Henrik's Rejselog - 2015

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henrik Olsen, 3/1/15.

  1. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Kan kun istemme - YES - jeg blev "afhængig" efter et krydstogt i Caribien.
     
    Henrik Olsen, Nicki Lolk Sørensen og Kristian "Synes godt om dette"
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    I dag begynder en nyt eventyr. Flyver med SAS til Tokyo og så derfra med Japan Airlines til Chicago. Så igen med SAS hjem til København.

    Hovedtitlen er med Japan Airlines, som er i deres First Class. Har ikke prøvet dem før så glæder mig :)

    Turen med SAS var booket i SAS Go. Fik i går en mail om courtesy upgrade til Plus - DEJLIGT :)

    image.jpeg

    Det mest interessante i dette her er at det er en SAS Bonusbillet jeg har købt! Så du kan få courtesy upgrade uden det er revenue billetter - i undtagelsestilfælde går jeg ud fra.

    Så SAS Business til Toyko og Japan Airlines i First Class. SAS Go hjem af også. Alt er bonusbilletter :)

    More to come :)
     
    Beaglen, jefi99, Ulrik og 8 andre "Synes godt om" dette.
  3. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Så 2 x up til Buis?? :)
     
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Courtesy fra Go til Plus og så OPS UP fra Plus til Business formoder jeg.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    hmm, gør bare mig sur, at SAS ikke gjorde det på ARN-HKG, som beskrevet i min blog.. - fed tur ellers @Henrik Olsen - du skriver bare om din tur :D
     
    jefi99, Henrik Olsen og Ulrik "Synes godt om dette"
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Rigtig god bonustur og går ud fra du også prøver og rapporterer om lounges i Narita. Jeg savner allerede Sapporo fadølsrobotten i JL Sakura loungen - det var godt nok i Haneda men findes også i Narita JL FC loungen efter hvad Ben Lucky skriver på Boardingarea.
    Tillykke med upgraden
     
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Sorry :-( kom også som en meget pæn overraskelse.... Men den er nok fyldt af turiste i Go og derfor skubbes jeg op. Det er sket før for mig på Kina/Japan ruterne, hvor mange ikke har status.

    Jeg har et par timer i Narita inden afgang lørdag. Så skal nok kigge efter det - det er vel ikke for tideligt til en øl ved 9-tiden?!!?
     
    jefi99, Kristian og clager "Synes godt om dette"
  8. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    På ingen måde. Der er klokken jo 01 herhjemme - vi andre har ikke engang forladt baren endnu :D
     
    Henrik Olsen, jefi99, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Går udfra du du har brugt EB points på SAS turene og så AA miles på JAL?
     
    jefi99, *flyer, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Gætter nærmere på Avios?
     
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    90.000 avios (med den gamle chart) eller 62.500 AA miles, ik? Har JAL YQ surcharge med avios? Tror @Henrik Olsen også har samlet en stak AA miles sammen henover årene, men selvfølgeligt mest BA på det seneste...
     
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Uha da da - sikken en masse gætterier :)

    Jeg kan afslører at SAS er med EuroBonus point - det er nok ikke nogen overraskelse.

    Jeg havde en bunke Avios og de blev brugt til den JAL tur. Der var for 897,- DKK i YQ :)

    Det var for mig en fornuftig måde at bruge mine Avios på.
     
    clager "Synes godt om" dette.
  13. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Fadølsrobotten er også i UA loungen i NRT ;)
     
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ny øl på menuen. Det skal prøves :)
    image.jpeg
     
    Kristian, tbh, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    TRIP REPORT: En tur til Tokyo fra København med SAS i Business Class

    Det er efterhånden en del år siden at jeg har været i Tokyo. Derfor var det med en del forventning at jeg så frem til turen med SAS til Tokyo. At det så ovenikøbet var i Business Class gjorde det kun forventningen endnu større.

