Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    To the best of my knowledge gælder den famøse EU forordningen om kompensation, kun til/fra EU, ikke noget med mellemlandingerne uden for unionen. Hvis det er en samlet billet, tror jeg ikke der er noget at komme efter. Hvis der er kompensation, må det være bilateralt mellem USA og Canada. Jeg ville google efter sådanne regler. Umiddelbart lyder det ikke som andet end det Hotel du allerede har fået :( https://www.aircanada.com/ca/en/aco...mation/delayed-flights-and-cancellations.html
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Det er også det jeg er kommet frem til - desværre... Og grundet 737-Max situationen er de meget modvillige til at give reimbursement for accommodation. Deres online-formular giver et autosvar, at de ikke yder dette for tiden. Så man skal sende dem en mail, og så vil de vurdere hvert enkelte tilfælde...
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  3. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Det korte svar er nej. Du ankommer til tiden i Cph. Forsinkelsen internt i Canada er - naturligvis - ikke omfattet af EU-forordningen.
     
    SophieHendriksen, SebastianBruun og Henry "Synes godt om dette"
  4. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Vi skulle have været i Barcelona i weekenden fra Fredag - Mandag, men blev desværre forhindret grundet sygdom.
    Vi skulle være fløjet med Norwegian, og har så i dag modtaget nedenstående SMS:

    We're sorry to inform that your Norwegian flight D85576 from Barcelona (BCN) to Billund (BLL) 06.05.2019 18:25 is cancelled due to technical issues. You can rebook or refund your ticket free of charge online. If you're unable to reasonably return home and you need accommodation, please contact our airport representatives to arrange hotel. To read about your rights visit www.norwegian.com/rights. For support, please call us on +34 900 838 065. Other conditions may apply to tickets booked as part of a package or booked through a travel agency.

    Så det var heldigt nok vi ikke kom afsted, så vi havde stået dernede. Nu kommer spørgsmålet så. Er det muligt at søge kompensation?

    Vi fløj jo heller ikke med dem derned i fredags, hvor vi blot blev væk. (Vi havde dog checket ind) og jeg modtog også en SMS tidligere, hvor de skrev:

    Velkommen om bord på D85576 06. Maj
    Barcelona - Billund
    Afgang: 18:25
    Terminal: 2
    Gate: Se informationsskærmen
    Din billet: https://www.norwegian.com/


    Jeg havde egentlig forventet de annullerede retur rejsen, men jeg tror Norwegian modsat andre laver det som to separate bookinger, så reelt set kan de jo ikke vide om vi er kommet derned på anden måde, bor dernede og har været i DK eller 117 andre scenarier der gør at vi har ret til kompensation?

    Hvad tænker I? Er der noget at hente eller skal jeg droppe ideen.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Tænker der er meget dårlig karma i sådan en. Der er vel også noget tro og love på afgivelse af korrekte oplysninger i sådan en og de vil vel næppe kunne afgives.

    Er der ikke en rejseforsikring der dækker jeres aflyste tur?
     
    Beaglen, Offlyer, SebastianBruun og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Jeg ved ikke om man på tro og love skal bekræfte at man var i lufthavnen eller på vej i lufthavnen? Har aldrig søgt om den slags før, så jeg kender ikke proceduren og reglerne.

    Hvis det er tilfældet, så er det jo ikke en mulighed, men moralsk har jeg ingen problemer med det, hvis det ellers er lovligt.

    Jeg er i tvivl om rejseforsikringen da billetterne er betalt med Cashpoints, men jeg har heller ikke hørt dem endnu da "tabet" endnu ikke er gjort op.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Skal man ikke scanne boarding passet for at komme ombord på DY? Så har de vel registreret at I ikke dukkede op på flyvingen?
     
    Beaglen, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Godt spørgsmål, men de havde da ikke annulleret retur rejsen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Kan I ikke ud af billetnummeret (PNR?) se om det er oprettet som to separate rejser?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Det er på et PNR nummer, men hos Norwegian er der ingen "Rabat" ved at vælge en returrejse. Jeg kunne jo have bestilt det som to enkelte bookinger på to forskellige PNR numre, og prisen havde været den samme.

    De fleste fly selskaber annullere jo også returrejsen, hvis man ikke benytter udrejsen, men det gør Norwegian ikke.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Så du vil søge kompensation for en rejse du ikke har været på? De tilbyder at refundere din billet, så du bliver endda holdt skadesfri. Synes det er meget meget dårlig stil at søge om kompensation for noget du ikke har mistet. Jeg vil tro du har en meget dårlig sag og som andre skriver skal du sandsynligvis ud i en falsk tro og love erklæring for at komme videre med sagen.
     
