Du har jo som udgangspunkt ikke ret til noget som helst. EU261kompensation gælder ikke flyselskaber fra tredjelande, når rejsen starter uden for EU. Så når Air Canada tilbyder dig en voucher til en fremtidig flyvning, er det per konduite og ikke noget de er forpligtet til. Så kan du tage imod den eller lade være.
Hej OIB Jeg er klar over at EU’s forordning 261/2004 ikke dækker, men så vidt jeg ved har Canada en tilsvarende forordning kaldet “Air Passenger Protection Regulations” (APPR). Disse regler er fastsat af den canadiske regering og gælder for flyvninger, der starter i Canada, uanset hvilket flyselskab der opererer flyvningen. Så efter min bedste overbevisning, vil jeg mene du ikke har ret. Mener du jeg tager fejl?
Hej Beaglen Tak for din besked. Er der nogle omkostninger forbundet med din hjælp, og såfremt der er, hvor meget snakker vi så om?
Der har været mange eksempler i disse spalter om hvor svært det kan være at få luftfartselskaber til at kompensere når ting går galt. Men Air Canada tager det næste kapitel helt next level og sagsøger folk, der har fået ret hos den nationale myndighed. Og ja, det er vejrets skyld! https://loyaltylobby.com/2024/06/04...rs-who-have-won-at-cta-awarded-cash-payments/
Det er interessant at se om noget tilsvarende kunne tænkes at finde sted i Danmark. Det er usandsynligt, men flyselskaberne kan sagtens gøre det og sagsøge de passagerer, som har haft en sag hos f.eks. Trafikstyrelsen.