Ild i lithium batteri på SAS fly

Poster i 'NYHEDER' oprettet af T4L, 22/11/25.

  1. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,213
    "Synes godt om" modtaget:
    5,171
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Kenneth K, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Kenneth K

    Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

    Beskeder:
    1,245
    "Synes godt om" modtaget:
    4,831
    Point:
    113
    Føj da, godt det var inden flyet havde takeoff.

    Men, hvad filan gør de hvis de er airborne og det sker, hvad er forholdsreglerne og hvordan har de tænkt sig at håndtere en lignende situation 30.000 fod oppe?
     
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    797
    "Synes godt om" modtaget:
    2,355
    Point:
    93
    Det har de procedurer for. Der er jo brandslukningsudstyr ombord, og til lithiumbatterier har de en særlig pose, de kan smide det brændende skidt ned i.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    263
    "Synes godt om" modtaget:
    634
    Point:
    93
    Fløj indenrigs i Sydkorea (t/r Jeju), og der går de ret meget op i det med eksterne batterier. Det må ikke være i baggagehylden, så alle tasker uden batterier i får et lille gult label, så personalet ombord kan se, at det må lægges deroppe.

    Fik scannet den indtjekkede baggage ved skranken - for batterier - hvor de fandt et lille kamerabatteri. Det blev fjernet fra kufferten og så blev der sat et lille stykke isoleringstape på. Batteriet med tape på havde jeg så i en taske under sædet.

    Mon ikke vi får noget lignende i EU snart...?!
     
    Henrik Olsen, T4L, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,754
    "Synes godt om" modtaget:
    13,451
    Point:
    113
    En ting er procedurer og retningslinjer. Men personalet skal også være trænet i at håndtere sådanne situationer - så det ligger på rygraden.

    Det har jeg også tillid til, at SAS gør.
     
    Henrik Olsen og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  6. Kenneth K

    Kenneth K SAS LTD, Hyatt Globalist og ikke meget andet

    Beskeder:
    1,245
    "Synes godt om" modtaget:
    4,831
    Point:
    113
    Lidt teknisk, men det stopper jo ikke med at brænde bare fordi det ryger ned en en special pose? Er proceduren så at nødlande?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    1,013
    "Synes godt om" modtaget:
    3,014
    Point:
    113
    Jeg ville da tro, at det altid er normal procedure at nødlande hvis der opstår brand ombord, uagtet at man får den slukket - I det mindste for at sikre sig at alle er okay og der ikke er sket skader på flyet. Men jeg aner det ikke, ved ikke hvad normal procedure er.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. frank123

    frank123 VIP medlem

    Beskeder:
    179
    "Synes godt om" modtaget:
    396
    Point:
    63
    Hvis i læser avherald, vil i se at der fra tid til anden er en historie om et brændende batteri, og det er langtfra hvergang der bliver lavet en nødlanding når batteriet er blevet placeret i en spand vand. Hvis ikke der er indikationer på "andet" end et brænde batteri, flyver man ofte videre til slut destinationen.
     
    Beaglen, jespersm, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    797
    "Synes godt om" modtaget:
    2,355
    Point:
    93
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side