Nickis rejselog 2016

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 10/1/16.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 20. maj 2016
    Flyvning nr: 38 i 2016
    Fly nr:
    DY969
    Route: CPH-BGO (København-Bergen)
    STD: 21:55 ATD: 21:55
    STA: 23:15 ATA: 23:24
    Sæde: 14F
    Fly: B737-800
    Pris: 407 DKK

    Kommentarer:
    Jeg kom fra Odense med tog - og det var tog HELE vejen. Det var forsinket fra Odense og jeg frygtede det værste. Men forsinkelsen blev indhentet og alt var godt. Der var ovenikøbet gratis og hurtigt internet det meste af vejen.

    I CPH skulle jeg mødes med to venner, som tog med mig til Bergen. Vi fik tjekket ind hver især, men med sæder ved siden af hinanden - som altid på nødudgangsrækken.

    Vi gik mod A-fingeren, selv om gaten ikke var tildelt endnu - man er vel erfaren på ruten. Og inden vi nåede derud, stod der A6 på tavlen, så der satte vi os. Umiddelbart efter blev det ændret til A4, og så kiggede vi lidt bekymret på det fly, der holdt ved A4. For to mand lå under flyet og arbejdede med et eller andet - og det så ud som om det tog længere tid.

    Da vi endelig tog os sammen til at gå hen til nabogaten, var der fyldt med mennesker og en anden afgang på skærmen...

    Så vi fandt igen monitorerne, der nu kunne fortælle om gate A12. Af sted igen...

    Herude kunne vi så nå at vente i omkring 10 minutter, før boarding startede. Lang-lang kø og flyet blev næsten helt fyldt. Afgang til tiden, og da jeg 'pludselig' havde selskab om bord, blev der ikke tid til at sove. Fin udsigt ud over Danmark, men fra Skagerak blev det overskyet (eller hedder det så underskyet?!?).

    Der var ingen servering, da nogen strejkede. Jeg er ikke helt med på, hvor der bliver strejket henne...

    Turen tog lidt længere tid end normalt, og vi landede lettere forsinket. Flybus hjem til city og så ellers et par timers vennehygge inden sengetid.
     
    asf, PENSIONISTEN, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 21. maj 2016
    Flyvning nr: 39 i 2016
    Fly nr:
    SK898
    Route: BGO-ARN (Bergen-Stockholm)
    STD: 18:10 ATD: 18:08
    STA: 19:30 ATA: 19:22
    Sæde: 10A
    Fly: B737-800
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    [​IMG]

    Kommentarer:
    Pyh, jeg synes jeg har lidt travlt for tiden. Har været nødt til at efterlade vennerne i lejligheden i Bergen, mens jeg selv tager på arbejde i Mellemøsten. Jeg kunne være taget med et mere direkte fly, men jeg valgte dette for at kunne tage af sted fra Bergen så sent på dagen som muligt.

    Jeg var på Flesland i god tid, og jeg rendte åbenbart lige ind i 'rush hour'. Hold da op, hvor var der mange mennesker! Men jeg fandt et sted med et par stikkontakter og skrev bl.a. forrige rapport.

    Senere fik jeg lyst til lidt at drikke og stillede mig i kø. Køen gik helt ud og spærrede for forbipasserende, så jeg fik den drejet lidt, men folk er ikke let at flytte rundt med. Cirka et kvarter senere gav jeg op, for jeg kunne regne ud, at med den hastighed ville der gå yderligere cirka 45 minutter, før jeg ville blive betjent.

    Gaten var i mellemtiden blevet annonceret, så jeg satte mig ind i 23A og spillede på mobilen, mens jeg hørte podcast.

    Boarding til tiden og selv om det gik lidt langsomt med en masse asiatere (undskyld, men fordommen holder vist...), så kom vi af sted til tiden. Det var dog en flyver, der ikke så ud til at være gennemgået overhovedet. Selerne flød, der var krummer på sæderne og affald i lommerne. Ikke godt, SAS!

    Til gengæld var der servering, selv om lufthavnen i Bergen insisterede på, at det ville der ikke være. Derfor den lange kø!

    Vi landede før tid i Arlanda, der - i hvert fald i den del, hvor jeg er - ligger øde hen. Næsten ingen mennesker... Men så er der dejlig fredeligt og ikke andre, der stjæler 'min' båndbredde :)
     
    asf, PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om dette"
  3. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 21. maj 2016
    Flyvning nr: 40 i 2016
    Fly nr:
    QR172
    Route: ARN-DOH (Stockholm-Doha)
    STD: 22:40 ATD: 22:18
    STA: 05:40 ATA: 05:10
    Sæde: 29K
    Fly: B787-8
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    Kommentarer:
    Da jeg så at skranken i gaten var åben, gik jeg derhen for at få mit British Airways-nummer registreret. Bookingen var en blanding af SAS og Qatar, og jeg kunne kun få lov til at angive ét nummer. Det fiksede den venlige dame, selv om det tog en rum tid. Og da hun var færdig, kunne jeg boarde.

