var imellem 1/2 og 2/3 fyldt, vil jeg vurdere. Og det var i øvrigt den sidste flyvning på ruten indtil marts 2024. Når det så er sagt, så er BER da godt nok en helt og aldeles skandaløs undskyldning af en lufthavn. Ni år forsinket, fem milliarder euro over budget, og alligevel er der allerede nu, kun tre år efter åbningen, meget tydelige brugstegn overalt i lufthavnen; fliser som er flækket, adskillige stikkontakter som ikke virker, nærmest ingen mulighed for bespisning efter security, og intet i terminal 2 for min far, som har glutenallergi. Det var chokerende at se, og som min far sagde ligner det nærmest en dansk provinslufthavn i 2005. For at det ikke skal være løgn, havde de ved vores boardingtid både projektører, en kran og mandskab i gang med at få limet et af de store 10x5m-vinduer fra terminalen ud mod forpladsen fast, da det var gået løs (af ukendte årsager). Absolut katastrofalt og hovedrystende - og ingen overraskelse at der, så vidt jeg ved, kun er én oversøisk rute fra lufthavnen (United til EWR), og at man ellers skal til MUC, FRA, AMS, LHR el.lign. for at få ordentlige oversøiske forbindelser. Så vidt jeg ved, er Tyskland også et af de få/eneste lande i Europa, hvor der ikke er en egentlig hub i landets hovedstad (selv hvis man medregner at Berlin først igen blev hovedstad for godt 30 år siden)?
Ja, BER er lidt noget skrald. Især "terminal 2" (det hele hænger sammen), som du har bemærket Der var jo AirBerlin, som havde nogle langruter ud af TXL, og brugte den som hub, inden de gik konkurs. Forventningen var vist, at de kunne udvide forretningen når de skulle flytte til BER (det nåede de så ikke rigtig). Det kommer nok ikke til at ændre sig, så tungt som Lufthansa sidder på markedet, og holder sig til baserne i FRA/MUC.
Enig! Lufthavnen er en dårlig joke. Et grimt betonskur med underlige uforklarlige niveauforskellige, ringe skiltning og tusind ting, som (stadig) ikke fungerer ud over et virkeligt ineffektivt flow. PS: Hverken Holland eller Scweiz har hubs i deres hovedstæder (Haag/Bern)
God pointe - og så alligevel; lufthavnen i Rotterdam (RTM) er teknisk set navngivet "Rotterdam The Hague Airport". Haag er regeringsbyen, men Amsterdam er da hovedstaden i Nederlandende? Bern har også en "aerodrome" (det kalder man vel en flyveplads på dansk) i Belp (BRN). RTM har daglige flyvninger, men BRN har kun sæson- og charterflyvninger. Jeg vælger derfor at ændre mit udsagn til "et af de få/eneste lande i Europa, hvor der ikke er en egentlig hub i landets hovedstad eller den største by i landet".
Hollands hovedstad er vist officielt Amsterdam, selvom både regeringen og kongefamilien holder til i Haag Der er selvfølgelig en række miniputlande i Europa uden hubs, men desuden kan flere østeuropæiske hovedstæder bringes i spil. Mest indiskutabel er nok Sarajevo og Ljubljana, og derudover – alt efter hvordan "hub" defineres – bl.a. Vilnius, Bratislava og Skopje. Cyperns hovedstad Nicosia er endda helt uden fungerende lufthavn siden den tyrkiske invasion i 70'erne.
God tirsdag fra hjemmekontoret (havde først åbnet mandagstråden, men det er jo retteligt tirsdag, selvom det er ugens første dag). Har kigget lidt på flybilletter da jeg er ved at planlægge tur til Japan i maj, men det er jo lidt bøvlet, når man så læser forsidehistorien: https://insideflyer.dk/skifter-sas-alliance-til-marts/ Så de billetter må nok vente lidt til der er lidt nyt om allianceskiftet, da det vil være Japan-turen, der sikrer mig EBG endnu et år, så lidt vigtigt, at det bliver indenfor alliancen...
Ja - gid jeg kunne komme med et klart svar :-( Jeg ser bare en masse tegn, rygter og lignende som gør at SAS snart skal videre. At United fjerner det meste af deres availability på domestic USA gør bare at SAS er låst om 3 måneder og vil miste mange passagere, som ikke lige skal til de få US destinationer som der flyve direkte til. En ting som er sikkert er at hvis man booker en flybillet nu, så vil jeg være rolig og tro at der optjenes point til ens SAS EB konto. Den ændrer sig ikke så hurtigt og dermed vil det tjene med mod ens status. Der tænker jeg bestemt SAS holder på med at være tro mod medlemmerne, da det er der deres primære værdi ligger. SAS EB programmet vil fortsætte, men vil gradvist blive tættere og tættere på Flying Blue programmet.