Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det kan vel godt være enkeltbilletter som i one-ways, men det afgørende er vel, at forsinkelsen sker på en af segmenterne i den pågældende PNR, som forsinker fremkomsten til slutdestinationen i denne fx CPH-DXB-BKK.

    Hvad man måtte bestille af billetter videre derfra i en anden booking vedrører jo ikke første booking, og der vil selskabet jo ikke være ansvarlige.
     
    Senest redigeret: 31/5/18
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,791
    Point:
    113
    Men hvem skal så betale erstatningen, hvis det er to forskellige selskaber på enkeltbilletter (i samme reservationsnummer)?

    Eksempel: Jeg flyver med SAS til xxx destination udenfor EU og skal videre med et andet selskab. SAS er 1½ time forsinket, så jeg når ikke mit næste fly. Må derfor vente på den følgende afgang, som ligger 5 timer efter min ankomst.
     
    Henrik Olsen og Calle77 "Synes godt om" dette.
  3. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Hvad er praksis for dette inden for EU? Måske kan @Beaglen svare her.
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,013
    Point:
    93
    Jeg mener ikke det er nok, at alle segs blot er på samme PNR.
    Booker du feks to selskaber, som måske ikke en gang er i samme alliance, så hæfter de ikke for hinanden ved forsinkelser.
    I den tyske sag der nævnes i artiklen: Var hendes to flyvninger booket som en samlet billet eller ej?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Følgende fremgår af artiklen:

    "Claudia Wegener skal have sin erstatning, lyder det nu fra EU-Domstolen.

    - Når to (eller flere) flyvninger som i det foreliggende tilfælde har været genstand for en samlet reservation, udgør disse flyvninger en helhed med hensyn til passagerernes ret til kompensation, skriver EU-Domstolen."

    Så jo, det skal være en samlet billet, som jeg også skrev tidligere.
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  6. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,013
    Point:
    93
    En samlet billet er i min verden lig med et billetnummer. Flere reservationer i samme PNR kan sagtens have flere billetnumre. Jeg er bare i tvivl om hvordan hendes rejse var skruet samme. Var det med sidstnævnte løsning synes jeg det er vildt nok, at man nu kan kompenseres ved forsinkelser.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Det kan det også godt. Man får ofte flere billetnumre på én reservation - naturligvis hvis man flyver ud og hjem med forskellige selskaber på samme booking. Ved ikke, hvordan den grejes i en multi-segment journey på flere billetnumre. Men i tilfældet med forsinkelse hele vejen med eksempelvis EK eller QR, så er dommen jo rimelig klar.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    Som jeg tolker dommen, er det selve reservationen af hele rejsen, der er nøglepunktet. Dommens præmis 15 siger:

    15 Under disse omstændigheder bemærkes, at såfremt en flyforbindelse som den anden flyforbindelse, der i sin helhed foregik uden for Unionen, skal anses for at være en separat transporthandling, henhører den ikke under forordning nr. 261/2004. Såfremt en transport som den, der er omhandlet i hovedsagen, derimod anses for at være en helhed, hvor afrejsestedet befinder sig i en medlemsstat, skal denne forordning finde anvendelse.

    Både i denne dom samt i C-11/11 dommen (Folkerts) var der tale om en rejse med ét og samme flyselskab hele vejen igennem. Den nye dom her forholder sig ikke direkte til spørgsmålet, når flere flyselskaber er involveret. Til gengæld er sagens kerne, at afrejsen er foregået fra en lufthavn inden for EU og domstolen er tilsyneladende ligeglad med, at det ikke er et EU-flyselskab det handler om. Sidstnævnte er ellers normalt vigtigt i EU forordning 261/2004, så det er spændende at EU domstolen nu siger at det nu er selve tiden hen til slutdestinationen, det handler om og ikke om flyselskabet kommer fra EU eller et tredjeland. Og det kan ellers nok være, at det bliver interessant for Emirates m.fl at skulle forholde sig til. Og lige for at svare på Henrys spørgsmål om forsinkelse ved mellemlandingsstedet, så ville det i dit eksempel være SAS, der ville stå med problemet, eftersom det er her forsinkelsen opstår.
     
    asf, PeterA, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Kundeservice hos SAS kan til tider være virkelig skidt - det her er til gengæld god stil. Tog en 1 time og 20 min at godkende mit kompensationskrav. IMG_2100.jpg
     
    Beaglen, Bekgaard, Nielspg og 5 andre "Synes godt om" dette.
  10. MortenJA

    MortenJA Medlem

    Beskeder:
    14
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Jeg har samme oplevelse, hvor det i sidste uge kun tog mig 38 min at få godkendt en kompensation, og pengene var på min konto 2 dage efter.
     
    Beaglen, Bekgaard, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Beaglen, Bekgaard, SophieHendriksen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  12. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Tja - så må man jo fortsætte med at være DSGM, jeg måtte vente hele 4 timer og 45 minutter på min - TYPISK :D:mad::D:mad::D

    Spøg til side, det er jo her den "udskældte gamle tante" differentierer sig fra DY, FR m.m. ikke så meget nonsens. Ja - vi har nosset i det, Ja - du har ret til kompensation, Ja - pengene står på din konto inden for en uge!!