    Afgangen med SAS til Tokyo har afgang kl 15:45. Det er et ganske godt tidspunkt, da det stort set muligt at have en normal arbejdsdag inden afgangen. Det var også tilfældet for mig. Jeg tog mod Københavns Lufthavn omkring 14:15 og var igennem Fast Track og Security godt en time før den planlagte afgang klokken 15:45. Der var ingen kø ved paskontrollen og under 10 minutter efter jeg ankom til Terminal 3 stod jeg uden ved gate C28, klar til at boarding begyndte. Boarding startede lidt over klokken 15:00 og det var tydeligt at dette ikke ville blive en afgang med ”alt optaget”. En hurtigt kig efter boarding var færdig tyder på at flyet kun var omkring 50 % fyldt. Ikke helt overraskende grundet at jeg havde fået en ”courtesy opgradering” grundet min EuroBonus Diamond status.

    Headset, menu og toldpapirer (landing cards) blev udleveret inden vi tog afsted. Så fik kigget menuen godt igennem og da jeg ikke havde nået nogen frokost var jeg godt klar til at få lidt noget sen frokost.

    Vi forlod Københavns Lufthavn mod syd og under opstigningen til march højden blev retningen stille og roligt rettet mod nordøst. Ruten skulle føre os mod øst på en ganske nordlig rute over Rusland.

    Servicen begyndte godt en lille time efter afgang. Det startede med varme nødder – en ting som SAS i 2015 indførte, som en del af deres opgradering af hele servicekonceptet. Jeg er vild med de varme nødder, da det bare er lidt mere lækkert end den lille pose, der tidligere blev udleveret.

    Som pre-dinner drinks valgte jeg SAS og Mikkellers nyeste øl ”Rich & Spicy”. En porter type, som ikke var så tung som forventet, men med en del anden krydret smag. Mikkeller beskriver den selv som en porter type med smag af Mexico.

    Forretten kom hurtigt og jeg valgte ”Nordisk Laks”. Det var en dejlig let, klassisk og smagfuld ret. Hurtigt efter kom serveringsvognen med hovedretten. Der var 4 forskellige muligheder:

    · Pandestegt torsk med bacon

    · Bryst af kylling og kartoffelgratin

    · Stegt Rensdyr med amamdine kartofler

    · Pasta med svampe og tomat/oliven sauce

    Jeg valgte at forsætte fiskesporet og tog den pandestegte torsk. Den var overhovedet ikke tør og en af de bedste fiskeretter, jeg har fået i luften de sidste par år.

    Dessertvalget bestod af en efterhånden klassisk kombination:

    · 2 forskellige oste (Comté og Tomme de Montagne)

    · Æbletærte med quark med smag af vanille

    · Valrhona chokolade is

    · Forskellig frugt

    Jeg var forsat lidt sulten og valgte ost, æbletærte og chokoladeisen. Det er altid dejligt at afslutte 3-4 retter med lidt kold is. Og isen fra Valrhona er bestemt en af de gode af slagsen.

    Ganske hurtigt efter at desserten var overstået, blev der ryddet op i kabinen og lyset slukket.

    Da flyet var en af de ældre Airbus A340 og forsat med den gamle kabine, så var det begrænset hvor godt underholdningssystemet virkede. Jeg fik genstartet systemet et par gange og mine film/serie blev afbrudt mindst 5 gange på hele turen. Det bliver dejligt når alle SAS flyene har fået skiftet kabine og dermed et mere stabilt underholdningssystem. Desværre ved vi jo allerede at selve indholdet af film, serie og andet ikke er på højde med konkurrenterne. En skam på de lange ture på 10-11 timer at der ikke er nok at se. Især hvis du rejser ofte, da du så vil løbe tør for nyt indhold.

