Hvis vi nu skal tilbage på sporet igen - og væk fra kaffen.
Så var det i min erfaring 3 elementer (baseret på egne observationer og snak med SAS personale):
1) Det var dengang den eneste SAS destination på vestkysten, hvorfor der var mange skandinaver der brugte SEA som gateway til SFO, SJC, LAX, SAN m.fl
2) Det var en niche - og profitabel en af slagsen. På det tidspunkt var der så vidt jeg husker kun BA der også havde en forbindelse til Europa (og ja UK er en del af Europa). LH havde Portland og Vancouver men ikke Seattle. Senere kom gud og hver mand til Seattle - og Delta etablerede hub i Seattle
3) Boeing og Microsoft var betydelige kunder på ruten, som var deres gateway til Europa (sammen med BA - via LHR!). OG kunder fløjet den anden vej til at besøge dem. Faktisk i sådan en grad, at da SAS skulle finde afløseren for 767 flåden og valget var ved at tippe til Aribus fordel, så var SAS efter sigende forbi Boeing og spørge nysgerrigt ind til om valg af fly havde nogen indflydelse på kunderelationen. Nok en skrøne, men alligevel.
Endelig så var/er der en betydeligt skandinavisk gruppe i området - men næppe udslagsgivende.
SEA blev skåret for at få et fly frigjort til SFO. Meget forståeligt, men savner stadig "min" SK937
Click to expand...