    Jeg fik en vinduesplads ved det dejligt store vindue i Dreamlineren, og fik hurtigt tændt for underholdningssystemet. Jeg fandt frem til Concussion med Will Smith, mens flyet blev fyldt. Det gjorde det dog langt fra, og jeg vil tro at to tredjedele af pladserne forblev tomme.

    Måske derfor kom vi ret tidligt i luften. For mig var det vigtigt at få noget søvn, da jeg skulle arbejde om søndagen. Det lykkedes ikke med det samme, men jeg fik da ½-1 time, hvorefter stewardessen kom rendende med maden og forklarede at hun ikke ville vække mig. Jeg havde sådan set regnet med, at jeg ikke skulle have mad. Det var noget oksekød i sovs og kartoffelmos - ikke dårligt, men heller ikke overdådigt.

    Stolerækken havde jeg for mig selv, og det lykkedes mig med møje og besvær at finde en position, hvor jeg både kunne være spændt fast og ligge behageligt. Kaptajnen havde nemlig advaret om turbulens - helt præcist ville det foregå tre timer og tre kvarter inde i flyvningen. Jeg mærkede dog ikke noget, men jeg fik da et par timers søvn.

    Jeg fik også besøgt toilettet, som jo også er en behagelig oplevelse på en Dreamliner. Men desværre er det ikke alle mænd, der kan finde ud af at sætte sig ned, så der var ikke specielt rent. Lær det nu, kære medmænd: På et fly står man ikke op og pisser. Slut!

    Friske kontaktlinser blev sat i, og tilbage ved sædet fortsatte filmen. Straks efter kom morgenmaden, som bestod af en panini med æg og pølser (angiveligt, for jeg kunne ikke se eller smage pølserne) samt et stykke abrikos-wienerbrød, som jeg lod ligge.

    Landing i Doha før tid - ganske glimrende. Så fik jeg ellers lidt travlt, for der var ikke meget tid til at skifte fly. Specielt ikke, når jeg aldrig har været i lufthavnen før, og ikke ved, hvor omstændigt det evt. er med transitvisa eller hvad de nu kan finde på.

    Jeg mangler en halv time af filmen, men den må jeg tage på returen...
     
    Senest redigeret: 24/5/16
    tbh og clager "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg har oplevet forskelligt filmudvalg ud og hjem med QR selvom det var samme måned så du må krydse fingre for filmen stadigt er der når du skal hjem!
     
  5. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 22. maj 2016
    Flyvning nr: 41 i 2016
    Fly nr:
    QR1028
    Route: DOH-DWC (Doha-Dubai)
    STD: 06:45 ATD: 06:40
    STA: 08:55 ATA: 08:39
    Sæde: 12F
    Fly: A320
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    Kommentarer:
    Jeg gik og jeg gik og jeg gik efter 'transfer' og til sidst kom jeg til et område med masser af køer til sikkerhedstjek - så ikke noget med paskontrol og visum. Jeg havde egentlig adgang til fast track, men jeg kunne ikke finde det nogen steder. Så jeg stillede mig i den 'normale' kø, og kiggede nervøst på uret.

    Men det gik, for de var hurtige til at få folk gennem sikkerhedskontrollen. Blandt andet fordi en enkelt mand holdt øje med de to metal-skannere, mens han tjekkede Facebook på mobilen og bare viftede folk forbi. Betryggende...

    Jeg gik hurtigt videre for at komme til gate. Der var langt... Og jeg selvfølgelig FOR langt, så jeg måtte vende om. Deres talsystem i forhold til placeringerne af gates var ikke helt logisk. Men det var direkte ud i flyet, da boarding VAR begyndt.

    Jeg kan ikke huske meget om turen, så jeg har sikkert sovet den væk. Mener ikke jeg fik noget at spise :)

    Vi landede i DWC, som åbenbart er den nye lufthavn i Dubai. Jeg kan forstå, at man på et tidspunkt vil splitte det lidt op, så Emirates får den ene lufthavn og andre selskaber primært skal bruge den anden. Har ikke tjekket om det er rigtigt...

    Men det virkede ikke som om der var nogle broer overhovedet, så det var med bus ind til lufthavnen og stå i kø ved paskontrollen. Det tog en rum tid, men jeg kom da igennem med et fint stempel.

    Og så skete katastrofen. En dame stod klar med et kæmpeskilt:
    LOST BAGGAGE
    SOERENSEN/NICKILOLK

    For helvede og for satan. Så det hurtige flyskifte i Doha var for hurtigt til bagagemedarbejderne. Og der stod jeg i joggingbukser og neongrøn t-shirt og skulle til møde med en mulig kunde. De ellers flinke medarbejdere forklarede at bagagen ville komme med næste fly - om aftenen. Det var ikke helt godt nok! Så ville de forsøge at få det med et fly til DXB - den anden lufthavn i Dubai. Jeg sagde til dem, at jeg skulle bruge det inden klokken 13, og det ville de prøve at nå. Jeg fik en seddel og skulle ringe til dem fra hotellet og fortælle mit værelsesnummer.

