Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Hos KLM kunne vi vælge mellem €250 i hånden eller €350 i voucher. Tror ikke, det er en generel regel om, at det er det dobbelte, men man får normalt mere i voucher end i kontanter. Derfor altid tage voucher, hvis man har tænkt sig, at flyve med selskabet igen de næste 12 måneder.
     
    Henry og DanielBahn "Synes godt om" dette.
  2. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Her har de fået 4x værdien (er det ikke maks 600 EUR man får ved afslysning?).. men du har helt ret ifht nemheden hos delta med 1 gruppe kontra 4..
    Det kan dog være, at han selv har forhandler prisen op - må jeg lige spørge om. Ved at opgradering hjem til business er pga fuldt booket eco og eco+. Gælder kun USA flyvningen, og ikke fra fra AMS til Cph.

    Men ja, de er mega glade og føler de har vundet i lotto en til gang jo.
     
    RasmusP og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Nu er der ikke mange regler i USA, men netop ved denied boarding hvis man har en bekræftet booking, ikke ventelist el.lign., er der høje erstatninger. De skal også bede om frivillige først, så der er mulighed for forhandling. Jeg tror de har fulgt US regler og ikke EU261 i dette tilfælde, men heldige har de da været.
     
    SophieHendriksen, jakobv84, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Eu261 forordningen gælder IKKE for et ikke-EU flyselskab når de flyver fra en ikke-EU lufthavn til EU. Den gælder derimod når flyvningen starter i EU. Så de 600 euro er ikke relevante i denne sammenhæng.
    Hvad de amerikanske regler er ved jeg ikke, men efter Uniteds mange uheldige episoder de sidste par år kom det frem at flere selskaber havde sat deres kompensationsbeløb væsentligt op. Men god stil af Delta!
     
    DanielBahn, SophieHendriksen, Peter F. og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg tænker det er en årsag. Derudover er værdien for selskabet jo væsentlig mindre end voucherens beløb.

    Måske lidt ligesom på restaurant: Skulle vi redde en uheldig/dårlig oplevelse gav vi aldrig nedslag på regningen men tilbød altid dessert/kaffe/fadøl eller lignende. Altså noget ekstra. Gæsterne blev ikke rigtigt gladere af at få nedslag i prisen, de havde jo ligesom kalkuleret med at betale det fulde beløb men også at få en god oplevelse. Samtidigt var det penge direkte fra omsætningen. En kaffe til en kostpris på 25 øre som gav glade gæster var meget billigere og man fik “reddet” situationen ved at vise man godt kunne gøre det bedre. Det fik folk til at tilgive og komme igen.

    Nu får Delta jo chancen for at få dem som kunder igen med en forhåbentlig god oplevelse til en sikkert god pris for dem contra at give en kontant lavere erstatning og med kunder som stadigvæk ikke er særlig glade.

    Men det er jo blot et gæt, og som sagt ingen EU regler, så det kan man ikke sammenligne med.
     
    Henry, SebastianBruun og DanielBahn "Synes godt om dette"
  6. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Ah vidste jeg ikke. Ja, de har nok bare mødt en glad kundeservicemedarbejder (eller hvem der nu står for det der).

    Som Sophie er inde på, så det giver det god mening for deltas side. Er bare stadigvæk imponeret over størrelsen på beløbet. Det er trods alt kun en tur mellem jfk og ams.. og det lød på ham, at voucheren var uden de store begrænsninger - de indløste dem i lufthavnen, så snart de kom ud af terminalen. Tror måske endda de fik noget rabat på billetprisen..

    Anyhow - hvis der er muligt, så bør man da undersøge muligheden for ar springe på sådan et tilbud hvis den opstår. Jeg var blevet fristet alene af en upgrade til business :D:oops:
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Jeg har brug for lidt input fra de kloge hoveder her. Min søn skulle flyve hjem fra London med SAS i sidste uge, hvor der var dårligt vejr og mange forsinkelser/aflysninger ud af London. Han ankom i CPH 5 1/2 time forsinket. En del af forsinkelsen skyldtes at der på et tidspunkt var gået så lang tid, at piloterne skulle udskiftes og der skulle ventes på dem. Passagererne fik ikke lov til at forlade flyet og fik heller ikke tilbudt nogen forplejning på nær af lidt vand (efter 3 timer!!!).

    Jeg er godt klar over at man som udgangspunkt ikke kan kræve kompensation, når forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder. Men hvad med den ekstra ventetid for at udskifte piloterne? Det virker også forkert, at der ikke bliver tilbudt nogen forplejning. Mener I at der er grundlag for noget kompensationskrav?

    Jeg har bedt min søn om at skrive hele hændelsesforløbet ned. Hans beretning følger her:

    Gaten annonceres først 30 min før afgang, hvilket jeg allerede synes var mærkeligt, men det virkede som om, at de havde tænkt sig, at afgang skulle ske rettidigt.

    På flyet annonceres det så, at en lang række fly i øjeblikket holdes tilbage på grund af uvejr. De ved ikke hvornår afgang vil kunne ske, men meddeler at der nok vil gå noget tid. De meddelder herefter periodisk, at situationen ikke rigtig har ændret sig. De siger også på et tidpsunkt, at de på opfordring af nogle passagere har spurgt lufthavnen, om det kan gøres muligt at forlade flyet, men at dette er blevet nægtet.

