Trip Report: Tokyo til Chicago i første klasse med Japan Airlines
Denne tur med Japan Airlines i første klasse var en del af en tur som bogstaveligt talt bragte mig jorden rundt. Lad mig slå det fast med det samme – turen og oplevelsen var noget af de bedste jeg har prøvet i luften endnu.
Afgangen var sat til klokken 11:10 og jeg ankom til lufthavnen fra hotellet Radisson Blu Narita med deres shuttlebus omkring klokken 08:30. Jeg ville bruge noget af tiden på de 2 første klasses lounger, som Japan Airlines har lige efter security i Narita lufthavnens terminal 2.
Den gode service og opmærksomhed fra personalet jeg ville opleve under hele turen startede allerede der. Jeg blev taget i mod inden jeg kom til skranken, hvor jeg fik mit boarding kort. Imens dette skete fik mine to stykke bagage sat et lille første klasses bagage tag på hver. Dette var min ”personlige guide” der klarede dette. Hun viste mig også vejen over til Fast Track og videre til paskontrollen, hvor hun ved at pege cirka 25 meter viste mig indgangen til den ene af de to første klasses lounger. Den anden ligger reelt direkte ovenpå og kræver kun en tur med rulletrappen. Samme indgang bruges også for at få adgang til business class loungen.
Igen ved blot at gå igennem døren blev jeg modtaget – der var ikke så travlt endnu, så de 3 personer stod næsten i kø om at sige velkommen. Jeg blev registreret og samtidig bookede jeg mig en gang rygmassage. Man kan få 10 minutters gratis rygmassage (fod- eller hovedmassage er også muligt).
Tiden i loungen gik rigtigt hurtigt, blandt andet med lidt sushi fra den sushibar, som hele tiden lavede sushi når nogen bestilte det.
Rute: Tokyo – Chicago
Selskab: Japan Airlines
Total rejsetid: 11 timer og 35 minutter
Afgang: 11:10
Ankomst: 07:20
Flytype: Boeing 777-300ER
Jeg gik ned mod gaten godt 45 minutter før afgang. Som jeg ankomst til gate 63 var pre-boarding lige begyndt. Så jeg kunne nærmest gå direkte ombord for at finde mit sæde 01A, som jeg skulle bruge de næste 12 timer i.
Sædet eller ”JAL Suite” som Japan Airlines kalder det er reelt en kæmpe lænestol med tilhørende fodskammel. Dertil er den skærmet af mod gang så man ikke bliver forstyrret fra dem som går frem og tilbage. Et mindre problem eftersom der kun er to rækker, så trafikken er minimal. Det er primært personalet ombord, som hyppigt og meget opmærksomt er i den lille kabine. Ud mod vinduet er der afsætning og opbevaring. Der er 3 opbevaringsrum til din PC, briller, mobiltelefon etc. Strømudtaget er oppe ved den store 23 tommer skærm, som er monteret over fodskamlen. Selve materialet i stolen og fodskamlen er i læder og resten er holdt i et brunligt træ design.
Jeg var positiv over ”lænestolens” komfort. Den var behagelig at sidde i og pladsen er enorm.
Da jeg fik sat mig ned kom der straks en stewardesse og tilbud mig en pre-departure drink. Jeg valgte et glas Salon champagne (årgang 2004), som de servere. Den rigtigt gode champagne, som Japan Airlines også har, kommer først frem når vi er i 30.000 fod. Det er champagne af mærket Bollinger (Bollinger La Grande Année 2005). Da de kun havde afsat 30 minutter til boarding troede jeg vi blev lidt forsinket ud af Tokyo. Det var trods alt en ret stor maskine der skulle fyldes (og den var helt fyldt), men vi kom afsted til tiden. Japansk effektivitet må være grunden og det faktum at alle var linet op i 4 rækker i gaten og blev lukket ombord i den mest optimale rækkefølge med at fylde bagerste del af flyet op først så køer i gangene blev undgået.
Efter lidt taxi kørsel i Narita og kø for at komme på selve startbanen satte kaptajnen hurtigt næsten mod vest. Vejret var super godt og jeg kunne se Narita’s gamle bydel, som jeg dagen før havde gået rundt i og op til det det store tempelområde. Et fint farvel til mit kort visit.
