Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Jeg tror ikke der er belæg for kompensation. Den originale forsinkelse er på 2 timer som er inden for grænsen. Derefter er det noget vejrmæssigt, som gør at du kommer ud over de 3 timer. Men jeg ville da prøve uanset. Koster ikke noget
     
    Beaglen, Henrik Olsen, RasmusP og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Har nu prøvet at skrive til Lufthansa og så må se hvad der sker.

    Skal nok give en update, så vi kan få noget læring omkring de her slags situationer.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Så blev det min tur til at søge kompensation fra SAS for en forsinkelse. I mandags skulle vi flyve DUB-CPH men inbound aircraft gik efter noget tid i holding over DUB til BFS, da de ikke havde brændstof nok til at blive hængende i holding. (Alle inbound var lang tid i holding pga tågen om morgenen.) Det endte med 5 timers forsinkelse i ankomst CPH.

    Mandag aften registrerede jeg forsinkelsen på SAS' side. Torsdag var den afklaret, blot skulle jeg lige sende en POA for min ægtefælle, så det var kun 1x€250 der var frigivet i første omgang. Da jeg sendte POA gjorde jeg opmærksom på at jeg egentlig havde krydset af, at jeg gerne ville have voucher istedet for cash.

    Senere samme dag kom voucher på €500 for ægtefælle og i dag er kontant for mig gået ind på kontoen.

    Superfin service, som mange andre kunne lære af.
    ....og ja, vores 2 plusbilletter til DUB kostede mindre end det udbetalte/voucher beløb til sammen, for de var jo F&F tilbud :).
     
    DanielBahn, Nielspg, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Voucher? Jeg søgte for 2 uger siden og kunne kun vælge point/cash
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Nå, ja det kan jeg ikke svare på, men det ser sådan ud, når man kan vælge. Når jeg ofte køber billetter direkte, så er det absolut en fordel med voucher fremfor cash.

    Hvis ikke det er noget alle får tilbudt, kan et gæt være, at jeg har en corporate agreement med SAS som selvstændig og derfor får denne mulighed, men det er kun et gæt.

    Udklip SAS compensation.JPG
     
    PENSIONISTEN, Nielspg, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Forsinkelsen skyldtes dårligt vejr på destinationen, og du fik kompensation?

    Det er alligevel imponerende :) Og hurtig sagsbehandling!
     
    PENSIONISTEN, Beaglen, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Skal det ikke næsten være en askesky før flyselskabet kan påkalde sig force majeure pga vejret?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Mathias

    Mathias Medlem

    Beskeder:
    40
    "Synes godt om" modtaget:
    93
    Point:
    18
    Nej, det gælder også hvis der f.eks. er tåge, da der aldrig bliver givet kompensation da flyselskaberne ikke kan lande på Færøerne grundet dette.
     
    Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Ifølge EU forordningen skal kompensationen som udgangspunkt altid betales kontant, medmindre der specifikt aftales noget andet på skrift med flyselskabet.
     
    PENSIONISTEN, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Forsinkelsen skyldes at flyet, vi skulle flyve med ankom ca 4 timer forsinket. Kaptajnen havde valgt at gå til Belfast istedet for at blive hængende i kø over Dublin, da han ikke havde brændstof nok. Køen i Dublin skyldes vejret tidligere på dagen og så kan kan du selv vælge en årsag for det er en kæde af årsager, der giver forsinkelsen for os og dermed kompensationen.
     
    Erwin Lansing, Beaglen, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Som sagt. Det er uden tvivl god stil af SAS, men det er jo ikke kaptajnens skyld, at flyet ikke kan lande i Dublin - brændstof mangel eller ej.
    Man hører tit om andre sager, som bliver afvist pga vejret på destinationen forsinker flyet.

    Det var egentlig mest det, jeg var overrasket over :) Men for 4 timers ekatra ventetid, er det rart at få lidt for besværet :)
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  12. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Hej - jeg synes ikke rigtig dette fortjente sin egen tråd, så jeg stiller mit spørgsmål her:

    Jeg skal med Iberia til Sydamerika til oktober. Billetten er i øvrigt købt for Avios optjent gennem deres promotion sidste efterår.

