Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Hej alle
    Hurtigt spørgsmål på vegne af min far og hans samlever:
    Hjemflyvning Vancouver-FRA-BLL 27/7-28/7 bestilt som del af rejse igennem dansk rejsebureau, BLL-FRA for to uger siden og returen i dag er operated af LH men med Air Canada codeshare-flynumre. Pga sen afgang fra YVR landes for sent i FRA, hvorved de misser den planlagte LH836 til BLL her til morgen. Umiddelbart er de ombooket til LH840 som lander i BLL 18.30, præcis 8 timer efter den oprindelige flyvning.

    Er det korrekt at:
    -De begge er berettiget til 250€ jf. EU261, og disse skal søges ved Lufthansa som operating carrier, selvom Air Canada er marketing carrier
    -De kan få udleveret en madbon i FRA, eller selv lægge ud for rimelige udgifter i de 8 timer de skal vente i FRA?

    Andre muligheder jeg har overset?

    Tak for hjælpen!
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Sidst jeg var forsinket, kom der mail fra Lufthansa om, at min madbon var på boarding kortet. Der er udvalgte restauranter, den kan bruges på. Og beløbet var 10 euro. Det får man nok ikke meget mad for i Frankfurt Lufthavn.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    239
    "Synes godt om" modtaget:
    568
    Point:
    93
    Jeg brugte ikke LH madbon i MUC af samme årsag. 10 EUR pr person i mange timer er jo på månen. Købte og betalte selv og gemte kvitteringerne. SAS refunderede, men sog kun for boner købt efter den oprindelige afgang (mega mærkelig regel). Og SAS nægtede at refundere alkohol. (I dette tilfælde blot 1 Gl vin og en øl.)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Er det mon ikke bedre at købe adgang til en lounge?
     
  5. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,538
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Det er vel ikke så underligt når der står i deres terms and condition at alkohol ikke refunderes.
     
    asf og Henry "Synes godt om" dette.
  6. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak for svaret. Jeg har snakket med min far, og de har fået en madbillet på 15€ hver. De er på venteliste til afgangen klokken 17.15, og i værste fald skal de overnatte i FRA til i morgen, men der er alt umiddelbart også udsolgt. I den situation får de vel også betalt hotel og rimelige udgifter ifm. overnatning af Air Canada (eller Lufthansa)?
     
    Erwin Lansing, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  7. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    De er begge helt korrekt berettiget til 250€ jf. EU261 og disse skal søges ved Lufthansa netop som operating carrier, selvom Air Canada er marketing carrier. Derfor er det også Lufthansa der skal sørge for madbillet og også dække hotelovernatning, transport og rimelige udgifter, såfremt der er brug for det i ventetiden. Lufthansa må nemlig ikke bare lade dem strande, men skal drage omsorg for dem i ventetiden. Husk at de skal gemme alle kvitteringer og så skal de sende anmodning til Lufthansa om kompensation + dokumentation for udgifterne efter hjemkomst.
     
    Nielspg, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Såvidt jeg ved, er der en senere afgang i aften til Billund. Jeg har hørt om andre, der er flyttet til en afgang til København og har taget toget derfra. Den mulighed kan de naturligvis også overveje (eller måske videre til Aarhus med SAS). Jeg er ret sikker på, at Lufthansa gerne vil sende dem videre, så de har et problem mindre. Og dine forældre vil måske også gerne slippe for noget usikkerhed

    Da jeg måtte overnatte i Frankfurt, fik jeg voucher til hotel + taxabon. Men når alt er udsolgt, er der næppe meget at gøre.
     
    Beaglen og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  9. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Mange tak for svaret, det var også sådan jeg havde opfattet det. Det er givet videre!
    Et sidste spørgsmål, når det nu egentlig var en AC-flyvning (operating) YVR-FRA, der var skyld i at de ikke nåede LH-forbindelsen i FRA, skal kompensation, evt. hotel osv. så stadig søges ved LH, som kun var operating på 2. ben af flyvningen? De er jo egentlig "uden skyld" i at min far og hans samlever skulle ombookes, da det skyldtes den forsinkede ankomst med AC. Eller er det bare en del af spillet, når man er med i en alliance og codesharer?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak for bemærkningen, jeg er med på at der er den sene flyvning til BLL ved 22-tiden, men ligesom alle flyvningerne i morgen er der vist alt udsolgt, hvorfor de indtil videre kun er på venteliste til 17.15 i dag. Alle de strejkeramte passagerer fra i går skal jo også ekspederes, så det er en rigtig uheldig dag at misse sin forbindelse i FRA (og MUC) i dag. :-(
    De vil vist så vidt muligt undgå at ende et andet sted end i BLL, jeg foreslog dem -mest for sjov, da min far er tognørd som jeg selv- at tage ICE-tog fra Frankfurt til Hamburg og så videre derfra også med tog, men så skal bagagen pilles ud i FRA, og togene er mindst lige så fyldte som flyene, så det vil de meget nødigt ud i.
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Det er mange år siden, men der fra LH meget hjælpsom. Det startede med forsinkelse hos United SFO-SEA, så vi ikke nåede SAS-flyet over vandet derfra. I første omgang nægtede UA at booke om og henviste til marketing carrier, men det kunne den sure dame altså godt glemme. Efter nogle kig i systemerne kunne hun først finde en ny rejse til os hele vejen til AAR 7 dage senere :eek: Selvom vi sagde det var fint, hvis hun liiiige ringede til chefen og betalte hotellet, så kom svaret at hun godt kunne se, det ikke var helt tilfredsstillende :rolleyes:
    Nåmen, vi foreslå at booke os til CPH i stedet for, så vi kunne tage toget, så det blev en SFO-LAX-FRA-CPH med 8 timer i FRA. Da vi nåede frem til FRA havde vi jo masser at tid at fordrive, så vi gik hen til LH-transfer for at høre om de kunne byde noget lidt tættere på Århus. Der var ikke noget til AAR, men hun ville gerne booke om til BLL hvor de 8 timer blev til 10 i FRA. Stadig bedre end 3 timer DSB, så den tog vi. Fin service fra LH (dog heller ikke helt så fyldte fly som i disse uger).