    Lidt over 1 time og 45 minutter før ankomsten til Tokyo var det tid til morgenmad. Her gør SAS noget jeg værdsætter. Der kommer en fuld servering, dog på bakke, og det er en klar positivt ting og noget der er anderledes end mange andre selskaber. Selv i Club World (Business Class) tilbyder British Airways en mere skrabet anden servering.

    Vi ankom til Tokyo 15 minutter før tidstabellen og jeg var hurtigt ude og igennem paskontrollen. Da jeg kun havde carry on var der heller ikke nogen ventetid på bagagen. Så jeg kunne hurtigt finde den gratis bus, som Radisson Blu Narita, som skulle være mit ”hjem” for 20 timers tid. Tiden skulle bruges på at se selve byen Narita lidt bedre at kende. Jeg valgte at bo tæt på lufthavnen, da Tokyo ikke rigtigt er så godt forbundet med lufthavnen. Jeg skulle afsted klokken 11:00 næste dag og derfor var det tidsmæssigt den bedste løsning. Hotellerne omkring Narita er også ret billige og jeg betalte kun 350 danske kroner for en nat på Radisson Blu Narita. Ganske fair pris og da jeg også er Club Carlson Concierge medlem, så er morgenmaden også inklusiv.

    Der er overhovedet ikke noget at udsætte på turen udover det var en ældre kabine. Denne er efterhånden så slidt at det er pinligt. Så rart at der nu kun er få måneder til at alle fly er udskiftet. Personalet ombord var glade og hele tiden smilende under begge måltider. Da det var en natteflyvning holdt de lav profil og lod folk sove. De kom dog ofte igennem kabine og var klar til at hjælpe, hvis du havde behov for noget. Så når SAS har den nye kabine på alle flyene og personalet er på denne måde. Ja, så er det svært at slå for konkurrenterne. Så tak til personalet på SK983 den 26. november for en fremragende tur.

    (artikel kommer på forsiden med billeder inden for de næste par dage)
     
    Peter Krogh Frausing, asf, Ulrik og 4 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    I Japan Airlines First Class Loungen i Narita.

    Morgenmad bestående af sushi fra deres sushibar:

    image.jpeg

    Og her er de så - de fine øl-op-hælder maskiner :)

    image.jpeg

    Om lidt er det tid til lidt massage :)

    Fin lounge ellers, men af en First Class er den ikke helt i toppen. Sushibaren skiller sig dog ud og er super når vi nu er i Japan.

    image.jpeg

    image.jpeg
     
    jefi99, asf, isolCBflyer og 6 andre "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Trip Report: Tokyo til Chicago i første klasse med Japan Airlines

    Denne tur med Japan Airlines i første klasse var en del af en tur som bogstaveligt talt bragte mig jorden rundt. Lad mig slå det fast med det samme – turen og oplevelsen var noget af de bedste jeg har prøvet i luften endnu.

    Afgangen var sat til klokken 11:10 og jeg ankom til lufthavnen fra hotellet Radisson Blu Narita med deres shuttlebus omkring klokken 08:30. Jeg ville bruge noget af tiden på de 2 første klasses lounger, som Japan Airlines har lige efter security i Narita lufthavnens terminal 2.

    Den gode service og opmærksomhed fra personalet jeg ville opleve under hele turen startede allerede der. Jeg blev taget i mod inden jeg kom til skranken, hvor jeg fik mit boarding kort. Imens dette skete fik mine to stykke bagage sat et lille første klasses bagage tag på hver. Dette var min ”personlige guide” der klarede dette. Hun viste mig også vejen over til Fast Track og videre til paskontrollen, hvor hun ved at pege cirka 25 meter viste mig indgangen til den ene af de to første klasses lounger. Den anden ligger reelt direkte ovenpå og kræver kun en tur med rulletrappen. Samme indgang bruges også for at få adgang til business class loungen.

    Igen ved blot at gå igennem døren blev jeg modtaget – der var ikke så travlt endnu, så de 3 personer stod næsten i kø om at sige velkommen. Jeg blev registreret og samtidig bookede jeg mig en gang rygmassage. Man kan få 10 minutters gratis rygmassage (fod- eller hovedmassage er også muligt).