    Det gjorde jeg, men jeg kunne godt fornemme, hvor det bar hen. Så klokken 11 tog jeg en taxa til et indkøbscenter og fik købt ind. Halvanden time senere var jeg igen på hotellet med nye sko, bukser, bælte, polo, sokker og diverse toiletsager. Efter sigende giver rejseforsikringen 6.000 NOK, så jeg skulle gerne få min penge refunderet, for jeg brugte omkring en fjerdedel.

    Og så var det ellers til møde...

    Bagagen kom på hotellet klokken 17:30.

    2016-05-22 08.49.43.jpg
    2016-05-22 07.27.54.jpg
    2016-05-22 07.25.04.jpg
     
    Senest redigeret: 24/5/16
    PENSIONISTEN, mhsalv, tbh og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 24. maj 2016
    Flyvning nr: 42 i 2016
    Fly nr:
    EK841
    Route: DXB-DOH (Dubai-Doha)
    STD: 08:00 ATD: 08:16
    STA: 08:15 ATA: 07:57
    Sæde: 33G (ændret fra 34E)
    Fly: B777-300
    Pris: 1554 DKK (DXB-DOH/DOH-DXB)

    Kommentarer:
    Vi (jeg og en kollega) kom i lufthavnen før klokken 07:00. Kollegaen kunne ikke finde boardingkortet på mobilen, så han brugte automaten. Jeg gjorde det også - bare for at få kortet på papir. Men heldigvis kunne jeg så skifte sæde, så jeg ikke fik en midterplads.

    Videre til toget og ud til gate. I alt blev mit pas tjekket fire gange, inden jeg nåede ind i bussen. Den kørte os ud til bagenden af den store 777'er til den beskedne tur til Doha. Men flyet var fyldt...

    Igen ville jeg gerne have sovet, for det har været et par hektiske dage. Det lykkedes dog ikke, så jeg lukkede bare øjnene til Big Bang Theory. Men knap var vi kommet i luften, før serveringen begyndte.

    På den korte tid serverede de en croissant, en muffin, en yoghurt og æblestykker. Dertil kaffe eller te. Det var næsten for meget, for folk nåede ikke at drikke ud, før de kom for at hente det igen.

    Vi landede i Doha 19 minutter før vi lettede fra Dubai - på grund af tidsforskellen. Inden flyet holdt stille, havde adskillige mennesker rejst sig og min sidemand bad også om at komme ud, men det fik han ikke lov til. Sådan er jeg!

    Ude af flyet var det i kø til pastjek og visakøb. Det er vist cirka 200 kroner, men den regning må firmaet klare :)

    2016-05-24 08.29.54.jpg
     
    Senest redigeret: 28/5/16
    PENSIONISTEN, mhsalv, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 26. maj 2016
    Flyvning nr: 43 i 2016
    Fly nr:
    EK844
    Route: DOH-DXB (Doha-Dubai)
    STD: 15:35 ATD: 15:37
    STA: 17:45 ATA: 18:02
    Sæde: 46D
    Fly: B777-300
    Pris: 1554 DKK (DXB-DOH/DOH-DXB)

    Kommentarer:
    Som nævnt i en anden tråd, kom jeg i lufthavnen med en Uber, hvor chaufføren mente, at turen ville tage et år. Det blev dog kun til 20 minutter, hvilket jeg var ganske godt tilfreds med.

    Men det betød også, at jeg var i god tid i lufthavnen. Min neglesaks blev nuppet i sikkerhedskontrollen - jeg havde glemt, at jeg havde sådan en med, men ret godt fanget af personalet.

    Jeg fandt gaten, men jeg var sulten, så jeg forlod den igen for at finde noget at spise. Det var der hos Burger King, men det var en voldsomt smattet kyllingeburger, jeg fik. Ved kassen var der et skilt, som jeg tænkte meget over:

    2016-05-26 13.42.08.jpg

    Som jeg læser det, skal man altså først bede om en kvittering, og hvis de så siger nej eller ignorerer det, er maden gratis. Måske er det bare mig, der er krakiler...

    Tilbage til gaten, som var en af den slags, hvor man først venter udenfor, og derefter bliver lukket ind for at vente indenfor.

    Der blev boardet efter en masse grupper, som jeg opgav at holde styr på, for der var mange. Jeg selv var i gruppe C og kom på plads på sæde 46D - en gangplads. Der var ikke andre gang- eller vinduespladser ledige, da jeg tjekkede ind.

    Vi kom i luften og der blev uddelt vådservietter. Jeg forsøgte at få styr på underholdningssystemet, men det var ligesom resten af flyet ret gammelt, så jeg måtte opgive at se film. Det blev i stedet til Big Bang Theory.

    Hurtigt gik serveringen i gang, men jeg takkede nej - jeg havde jo lige spist. Der var en sandwich, en bolle og noget andet ret uinteressant. Mange nåede ikke at spise op, inden der igen blev samlet sammen.

