Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. mifira

    mifira Aktivt medlem

    Beskeder:
    31
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Tracebuzta

    Tracebuzta www.intheair.dk

    Beskeder:
    38
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    18
    Update:

    Det har vist sig efter en masse skriveri, at en downgrade fra Plus til Eco udløser en kompensation på €750 pr billet eller 75% af billettens pris - Man vælger selv den løsning man vil have... Mærkeligt.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Spørger lige for en veninde.
    Hun er på vej til JFK med familien (DY7011). De skulle ha’ været fløjet kl. 19:10, men her kl. 00:30 er de stadig ikke kommet af sted pga. Tekniske problemer..
    De har siddet i flyet i 3,5 time uden nogen form for mad eller drikke og begrænset information o_O

    Jeg vil mene der er belæg for kompensation - hvad tænker i? Og er der nogen af jer der har prøvet ligende med norwegian (samt evt. Kender til processen med kompensation hos DY?)
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Der er da helt sikkert belæg for 600 euro i kompensation pr næse. De er forsinket mere end 4 timer på en flyvninger på mere end 3500km. Norwegian er meget langsommer og ikke særligt behjælpelige, når det kommer til udbetaling af kompensation. Jeg kan ikke helt huske, hvor det er på deres hjemmeside man kan søge om kompensation, men jeg mener det er her https://www.norwegian.com/dk/ipr/refund#/expenseclaim?rcategory=DELAY
    Da min kone var igennem det med Norwegian trak de den helt til grænsen mht. svartider, men i sidste ende betalte - endda mere end 250 euro... Men det var vist en fejl. Uanset hvad, skal din veninde ikke finde sig i alle mulige bortforklaringer og afvisning af krav om kompensation. Vi blev bare ved, og til sidst betalte det sig. Umiddelbart ville jeg ikke gøre brug af div. online-selskaber, som hjælper med at søge kompensation - man kan sagtens klare det selv, og så slipper man for at skulle aflevere/dele en stor del af sin kompensation med det pågældende firma. Men det er jo en smagssag og afhænger af, hvor meget tid man har/vil bruge på det selv.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Fedt! 1000 tak. Det siger jeg videre :)
    Var næsten også sikker på at der var belæg for det, men var lidt i tvivl mht. Reglerne når det er udenfor EU. :)
    De er netop landet i JFK nu. De skulle være landet 21:30, men er landet ifølge JFK kl. 02:50.:)
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Så vidt jeg husker reglerne er det for forsinkede ankomsttid - ikke afrejse tid. Så det betyder, at hvis flyveturen bliver kortere, kan I "risikere" at ankomme før fristen. Og dermed gå glip af kompensationen.

    Kunne se i en senere besked, at flyet faktisk var over 5 timer forsinket - så min "teoretiske" forklaring er ikke aktuel.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Henrik Olsen, MaleneChristensen og Henry "Synes godt om dette"
  8. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Jeg er enig. Det er ankomsttidspunktet og ikke afgangstidspunktet der tæller. Jeg har selv prøvet at afgangen var 3,5 timer forsinket fra Malaga, hvor de indhentede ca 35 min i luften så vi landede (dørene åbnede) 5 min før der kunne indkasseres erstatning.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Helt sikkert. Det er udelukkende ankomsttidspunktet (altså når døren bliver åbnet og ikke landingstidspunktet), der er afgørende. Da jeg skrev mit indlæg, var det pågældende fly knap 5 en halv time forsinket, og selvom de gør, hvad de kan, så er det sjældent at der kan indhentes ret meget tid på en west bound atlantisk flyvning.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, MortenS og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    @Beaglen
    Hvad er dit syn på denne sag?

    Hvis jeg rejser fra A til C via B, men bliver booket om til et andet flyselskab pga. forsinkelse, og det sker så sent, at check in er lukket og man bliver sendt til gaten, hvad er så rettighederne?
    Skal det "gamle" flyselskab booke mig om igen (Jeg tænker at det "nye" flyselskab ikke står til ansvar for hvad det "gamle" gør).
    Hvis det "nye" fly er overbooket, mister man vel retten til kompensation, eftersom man ikke er checket ind? I deres system vil jeg fremgå som "NOSHOW"

    .. og hvis man er ombooket til en afgang flere timer senere (som er overbooket):

    Er det så mit ansvar at jeg er i besiddelse af et boardingkort og dermed checket ind, eller skal flyselskabet booke mig om uanset hvad?

