Mikrolån ved hjælp af Kiva.org

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 21/5/14.

1. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    "Synes godt om" modtaget:
    13,124
    Point:
    113
    Jada - et par stykker.

2. SebastianBruun

SebastianBruun Persona non grata.

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Har ikke haft tid - januar er regnskabssæson både for foreninger og firmaer.

Ser lige at der står - du milde! - 129 penge på bogen. Må hellere få disponeret dem inden de får gode ideer derovre og inddrager dem som 'donation'. :mad:

Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Så fik jeg 50 usd tilbage på kontoen - eller næsten. 47,26 usd var det. Men to nye lån er nu afsted så måtte lige spræde de sidste dollars til for at runde de 50 usd.

upload_2020-4-2_11-26-20.png

4. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
  5. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    932
    2,751
    Point:
    93
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Det ser ud til at Coronaen også har ramt KIVA. Dels er antallet af nye lån meget begrænset (normalt kan du finde omkring 6.000 lån. Nu er dette tal mellem 600 og 700). Dels har jeg lige fået mail om, at nogle af de personer, jeg har lån penge ud til har fået 2 måneders udsættelse med betaling af afdrag. Nå ja - og endelig promorer KIVA meget stærkt et nyt initiativ: At man låner ud til KIVAs Corona-initiativ, hvor KIVA bestemmer, hvem lånene skal gå til. Og tilbagebetalingen bliver automatisk lånt ud igen til nye lån. Men dette bliver uden mig. Jeg vil gerne have styr på, hvem jeg låner ud til - og hvor mange gaver, jeg giver til KIVA.

SebastianBruun og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,661
    Point:
    113
    Mine udestående lån har også fået en bemærkning: "This loan is impacted by the COVID-19 crisis and your support is needed more than ever. Repayments may be delayed or lower than expected."
    Næste tilbagebetalingsdato på et af dem er 1. januar 2028. Den lader vi lige stå lidt.

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Samme her - men jeg havde sådan set forventet noget lignende. Det er jo mikrolån til folk som har brug for hjælp. Så lidt risikovillig kapital er der jo i det fra min side.

Men sender nok lidt flere lån afsted hvis jeg finder noget der er godt - i tiden må der være brug for det.

9. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Jeg er helt enig i dit synspunkt om risiko. Men jeg er efterhånden blevet mere kritisk overfor KIVA - og modellens effektivitet. Ofte er låntagers årlige omkostninger mellem 30 og 40% - og det på lån, hvor den lokale udlånspartner ikke har nogen risiko. Den har jeg.

Jeg er ret sikker på, at selvom lånene ikke afdrages, så skal der stadig betales rente, som tilfalder en lokale udlånspartner. Så det er faktisk en fordel for den lokale partner, at betalingen af lånet forsinkes. Det giver nemlig flere indtægter.

Henrik Olsen, SebastianBruun og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  10. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,661
    Point:
    113
    Jeg er også blevet mere skeptisk over KIVAs model, ligesom du skriver. Det er mig, som bærer risikoen, men alligevel er der store omkostninger på visse lån. Mit humør er nok heller ikke hjulpet af, at jeg oplever langt flere lån, som ender med tab, end tidligere. Eller måske er jeg bare irriteret over deres stadig mere agressive markedsføring.

Henrik Olsen, SebastianBruun og Henry "Synes godt om dette"
  11. SebastianBruun

SebastianBruun Persona non grata.

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Ja det er godt nok blevet ret amerikaniseret efterhånden. Da jeg begyndte, troede jeg i min naivitet at lånene var rentefri for låntager.

Jeg har besluttet at holde en pause med nye indskud. Indtil videre bliver tilbagebetalinger genudlånt; de er trods alt 'afskrevet' i mit regnskab.

Om jeg på et tidspunkt skifter og begynder at få dem tilbagebetalt må tiden vise, det afhænger nok af om der dukker alternative muligheder for målrettet støtte op..