    Tiden i loungen gik rigtigt hurtigt, blandt andet med lidt sushi fra den sushibar, som hele tiden lavede sushi når nogen bestilte det.

    Rute: Tokyo – Chicago
    Selskab: Japan Airlines
    Total rejsetid: 11 timer og 35 minutter
    Afgang: 11:10
    Ankomst: 07:20
    Flytype: Boeing 777-300ER


    Jeg gik ned mod gaten godt 45 minutter før afgang. Som jeg ankomst til gate 63 var pre-boarding lige begyndt. Så jeg kunne nærmest gå direkte ombord for at finde mit sæde 01A, som jeg skulle bruge de næste 12 timer i.

    Sædet eller ”JAL Suite” som Japan Airlines kalder det er reelt en kæmpe lænestol med tilhørende fodskammel. Dertil er den skærmet af mod gang så man ikke bliver forstyrret fra dem som går frem og tilbage. Et mindre problem eftersom der kun er to rækker, så trafikken er minimal. Det er primært personalet ombord, som hyppigt og meget opmærksomt er i den lille kabine. Ud mod vinduet er der afsætning og opbevaring. Der er 3 opbevaringsrum til din PC, briller, mobiltelefon etc. Strømudtaget er oppe ved den store 23 tommer skærm, som er monteret over fodskamlen. Selve materialet i stolen og fodskamlen er i læder og resten er holdt i et brunligt træ design.

    Jeg var positiv over ”lænestolens” komfort. Den var behagelig at sidde i og pladsen er enorm.

    Da jeg fik sat mig ned kom der straks en stewardesse og tilbud mig en pre-departure drink. Jeg valgte et glas Salon champagne (årgang 2004), som de servere. Den rigtigt gode champagne, som Japan Airlines også har, kommer først frem når vi er i 30.000 fod. Det er champagne af mærket Bollinger (Bollinger La Grande Année 2005). Da de kun havde afsat 30 minutter til boarding troede jeg vi blev lidt forsinket ud af Tokyo. Det var trods alt en ret stor maskine der skulle fyldes (og den var helt fyldt), men vi kom afsted til tiden. Japansk effektivitet må være grunden og det faktum at alle var linet op i 4 rækker i gaten og blev lukket ombord i den mest optimale rækkefølge med at fylde bagerste del af flyet op først så køer i gangene blev undgået.

    Efter lidt taxi kørsel i Narita og kø for at komme på selve startbanen satte kaptajnen hurtigt næsten mod vest. Vejret var super godt og jeg kunne se Narita’s gamle bydel, som jeg dagen før havde gået rundt i og op til det det store tempelområde. Et fint farvel til mit kort visit.

    Da vi nåede vores første march højde og skiltet med sikkerhedsbæltet blev slukket, så gik service straks i gang. Jeg fik mit første glas Bollinger champagne (af nogle stykker på denne tur) og en lille tallerken med appertizers. En blanding af øst og vest var på tallerkenen og det er også det som præger hele menuen som Japan Airlines har. Den er stort set delt mellem en japansk del og en ”westeren” del. Dog er ”western” delen i høj grad præget af det japanske køkken, men smagene tager højde for ”os vesterlændinge”. Et eksempel er forretten, som bestod af kaviar og fresk tartar af Shinshu Laks. Der var en smule japansk smag over laksetartaren, dog uden at være overvældende. Dette var mønsteret gennem hele menuen.