    Jeg synes den er lidt svær at finde ud af.. :/
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113

    Jeg synes også dit spørgsmål er lidt svært at finde ud af. Men jeg går ud fra, at:
    • Dit gamle flyselskab giver dig en billet, som er bekræftet (eller bliver du sat på en venteliste?)
    • Du får denne billet (enten på mail eller på en udskrift - og dermed har dokumentation for at du er på flyet)
    • At du har accepteret denne billet - og dermed også taget ansvaret for at du når frem til boarding i tide.
    Og så skulle det meste vel være løst. Eller er der noget, jeg har overset?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  12. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Lad mig lave et tænkt eksempel:

    Scenarie 1: Jeg flyver AAL-CPH-FRA med SAS. Flyet fra AAL er forsinket, og jeg når ikke min forbindelse videre. SAS booker mig om i deres transfercenter, og beder mig gå til gaten, for at checke ind. Desværre er der 25 minutter til afgang, hvorfor check ind er lukket. På gaten afviser Lufthansa at checke mig ind, da flyet er overbooket.


    Spørgsmålet er, om SAS skal booke mig om igen (da de har ombooket mig efter deadline), eller Lufthansa skal tage mig med. Konsekvensen vil jo være at de checker mig ind, og afviser mig pga. overbooking, og så har man pludselig ret til kompensation.

    Scenarie 2: Samme rute, men med undtagelse af, at SAS booker mig om til et fly 4 timer senere, men bliver forsinket en time (også overbooket). Også her siger SAS, at jeg bare kan gå til gaten.

    Er det i dette tilfælde MIT ansvar at sikre mig at jeg er checket ind, da jeg har masser af tid til at gå til check-in skranken, eller kan jeg bare gå til gaten? Gatepersonalet er jo selvfølgelig først på gaten, efter check-in er lukket.


    Dette er tænkte eksempler, men det er jo rart at vide, hvor man står :)
     
    Beaglen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    I det tilfælde jeg er blevet ombooket til en anden afgang har jeg enten fået et boarding pass, eller at vide jeg skulle gå til et transfer center hvor de sørgede for jeg blev checket ind...

    Brug online check-in, hvis endeligt det er?

    Jeg tror du overtænker det, og en transfer desk i worst case ville kunne hjælpe. Det lyder yderst usandsynligt at du vil blive ombooket til noget du ikke kan tjekke ind til.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og SebastianBruun "Synes godt om dette"
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,397
    "Synes godt om" modtaget:
    12,790
    Point:
    113
    Kan SAS book dig om til et fly, der er overbooket?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  15. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Utroligt nok, ja. Dėt har jeg selv været ude for.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  16. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    Det kan gå begge veje! Tilbage i april 2010 (den famøse askesky) skulle jeg med det daværende Continental fra San Diego til København via Newark. Som så mange andre, fik jeg noget af en oplevelse/rundrejse - Continental ombookede mig via Dulles til København med SAS. Men, men... Station Manager hos SAS rykkede rundt på det hele og fyldte flyet op med egne passagerer (fra tidligere aflyste afgange) og kronen på værket, to der rejste på ID-billetter :eek:

    Så kunne jeg stå der med en lang næse som supplement til min bekræftede reservation. Det kostede SAS en EU kompensation bagefter for denied boarding + refusion af lejebil og hotel i 6 dage :rolleyes:
     
  17. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Jeg har et spørgsmål omkring ret til kompensation ifm. en flyvning fra TLS til CPH med skift i MUC, hvor alle flyvninger var med LH.

    Mit første fly fra TLS var forsinket så jeg ikke kunne nå mit fly i MUC til CPH. Blev automatisk ombooket til SK2658 til CPH (fløjet af Air Nostrum).

    På papiret kun lidt over 2 timers forsinket ankomst ift. den originale booking.

    Dog ender SK2658 fra MUC - CPH med at blive forsinket da det indkommende fly ikke kan lette fra CPH pga. stormvejr.

    I alt lidt under 4 timer forsinkelse ift. den originale booking. Spørgsmålet er om man kan få kompensation da det kun er TLS - MUC forsinkelsen, der skyldes omstændigheder inden for LH's kontrol og SK forsinkelsen jo skyldes vejret? Og om det er hos LH der skal søges kompensation?

    Angående TLS - MUC flyvningen skyldes denne forsinkelse at LH2261 MRS - MUC var forsinket og derved LH2218 MUC - TLS som førte videre i kæden til at mit fly var 2 timer forsinket fra TLS - MUC.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Det er et godt spørgsmål... Jeg tror ikke der er belæg for erstatning da det jo endegyldigt er vejret, der gør, at du ikke når frem indenfor tidsfristen. Men den er kompliceret, så er absolut ikke sikker.

    PS Det lyder meget som en OBC-tur. :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. RasmusP

    RasmusP Aktivt medlem

    Beskeder:
    87
    "Synes godt om" modtaget:
    205
    Point:
    33
    Tænker at der må være belæg, da det er første flyvning der gjorde, at jeg skulle ombookes. Synes det er lidt svært at finde info omkring kompensation og forsinkelse, når det bliver lidt mere indviklet.

    Og jes var en OBC tur til TLS :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Sandt nok. Vi må nok have en ekspert på banen, feks Beaglen. :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side