    Men så fik vi på arabisk og engelsk at vide, at lufthavnen i Dubai kun havde én bane åben til både ankomster og afgange. Derfor ville vi blive cirka 10 minutter forsinket. Det blev dog til lidt mere, for vi tog et par æresrunder:

    upload_2016-5-27_20-29-7.png
    (fra https://www.flightradar24.com/data/flights/ek844/#9d4aef6)

    Efter landing blev jeg sendt i kø ved e-gates, men automaten ville ikke kendes ved mit pas. Så røg jeg bagerst i en anden kø og måtte vente omkring 30 minutter før det blev min tur. Et stempel og så ud til en taxa...
     
    PENSIONISTEN, mhsalv, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Har set sådanne beskeder mange gange på kaffebarer i Kroatien (men kun på lokal-sproget). Fik forklaringen i Zagreb for en del år siden: Det er den måde, ejeren undgår, at severingspersonalet stikker pengene i egen lomme. Hvis man får en kvittering på sin kaffe, så er salget jo slået ind på kassen.
     
    Schlandy, PENSIONISTEN, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 29. maj 2016
    Flyvning nr: 44 i 2016
    Fly nr:
    QR1007
    Route: DXB-DOH (Dubai-Doha)
    STD: 12:30 ATD: 12:33
    STA: 12:40 ATA: 12:33
    Sæde: 18C
    Fly: B787-8
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    Kommentarer:
    Endelig hjem igen. Dubai og jeg bliver ikke bedste venner, især på grund af vejret. Jeg kan lide alt under 20 grader, og det byder Dubai ikke ligefrem på.

    Tog en taxa i lufthavnen for at spare 400 meters gang til metroen. Der stod en medarbejder klar og spurgte hvem jeg skulle rejse med. 'Qatar Airways' udløste en højre hånd og 'check-in five, please'. Så der gik jeg ned og afleverede kuffert mod at få udleveret et par boarding-kort.

    Pas og boardingkort skulle tjekkes et par gange i forbindelse med sikkerhedskontrollen, men de var sikkert også glade for at slippe for mig ;)

    De sidste Dirhams (Emiraternes valuta) skulle bruges, og det blev til noget chokolade og nye batterier til Bose-hovedtelefonerne.

    Jeg syntes jeg var i god tid, men da jeg kom i gaten, var boarding i gang. En time før tid. Men Dreamlineren skulle jo fyldes, og det blev den næsten. Det må være en af de korteste ruter med sådan en stor fætter.

    I luften var der servering i form af en lille kasse med varm sandwich og koldt wienerbrød. Jeg tog den ikke-vegetariske, men den var lunken udenpå og frossen indeni. Jeg fik dog ikke brokket mig.

    Jeg nåede at se slutningen af den film, jeg begyndte på på vej derned - Concussion med Will Smith.

    Og så landede vi i Doha på nøjagtigt samme tidspunkt, som da vi lettede fra Dubai :)
     
    Senest redigeret: 29/5/16
    PENSIONISTEN, mhsalv, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 24. maj 2016
    Flyvning nr: 45 i 2016
    Fly nr:
    QR163
    Route: DOH-CPH (Doha-København)
    STD: 14:20 ATD: 14:18
    STA: 19:50 ATA: 19:23
    Sæde: 14K
    Fly: B787-8
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    Kommentarer:
    I Doha var det bare at følge transfer-pilene rundt i den lidt øde lufthavn. Der var nu ikke mange monitorer at orientere sig på, så jeg gik lidt rundt og fik også ordnet toiletbehov. Her blev jeg nærmest irriteret, for der var en ganske ung herre, som tog mine kufferter og viste mig ind i en bås. Så tørrede han sædet af og lagde toiletpapirer på begge sider. Ja tak, jeg kan altså godt selv gå på toilettet. Om 30-40 år må han gerne hjælpe!

    Da jeg nåede i gaten, fik jeg sat mig i fem minutter, før boarding begyndte. Der var nu ikke mange i gaten, og kun få danske stemmer iblandt.

    Vi skulle med bus ud til flyet, hvor jeg kunne sætte mig på min vinduesplads. Senere kom der en bus mere, men sædet ved siden af forblev tomt. Flyet blev dog 75-80% fyldt - vil jeg tro.

    Jeg gik i gang med komedieserien Brooklyn Nine-Nine og nåede samtlige afsnit i sæson 3 - bortset fra det sidste.

    Første servering bestod af kylling eller lam, og jeg valgte det sidste. Og det så fint ud med kødstykker i brun sovs, lidt kartofler, gulerødder og ærter. Men det smagte altså mærkeligt! Da jeg havde kæmpet mig gennem kødet, så jeg, at der på emballagen stod abrikos og kommen, som åbenbart var i sovsen. Dét var altså ikke min smag, og det lyder ikke helt normalt...

    Jeg fik sovet lidt, men ikke meget. Da der var halvanden time tilbage, glædede jeg mig til næste servering og håbede på noget bedre end sidst. Men der kom ikke noget - ikke engang en simpelt sandwich. Så det var bare ned i København og ud af flyet.

    Der var ingen kø i paskontrollen...



