Mikrolån ved hjælp af Kiva.org

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 21/5/14.

  1. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Ja desværre ( kom slet ikke i gang ). :(

    Jeg kan kun se een grund til at de forlanger mail-adresse + fødselsdato: Salg af oplysningerne i reklameøjemed.
    Og sådan spiller mit klaver altså ikke.:mad:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113

    Ja har taget konsekvenserne:
    • Jeg vil ikke anbefale KIVA til min familie (tænkte at give et gavekort til dem i julegave til niecerne og nevøen, men det får de ikke).
    • Jeg vil ikke anbefale KIVA til andre. Vi er faktisk lige startet et EU-finansieret projekt i Moldova, hvor vi kunne bruge noget crowdfunding til konkrete aktiviteter for udvikling af virksomheder i landområderne. Men vi vil nok søge et alternativ til KIVA.
    • Jeg vil fremover ikke donere noget til KIVA - men naturligvis fortsætte med at give lån. Låntagerne skal ikke lide under dette.
    • Jeg har faktisk oprettet PayPal nu - og så kan jeg da også ændre standardinstillingerne hos KIVA så tilbagebetaling på lånene føres tilbage til min PayPal konto. Det betyder alt andet lige, at tilbagebetalingerne på mine lån ikke vil tilfalde KIVA
    Det er de nok ligeglade med - men jeg har da fået lidt luft.
     
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    jeg får aldrig reklamemails fra Paypal, de sender måske en mail hver 14. dag om noget, men ikke andet.. - min erfraring
     
  4. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    øhh, jeg er ikke helt med på, hvorfor du er sur på Kiva nu?
     
  5. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Derfor skrev jeg 'salg af oplysninger'. Det er ikke nødvendigvis PayPal der bruger dem selv.

    Modspørgsmålet er: Hvad skal PayPal ellers med mine personlige oplysninger? Jeg har jo lige valgt at betale direkte med kreditkort - uden om PayPal? o_O

    Det er rent og skært princip, af og til må man stemme med fødderne.
     
    Senest redigeret: 25/11/16
    Henry og Kristian "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Fordi man nu skal oprette en PayPal konto - det synes jeg er underligt, når man før kunne nøjes med at betale med kreditkort.
     
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det er tydeligt at Kiva og Paypal har udbygget deres samarbejde, men der er intet krav om at du skal oplyse eller have en paypal konto. Jeg vælger blot guest checkout og nej tak til at oprette en konto hvis jeg bruger et US kreditkort... jeg kan godt se at ved at bruge et dansk beder den om en paypal konto.

    Jeg synes egentligt det er fair nok at Kiva simplificerer deres finansielle operationer sammen med paypal som langt de fleste vel har (mindst) en konto hos i forvejen.
     
    Henry og Kristian "Synes godt om" dette.
  8. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Så er der jo også krav om PayPal konto! o_O
    Ja det er deres eget valg, men som sagt er vi nogle der så må stemme med fødderne - til ulempe for lånerne.:oops: :oops:

    Rent ud sagt: Hvad :mad::mad::mad: rager det Paypal, hvornår jeg har fødselsdag?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    For danskere ja, ikke for amerikanere. Jeg forstår godt logikken med at blive sur på paypal og så sur på Kiva over de bruger paypal... i guess... men jeg kan nok ikke helt komme op i det røde felt. Kan man ikke bare putte en fiktiv dato ind?
     
    Henry, clager og Kristian "Synes godt om dette"
  10. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Jo da - og en fiktiv e-mail adresse - og det skal man så gøre hver gang. I stedet for at PayPal (Kiva er nok blot det uskyldige offer :() tilretter deres betalingsmetode til det reelle behov og undlader at kræve oplysninger, som de åbenlyst ikke har brug for til andet end at sælge. Det smager i min optik lidt af phishing...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Det er fint nok, KIVA gør det simpelt. Og det kan KIVA kræve hos låntagerne.

    Men tidligere kunne vi betale med vores kort uden at skulle oprette en Paypal konto. Nu er der krav om, at vi opretter en konto hos Paypal (jeg fandt efterfølgende ud af, at jeg kunne lade være med at aktivere min konto, så det er formentlig alligevel ikke et krav, at man har en PayPal konto. Men hvorfor skal man så søge om en PP konto under betalingen til KIVA).

    Men nu har jeg oprettet en PayPal konto - og så stopper jeg med at donere penge til KIVA, når jeg giver lån.

    Jeg ved egentlig ikke, hvor mange, der har en Paypal konto - men hvis det er de fleste, så tilhørte jeg et mindretal. Og det har jeg det fint med.
     