    Da jeg var færdig med kaviaren, blev jeg spurgt om jeg ville have mere – og jeg svarede klart ”ja tak”. Det var en skøn start på et måltid, som jeg uden at tøve vil kalde det bedste måltid jeg har endnu har fået i et fly. Efter forretten havde jeg valgt en bøf af ”Kuroge Wagyu” med græskar til. Igen en klar nummer 1 på listen over de bedste bøffer jeg har smagt i luften. Den var så perfekt tilberedt at jeg ikke behøvede kniv til at skære kødet over. Efterfølgende var det tid til en ekstra hovedret. Jeg blev tilbudt hummer. Det var vel at sætte kronen på værket at slutte perlerækken af med hummer. Det er ikke hver dag jeg får kaviar, Wagyu kød og hummer i samme menu. Desserten var en karamiliseret pære med en en risbudding smagt til med Kijoshu Sake. Dertil var der bare pæresorbet og karamelis.

    Vinlisten er også ganske omfattende. 2 forskellige champagner, 4 hvide vine og 4 røde vine. Der var japansk indslag i og med en af de hvide vine var fra Japan og en af de røde vine var lavet af Kenzo Estate i Napa Valley. En ”Rindo” årgang 2012.

    Sake og Shochu, samt en luksus iste kaldet ”Royal Blue Tea – Queen of Blue”, som blev serveret i vinglas og var i en vinflaske var også på listen. Den smagte i min verden helt fantastisk. Den var mild og behøvede slet ikke nogen anden smag end selve teen. Ikke bitter, men frisk og klar i smagen. En ny oplevelse jeg bestemt gerne vil prøve igen.

    Efter menuen var over var det tid til at se en film. Underholdningssystemet byder på rigtig mange film, både nye og gamle. Der er også serier, ren audio og spil at kaste sig over. Den lille smartphone lignende fjernbetjening er nem at arbejde med, og den store 23 tommer skærm giver en rimeligt godt billede. Ikke det bedste på markedet, men gør jobbet gennemsnitligt.

    Nu var det tiden til at sove, sove, sove i en seng med dyne og hovedpude…. Men jeg skiftede til den udleverede pyjamas (eller ”relaxing wear” som den kaldes ombord) – af god kvalitet – kom en af stewardesserne med en rullemadras (kunne være enten blød eller hård), dyne og hovedpude. Så var min ”himmelseng” klar. Jeg faldt hurtigt i søvn takket være mine Bose QC20i høretelefoner, som fjernede det meste af baggrundsstøjen. Jeg fik sovet i godt 5 timers tid. Blev vækket af lidt støj i kabinen, samt eneste kritikpunkt – der var blevet ganske varmt i kabinen. En anden passager havde gjort opmærksom på dette og temperaturen blev sat ned igen.

    Nu var jeg vågen og frisk og klar til en ny dag – inden da skulle vi lige have lidt mere godt at spise. Anden serveringen bestilte jeg godt 2½ time før ankomsten til Chicago. Alt er på ordre, så du spiser når du vil og blander hvad du vil. Jeg valgte den japanske servering til dette måltid. Det bestod af ruller af Wagyu bøf med Shimeji svampe og tilbehøret var en klar suppe med blandt andet shitaki svampe, samt dampede ris.

    Igen tydeligt at der ikke er noget med pølser og æg trods det er en morgenankomst til Chicago. Det er den japanske stil der kører – og den virker 100 % i min verden.

    45 minutter før ankomst blev kabinen gjort klar og jeg skiftede min udleverede pyjamas ud med mit tøj og var frisk og klar til en fuld dag i Chicago. Trods den lange flyvetur fik jeg sovet godt og dette er perfekt for forretningsrejsende der skal have en fuld arbejdsdag i Chicago.

    Konklusionen er at dette var en af de bedste oplevelser jeg har prøvet når det kommer til servicen ombord og det hårde produkt – selvom det ikke er det nyeste på markedet. Får man muligheden, for eksempel via bonuspoint i OneWorld alliancen, så er dette bestemt pengene værd. En enkeltbillet som denne vil for eksempel koste 110.000 Avios point og 897,- kroner i skatter/afgifter.