    Det korte og det lange er, spørg venligt, de vil helt sikker forsøge at hjælpe, hvis der er nogle ledige pladser at få.
     
    Nielspg, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Det er naturligvis helt op til dem, hvordan de vil vurdere forskellige alternative muligheder. Også, hvad de lægger vægt på (har man en bil stående i Billund, så er det naturligt, at man gerne vil ende dér).

    Da mit aftenfly til Billund blev aflyst, blev jeg sat på morgenflyet næste dag. Det gik så vidt jeg husker ved 9-tiden. Så kunne jeg godt regne ud, hvornår jeg skulle stå op for at nå det!!! Derfor bad jeg om at komme med kl. 12.30. Hvis dine forældre ender med at få en hotel overnatning, så ville de måske også foretrække at sove længe og komme med et senere fly dagen efter.
     
  13. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Du har ret. Jeg havde lige overset, at første ben blev fløjet og opereret af AC og så er sagen faktisk en lidt anden, eftersom flyvningen så falder uden for EU Forordning 261/2004. Canada vedtog i 2019 nogle nye passagerkompensationsregler og Canada lod sig meget inspirere af EU Forordning 261/2004. Air Canada er som et stort flyselskab underlagt disse regler og ellers vil flyvningen også falde ind under Montrealkonventionens bestemmelser. Din far og samleveren skal derfor anmode Air Canada om kompensation, eftersom LH har været uden skyld i forsinkelsen. I den forbindelse skal der i BLL holdes kraftigt øje med den samlede ankomsttid ud fra hvad LH oprindeligt har kunnet tilbyde (dvs hvis ankomsten kl. 18:30 i BLL holder stik). Husk at tiden ved ankomsten skal beregnes fra det øjeblik, den første passagerer forlader flyet ved gaten.
     
    Nielspg, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  14. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,964
    Point:
    93
    Næh, det har du ret i, 10 EUR er ikke meget, men topmålet af nærighed er dog AirBaltic, som giver (holdnufast) 3 EUR og henviser til, at loven intet siger om beløbets størrelse, da jeg brokkede mig over, at man intet (som i slet intet) kan købe i en lufthavn for 3 EUR.
     
    Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  15. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak for svaret og uddybningen. Min far og hans samlever er -tilsyneladende korrekt- blevet henvist til Air Canada for kompensation, som jo nok skyldes at det ikke bliver EU261 de kompenseret efter, men derimod Canadas egen kompensationsordning. Kender du tilfældigvis satserne, eller hvor man kan læse om det? Og er det baseret på andre tids- og distanceregler end EU261?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Du kan læse Canadas egen kompensationsordning her:
    https://laws.justice.gc.ca/eng/regulations/SOR-2019-150/page-2.html#docCont

    Bemærk at der skelnes mellem "Small Carrier" og "Large Carrier", hvor Air Canada nok bør høre til Large Carrier. Satserne er:

    Compensation for delay or cancellation
    • 19 (1) If paragraph 12(2)(d) or (3)(d) applies to a carrier, it must provide the following minimum compensation:
      • (a) in the case of a large carrier,
        • (i) $400, if the arrival of the passenger’s flight at the destination that is indicated on the original ticket is delayed by three hours or more, but less than six hours,

        • (ii) $700, if the arrival of the passenger’s flight at the destination that is indicated on the original ticket is delayed by six hours or more, but less than nine hours, or

        • (iii) $1,000, if the arrival of the passenger’s flight at the destination that is indicated on the original ticket is delayed by nine hours or more;
     
    Erwin Lansing, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  17. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak for det - selvom det er canadiske dollars ser det ud til at de 400$ er lidt mere end de 25€ de kunne have fået igennem EU261 - og endnu mere i eksempel to og i værste fald tre. Det brokker de sig nok ikke over. :)
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  18. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    De er nu bekræftet til LH840, og er ombord på flyet, som lige er lettet i FRA. De forventes derfor at lande i BLL omkring 19.15, dvs. allerede der er det over 8 timer efter deres oprindelige landing klokken 10.30, og afhængig af hvornår dørene åbnes muligvis helt oppe over ni timer (19.30). Ryger de i det sidste tilfælde så under punkt tre, dvs. 1000CAD pr. person? Det er jo over 5500 kroner pr. person!
     
    MaHA, Beaglen, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    239
    "Synes godt om" modtaget:
    568
    Point:
    93
    Det kan man sige, men det er jo jf EU261, at der skal gives assistance ved forsinkelse, så SAS kan jo ikke selv opfinde regler, der er strengere eller mere begrænsende end lovgivningen.
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  20. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    He, he.
    Der står helt sikkert ikke i EU261, at flyselskaberne er forpligtet til at forsyne forsinkede passagerer med smøger og sprut.
    Mon ikke der ligger en presedens for SAS’s T&C ?
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side