Hoteller : Loyalitet eller ej

Poster i 'HOTEL OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Offlyer, 30/5/25.

1. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    "Synes godt om" modtaget:
    4,680
    Point:
    113
    Titlen er jo nærmest blasfemi på dette forum. Men så alligevel.

Jeg har gennem mange år nydt statusfordele hos Marriott, Hilton og senest IHG. Men jeg synes der er flere ting der peger i den gale retning:
    1) Statusfordelene bliver mindre og mindre (se blot på kædernes honorering af morgenmad
    2) Som amerikaner kan du blot købe dig til status med er kreditkort - hvor man som europæer skal kæmpe sig op på traditionel vis. Dvs at den status du har kæmpet dig til gennem de sidste mange måneder den kommer Joe blot til gennem et kreditkort købt i går. Påvirker også 1)
    3) Konstant pointdevaluering. For år tilbage boede vi en uge på Bora Bora for godt 300.000 point. Det er stort set hvad det koster pr dag i dag. Til dels drevet af 2)
    4) Som oftest kan jeg finde lavere priser hos booking eller hotels end på hotellernes egne sider

Jeg oplever ikke loyalitet bliver belønnet i tilstrækkelig grad (ICH undtaget) er derfor begyndt at bevæge mig væk fra hotellernes programmer. Hvilket giver den ekstra bonus at man opdager små boutique hoteller - og ikke de store uniforme og dybest set ret kedelige kædehoteller.

Er jeg den eneste?

Senest redigeret: 30/5/25
    obs, Erwin Lansing, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Nj4220

Nj4220 LH Senator, Thai Gold

Beskeder:
    1,700
    4,921
    Point:
    113
    Jeg benytter kun Hilton og er enig i punkt 2-3, point priserne for booking er steget meget.
    Fra 2022 til i år er Conrad Maldives steget fra 90.000 til nu 130.000 i deres seneste devaluering.
    Waldorf Maldives og Amingiri er ligeledes steget med 30-40% uden du egentlig får noget ekstra.

Dog har vi altid fået early/late checkin/out, opgraderinger og de normale fordele som diamant på maldiverne. Morgenmad er også fuld buffet, hvor det i USA kun er continental breakfast eller credit til morgenmaden.

Det der irriterer mig mest er alle de folk, som får deres status gennem kredit kort, ikke fordi de ikke fortjener det, men virker åndssvagt at jeg skal bo 60 nætter for at få det samme.

Beaglen, Erwin Lansing, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,278
    6,789
    Point:
    113
    Jeg er så en af de irriterende folk. If you can't beat them, join them! :D

Man kan godt få status gennem kreditkort i Europa, bare ikke i Danmark. Jeg har Gold hos Hilton, Marriott og Radisson (som så hedder Premium) gennem et hollandsk AMEX. Helt enig at det er "snyd", men man må jo bruge det, når det er der.

Også helt enig i, at fordele er udvandede, især for mellemtrinnet Gold/Premium. Der er ikke mange fordele de fleste ophold, måske en velkomstdrink, hvis de ellers husker det. Det sidste år har været noget helt andet med top-tier hos Radisson gennem kampagnen sidste år. Stort set altid en fin velkomstgave på værelset, ikke altid opgraderinger, men nogle gange til virkelig flotte suites, aldrig klager over sen udtjekning og selvfølgeligt store besparelser på gratis morgenmad. Faktisk så meget, at jeg nok beholder VIP status et år mere, denne gang på den "rigtige" måde :cool:

Calle77, T4L, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Offlyer

Offlyer SK937 is back :-)

Beskeder:
    1,422
    4,680
    Point:
    113
    :)
    Jeg går så med "If they don't love you - leave them" :D

Calle77, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  5. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,278
    6,789
    Point:
    113
    Den praktiserer jeg skam også :D
    Der stod f.eks. ikke Accor længere i overstående liste, efter de fjernede aktionærfordelen. Det var til gengæld tider :oops:

Offlyer, Calle77, T4L og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Jeg synes, man skal skelne mellem status (som kan optjenes via kreditkort i USA) og point, der alene optjenes gennem forbrug.