    BUM

    Min hjemtur hører stadig til i tråden "Det gjorde i så ikke så godt SAS" men efterbehandlingen i "Det gjorde i faktisk OK SAS"

    Udklip.PNG
     
    Beaglen, Bekgaard, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,642
    Point:
    113
    Det var godt nok hurtigt...
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  14. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Meget enig, lidt den samme fornemmelse jeg havde. Dejligt at man ikke skal gennem 17 mails for at få sin berettigede kompensation.
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  15. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Hej If’ere

    Er der nogen, som har erfaring med ”flere” gange kompensation på samme billet/flyvning?
    I henhold parlamentets fortolkningsvejledning til 261/2004 er der under punkt 4.2 er angivet følgende:
    ”Enhver ny ret til kompensation i henhold til artikel 7 gælder for den omlagte flyafgang, der er accepteret i henhold til artikel 8, stk. 1, litra b) eller c), hvis den også aflyses eller er forsinket ved ankomst (se afsnit 4.4.11). Kommissionen anbefaler, at mulighederne beskrives klart for passagerer, når bistand skal ydes.”

    LINK: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=DA

    Jeg har her i sommer haft en mildt sagt kedelig oplevelse med SAS/LH Group, som har givet mig en masse ekstraudgifter (i nærheden af den kompensation jeg umiddelbart er berettiget til (EUR 1.600) grundet en aflysning/forsinkelse) og da SAS har afvist at dække dette, vil jeg i stedet gå efter maksimal kompensation.

    Situationen er følgende:
    I oktober 2017 booker jeg 4 billetter til Malaga med afgang mandag den 9. Juli 2018 kl. 15.40 på SK0583 (operated by SAS Scandivian Airlines)
    Søndag den 8. juli om morgenen får jeg besked om at flyet er aflyst og at vi er flyttet til SK6203, som har afgang 9. juli kl. 10.25 (operated by SAIL). Aflysning nummer 1.
    Søndag den 8. juli om aftenen får jeg så besked om, at SK6203 ligeledes er aflyst og at vi snarest vil modtage besked om ombookning. Aflysning nummer 2.
    Natten mellem den 8. og 9. juli modtager jeg så en opdateret rejseplan. Vores afgang er nu flyttet til den 10. juli og vi skal nu på ”Europa-rundtur”.
    CPH->AGP på følgende måde: CPH-> MUC, MUC-> ZRH og endelig ZRH->AGP.
    For at gøre ondt værre, så forsinkes vores maskine fra CPH til MUC, hvorfor vi misser vores connection. Turen bliver endnu engang omlagt (nu via FRA) og vi rammer AGP med ca. 5 timers forsinkelse ☹. Forsinkelse> 3 timer.

    Historien er selvfølgelig MEGET længere (timevis i telefonkø hos SAS og ”kundeservice” i MUC), men det vil jeg skåne jer for .

    Som jeg læser fortolkningen, så betyder det (@Beaglen), at jeg kan kræve kompensation for både de 2 ubegrundede aflysninger samt forsinkelsen på ca. 5 time på den flyvning, hvor det endelig lykkedes at komme frem?
    Altså en kompensation på i alt 3 (aflysning/forsinkelse)*4(personer)*EUR 400 (kompensationsbeløb) = EUR 4.800 !!! Det skal bemærkes, at der ikke var noget ekstraordinært i hverken aflysninger/forsinkelse – udover dårlig planlægning, som jo efterhånden er blevet SAS’ varemærke.
     
    Beaglen, Bekgaard, DanielBahn og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Hvori består ekstra omkostningerne?
    Vil LH give kompensation på den første aflysning?
     
    Bekgaard, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  17. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Jeg er ikke sikker på om dette er den rigtige tråd, men ellers modtager jeg gerne et link, så jeg får skrevet i det rigtige forum.

    Sagen er at jeg den 17/8 skulle med SK1422 fra CPH-ARN (efter at være ankommet tidlig morgen fra EWR) og derefter videre med SK963 ARN-HKG. Desværre bliver SK1422 ca. 45 minutter forsinket, så jeg kan ikke nå SK963 i ARN. Derfor booker de mig om via FRA med LH, og jeg ankommer HKG over 8 timer forsinket.

    Jeg klager til SAS, men får afslag, da de siger at SK1422 flyveren tidligere på dagen har ramt en fugl, og derfor er SAS ikke forpligtet til at udbetale erstatning. Jeg har på fornemmelsen, at dette er blevet en dårlig undskyldning, men hører gerne hvorledes jeg bør tackle sagen. Skal jeg gå videre med den?

    På forhånd tak,
    Morten
     
    Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  18. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Utroligt at SK963 ikke ventede på forsinkede passagerer fra cph. Jeg har da flere gange oplevet, at SAS fly til LAX og EWR ventede i arn på forsinkede passagerer fra cph.
     
    Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  19. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Ja helt ubegribeligt, vi var flere der skulle have været med. De skulle måske have ventet 15-20 minutter, men det er den jo normalt forsinket alligevel....
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  20. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,473
    Point:
    93
    Jeg fløj med SAS fra SFO-CPH i fredags og vi landede 16.51 scheduled til 13.15. Dvs. 3 timer og 36 minutter forsinket.

    SAS har allerede svaret tilbage og givet mig 30.000 point (og ikke 60.000) da forsinkelsen var mellem 3 og 4 timer hvor de kan give 50% kompensation når rejsen er uden for EU.

    Jeg læser følgende på nogle sider på nettet:

    "For rejser uden for EU gælder det dog, at kompensationen kan reduceres med op til 50%, hvis forsinkelsen er på mellem tre og fire timer."

    Hvad siger I? Er der mulighed for fuld kompensation eller skal man godtage de 50%?
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side