Der gik ild i et lithium batteri i håndbagagen på et SAS fly i Oslo lufthavn ved boarding. 8 mennesker kom på sygehus med mulig røgforgiftning. Godt at flyet ikke var i luften endnu! Jeg synes egentlig det er ganske skræmmende. https://flysmart24.no/2025/11/22/brann-i-batteri-om-bord-blir-gransket
Føj da, godt det var inden flyet havde takeoff. Men, hvad filan gør de hvis de er airborne og det sker, hvad er forholdsreglerne og hvordan har de tænkt sig at håndtere en lignende situation 30.000 fod oppe?
Det har de procedurer for. Der er jo brandslukningsudstyr ombord, og til lithiumbatterier har de en særlig pose, de kan smide det brændende skidt ned i.
Fløj indenrigs i Sydkorea (t/r Jeju), og der går de ret meget op i det med eksterne batterier. Det må ikke være i baggagehylden, så alle tasker uden batterier i får et lille gult label, så personalet ombord kan se, at det må lægges deroppe. Fik scannet den indtjekkede baggage ved skranken - for batterier - hvor de fandt et lille kamerabatteri. Det blev fjernet fra kufferten og så blev der sat et lille stykke isoleringstape på. Batteriet med tape på havde jeg så i en taske under sædet. Mon ikke vi får noget lignende i EU snart...?!
En ting er procedurer og retningslinjer. Men personalet skal også være trænet i at håndtere sådanne situationer - så det ligger på rygraden. Det har jeg også tillid til, at SAS gør.
Lidt teknisk, men det stopper jo ikke med at brænde bare fordi det ryger ned en en special pose? Er proceduren så at nødlande?
Jeg ville da tro, at det altid er normal procedure at nødlande hvis der opstår brand ombord, uagtet at man får den slukket - I det mindste for at sikre sig at alle er okay og der ikke er sket skader på flyet. Men jeg aner det ikke, ved ikke hvad normal procedure er.
Hvis i læser avherald, vil i se at der fra tid til anden er en historie om et brændende batteri, og det er langtfra hvergang der bliver lavet en nødlanding når batteriet er blevet placeret i en spand vand. Hvis ikke der er indikationer på "andet" end et brænde batteri, flyver man ofte videre til slut destinationen.