    Afgang fra sandkassen:
    2016-05-29 14.36.56.jpg
     
    Senest redigeret: 31/5/16
    PENSIONISTEN, mhsalv, THammer og 6 andre "Synes godt om" dette.
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg fløj QR fra SLL-DOH og der kom de og hentede mig og familien i loungen fordi vi var de sidste der manglede at boarde ca 1 time (!) før planmæssig afgang! Men okay vi kom også afsted 20min før tid men er så heller ikke overrasket over at selv du, som altid er i god tid, først kommer til gate under boarding
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  12. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 29. maj 2016
    Flyvning nr: 46 i 2016
    Fly nr:
    SK4890
    Route: CPH-BGO (København-Bergen)
    STD: 22:50 ATD: 23:16
    STA: 00:10 ATA: 00:16
    Sæde: 8B
    Fly: B737-700
    Pris: 4025 DKK (BGO-ARN-DOH-DWC/DXB-DOH-CPH-BGO)

    Kommentarer:
    I København skulle jeg hente nøglen til min lejlighed hos en af de venner, jeg efterlod i Bergen (gav det mening?). Så af sted med en bus og tilbage til lufthavnen med Uber - jeg blev sat af et stykke fra terminal 2 i regnvejr, fordi han ikke skulle nyde noget af at køre ind på taxa-pladserne.

    Skiltet sagde et minuts ventetid, så jeg gik op til sikkerhedskontrollen, selv om jeg kunne have vandret ned i terminal 3 og bruge SAS' fasttrack. Nu kunne jeg så stå som en anden idiot og vente meget længere end det lovede minut. Fjern dog det skilt, hvis det er så misvisende! Jeg stillede mig endda i køen uden kvinder. Ja ok, det er lidt dømmende, men min erfaring viser altså, at kvinder har det med at glemme støvler, tørklæder, diverse smykker og væsker i bagagen.

    Igennem kom jeg, og så var det af sted mod transfercenteret. Jeg var nemlig lidt nervøs for bagagen. Både at den skulle være gået tabt under mellemlandingen i Doha, og fordi det er to forskellige flyselskaber i to forskellige alliancer i samme booking. Det værste der kunne ske ved dét, var vel at bagagen lå på båndet klar til afhentning og så skulle jeg tage en runde mere i lufthavnen. Men herren ved skranken sagde at 'nu' var den i hvert fald på rette vej efter at han havde trykket på nogle knapper. Jeg tvivler på at han gjorde noget som helst...

    Jeg havde ikke tjekket ind på forhånd, for det ville app'en ikke tillade - sikkert på grund af det med flere flyselskaber. Men jeg kunne vælge sæde, så det havde jeg ændret fra et midtersæde til en vinduesplads. Alligevel stod der 8B på mit boardingkort, og det opdagede jeg alt alt for sent - nemlig på vej til MASH efter en bøf.

    Her var der lukket, så det var ren nedtur.

    Videre til... Ja, jeg ved faktisk ikke hvad de hedder, men de ligger på den smalle gang mellem B- og A-fingeren, og jeg har tidligere set dem servere en nydelig fish'n'chips. Her blev jeg dog ignoreret af tre forskellige medarbejdere, så de gik glip af en kunde. Jeg endte hos pølsemanden og fik en hotdog - den var nok også bedre end alt det andet!

    Jeg satsede på B-fingeren. Kunne se på tavlen at SAS' Schengenflyvninger foregik fra B, og lidt senere blev B9 da også tildelt - i hvert fald på den sms, jeg fik fra SAS, for det stod endnu ikke på skærmene i lufthavnen.

    I B9 satte jeg mig og skrev de forrige rejseberetninger, hvorefter folk kom dryppende. Afgangstiden blev ændret til 23:00 (ti minutter forsinket), og senere kunne jeg se, at det heller ikke kom til at holde, for flyet ankomst var ret forsinket. Passagererne løb ud og forsøgte forvirret at finde gaten på deres tilslutningsfly.

    Om bord på flyet, der selvfølgelig ikke var gjort rent - der var jo travlt.

    Der blev ret fyldt på den sene afgang, men selv med mig på et midtersæde kan sådan en flyver komme i luften. Sidekvinden fiskede en Cultura op, så det stank af syrnet mælk, men hun fik den heldigvis kvalt i en fart.

    Servering af kaffe og te, men den slags drikker jeg ikke, så de fik lov til at passere.

    Lidt af forsinkelsen blev indhentet og vi landede i et Bergen, der ikke længere bliver helt mørkt om natten. Da det samtidig var klart vejr, var det et ret flot syn.

    Nede ved bagagebåndet måtte jeg som sædvanlig vente i en rum tid, før der ankom kufferter. Min var selvfølgelig en af de sidste, og jeg nåede at blive lidt nervøs igen. Men den VAR der, og så var der bare en flybus tilbage...
     
    Kristian, tbh, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  13. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 3. juni 2016
    Flyvning nr: 47 i 2016
    Fly nr:
    SK272
    Route: BGO-OSL (Bergen-Oslo)
    STD: 14:55 ATD: 14:59
    STA: 15:45 ATA: 15:49
    Sæde: 12C
    Fly: B737-800
    Pris: 1101 DKK (BGO-OSL-AMS/AMS-OSL-BGO)

    Kommentarer:
    Måtte smutte fra arbejde midt under et møde for at nå flyet. Derfor blev det også taxa i stedet for Flybussen (440 NOK i stedet for 95-115 NOK - afhængig af hvordan man køber billetten).