    (artikel kommer på forsiden med billeder inden for den næste uges tid)
     
    Peter Krogh Frausing, asf, jefi99 og 6 andre "Synes godt om" dette.
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Trip Report: En hurtig tur over Atlanten fra i SAS Go

    Turen ud af Chicago er sat til afgang klokken 22:05 og dermed en ret sen afgang.

    Personligt er det en af de ruter jeg prøver at undgå. Dette gør jeg af 2 årsager. Den første er selve lufthavnen og den service SAS tilbyder. Deres lounge er simpelthen for lille og ofte fuldt op og har ikke kapacitet til at håndtere en afgang til Stockholm lidt tidligere og så afgangen til København. Den anden er selve tidspunktet som gør at du har ret så meget ventetid og ankommer sent til København (planlagt til klokken 13:20). Eneste fordel er at den er let at bruge som forbindelsesled fra andre steder i primært USA grundet den sene afgang.

    Rute: Chicago - København
    Selskab: SAS
    Total rejsetid: 8 timer og 35 minutter
    Afgang: 22:05
    Ankomst: 12:45
    Flytype: Airbus A340-300 (LAN Chile)


    Jeg havde aftale i Chicago og fin sen check out klokken 15:00 på hotellet i midtbyen. Så var der forsat 7 timer til afgang. Jeg havde planlagt at bruge nogle timer på juleshopping på den berømte ”Magneficient Mile” Derudover skulle jeg et par stop med metroen til området Lakeside, hvor jeg skulle have min aftensmad. Stedet hedder Dryhop Brewers, et mikrobryggeri og bar, som også er kendt for deres mad. Især deres burger som er kåret til en af Chicagos bedste burgere.

    Kort før klokken 19:00 var jeg retur på hotellet og fik samlet julegaverne sammen og klar til afgang. Transporten til lufthavn skulle være med Uber. Jeg bruger næsten udelukkende Uber efterhånden. Grunden er at de stort set altid er billigere end taxi og andre shuttlemuligheder. Dertil er det bare let. Start Uber app’en op, vælg hvor du vil hentes og hvor du vil sættes af og klik bestil. Der går ofte kun 5-10 minutter så er din Uber klar udenfor. Jeg bruger ofte UberX og dermed privates biler. Det er den billigste form. Turen til lufthavnen tog godt 45 minutter. Jeg havde sat lidt ekstra tid af, da det var slutningen på Thanksgiving weekenden og jeg forventede en del trafik omkring og i lufthavnen, hvilket også var tilfældet. Jeg fik sagt farvel til min chauffør og da betalingen og drikkepenge sker automatisk over Uber app’en, så skulle jeg ikke tænke på dette heller.

    Igennem check ind og fik mit boarding kort – en rask tur igennem køen i security og så var jeg klar til afgang om 2 timers tid. Ventetiden blev brugt i loungen. Boarding begyndte 50 minutter før afgang og da jeg havde en del ting med mig, ville jeg sikre mig plads i bagagehylden til dette. Så jeg var klar til at komme ombord i første runde. Vel på plads ved vinduet og med en bekræftet soft block af sædet ved siden af mig var der gode muligheder for at få sovet så mange timer som muligt på turen over Atalanten denne nat.

    Selve flyet er dagens største overraskelse. For de lidt nørdede var det den Airbus A340 fra LAN Chile, som jeg skulle flyve med. For mig gjorde det ikke noget, da jeg var på økonomi. I denne del af kabinen er der ikke den store forskel udover design og farver. Men for dem, som rejser på SAS Plus, så er det en nitte. Der er nemlig endnu ikke en SAS Plus klasse på flyet – med endnu menes at det er planlagt til at blive indsat i den nærmeste fremtid. Dem som sidder i SAS Business har fået ”midterproduktet”. Det er bedre end de gamle kabiner, men ikke end de nye kabiner. Men for mig i SAS Go var der som nævnt ingen betydning. Jeg var bare glad for min soft block af sædet ved siden af mig.