Konsekvensen af, at mange får status gennem kreditkort, er at status sjældent honoreres. I hvert fald ikke på de hoteller, hvor 80% af gæsterne har guldstatus (eller højere). Jeg har næsthøjeste status i Marriott Bonvoy og højeste status hos Radisson. Jeg vælger at bo på de hoteller, der har mange grupper. For medlemmer af grupper får ikke statusfordele. Eksempelvis Courtyard i Prag (der har mange amerikanske grupper) og Radisson i Ankara (der har mange tyrkiske skole grupper). På de hoteller bliver standardværelserne overbooket. Og så skal nogen jo opgraderes (læs: mig). Det har jeg faktisk nydt godt af. Samtidig med at jeg altid har fået den gratis morgenmad.

Men det er hvert år en kamp at beholde status, for jeg skal jo bo rigtigt meget på hotel (75 overnatninger på Marriott og 30 overnatninger på Radisson). I år bliver det nok svært at optjene status begge steder.

Jeg har også svært ved at få god værdi for mine point. Og jeg har bemærket, at Radisson har devalueret over de seneste 5 år. Omkring 25 - 30%. Jeg har desværre ikke rigtigt styr på værdien af Marriott point. Men jeg har til gengæld ikke oplevet, at det har været svært at få bonusovernatninger. For folk kan ikke snyde sig til point (ud over de ekstra point, som man får som bonus, fordi man har status - og det er jo et begrænset antal). Point er jo som udgangspunkt baseret på forbruget. Og når folk ikke bor meget på hotellerne, så kommer der kun få point ind på kontoen.

Med andre ord: Når mange får status via kreditkort, er der megen kamp om statusfordelene. Men når disse folk ikke bor meget på hotellerne, får de ikke så mange point - og dermed er der mindre kamp om at få bonusovernatninger.

Og så lidt off topic: Er det ikke det samme, vi er begyndt på i EuroBonus, hvor vi optjener niveau point med kreditkort og billeje? Jeg har endnu ikke regnet på, hvad jeg henter i dette optjeningsår.

Offlyer, Erwin Lansing, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    558
    1,932
    Point:
    93
    Generelt synes jeg, at det er dyrt at være med i loyalitetsprogrammer hos både flyselskaber og hoteller taget i betragtning af, hvor lang tid det tager at optjene point. Eksempelvis meldte jeg mig ind i Scandics loyalitetsprogram i maj 2022, men først i december 2024 havde jeg point nok til to gratis overnatninger i dobbeltværelse (40.000 points i alt) på et dansk hotel og det var uden for København. Hvis hotelovernatningen havde været i København, så havde det været det dobbelte antal point. I år har Scandic så forbedret deres loyalitetsprogram og indgået forøget samarbejde med SAS og jeg fik så koblet min SAS Eurobonus konto sammen med min konto hos Scandic - og vupti - så fik jeg igen Silver status hos SAS, men kun i en begrænset periode. Herhjemme kæmper brancheforeningen Dansk Erhverv en brav kamp mod Booking.com, da Booking.coms forretningsstruktur er en torn i øjet på mange af hotellerne. Hvis den kamp skal vindes, så skal hotellernes loyalitetsprogram kraftigt forbedres både pris- og pointmæssigt, sådan at gæsterne booker direkte hos hotellet i stedet for at bruge mellemled.

Kenneth K, T4L, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Jeg ved ikke om jeg er speciel, men jeg må være ærlig og sige at jeg 90% af fordelene ved de forskellige loyality programmer for mig er totalt ligegyldige. Velkomst gaver, værelses opgradering, priority lines m.m. er mig totalt ligegyldige. Jeg tager da gerne imod dem, men jeg booker ikke hoteller baseret på dem. Det som i steddet tæller for mig er lounge access, morgenmad, restaurant discounts, daglige flasker med vand, discount ved booking og early check-in/late check-out.
    Lounge access er desværre efterhånden begrænset til Asien. Dertil kommer at Hilton's 5 o'clock reception i USA efterhånden er som at besøge en United Club lounge. Kedelig snacks og intet andet spiseligt.

