Kviktest ved indrejse til USA

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Kims, 18/1/22.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Jeg mener ikke, at Danmark længere kræver test. Men hvis du har en mellemlanding kan du måske risikere det? Og måske kræver flyselskabet det?

    Der har faktisk været meget forvirring omkring test her på det sidste. Jeg har eksempelvis fået at vide, jeg skulle have en test for at flyve fra Baku. Forklaringerne har været mange:
    • Lufthavnen kræver det (Fejl. jeg har aldrig skulle vise test i lufthavnen)
    • Turkish Airlines kræver det (Fejl. Jeg har aldrig skulle vise test ved check in)
    • Jeg mellemlander i Tyrkiet, og der kræves det (Fejl, jeg forlader ikke lufthavnen - og man skal ikke vise test for blot at mellemlande)
    • Du skal vise test ved indrejse til i Danmark (Fejl: De har ikke godkendt en test fra Baku - så jeg er altid blevet testet ved ankomst. dengang det var et krav).
    Så mit råd til dig: Tjek om du skal have test. Hvis ikke, så lad være. I værste fald er den positiv - og du skal i karantæne i USA.
     
    SteenC "Synes godt om" dette.
  2. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Danmark kræver ikke test
    Men flyselskabet kan kræve det (SAS gør ikke)
    Hvis du mellemlander kan du blive afkrævet test - dog typisk ikke ved transit. Men eks. Holland kræver test ved indrejse fra USA og ophold over 24 timer (som jeg berettede i en anden tråd, så kan det give problemer ved flyaflysninger).
     
    SteenC og Henry "Synes godt om" dette.
  3. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Njarh, der blev oprindeligt spurgt "...Hvor kan jeg få en gratis kviktest?" ... men jeg ved godt, hvad du mener, og det er er helt sikkert også relevant, specielt når reglerne er så ugennemskuelige og kombinationerne så mange. Så dejligt med dit input :)
     

    Attached Files:

    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nielspg

    Nielspg VIP medlem

    Beskeder:
    184
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Den her plejer at være god: https://skyteam.traveldoc.aero/
     
    SteenC og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Én ting er regler der gælder i transitlandet, en anden ting er virkeligheden :)Flyselskabet er forpligtet til at tjekke diverse tests/indrejseformularer osv. velvidende om, at der kun foretages stikprøver.
    Jeg giver dig dog ret i, at det formentlig er sjældent at tingene tjekkes i virkeligheden. Du rejser mere end mig :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Handberg

    Handberg Medlem

    Beskeder:
    24
    "Synes godt om" modtaget:
    70
    Point:
    13
    Jeg rejste hjem fra Phoenix for halvanden uge siden. Med mellemlanding i LAX og AMS.
    Damen i skranken ved bagage check-in kikkede i sit system, og sagde at Danmark bare krævede at hun så mit vaccine pas. Jeg viste det, og så ønskede hun god tur.
    Jeg blev ikke kontrolleret i hverken LAX, AMS eller BLL.

    Havde bestilt en tid til når jeg landede, så fik taget en PCR i ankomsthallen som reglerne foreskriver.
     
    SteenC og Henry "Synes godt om" dette.
  7. SteenC

    SteenC Nyt medlem

    Beskeder:
    9
    "Synes godt om" modtaget:
    24
    Point:
    3
    Jeg er kommet hjem, og der var intet der skulle vises i LAX. Hverken test eller vaccinebevjs. Og så var det rart at lande mens de bogstavelig talt fjernede skiltene om brug af mundbind i paskontrollen i CPH☺️
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Nu er det ikke lige om kviktest - men relateret.
    Vi skal til USA sidst på måneden, og min svigerinde og hendes kæreste var begge smittet i starten af januar. De har nu fået lavet en lægeattest, jeg formoder den i denne form er tilstrækkelig - jeg har selvfølgelig sløret personlige oplysninger, men der står fulde navn (og adresse), CPR-nummer, lægens underskrift samt stempel, og papiret er med lægehusets informationer. Et par af ordene er blevet lidt "danglish", men jeg tænker det skulle være til at forstå - og som jeg forstår det, er det i den danske udrejselufthavn det bliver tjekket, og kun med stikprøver i lufthavnen i USA? De medbringer selvfølgelig også den positive test fra sundhed.dk samt deres immunitetspas, så de skulle efter min mening være dækket ind.
    laegeattest.jpg
     
    Henrik Olsen, Nielspg, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er som udgangspunkt i afrejselufthavnen at det bliver kontrolleret. Så i dette tilfælde Danmark. Der kan være kontrol i transitlufthavnen, hvis det ikke er en direkte flyvning.
    De fleste flyselskaber kræver bevis for smitte, samt immun pas - dette henter I som I siger fra Sundhed.dk - dette vil nok være tilstrækkeligt.
    Så sammen med det immun pas, så tænker jeg det er den bedste ting - dette er nok mere som "backup".
    Men er du lidt i tvivl, så kontakt flyselskabet og få afklaret det.
     