    Daniel K, Kasper, Jens Christiansen og 10 andre "Synes godt om" dette.
  12. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Hvad er fair i hele det her kompensations show? At søge om kompensation når et fly bliver aflyst/forsinket grundet en teknisk fejl ingen nogensinde kunne have forudset? Det gør folk også i stor stil, men er det fair? Og i ligeså stor stil afviser flere flyselskaber (heriblandt Norwegian) næsten alle krav.

    Det handler ikke om fairness, men et meget firkantet regelsæt omkring, hvad folk har og ikke har ret til. Har jeg ret til noget udfra det regelsæt, så vil jeg gerne have det.

    Jeg vil som tidligere nævnt ikke bryde loven eller indgive en falsk tro&love erklæring, men er der nogen der ved om man bryder loven, eller overhovedet skal indgive en tro&love erklæring?

    Jeg har aldrig selv søgt om den slags før, så jeg kender ikke til det.
     
    Beaglen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  13. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Hvis vi nu ser bort fra jura:
    Er det moralsk i orden at kræve kompensation for en tur du aldrig har været på?
    I min bog er det et klart nej.
    Er det ok at sætte rimelighed til side for at skrabe nogle få basører til sig?
    I min bog er det et klart nej.

    Kan du sno dig igennem på en eller anden vis og få udbetalt kompensation? Måske
    Men jeg mener det starter et helt andet sted - rimelighed og ordentlighed.
     
    Senest redigeret: 7/5/19
    Daniel K, Jens Christiansen, Henrik Olsen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  14. Tracebuzta

    Tracebuzta www.intheair.dk

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    18
    Skal simpelthen lige have jeres input til dette...

    Skulle flyve ORD-CPH på SAS Plus, men flyvningen blev aflyst grundet strejken.

    Vi blev sendt hjem på Finnair Eco over Helsinki med ca. samme ankomst til CPH.
    Spørgsmålet er så hvilken kompensation vi har krav på ifb. med downgrade?
    Som jeg læser EU reglerne, er kompensationen 75% af rejsens pris, men det kan ske jeg læser det forkert...

    Hvad siger i?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. mifira

    mifira Aktivt medlem

    Beskeder:
    31
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Hej

    Jeg ved ikke om mit svar kan bruges, men jeg havde budt på en opgradering til Plus på en tur til Beirut med SAS, som gik igennem. Flyet blev aflyst pga. strejke og jeg blev ombooket til Turkish Airlines via IST i economy.
    Skrev efterfølgende til SAS, som først ikke vil kompensere, men efter en længere korrespondance, endte det med følende svar:

    After my investigation, I can confirm that your entitled for 300 EUR which is equivalent to 2241 DKK as a Downgrading compensation and the same will be credited in your account in next 6-7 business days.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  16. E02zar

    E02zar VIP medlem

    Beskeder:
    263
    "Synes godt om" modtaget:
    560
    Point:
    93
    Mine forældre blev også påvirket af strejken. Deres fly fra Was-Cph blev aflyst. Der var lidt problemer med ombookningen men de endte med at få premium hos Lufthansa. SAS sagde dog at såfremt de var blevet nedgraderet så ville de få kompensation.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  17. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Du skal være mødt op i lufthavnen i henhold til din oprindelige afgangstid, da aflysningen sker samme dag. Ellers vil du stå som noshow i deres system.
    Til gengæld annullerer de ikke resten af billetten
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  18. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    Det lyder interessant. Jeg har selv haft svært ved at bruge point, der er ved at løbe ud, fordi SAS på to ture henholdsvis aflyste et fly (få timer efter en PlusGrade opgradering var gået igennem) og anden gang gik der strejke i afgangen (om end de ikke accepterede mit bud). Ikke nok med, at jeg selv måtte rykke for at få pointene tilbage, så var der heller ikke nogen villighed til at forlænge gyldigheden af dem.

    Betingelserne (https://www.sas.dk/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-sv.pdf) siger: "If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid."

    Kan du uddybe forløbet (opgradering for penge eller point) og den dialog du havde med SAS efterfølgende?
     
    Beaglen, Henrik Olsen, MatthiasWagner og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. mifira

    mifira Aktivt medlem

    Beskeder:
    31
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Jeg bød med point og nævnte i min korrespondance at booking koden efter opgraderingen var C, som opfattes som værende business.
    SAS havde ved tidligere kontakt nævnt at Plus hverken er Business eller Premium Economy, men deres eget "specielle produkt"... Hvilket var årsagen til, at jeg kun kunne ombooke til Economy hos Turkish Airlines.

    I betingelserne du henviser til, går jeg ud fra, at det tænkes som at selve opgraderingen bliver annulleret, ikke at flyvningen bliver aflyst.

    Måske har jeg blot været heldig.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, HenrikM og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg er i samme situation, Plusgrade gik igennem, strejke --> LH Eco. Hvis man spørger pænt, vil du være villig til at dele din korrespondance med SAS support, naturligvis i anonymiseret form? Kunne godt tænke mig at sende dem en mail med det som argumentation for kompensation :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side