Efter Radisson droppede USA, er de ikke længere mit fortrukkende hotel, men efter de har reduceret deres optjenings krav og mit rejse mønster har ændret sig i retning væk fra USA overvejer jeg at inkluder dem igen. 30 nætter klare jeg nu nemt på 3-6 mdr. men det betyder så at jeg ikke kan bibeholde et af de 2 andre loyality programmer, hvor jeg pt. har top status.

Vedr. fly selskabernes loyality programmer har jeg det lidt ligesom med hotel loyality programmerne. 90% af fordelene er mig ligegyldige. Her tæller fast track/priority security, priority boarding (de få gange jeg ikke flyver business) og ikke mindst lounge adgang. Award tickets har jeg efterhånden opgivet. Ligegyldigt hvilket flyselskab vi taler om, skal man konstant overvåge deres award tickets sites, for at få finger i nogen som giver bare lidt mening at købe. Jeg har ærligt talt bedre ting at bruge min tid på.

Senest redigeret: 3/6/25
    obs, Beaglen, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,278
    6,789
    Point:
    113
    Jeg er for så vidt ikke uenig, selvom jeg nok vil sige, at de er værdsat, men ikke afgørende. Måske med undtagelse af dedikeret check-ind desk på hoteller. Den har jeg aldrig set i brug på nogen hotel, trods at alle har skiltene.

Man kan sagtens lave en rangorden af hvilke fordele er mere eller mindre værdsatte. Det skifter dog også fra rejse til rejse. F.eks. er en opgradering til fuld-suite enormt værdsat på en familieferie, hvorimod det stadig er rart men meget lidt brugt på en konference, hvor man stort set kun ser værelset fra indersiden af øjenlågene. I sidste ende, hvis nogen af de ting var totalt afgørende, vil jeg betale for dem og ikke håbe på en loyalitetsfordel.

Uanset ligger morgenmad og late-checkout et sted i toppen for hoteller, og priority security/boarding, ekstra benplads og lounge for flyselskaber, da de fleste rejser er indenfor Europa i economy.

Beaglen, Offlyer, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Jeg har set den i brug flere gange i USA, men det tager ofte længere tid at komme gennem køen til den, end ved den alm. check-in/ud desk, så det er nærmest en negativ fordel.

Erwin Lansing, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  11. Nj4220

Nj4220 LH Senator, Thai Gold

Beskeder:
    1,700
    4,921
    Point:
    113
    I Vegas har de dedikeret Diamond check in desk og den har været fri de gange vi er kommet.
    Hhonors desken er dog altid fyldt til randen

THammer, Erwin Lansing, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. frank123

frank123 VIP medlem

Beskeder:
    179
    396
    Point:
    63
    Jeg tror det handler meget om hvilket tidspunkt man kommer på. Specielt i rush hour går det ofte galt, med for få til at betjene prioritets køen. Hvergang jeg har været i Vegas, har det taget længer tid at komme gennem køen til Diamond desk'en end den alm. desk. Sidste gang var der nok 10 i kø til Diamond, og 1 til at betjene dem, og 30 i den alm. kø, men med 5 til at betjene os (ja jeg valgte den alm. kø selvom jeg har Diamond status, og det viste sig at være det rigtige valg).

Henry, Erwin Lansing og Nj4220 "Synes godt om dette"
  13. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    1,451
    2,976
    Point:
    113
    Jeg har gennem en årrække været med i Scandic Friends, fordi Scandics hoteller har fundets overalt, hvor jeg har haft behov af hotelovernatninger (primært Danmark). Men jeg var ved at opgive dem, fordi de har forringet programmet gang på gang, samtidigt med at de har hævet priserne. Jeg havde også opgivet dem, hvis det ikke havde været fordi at de var kommet med det samarbejde med SAS, hvilket har givet mig True friends niveauet.

Men ja, spørgsmålet er, om det lønner sig at være loyal. Jeg er i tvivl, for det føles ærligt talt ikke sådan.

Beaglen, Erwin Lansing, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side