    Der var proppet i lufthavnen, men nu er der da kun et år til den bliver udvidet. Flyet kom sent til gate, men der blev arbejdet hurtigt, så vi kunne indhente noget af forsinkelsen.

    Flyet blev fyldt til bristepunktet og der blev flyttet rundt på bagagen. Men det lykkedes og vi kom kun fire minutter for sent af sted.

    Der blev serveret, og da vi nåede cirka halvvejs begyndte det at hoppe lidt. Det fortsatte næsten resten af turen, men ikke så voldsomt at nogen gik i panik.

    Ned i Gardemoen og så ellers ud på en lang gåtur, for rejsen er langt fra slut:

    [​IMG]
     
    CHA211, mhsalv, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 3. juni 2016
    Flyvning nr: 48 i 2016
    Fly nr:
    SK827
    Route: OSL-AMS (Oslo-Amsterdam)
    STD: 16:35 ATD: 16:42
    STA: 18:25 ATA: 18:23
    Sæde: 8A
    Fly: B737-800
    Pris: 1101 DKK (BGO-OSL-AMS/AMS-OSL-BGO)

    Kommentarer:
    Jeg skyndte mig af sted, for jeg er ikke så kendt i Gardemoen, og SÅ lang tid havde jeg heller ikke. Jeg nåede dog forbi en kiosk og købe en cola og en sandwich.

    Ude i gaten kunne jeg konstatere, at vi igen ville blive forsinket, da flyet ankom for sent. Også her var der godt proppet, for flyet blev igen fyldt og jeg kom til at sidde ved siden af en fyr, der hyggede sig med de her ulækre snusposer oppe under overlæben.

    Der blev serveret, og jeg hørte en enkelt brokke sig over, at skulle betale for vand, når nu kaffe og te er gratis. Vand er jo hovedingrediensen i det hele.

    De annoncerede at de ville komme rundt med tax-free, men det blev bremset af turbulens. Vi tog et par sving for at undgå nogle tykke skyer, men det hoppede alligevel lidt.

    Ned i Schiphol, hvor jeg fik mig et par fiskestænger til aftensmad, inden jeg fandt shuttlebussen til hotellet.
     
    mhsalv, Ulrik og Kristian "Synes godt om dette"
  15. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 5. juni 2016
    Flyvning nr: 49 i 2016
    Fly nr:
    BA423
    Route: AMS-LHR (Amsterdam-London)
    STD: 08:20 ATD: 09:32
    STA: 08:40 ATA: 09:43
    Sæde: 8C
    Fly: A321
    Pris: 2708 DKK (AMS-LHR-MIA-LIM/LIM-LGW/LHR-AMS)

    Kommentarer:
    Jeg tjekkede tidligt ud af hotellet i Amsterdam og tog shuttlebussen til lufthavnen. Gik hen til en automat og fik udskrevet boarding-kort - var ikke sikker på, at mobil-batteriet ville holde hele vejen.

    Gennem sikkerhedskontrol, og så lokkede McDonald's. Jeg havde udelukkende spist morgenmad dagen før, så der var godt med plads. De har heldigvis automater, så man stille og roligt kan browse menuen og f.eks. vælge uden løg, som jeg altid gør. FØR jeg skal betale, skriver den pr. automatik, at de nu går i gang med at forberede maden. Løgn! For det skal vise sig, at fast food i Schiphol-lufthavnen tager 30 minutter at tilberede. Jeg vil tro, at en tredjedel i mellemtiden fik penge tilbage, eller blot forlod restauranten i vrede. Men jeg VAR i god tid og kunne godt nå det.

    Jeg var faktisk i endnu bedre tid end jeg havde regnet med. For da jeg efter morgenmåltidet gik mod gate, så jeg på skærmene, at forventet afgang var klokken 10:00. Med mine mange flyvninger og to timers mellemlanding i Heathrow giver det sved på panden. Jeg er klar over rejseforsikring og samlet booking og alt det der, men det er stadig et helvedes besvær, som jeg helst er foruden.

    Gate-personalet er åbenbart ikke fra British Airways, for de kan ikke hjælpe med meget udover at fortælle, at forsinkelsen skyldes, at kaptajnen er blevet syg, og der er derfor sendt en ny fra London. Omkring efterfølgende flyvninger kunne jeg bare henvende mig til BA i Heathrow.

    Senere skifter skærmen til planlagt afgang klokken 09:30, og så begynder det pludselig at ligne noget. Det giver en time til mellemlanding minus de 20 minutter, som gaten lukker før afgang. Så 40 minutter til terminalskifte og sikkerhedskontrol.

    Boarding omkring klokken 09:00 og over højttaleren fortalte de, at de ville komme rundt i flyet og svare på spørgsmål, hvis man markerede med den der lampe, som jeg egentlig ikke ved, hvad hedder. Det bimlede og bamlede, og den ene mand med iPad'en, som kunne svare på spørgsmål, så pludselig lidt opgivende ud. Han kunne heller ikke sige så meget...