    Da vi bookede var der ankomst tidlig om morgenen i Buenos Aires, og afgang sent om aftenen. Ankomst og afgangstidspunkterne er blevet ændret løbende siden bestilling, som var ca 12 måneder før afgang.

    Nu står vi til at ankomme sent om aftenen i BA, og afgang tidligt om morgenen. Vores rejse er pt afkortet med ca 2 x 12 timer. Det betyder ikke noget i det store hele, men det fik mig alligevel til at tænke over, hvor meget flyselskaberne kan flytte rundt på afgangen, efter billetten er købt.

    Der står ikke noget i mails om at man kan ombooke eller lignende.

    Hvis de tilbyder at annullere billetten, er jeg ikke særligt interesseret, da pointene er udløbet! :D
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  13. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Intet at komme efter hvis varslet 14+ dage
     
    THammer, SophieHendriksen, MortenS og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Super tak! Inden for samme dag går jeg ud fra?

    Eller kan de potentielt flytte afrejsedagen uden du kan gøre noget fx ombooke, annullere etc.?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Du kan godt annullere og få penge tilbage når de flytter det rundt men det lød det ik til du var interesseret i. Jeg mente bare der var ik kompensation eller noget du kan forlange de gør.
     
    MortenS, SophieHendriksen, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Super - yes helt korrekt!

    Tak for svar og uddybning !
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Fik bekræftelse fra Lufthansa på at de ville betale 400 euro i kompensation :)

    Tog dog 5 uger og en del mails frem og tilbage hvor jeg skulle sende pas og bankoplysninger selvom jeg havde sendt disse før.
     
    MortenS, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  18. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Har prøvet ligne de med et andet flyselskab. Det burde være muligt at bede om en alternativ afgang hvis sådan en er tilgængelig når de laver ændringer på mere end fem timer eller lignende, men man skal bede om det inden for ca. 5 dage fra man modtager besked om ændringen. Vi kunne ikke ændre vores fly da jeg først så ændringen en måned efter beskeden, selvom der var flere måneder til jeg skulle flyve...
     
    MortenS og Henry "Synes godt om" dette.
  19. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Jeg er lidt i ‘chock’..
    Min kammerat og hans familie (2 voksne, 2
    Teenagere) er i USA med delta. De har vundet billetten i en konkurrence. Her på turen hjem, igår, var flyet over-solgt, så de manglede først 10 personer, så efter en time, manglede de 6 og til sidst manglede de 4. Der sprang de så på, så de kommer 1,5 dag senere hjem.

    De flyver fra JFK* og har takket ja følgende deal
    - for $10.500 i vouchers til Delta
    - overnatning på grand Hyatt i NYC
    - frokost, aftensmad, morgenmad og frokost på hotellet
    - et 1 Day New York Pass til alle
    - opgradering til business class på vejen hjem (de har vundet comfort+)
    - transport til/fra hotellet.
    - 100 dollar i kontanter til ‘lommepenge’

    Er det ikke en ret vild kompensation?
    Troede de Amerikanske selskaber var ret så skrabede med sådan noget, og troede slet ikke man fik andet end en voucher.. da de sprang på dealen, så var der 1 time til afgang, så de har vel været desperate.. men er bare undrende over, at de ikke tvang 4 passager af - må da være billigere i EU kompensation... de har allerede brugt voucheren - 2x business class til jul, og 4x premium eco til sommer... en ret god konkurrence at vinde, må man sige..
     
    JacobBruun, Nicki Lolk Sørensen, asf og 6 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,806
    Point:
    113
    Jeg er enig i, at det er en meget fin kompensation. Men er det ikke normalt, at voucher normalt er det dobbelte af den kontante udbetaling (sådan husker jeg det i hvert fald fra Lufthansa, da jeg for en del år siden frivilligt valgte at stå af).

    Og så er det vel også billigere i omkostninger til hotel og taxi at have en gruppe på 4 personer frem for 4 individuelle rejsende. Delta sparer da et par hotelværelser og nogle taxiboner.

    Endelig er det vel bedre at have 4 glade passagerer end 4 sure kunder.
     
    DanielBahn, Erwin Lansing og Ulrik "Synes godt om dette"

Del denne side