Hej If’ere
Er der nogen, som har erfaring med ”flere” gange kompensation på samme billet/flyvning?
I henhold parlamentets fortolkningsvejledning til 261/2004 er der under punkt 4.2 er angivet følgende:
”Enhver ny ret til kompensation i henhold til artikel 7 gælder for den omlagte flyafgang, der er accepteret i henhold til artikel 8, stk. 1, litra b) eller c), hvis den også aflyses eller er forsinket ved ankomst (se afsnit 4.4.11). Kommissionen anbefaler, at mulighederne beskrives klart for passagerer, når bistand skal ydes.”
LINK:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=DA
Jeg har her i sommer haft en mildt sagt kedelig oplevelse med SAS/LH Group, som har givet mig en masse ekstraudgifter (i nærheden af den kompensation jeg umiddelbart er berettiget til (EUR 1.600) grundet en aflysning/forsinkelse) og da SAS har afvist at dække dette, vil jeg i stedet gå efter maksimal kompensation.
Situationen er følgende:
I oktober 2017 booker jeg 4 billetter til Malaga med afgang mandag den 9. Juli 2018 kl. 15.40 på SK0583 (operated by SAS Scandivian Airlines)
Søndag den 8. juli om morgenen får jeg besked om at flyet er aflyst og at vi er flyttet til SK6203, som har afgang 9. juli kl. 10.25 (operated by SAIL). Aflysning nummer 1.
Søndag den 8. juli om aftenen får jeg så besked om, at SK6203 ligeledes er aflyst og at vi snarest vil modtage besked om ombookning. Aflysning nummer 2.
Natten mellem den 8. og 9. juli modtager jeg så en opdateret rejseplan. Vores afgang er nu flyttet til den 10. juli og vi skal nu på ”Europa-rundtur”.
CPH->AGP på følgende måde: CPH-> MUC, MUC-> ZRH og endelig ZRH->AGP.
For at gøre ondt værre, så forsinkes vores maskine fra CPH til MUC, hvorfor vi misser vores connection. Turen bliver endnu engang omlagt (nu via FRA) og vi rammer AGP med ca. 5 timers forsinkelse ☹. Forsinkelse> 3 timer.
Historien er selvfølgelig MEGET længere (timevis i telefonkø hos SAS og ”kundeservice” i MUC), men det vil jeg skåne jer for .
Som jeg læser fortolkningen, så betyder det (
@Beaglen), at jeg kan kræve kompensation for både de 2 ubegrundede aflysninger samt forsinkelsen på ca. 5 time på den flyvning, hvor det endelig lykkedes at komme frem?
Altså en kompensation på i alt 3 (aflysning/forsinkelse)*4(personer)*EUR 400 (kompensationsbeløb) = EUR 4.800 !!! Det skal bemærkes, at der ikke var noget ekstraordinært i hverken aflysninger/forsinkelse – udover dårlig planlægning, som jo efterhånden er blevet SAS’ varemærke.
Click to expand...