    Efter et par timer bliver det så oplyst, at forsinkelsen er ved at blive så lang, at piloterne snart vil komme til at have været for længe på arbejde, hvorfor en udskiftning kan blive nødvendig.

    Der bliver så en mulighed for at tage en anden rute over Skotland, men forsinkelsen har nu varet så længe, at vi må vente på de nye piloter. Jeg anslår at de første tre timer af forsinkelsen skyldes vejret og at den oprindelige rute ikke kan tages i brug, mens den sidste halvanden time skyldes, at der skal ske transport af nye piloter. Jeg er dog ikke helt sikker på den tidsfordeling. Jeg skal heller ikke kunne sige, om de burde have været hurtigere til at finde ud af, at ruten over Skotland var mulig.

    Som sagt bliver intet vi tilbudt udover vand, hvilket vi endda først bliver tilbudt efter at have siddet i flyet i tre timer. Jeg er oppe og spørge en stewardesse, om der ikke vil blive tilbudt noget forplejning. Hun siger, at hun overvejer at begynde at dele gratis snacks og drikkevare ud - det er tydeligt, at der i hvert fald ikke er blevet grønt lys hertil fra SAS' side af. Hun mener dog, at de ikke har nok til at kunne give til alle. Der sker herefter intet på den front.

    Vi ender med at ankomme i DK kl. 2.00 (oprindelig landetid var 21.25)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Træls oplevelse. Men da det også var vejret der førte til udskiftning af piloter, tror jeg ikke der er noget at komme efter....
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Det er lige en historie til EB..
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Hvorfor det? Fordi London ikke kan håndtere dårligt vejr? Det er næppe breaking news.
     
    Nj4220 og Henry "Synes godt om" dette.
  11. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Først - du kender tydeligvis ikke eb... :confused::eek: De har en lidt anden definition af nyheder end de fleste andre :)

    Men, vejret er nok ligegyldigt, men at SAS - nationalklenodie #1 - ikke formår at servere vand og andre basale nødvendigheder til blonde danskere i nød, det ryger næsten direkte på spisesedlen jo..

    ironi anvendt ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Mere seriøst - jeg havde da klaget til SAS, og netop taget den så langt jeg gad og kunne.. det er da ufattelig useriøst, de ikke uddeler drikkevarer i sådan en situation.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Vi oplevede det samme på min første, og sidste(!!), charterferie, hvor flyvningen var udført af SAS. Der var restriktioner i luften omkring Middelhavet, men til trods for det, blev vi lastet i flyet til normal boardingtid. Jeg blev dog noget overrasket, at efter push back, blev traktoren ikke frakoblet, men den slæbte os videre til en remote parkering. Der fik vi så endeligt at vide fra kaptajnen omkring restriktionerne, og at vi først havde tilladelse til at starte motorerne om 3 timer, men de forsøgte at få en afbudsslot tidligere. Vi fik lov at købe vand efter nogle timer, mens vi sad på asfalten i 30 graders varme. Det samme skete så igen på vej hjem. Simpelthen under alt kritik, uanset hvad lovgivningen siger.
     
    Henry og DanielBahn "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Hvilket nok er den reelle begrundelse for, at I skulle vente i flyet.
     
    Jeblin, SebastianBruun og DanielBahn "Synes godt om dette"
  15. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Ahhh. Så er jeg med. Troede det var på grund af forsinkelsen generelt. Dét kunne jeg simpelthen ikke forstå du ville have i EB. :)

    Jeg er såvidt enig i, at man burde sørge for lidt at drikke til den tørstende, men hvis kabinechefen har vurderet, at der ikke var nok til alle, så synes jeg han/hun har truffet den rigtige beslutning.

    Lur mig om, at hvis den røg til EB, så havde det slet ikke handlet om vejret, men kun retten til kompensation og manglede mad/drikke ombord. :confused:
     
    Senest redigeret: 1/8/19
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Prøv det altid via dem - det er "no cure, no pain". Vi har på IF et samarbejde og de giver DK's billigste rate for en klage. Prøv dem her: https://insideflyer.airdelay.dk/?ut...m_medium=email&utm_campaign=ps.insideflyer.dk
    (vi får en kommision hvis du får nogle penge retur fra dem, så du hjælper også IF lidt ved at bruge dette link).
     
    Henry, DanielBahn og MortenS "Synes godt om dette"
  18. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Genialt - hvis jeg endelig skulle smide 25% til et selskab for ulejligheden, ville jeg da få det lidt bedre ved at vide at IF får en lille andel!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Og Airdelay er kun 20% og derfor det billigste.
     
    Henry og MortenS "Synes godt om" dette.
  20. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Nu ved jeg ikke hvad du mener med alm. dårligt vejr. Men ved tordenvejr er det typisk ATC-restriktioner der giver forsinkelser, da kapaciteten bliver væsentligt nedsat. Derfor er det jo helt uden for flyselskabernes kontrol og jeg kan ikke forestille mig der er noget at komme efter. Men ok, hvis det er gratis at forsøge.... men personligt ville jeg prøve selv i stedet for at støtte de her tvivlsomme dusørjægere-selskaber....
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side