Henrik Olsen, Henry og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  12. RasmusH

RasmusH VIP medlem

Beskeder:
    873
    2,702
    Point:
    93
    Man skal selvfølgelig altid være kritisk overfor sådanne programmer, og de organisationer der arbejder med de her områder. Men det er også værd, at minde om, at der mange omkostninger ved at arbejde i de her tredje-verdens lande. Ting vi tager for givet herhjemme, som er væsentligt dyrere i de lande, eks internet.

13. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Så har jeg lige kikket på mine lån. Her til 1. juni mangler jeg betalinger på næsten halvdelen af mine lån (49%). Og de på trods af, at jeg har spredt mine lån på lande og formål (så jeg skulle ikke være specielt følsomt over for et segment)

Efter COVID-19 ser det ud til, at mange betalinger ikke når frem til mig. Om det skyldes, at låntager ikke betaler eller den lokale partner er lukket (p.g.a. smittefare) og dermed ikke kan opkræve betalingerne og sende pengene til os, ved jeg ikke. Men, det er da tankevækkende.

Hvordan ser det ud hos jer?

14. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Har dælme mange “manglende” betalinger så indtil videre er min aktivitet hos KIVA = Udbetal :eek:

15. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Så er KIVA kommet i gavehumør. Men ikke lige på den måde, jeg havde forventet. Tidligere var donationerne sat til 15%. Og man skulle aktivt fravælge beløbet, hvis man ikke ville støtte KIVAs administration. Nu er dette beløb sat op til 20%. Så låner du 25 USD ud, regner KIVA med en gave på 5 USD.

Det bliver i hvert fald uden mig. Jeg fravælger systematisk gaven til KIVA.

Desuden er KIVA i gang med en kraftig markedsføring for at få flere donationer. Det gør også, at jeg er blevet lidt mere sur på dem.

Bekgaard, Jeblin, Thorbjoern og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Jeg er i samme skuffe. Jeg fravælger også de 5 USD i "gebyr". Det giver mig mulighed for at låne ekstra ud hver femte gang - det vil jeg hellere.

Bekgaard, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  17. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Der er så absolut heller ingen donation herfra til Kiva :p

Vil hellere spare den donation og benytte til endnu et lån. Er sikker på et lån giver mere glæde end blot en donation :oops:

Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  18. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,240
    6,661
    Point:
    113
  19. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Så fik jeg lige lavet endnu et lille mikrolån :)

upload_2021-6-28_9-38-59.png

20. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Det ser ud til, at der er kommet en gruppe af utilfredse KIVA lånere. Utilfredsheden går specielt på, at der mangler gennemsigtighed og KIVAs aggresive forsøg på at genudlåne penge automatisk (naturligvis med 15% donation hver gang). Jeg har fået denne besked fra gruppen:

Earlier this week, I started this team to protest the lack of financial transparency resulting from changes Kiva has made over the past few years. Most recently, Kiva has effectively hidden loan details/field partner info on the new borrower profile page. Already over 50 other lenders have joined the team, including including some formerly highly active lenders, collectively representing over $6,000,000 USD in loans.

We feel these financial policy changes are detrimental to the mission and in the long-term will actually harm Kiva. So we are protesting by refusing to make any more loans (loan strike) until Kiva changes their policies. We are hoping that by getting some of the larger lenders to band together, we can effect positive change at Kiva and track our collective strike impact. We are currently putting together our list of 'demands' for financial transparency/responsibility and plan to contact Kiva in the near future with a list of changes we'd like to see implemented in order to start lending again.

I know that my single act of defiance will change nothing so I ask today.....Will you please consider joining the 'Lenders on Strike' Team? https://www.kiva.org/invitedto/lenders_on_strike/by/bill7935

I've never gone on strike or boycott before, but I've run out of other ideas on how to effect change at Kiva. You can read more about the specific reasons I went on strike and request to join on the team page.

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side