Hvilken påvirkning får “flyskam” for SAS og Arlanda?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 11/8/19.

  1. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Jeg ved godt jeg får nogen på nakken, men alligevel:

    <djævelens advokat>
    Samme argument kan man bruge omkring a-kraft, hvis man udskifter 'bortskaffe vingerne' med 'bortskaffe brugte brændselsstave', og udvindingen af uran er vel heller ikke ligefrem grøn. :cool:
    <djævelens advokat off>

    Ser man på TCO, er der ingen energiproduktion der er 100% udledningsfri.
    Som ved alt andet er det en afvejning af tekniske, økonomiske og politiske aspekter.

    (Der er ikke hermed givet udtryk for min stillingtagen hverken for eller imod de forskellige produktionsformer. :oops:)
     
    Nielspg, danielstrandby, Nicki Lolk Sørensen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,097
    "Synes godt om" modtaget:
    4,317
    Point:
    113
    Sebastian, den problematik har teknologien løst med de nye kernekraftværker der forbruger brugt brændsel, win-win :)
    Hvis man så gerne vil nå de mål som landende har vedtaget i Paris, så kommer man ikke indenom kernekraft.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Igen uden skumle bagtanker: Betyder det, at der til sidst er så lidt radioaktivitet tilbage i de brugte brændselsstave, at man kan aflevere dem på genbrugspladsen og lade kølevandet løbe ud i den nærmeste sø?

    Ellers er der jo et affaldsproblem, der skal løses og som koster et-eller-andet.

    Uanset om man er for eller mod kernekraft (jeg har ikke hermed taget stilling), så bedrer det ikke sagen, hvis man ikke spiller med åbne kort om de fordele og ulemper, der er ved de forskellige metoder til at frembringe energi.

    Herunder de udslip der rent faktisk ser nu og da..
    https://jyllands-posten.dk/internat...-mystisk-radioaktivt-udslip-er-blevet-sporet/
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henriksj

    Henriksj Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    153
    Point:
    33
    Så vidt jeg ved er det fugle på taget og ikke tæt på at være taget i brug? Dem der bliver bygget i øjeblikket er EPR typen og de har waste som vi kender det. Men det ville være dejligt hvis at det var tilfældet, så kan de også betale for deres egen forsikring og decommisioning i stedet for at staten skal rydde op efter dem.

    Trenden lige nu er de reaktorer der er ved at blive bygget (US, UK, FRA og FIN) stort set alle er år forsinket og XX mia over budget. Stort set ingen kan få økonomi i kernekraftværker.
     
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side