Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Jeps, det er uden betydning, hvornår man lander.. det er den såkaldte “gate-arrival”, altså det tidspunkt, hvor flyet er parkeret, motorerne slukket og dørene bliver åbnet.
    Gatearrival kan findes på https://flightaware.com/
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det var nu absolut også min helt egen - syntes jeg selv - småmorsomme forklaring. Man aner det jo ikke og først og fremmest vil man jo bare gerne frem med mindst mulig forsikring.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, THammer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Hvad så når der er bustransport fra remote stand involveret?
     
    Henrik Olsen og DanielBahn "Synes godt om" dette.
  4. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Så det arrival at gate, da du ikke selv kan gå frit før du er "inde"
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  5. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Det er jeg ikke sikker på er korrekt. Jeg synes at have læst et sted, at det stadig bare er når dørene åbner. Måske @Beaglen kan bekræfte?
     
    Henrik Olsen, Beaglen, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    En remote stand er så vidt jeg ved også at betegne som en gate, og det altså er når du kan komme ud af flyet, hvilket du jo kan. At du så ender ude på en mark og skal vente på en bus, er noget lort.. men det er jo sådan set handling-selskabet eller lufthavnens opgave at fragte dig ind til de områder hvor du må befærdes næsten frit.
     
    Henrik Olsen, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  7. PeterK

    PeterK Guest

    Uanset hvordan reglerne er, så er det ikke flyselskabet, som har indflydelse på en standplads placering, med mindre de betaler lavere lufthavnsafgifter.
    Her er et tænkt eksempel:
    SAS lander med en CR9 fra SVO på en remote parkering i CPH. Pax skal med bus til terminalen, men før "man er fri", skal man ledes igennem en sikkerhedskontrol og paskontrol.

    Hvornår er man så i virkeligheden fri? Når bussen sætter dig af, efter sikkerhedskontrol eller eller paskontrollen?
    Flyet kan godt være landet en 1 time og 40 minutter før sent, men hvordan beregner man tiden fra flyets blok tid til pax' faktiske ankomst tid?
     
    Henrik Olsen, DanielBahn og Henry "Synes godt om dette"
  8. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    283
    Point:
    53
    Ja, det vil jeg mene, hvis din afgang reelt er aflyst, så kan du bede om kompensation under EU261.

    Baseret på distance er du på en Type 1 flyvning som giver €250 i kompensation for ankomst mere end 2 timer senere, hvilket syntes at være tilfældet for dig. Havde det været under 2 timer ville kompensationen været reduceret med 50%.

    Ved aflysninger er EU261 lidt mere "kontant" med kompensation, end ved forsinkelse.

    Der er selvfølgelig den mulighed at selskabet siger det er ekstraordinære omstændigheder, og dermed ikke mener de skylder noget. Men det er et forsøg værd!
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Der henvises til "Germanwings" dommen C-452/13, som i præmis 20 påpeger:

    "Under flyvningen er passagerne således nødsaget til at opholde sig i et lukket rum, undergivet luftfartsselskabets instruktion og kontrol, hvor deres muligheder for at kommunikere med omverdenen af tekniske eller sikkerhedsmæssige grunde er begrænset betydeligt. Passagererne kan ikke under disse omstændigheder løbende varetage deres personlige, familiemæssige, sociale eller arbejdsmæssige anliggender. Først når flyvningen er overstået, kan de genoptage deres sædvanlige aktiviteter."

    Så hvornår er man så - ud fra et juridisk synspunkt - fri? Ja i Peters tænkte eksempel tæller hverken sikkerheds- eller paskontrollen med. Men det gør busturen hen til gaten til gengæld. Du kan ikke varetage de nævnte anliggender ude midt på tarmac, da det ganske enkelt vil stride mod lufthavnens sikkerhedsforanstaltninger.

    Se i øvrigt under min side "Beaglens juridiske rejse(b)log", hvor emnet er blevet diskuteret før - og hvor jeg også henviser til selvsamme dom.
     
    asf, DanielBahn, obs og 6 andre "Synes godt om" dette.
  10. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Der var hun jo! Det var lige den jeg tænkte på, synes nok jeg havde læst noget i den dur.
     
    DanielBahn, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Når man står i paskontrollen og security, så er der jo sat store skilte op med forbud mod at bruge mobiltelefoner, så hvis man er lovlydig, så er det vel først ved bagageudleveringen, man må slå Flight-mode fra.
     