    De sidste passagerer fik snøvlet sig ind i flyet og vi kom i luften. Der blev serveret en croissant med skinke og gedeost samt appelsinjuice.

    Landingen i Heathrow blev lidt forsinket pga. kø, så det blev pludselig lidt for spændende igen. Ud ad flyet og spurte mod bussen til terminal 3 (fra 5). Det gik hurtigt, og vi ankom 10:07. Så gennem sikkerhedskontrollen, hvor der absolut ingen kø var. Heldigt! Videre ud til gate 42 - selvfølgelig den, der lå allerlængst væk. Ankomst 10:18 og gaten lukker klokken 10:20.

    Damen skannede mit boarding-kort, men lyden var ikke venlig. Problemer! Der var vel 10-12 personaler i gaten, og de begyndte at diskutere, hvad der skulle ske. Jeg TROR, jeg egentlig var blevet ombooket til et andet fly, og at de derfor ikke regnede med mig. Det hjalp, at jeg ikke havde indtjekket bagage med, men der gik noget tid, før de fik det løst. I mellemtiden håbede jeg, at de blev nødt til at opgradere mig til business eller first, men så heldig var jeg dog ikke :)

    2016-06-05 07.05.29.jpg
     
    Senest redigeret: 5/6/16
    mhsalv, PENSIONISTEN, Kristian og 4 andre "Synes godt om" dette.
  16. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 5. juni 2016
    Flyvning nr: 50 i 2016
    Fly nr:
    BA207
    Route: LHR-MIA (London-Miami)
    STD: 10:40 ATD: 10:59
    STA: 15:00 ATA: 15:13
    Sæde: 41K
    Fly: B747-400
    Pris: 2708 DKK (AMS-LHR-MIA-LIM/LIM-LGW/LHR-AMS)

    Kommentarer:
    Jeg fik et nyt boardingkort med sædet 41K. Ikke det jeg havde valgt, da jeg tjekkede ind online, men jeg endte med en vinduesplads og to frie sæder ved siden af mig. Ganske glimrende!

    Flyet blev forsinket. Et par af minutterne var sikkert på grund af mig, men der var åbenbart en anden, der ikke ville med, og så skal bagagen jo ud.

    Men i luften kom vi og kort tid efter spurgte en mand fra sæderækken foran mig, om han måtte flytte plads. Han havde midterpladsen og ville gerne bytte med en gangplads. Fint med mig... Jeg så senere, at han var dansker, da han flashede sit pas.

    Der blev serveret en gang kylling i 'creamy' pebersauce med kartoffelmos og gulerødder. Dertil et tørt stykke brød, kiks og ost samt en lille skål chokolade/appelsin-creme. Alt i alt ganske glimrende.

    Sovet fik jeg ikke, så det blev i stedet til tre film. Blandt andet 'The 33' om de 33 minearbejdere, der blev fanget i 69 dage i en chilensk mine, før de blev reddet. Og det var jo helt oplagt at lave den som en film. Happy end, og et forløb, der næsten slavisk følger berettermodellen. Og jo, jeg sad og flæbede lidt...

    Halvanden time før ankomst blev der uddelt kasser med kyllingesandwich og en 'scone' med noget ost til. Lidt kedeligt med kylling igen, men det smagte udmærket. Osten, der havde en mystisk konsistens fik jeg ikke spist. Er i tvivl om den var dårlig eller om jeg bare ikke har prøvet den slags før.

    Vi tog lidt af en omvej omkring Miami, men det gav en fremragende udsigt over Everglades, stranden og en kæmpehæk, der skrev 'WELCOME TO MIAMI-DADE' - den må være flere hundrede meter lang.

    Vi var lidt forsinket, så jeg havde 'kun' tre timer til at nå næste fly, men man ved jo aldrig med TSA. På gangen på vejen mod immigration havde de sat automater op - bl.a. til sådan nogen som mig med ESTA. Jeg kunne ikke lade være med at grine, da en herre foran i køen satte hånden op på skærmen for at tage fingeraftryk. Det tog flere minutter, før jeg og flere andre fik ham til at flytte hånden ned på den grønne skærm, der er beregnet til den slags.

    Det viste sig at være en dårlig idé at bruge automaterne der, for var jeg bare gået videre ned ad gangen, var der flere automater, og her var der ingen kø. Men det gik nu fint alligevel, og med kvitteringen var der fri adgang til en af de bevæbnede mænd, som jeg kunne fortælle, at jeg rejser fra Holland, bor i Norge og er dansk statsborger. Da jeg tilføjede, at jeg skulle videre til Lima, gad han ikke have mere med mig at gøre. Ud forbi bagagebåndene og ud i ankomsthallen for at gå op på næste sal til check-in.