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Så er der givet et lån til Santos Irena, der allerede er støttet af en anden i gruppen (så nu har 2 IF-ere givet lån til dette gode formål). Der mangler stadig 450 euro - og der er 5 dage tilbage på lånet
    https://www.kiva.org/lend/1180553
    santos irene.jpg

    Alternativt: En IF-er har givet lån til Laura Marcela, der stadig mangler 275 euro.
    https://www.kiva.org/lend/1189476
    Laura.jpg

    Alternativt: En af de mange andre gode projekter efter eget valg.

    Nogen var jo så gavmilde at sætte et mål: Kiva lån i vores gruppe på ialt 20.000 USD ved udgangen af december. Så der mangler stadig 3000 USD inden årets udgang. Personligt tror jeg, det kan være svært at komme derop - men nu har jeg givet mit beskedne bidrag.
     
    clager og tbh "Synes godt om" dette.
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Helt uopnåeligt er det vel ikke (men tæt på), men alle skal vel spytte lidt i kassen... - problemet er vel bare, at det er omkring 100 USD per Team member... - jeg kan godt tage 1,2,3 lån mere, men det skal være sådan, at der er flere der skal/kan gøre det samme, ellers går det ikke.. - @Henrik Olsen - der er jo kommet en del mere på forum igennem de sidste par måneder, kan vi ikke lave lidt reklame i et nyhedsbrev, Facebook eller andet for lige, at nå de 20,000 USD?

    Capture.JPG
     
    clager, tbh og Henry "Synes godt om dette"
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Dollaren er også under 7 kr igen! (pyyyh, men stadig dyrt)
    Jeg har efter 3 ugers venten fået en refund notice fra SAS fra en bonustur, så kunne diners kortet jo godt bruges til at spytte lidt i.
    Jeg ved ikke med de foreslåede lån @Henry , den ene var 27 måneder, det andet stod der noget med risiko over 30%, er der bare mig eller var begge lidt kedelige når det kom til sådan noget?
     
    clager, Henry og Kristian "Synes godt om dette"
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Enig i, at der er meget lang løbetid - og også nogen stor risiko. Jeg ved ikke, hvilken udlånsstrategi andre har, men jeg har valgt, at jeg hver måned betaler omkring 50 USD til Kiva - og disse udlånes sammen med det, der afdrages på eksisterende lån. Jeg låner ud efter denne prioriterede liste:
    • Et lån på 25 USD til en person, der allerede har fået et lån fra en anden långiver i IF-Nordic gruppen (men mange måneder, har der ikke været sådanne lån, så jeg har ikke kunnet låne ud efter dette kriterie).
    • Et lån på 25 USD til det land, jeg har færrest lån i (blandt de 5 lande, jeg har valgt som prioritet).
    • Et lån på 25 USD til et land, jeg har været i i løbet af den sidste måned (og somme tider har jeg jo ikke været i et land på KIVAs liste)
    • Et lån på 25 USD til en person i et land, jeg aldrig har lånt ud til før.
    Jeg starter øverst i listen - og somme tider, kan jeg ikke finde et lån i gruppen og må derfor gå videre til næste punkt. Og når pengene er brugt, så er der intet til resten på listen.

    Jeg har valgt ikke at donere til KIVA - men i stedet for tage lidt større risiko (de forsøger jo at opkræve 3,75 USD på hvert lån). Eller sagt på en anden måde: Jeg vil hellere donere til en uheldig långiver end donere til KIVA.

    Endelig har jeg valgt, at jeg hvis muligt vil sprede lånenes løbetid, så jeg giver et lån i hver af grupperne:
    • 0 - 8 måneder
    • 8 - 16 måneder
    • 16 - 24 måneder
    • over 24 måneder
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  16. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg vælger sådan lidt tilfældigt når jeg lige ser et godt billede...
     
    tbh, SebastianBruun og Henry "Synes godt om dette"
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Ville gerne bidrage med min andel +-; men ikke så længe det kræver oprettelse af PayPal konto - fiktiv eller ej.:(
     
    tbh og Henry "Synes godt om" dette.
  18. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er vel lidt som at vælge vin: Enten skal man virkelig nørde sig ned i detaljen - eller også går man efter etiketten. o_O
    Man er vel nødt til at stole på, at Kiva har styr på deres processer og 'kreditvurdering' af lånerne. Det ser ud til at langt hovedparten af de ydede lån bliver afbetalt efter planen tyder, så det har de åbenbart.:):)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Nu ved du også hvordan jeg vælger vin :D (og kvinder :p:cool::oops::rolleyes:)
     
    tbh, Peter Krogh Frausing, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Var der ikke noget med en viv og mindst eet, ikke så gammelt barn? Så metoden virker altså af og til:):):oops::oops:
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side