    Henry og mikkelhk "Synes godt om" dette.
  10. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Vi flyver fra AAR via CPH til MIA. Så jeg formoder vi vil blive tjekket i AAR, og så eventuelt i CPH (og endnu "mere" eventuelt i MIA)?
    Sådan har jeg nemlig også selv forstået det.
     
    Senest redigeret: 17/3/22
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Normalt kun ved check-in - dvs i AAR
    Intet i US
     
    mikkelhk, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Enig - de to gange jeg har været der er US Immigration ganske ligeglade med de COVID status. Det er klaret ifm. afrejse.
    Så med den rejseplan tænker jeg ikke der mangler noget.
     
    Offlyer, mikkelhk og Henry "Synes godt om dette"
  13. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak til jer begge - så er der også styr på det.
     
    Offlyer, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  14. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Hej,

    Nu har jeg fulgt lidt med her da jeg selv skal rejse til USA med SAS til påsken.

    Sagen er at jeg også lige har været smittet med covid, men jeg synes ikke det er til at gennemskue hvilken dokumentation der er tilstrækkelig. Er der nogen som kan bekræfte om SAS påkræver en 'officiel' erklæring fra lægen eller er immmunitetspas fra Sundhed.dk nok?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  15. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    SAS kræver teknisk set ikke noget - det gør USA (selvom det er SAS der skal kontrollere dokumentationen). USA kræver enten en negativ test max 1 dag gammel ELLER lægeattest (sammen med den positive test f.eks. som print fra sundhed.dk): https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html
    • If you plan to travel internationally, you will need to get a COVID-19 viral test (regardless of vaccination status or citizenship) no more than 1 day before you travel by air into the United States. You must show your negative result to the airline before you board your flight.
    • If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel).
    Med andre ord, er immunitetspasset i sig selv ikke nok - de skal bruge et "letter from healthcare provider", det vi i Danmark kalder en lægeattest. Se mit svar #28 for et eksempel på hvordan de kan se ud. Min svigerindes læge tog 500 kroner pr. person for sådan en attest, og det er generelt det prisleje en lægeattest ligger i.
     
    Senest redigeret: 18/3/22
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Jeg har tidligere med held givet min læge den tekst, der skulle på læge-erklæringen. Det har virket fint og lettet det hele for os begge
     
    Jeblin og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Jeg tænker faktisk der er en god chance for at du kan tage en PCR test og den viser negativ. Dette gør det hele nemmere og du skal så ikke igennem den ting med immunitet og lægeattest. Så vurder eventuelt dette om det ikke var en mulighed - eventuelt ved at tage en PCR test en uges tid før afgang. Er den negativ, så book en ny tid op til afgang eller køb en kviktest.
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Tak for feedback :)

    Jeg tør ikke løbe risikoen med endnu en PCR test inden afrejse, så tænker vi må besvære os med at få et brev fra lægen.
     
  19. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Risikoen for en positiv test er væsentligt lavere med en antigen-test, men når du lige har været smittet, hvilket jeg tolker som indenfor de sidste par uger, ville jeg personligt langt hellere betale for en lægeattest, end at risikere potentielt at smide en ferie i skraldespanden, fordi man tester positiv dagen før afgang. Med lægeattesten er du helt sikker på ikke at stå i den situation.
    Som nævnt ovenfor, valgte min svigerinde og hendes kæreste at få en lægeattest, selvom de testede positiv helt tilbage midt i januar. Da prisen for dem alligevel endte med at være det samme for en lægeattest (500 kroner), som det ville have kostet for de to antigentests, der er nødvendige for vores rejse (hhv. 169 kroner hos Carelink og 49$ i Florida). Og så er de helt sikre på at de ikke får problemer.
     
    asf, Rollercoaster og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side