    Vi kom afsted til tiden. Flyet var kun med en 65 % belægning, så boarding gik hurtigt. Uden den store ventetid kom vi i luften og satte straks kursen østpå mod Danmark. Turen blev en smule kortere på grund af stærk medvind. På et langt stykke var vi over de 1000 km/t og så går det stærkt med at komme hjem. Vi ville lande lidt over en halv time før tid tidstabellen.

    Servicen begyndte hurtigt og bar præg på at dette var en natteflyvning. Personalet ombord havde fart på og samlet var der kun gået 1 time og 45 minutter fra afgang til at bakkerne igen blev samlet ind.

    Måltidet var rimelig i smag og kvalitet. Men der er virkelig ”sparetider” i SAS Go. Salaten bestod af to ting. Lidt salat og så nogle bønner. Osten var en Philadelphia smøreost og slet ikke et rigtigt stykke ost. Hovedmåltidet var som man kunne forvente det. Det var friteret kylling i en krydret chilisauce med lidt grøntsager og ris til. Smagen ville for nogle have været i den stærke ende, men jeg syntes der var god smag i dette. Grøntsagerne var udkogte og smagte ikke af noget. Risene var gode og ikke tørre. Desserten var en chokolademousse, som var ganske god. Konklusionen er bare at der er blevet sparet meget på måltiderne i SAS Go og dertil tillagt at du kun kan få en alkoholisk drik til måltidet. Resten skal du betale ekstra for. Dette er en del af det, som gør SAS Go produktet mere og mere et produkt, som kun omhandler den billigste pris – det er åbenbart det vi som forbruger vil have og SAS tilpasser produktet dertil. Men jeg ser mindre og mindre forskel på SAS og selskaber som Norwegian når det drejer sig om rejser på økonomi . Det kan i min verden blive svært for SAS at skabe en loyalitet overfor dem, som udelukkende rejser på økonomi. Produktet i luften er der i hvert fald ikke meget der viser en forskel.

    Efter servicen blev lyset hurtigt slukket og jeg fandt mig tilrette på mine to sæder. Det blev til godt 4 timers søvn og blev vækket, da kabinelyset blev tændt igen. Dette må siges at være ganske tilfredsstillende og jeg var nu klar til kunne klare resten af dagen uden at være træt og uoplagt. Vigtigt når lidt arbejde og ens familie kræver opmærksomhed.

    Morgenmaden blev hurtigt klaret. Her syntes jeg til gengæld at SAS leverer et godt og solidt produkt. Der er yoghurt, frugt, brød, ”rigtig” ost, lidt kødpålæg og juice på bakken. Dertil kaffe og te. Dette er hvad man forventer og også sammenlignet med andre selskaber på linje.

    En ganske hurtig indflyvning til Københavns Lufthavn med en flot udsigt ud over det nordlige Fyn var slutningen på denne tur. Vi landede omkring 35 minutter før den planlagte ankomst. Turen igennem paskontrollen og afhentningen af ens bagage var dog noget som altid sætter en på prøve. Det tager bare for lang tid og må kunne gøres bedre.

    Konklusionen på turen er at det eneste, som reelt skinnede igennem var at det var ”LAN Chile” maskinen. Resten var sat på autopilot, hvor varen blev leveret som forventet.
     
    Beaglen, Peter Krogh Frausing, clager og 5 andre "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113

    Her er lidt billeder af min tur i første klasse med Japan Airlines:

     
    clager, isolCBflyer, PeterA og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Fine rapporter. :)
    Lige et spørgsmål til din SAS GO tur fra ORD, får man en vin el øl til maden i GO? Har ikke fløjet GO IC et stykke tid, troede faktisk de havde skåret alt væk efterhånden?
    Synes faktisk at Lan Chile maskinen er helt fint indrettet - i Economy & business. Lys og pænere end de gl. kabiner.
     

Del denne side