    Beaglen, DanielBahn, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    At der er forbud mod at bruge mobilen i et område er ikke det samme som at den ikke må være tændt som på flyet, hvor det er den indbyggede radiosender, der opfattes som et potentielt risikomoment.
    Omkring paskontrol/security er det nok nærmere for at undgå at der tages billeder, som potentielt kan udgøre en sikkerhedsrisiko.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  13. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Et lettere tænkt eksempel, men alligevel ikke: Man lander med et forsinket fly, lad os sige 2:45 timer, og flyet parkerer på remote stand. Lufthavnen klodser i det med at få tilstrækkelig med buskapacitet ud til flyet (har selv oplevet det en gang i CPH, hvor én bus ikke var tilstrækkelig til at medtage alle pax fra en fuldt pakket CRJ9), hvilket efterlader nogle passagerer tilbage i flyet (i førnævnte eksempel forstod jeg det som at der over radioen blev givet besked til chaufføren om at foretage endnu en tur ud til samme fly, efter afsætning af passagerer). Disse bliver pga. dette over 3 timer forsinket i ankomsten til terminalen. De er vel dermed berettiget til kompensation, selvom nogle af passagererne faktisk ankom til terminalen inden for tidsgrænsen på 3 timer (lad os sige 2:59)?

    Registreres det monstro noget steds hvornår pax ankommer til terminalen i sådan et tilfælde?
     
    Senest redigeret: 26/3/19
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. NicklasAnthony

    NicklasAnthony Aktivt medlem

    Beskeder:
    59
    "Synes godt om" modtaget:
    130
    Point:
    33
    Nu arbejder jeg selv i SAS og ved der laves tal på alt, så jeg er sikker på at der laves en form for tal på hvornår den første pax stiger af bussen og den sidste gør. Hvornår du ankommer i ankomsthallen er ikke noget der kan holdes øje med, da du hvis du havde lyst kunne gå op i Terminalen og spise aftensmad hvis det var det du ville.
    Men igen der bliver ikke lavet en form for tjek på hvornår den enkelte passager ankommer, mere kun første og sidste pax. :)
    Håber det var svar nok :)
     
    Beaglen, DanielBahn, obs og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det var jo i hvert fald et svar, og tilstrækkeligt hvis det er sandt :) Det er jo ikke helt uvæsentligt i forhold til beregning af evt. kompensation, da der jo kan gå lang tid fra flyet er landet (det ved vi registreres) til passagererne faktisk ankommer i terminalen, hvis de skal med bus.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Mathias

    Mathias Medlem

    Beskeder:
    40
    "Synes godt om" modtaget:
    93
    Point:
    18
    Update: SAS godkendte kravet om kompensation på 250EUR for ombookningen på 2 timer.
     
    Havse, jtraveler, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Ved ikke lige om dette er det helt rette forum, men anyways... Jeg er strandet i SFO, hvor air canada netop har aflyst min flyvning til YYZ på vej hjem til CPH. Køen i gaten til ombooking mm er enorm, og de har specifikt ikke lavet en kø til business og star gold passagerer (har spurgt - man bliver venligt bedt om at stille sig bagerst i køen). Hvad kan jeg gøre? Kan jeg regne med at de reimburser et hotel hvis jeg selv finder et? Kl er 01:13. Er pt også i kø til deres telefon support.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,982
    Point:
    93
    Hvis du har en rejseforsikring, dækker den som regel hotel, du selv finder. Det har jeg i hvert fald prøvet to gange uden problemer. Håber du finder en hurtig og god løsning.
     
    Jeblin "Synes godt om" dette.
  19. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Fik ombooket via telefon, og lovning på reimbursement. Så kan lige nå 3t søvn...
     
    asf, SophieHendriksen, DanielBahn og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,574
    Point:
    93
    Lige et follow-up spørgsmål; Har man nogen som helst krav på kompensation for aflysningen af den første flyvning når man ikke ender med at blive forsinket på ens destination? Jeg havde oprindeligt 14 timer i Toronto, så jeg skal nok nå mit fly til København, og bliver dermed ikke forsinket ved final destination (forhåbentlig....). Men jeg havde planlagt en hel dag med en god bekendt i Toronto som nu ikke bliver til andet end en hurtig frokost, så på sin vis har aflysningen kostet mig tid.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side