Da vi nåede vores første march højde og skiltet med sikkerhedsbæltet blev slukket, så gik service straks i gang. Jeg fik mit første glas Bollinger champagne (af nogle stykker på denne tur) og en lille tallerken med appertizers. En blanding af øst og vest var på tallerkenen og det er også det som præger hele menuen som Japan Airlines har. Den er stort set delt mellem en japansk del og en ”westeren” del. Dog er ”western” delen i høj grad præget af det japanske køkken, men smagene tager højde for ”os vesterlændinge”. Et eksempel er forretten, som bestod af kaviar og fresk tartar af Shinshu Laks. Der var en smule japansk smag over laksetartaren, dog uden at være overvældende. Dette var mønsteret gennem hele menuen.
Da jeg var færdig med kaviaren, blev jeg spurgt om jeg ville have mere – og jeg svarede klart ”ja tak”. Det var en skøn start på et måltid, som jeg uden at tøve vil kalde det bedste måltid jeg har endnu har fået i et fly. Efter forretten havde jeg valgt en bøf af ”Kuroge Wagyu” med græskar til. Igen en klar nummer 1 på listen over de bedste bøffer jeg har smagt i luften. Den var så perfekt tilberedt at jeg ikke behøvede kniv til at skære kødet over. Efterfølgende var det tid til en ekstra hovedret. Jeg blev tilbudt hummer. Det var vel at sætte kronen på værket at slutte perlerækken af med hummer. Det er ikke hver dag jeg får kaviar, Wagyu kød og hummer i samme menu. Desserten var en karamiliseret pære med en en risbudding smagt til med Kijoshu Sake. Dertil var der bare pæresorbet og karamelis.
Vinlisten er også ganske omfattende. 2 forskellige champagner, 4 hvide vine og 4 røde vine. Der var japansk indslag i og med en af de hvide vine var fra Japan og en af de røde vine var lavet af Kenzo Estate i Napa Valley. En ”Rindo” årgang 2012.
Sake og Shochu, samt en luksus iste kaldet ”Royal Blue Tea – Queen of Blue”, som blev serveret i vinglas og var i en vinflaske var også på listen. Den smagte i min verden helt fantastisk. Den var mild og behøvede slet ikke nogen anden smag end selve teen. Ikke bitter, men frisk og klar i smagen. En ny oplevelse jeg bestemt gerne vil prøve igen.
Efter menuen var over var det tid til at se en film. Underholdningssystemet byder på rigtig mange film, både nye og gamle. Der er også serier, ren audio og spil at kaste sig over. Den lille smartphone lignende fjernbetjening er nem at arbejde med, og den store 23 tommer skærm giver en rimeligt godt billede. Ikke det bedste på markedet, men gør jobbet gennemsnitligt.
Nu var det tiden til at sove, sove, sove i en seng med dyne og hovedpude…. Men jeg skiftede til den udleverede pyjamas (eller ”relaxing wear” som den kaldes ombord) – af god kvalitet – kom en af stewardesserne med en rullemadras (kunne være enten blød eller hård), dyne og hovedpude. Så var min ”himmelseng” klar. Jeg faldt hurtigt i søvn takket være mine Bose QC20i høretelefoner, som fjernede det meste af baggrundsstøjen. Jeg fik sovet i godt 5 timers tid. Blev vækket af lidt støj i kabinen, samt eneste kritikpunkt – der var blevet ganske varmt i kabinen. En anden passager havde gjort opmærksom på dette og temperaturen blev sat ned igen.
Nu var jeg vågen og frisk og klar til en ny dag – inden da skulle vi lige have lidt mere godt at spise. Anden serveringen bestilte jeg godt 2½ time før ankomsten til Chicago. Alt er på ordre, så du spiser når du vil og blander hvad du vil. Jeg valgte den japanske servering til dette måltid. Det bestod af ruller af Wagyu bøf med Shimeji svampe og tilbehøret var en klar suppe med blandt andet shitaki svampe, samt dampede ris.
Igen tydeligt at der ikke er noget med pølser og æg trods det er en morgenankomst til Chicago. Det er den japanske stil der kører – og den virker 100 % i min verden.
45 minutter før ankomst blev kabinen gjort klar og jeg skiftede min udleverede pyjamas ud med mit tøj og var frisk og klar til en fuld dag i Chicago. Trods den lange flyvetur fik jeg sovet godt og dette er perfekt for forretningsrejsende der skal have en fuld arbejdsdag i Chicago.
Konklusionen er at dette var en af de bedste oplevelser jeg har prøvet når det kommer til servicen ombord og det hårde produkt – selvom det ikke er det nyeste på markedet. Får man muligheden, for eksempel via bonuspoint i OneWorld alliancen, så er dette bestemt pengene værd. En enkeltbillet som denne vil for eksempel koste 110.000 Avios point og 897,- kroner i skatter/afgifter.
(artikel kommer på forsiden med billeder inden for den næste uges tid)
Click to expand...