Hvilke flyselskaber flyver med Boeing 737 MAX?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 22/12/20.

  1. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Det bliver spændende hvornår det "store gennembrud" kommer i Europa. For det er forsat noget tyndt i luftrummet....
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Erwin Lansing, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  5. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Er det første eksempler på ketchup effekten?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Det er muligt. Jeg synes jeg har set fænomenet med Smartwings et par gange tidligere på ugen, jeg mener dog ikke det var til LPA (formentlig PMI eller TFS). Om det virkelig kan svare sig at flyve på den måde frem for at lease ét større fly (f.eks. en A330 el.lign), skal jeg ikke kunne svare på. Men mon ikke de havde gjort det, hvis det var billigere.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Det fænomen du omtaler, lyder umiskendeligt som charter. Det kan sagtens være, at der er 2 forskellige lokale rejseselskaber, som tilbyder flyvninger til samme destination. De har begge valgt Smartwings til at servicere deres kunder.
    Det er lidt det samme fra Danmark. Hver ugedag har sin egen destination. Lørdag kan man fx komme til Las Palmas fra både CPH, AAL, BLL og AAR i vintersæsonen, under normale forhold naturligvis.

    Desuden har Smartwings ikke 330 i flåden, men dog mener jeg, at Czech Airlines stadig har deres ene. Måske @Henry er opdateret på dét?

    Det er naturligvis bare en gisning, men som tidligere rejseleder, så kender man lidt til mekanikken i disse flyvninger, men dermed behøver den ikke være rigtig :)
     
    Erwin Lansing, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,824
    Point:
    113
    Desværre er jeg ikke opdateret på de flytyper, Czech Airlines har i flåden. Men jeg ved de har udfaset alle deres ATR for at reducere antallet af fly-typer. Og derfor blev ruten mellem Aarhus og Prag også nedlagt (den blev nemlig betjent af en ATR).
     
    Henrik Olsen og Kermit "Synes godt om" dette.
  9. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  10. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Interessant - jeg troede egentlig at hvis man chartrede en flyvning hos et "fremmed" flyselskab (altså ikke Spies -> Sunclass Airlines), kunne man "dele" flyet med andre rejsebureauer, så man simpelthen køber X antal sæder på flyvningen. Det virker lidt overkill at sende to fly fra og til nøjagtig samme lufthavne med et kvarters mellemrum, bare fordi det er flyvninger for to forskellige rejsebureauer.
    Jeg skrev specifikt lease, da jeg godt ved at hverken Smartwings eller CSA kan byde på noget større end 737-serien eller A320-serien. Men jeg tror godt f.eks. Hi Fly kunne undvære en af deres A330'ere for nogle dage - de har jo ikke længere deres A380, men jeg tror heller ikke den kan lande på nogen af de spanske ferieøer. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Det kan man også sagtens, og det ser man også, men nok mere til de mindre destinationer. Selv var jeg guide for TUI på bl.a Gran Canaria, og vi kunne da sagtens fylde fly selv, men fra "mindre" lufthavne brugte vi blandt andet et Norwegian rutefly fra Aalborg, og vi delte et Thomas Cook fly (det hed det dengang) til Tromsø med både Spies og Apollo. For der var åbenbart ikke passagerer grundlag til at vi hver især havde én ugentlig afgang. Jeg husker at ruten blev opereret med A321, med teknisk mellemlanding i Oslo på vej nordpå.
    Jeg kunne nævne en masse eksempler fra Tyrkiet også, men det gider I ikke høre på :cool:

    Nu ved jeg ikke, om de to omtalte fly, havde andre opgaver senere på dagen, men hvis Smartwings har solgt et produkt vidende om, at de kun har flykapacitet om morgenen, så må det vel blive sådan :)
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  12. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak for info. :)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Det ser ud til at Europa snart får lidt mere MAX-aktivitet. Hele tre MAX 8 er i nat på vej fra Boeing Field til Europa med en halv times mellemrum; to styk til Neos (italiensk flyselskab, tidligere en del af TUI), og én til rumænske Blue Air - som var den tidligere operatør af de to 737-400 som Air Seven i Roskilde købte i efteråret.

    "Less is more" er vist devisen i nat - flynumrene er 0B1, NO1 og NO2!
    https://www.flightradar24.com/data/aircraft/yr-mxa#273e7436
    https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ei-rza#273e8db6
    https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ei-rzb#273e947d

    bfi.png
     
    Henrik Olsen, tbh, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Blue Air spilder ikke tiden. Efter en mellemlanding på Island i onsdags landede deres MAX 8 i Bucharest i går den 1/4, efterfulgt af en kort testflyvning over Bucharest og omegn. Og her til aften er flyet så allerede på hvad jeg formoder er en revenue-flyvning til Lissabon.
    https://www.flightradar24.com/data/aircraft/yr-mxa#27464ce0

    yr-mxa.jpg
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  17. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,053
    "Synes godt om" modtaget:
    4,479
    Point:
    113
    Senest redigeret: 20/4/21
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  18. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Der er ikke mange der ved det, men der flyver faktisk stadig Boeing 737'ere rundt i British Airways-livery -- dog flyver de hos franchisepartneren Comair i Sydafrika.
    Og de er nu også begyndt at varme deres ene 737 MAX op i Johannesburg:
    zs-zca.jpg

    Hvad jeg kan finde frem til, så har Comair to MAX 8, men kun ZS-ZCA har haft tændt transponder indenfor de sidste tre måneder.
     
    Henrik Olsen, klausbm og Henry "Synes godt om dette"
  19. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Jeg har faktisk en returflyvning mellem Cape Town og Durban med Comair booket i november. Indtil videre er den sat op med 737-800 begge veje, men skulle jeg være så heldig at få en equipment change til en MAX, skal jeg nok levere en lille trip report...
     
    Erwin Lansing, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  20. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Det tror jeg alle vil sætte pris på, både her på forummet og i de store engelsksprogede forums! Der findes generelt kun meget få Comair trip reports, og nok slet ikke nogen med 737 MAX. Jeg tror ikke de har nået at flyve revenue flights hos Comair før groundingen.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side