Hvad gør SAS hvis man "skiplagger"?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Lars87, 9/9/25.

1. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    "Synes godt om" modtaget:
    90
    Point:
    18
    Jeg fandt en flyrejse på Kiwi.com fra München (MUC) til København (CPH), der er cirka 30% billigere hvis jeg booker den som en del af en længere tur: MUC → CPH → HEL (Helsinki). Da mit egentlige rejsemål er København, foreslår Kiwi, at jeg bare står af dér og springer det sidste ben over.

Er der nogen, der ved, hvad SAS’ regler er omkring skiplagging?

upload_2025-9-9_19-46-14.png

Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Det spørgsmål kan jeg ikke svare på. Men jeg har tre input til dig:

Har selv gjort det et par gange, hvor rejseplanerne er lavet om (eksempelvis er jeg stået af i København i stedet for at rejse videre til Aarhus). Der har været begrundet med pludselige møder i København. Jeg har ikke haft problemer. Kunne også tjekke bagagen igennem kun til København. Og naturligvis ikke været tjekket ind på den sidste del af rejsen. Det har jeg ikke hørt for.

Du kan måske rejse via Stockholm eller Oslo. Det giver en længere rejse - men også en lavere pris (vil jeg tro).

Vær opmærksom på, at du har en aftale med SAS om at de skal flyve dig fra München til Helsinki. Så hvis der kommer aflysninger / overbookinger, så er SAS forpligtet til at flyve dig til Helsinki. Men en tur med Finnair fra München til Helsinki kan jo også være ret fin ;););)

Jeg ved ikke, om SAS holder øje (og evt, noterer det i din profil). Men her i week-enden blev jeg godt sur på den flinke medarbejder i Check-in. Han bookede mig om til en tidligere afgang - uden at fortælle det. Og jeg tjekkede heller ikke mit boarding kort, Så jeg opdagede pludselig, at flyet var lettet uden mig. Måtte derfor bruge tid på at få et boarding pass til min oprindelige afgang. Og jeg er da frygteligt træt af, hvis der komme til at stå i min profil, at jeg ikke dukker op ved gaten.

Erwin Lansing, Jeblin og Lars87 "Synes godt om dette"
  3. mifira

mifira Aktivt medlem

Beskeder:
    47
    161
    Point:
    33
    Jeg er på vej hjem fra en Asien tur med SAS. Den var booket via ARN, da det (som vi nok alle ved efterhånden) var billigere.

På vejen hjem fra Tokyo, spurgte jeg om jeg kunne nøjedes med at checke min kuffert ind til CPH og ikke videre til ARN. Det fik jeg nej til og medarbejderen havde en mail fremme på en telefon, og informerede mig om, at det måtte man ikke længere.
    Der var åbenbart alt for mange der gjorde det.
    Men det kan selvfølgelig være det er noget andet på short haul ruter.
    Det har ellers været en god taktik til at komme billigere afsted : (
    Hvis der er nogen, der har nogle tips, må I endelig dele.

Henry og Lars87 "Synes godt om" dette.
  4. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    797
    2,355
    Point:
    93
    Jeg har en ven, som bookede præcist som du vil gøre. Desværre blev flyet til CPH aflyst, men en virkelig flink SAS-medarbejder kunne glædesstrålende fortælle, at han nu var blevet booket om, så han kom med BA til Helsinki med skift i London :) Men det er jo nok meget sjældent, det sker.

Henry, Lars87 og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  5. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,754
    13,451
    Point:
    113
    Men hvis der er langt mellem flyene i København, kan man vel altid argumentere med, at der er noget i kufferten, der skal bruges til et møde i København.

mifira, jespersm og Lars87 "Synes godt om dette"
  6. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    Fantastisk. Jeg prøver, og der er 8h til det næste fly til Helsinki, så det giver mange undskylds muligheder :D

jespersm, Henry og mifira "Synes godt om dette"
  7. ScandinavianTraveler

ScandinavianTraveler EBG, HH Diamond

Beskeder:
    121
    375
    Point:
    63
    Jeg ringede tidligere i år for at fjerne CPH-LHR fra en Business Bonus billet fra USA, da jeg et par dage før afgang fik et møde i København. Medarbejderen ville have 525 kr. i ændringsgebyr for at give mig mine 36 kr. i skatter og afgifter tilbage, så jeg spurgte hvad der skete, hvis jeg blot udeblev. Jeg fik at vide, at det ikke var noget man skulle gøre, men at det heller ikke var et problem, hvis ikke det var noget man gjorde så ofte.
    Jeg rejste kun med håndbagage, men i check-in i USA offloadede de mig fra CPH-LHR uden problemer.

Måske det skyldes at det var en bonusbillet, hvor prisen var den samme, uanset om jeg fløj det sidste ben, men det var ikke noget problem.

Erwin Lansing, Lars87, jespersm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    458
    1,403
    Point:
    93
    Som tidligere check-in medarbejder i CPH, kan jeg oplyse at reglerne er ret klare på det punkt: Bagage SKAL tjekkes ind til endestationen, med mindre der er tale om overnight transfer, lufthavnsskift eller manglende interline agreement.

Det er ikke en ny regel, men den er nok bare ikke blevet håndhævet som den burde for at tilfredsstille kunderne.

Det er lidt det samme som at købe to separate billetter og så bede check-in personalet tjekke bagagen igennem. Det er også forkert, da det er to forskellige kontrakter (i juridisk forstand) og der ligger noget økonomi i det i forbindelse med eventuelle driftsforstyrrelser.

Kenneth K, T4L, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Lars87

Lars87 Medlem

Beskeder:
    36
    90
    Point:
    18
    Opdatering: Jeg rejste kun med håndbagage, og da jeg ankom til København, gik jeg direkte hen til deres kundeservice (lige til venstre efter man kommer ud fra bagage/ toldområdet).
    Jeg forklarede bare, at jeg ikke kunne deltage i min næste flyrejse. De spurgte ikke om årsagen, tjekkede mig ud af turen, og det var det.

Måske hjalp det lidt, at jeg så en smule stresset ud – som om hele dagens planer var faldet fra hinanden :D

jespersm, Clementos, Bekgaard og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side