    Her kom jeg ud på en gåtur. Lufthavnen er formet som et U, og jeg var i den forkerte ende. Jeg var dog stadig i god tid, så der var ingen problemer, men dagens motion er i hus!
     
    mhsalv, PENSIONISTEN, Kristian og 4 andre "Synes godt om" dette.
  17. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 5. juni 2016
    Flyvning nr: 51 i 2016
    Fly nr:
    LA2515
    Route: MIA-LIM (Miami-Lima)
    STD: 18:00 ATD: 18:31
    STA: 22:40 ATA: 22:46
    Sæde: 43A
    Fly: B767-300
    Pris: 2708 DKK (AMS-LHR-MIA-LIM/LIM-LGW/LHR-AMS)

    Kommentarer:
    Jeg kom frem til område J, og tænkte, at jeg hellere måtte høre mig ad hos check-in. Det er ikke altid selskaberne er glade for et boardingkort fra et andet flyselskab. Jeg havde jo et fra British Airways, men det er LAN/LATAM, der flyver. Og ganske rigtigt, jeg fik et nyt kort. Damen var ikke så glad for min håndbagage på 12,5 kg, men den røg ned på 10,5, da jeg tog laptoppen ud, og så var det ok. Logikken forstod jeg ikke helt...

    Gennem sikkerhedskontrollen igen-igen, men det gik hurtigt og uden problemer. I gaten kunne jeg se, at jeg ikke skulle med en Dreamliner, som WorldMate-appen ellers havde 'lovet', men en 767'er. Ærgerligt...

    Efter cirka en halv time stillede jeg mig i den rigtige kø til min sæderække, og da priority, kørestole og familier var om bord, kunne jeg igen sætte mig på et vinduessæde.

    De er stadig i gang med at introducere LATAM i stedet for LAN og TAM, så der er lidt forvirring i brandingen. Flyet var LAN, boardingkortet TAM, men der var da en del steder, der stod LATAM. Det var først under en introduktionsvideo, det gik op for mig, at logoet skal forestille Sydamerika. Jeg syntes, det lignede den olympisk flamme.

    Jeg skulle sove på denne tur. Både fordi jeg har begrænset mulighed for det senere denne nat, og fordi det trods alt er nat i Danmark på dette tidspunkt. Det blev desværre kun til cirka halvanden time. Det betød, at jeg gik glip af første servering, men jeg har vist efterhånden fået nok mad i dag.

    Kabinen var kold - meget kold. Jeg foretrækker ellers 19 grader, men det her må have været 16-17 grader, så jeg sad med tæppe uden på shorts og t-shirt.

    En time før landing kom der en croissant med skinke og ost samt drikkevarer. Jeg fik også et customs-kort, som jeg fik udfyldt.

    Jeg fulgte med på kortet, og mens jeg sov, havde vi taget en rundtur ude over Stillehavet. Lidt mystisk, men mon ikke det har været på grund af vejret. Det er ikke registreret på Flightradar, hvor der bare er en stiplet linje det sted - så jeg kan ikke (be)vise det. Under sidste halvdel af turen blev vi rystet lidt og skiltet med sikkerhedsbæltet blev tændt og slukket mange gange.

    Vi landede i Peru næsten til tiden, og så var det igen ud på en gåtur. Ned til immigration, hvor jeg fik udleveret endnu et kort, der skulle udfyldes. Og der var lidt kaos med køerne, for umiddelbart var der kun til diplomater og priority, men vi blev smidt lidt rundt. Jeg endte i en, hvor der ved disken stod, at det kun var for beboere fra Andes-området.

    Men den slags går de åbenbart ikke så meget op i, og damen lod mig komme ind i landet efter et par spørgsmål.

    Næste fly er på en ny booking, så ud ad lufthavnen og ind igen for at tjekke ind. Nu sidder jeg så i en food court, som er det eneste sted med siddepladser. For sikkerhedskontrollen for indlandsflyvninger åbner først om en time.

    Strøm er der ikke noget af, så mine enheder kører efterhånden på pumperne.
     
    mhsalv, Christian Larsen, asf og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 6. juni 2016
    Flyvning nr: 52 i 2016
    Fly nr:
    LA2003
    Route: LIM-CUZ (Lima-Cuzco)
    STD: 03:50 ATD:
    STA: 05:05 ATA:
    Sæde: 28A
    Fly: A320-200
    Pris: 4500 Avios + 72 DKK

    Kommentarer:
    Så skifter jeg booking til en bonusbillet, men det er samme flyselskab. Klokken 01:30 åbnede sikkerhedskontrollen for indenrigsflyvninger og dermed var der adgang til gate 9, som jeg skulle af sted fra. Bænkene blev hurtigt fyldt med liggende mennesker, der sov. Når jeg rejser alene i et land, jeg ikke kender, skal jeg ikke nyde noget af den slags. Jeg fandt en LG-reklame, der samtidig var opladningsstation og forsøgte at få lidt strøm på de hungrende mobiler. Den ene gik fra 15 til 19% på en time, så det var ikke imponerende.

    40 minutter før afgang begyndte der at danne sig en kø ved gaten, så jeg stillede mig bagerst. Senere kom der en mand og fordelte os i to køer afhængig af rækkenummer, og så fik han køerne drejet, så de ikke spærrede for trafik til de øvrige gates. Det klarede han ganske glimrende - har tit oplevet andre steder, at folk ikke vil flytte sig.

    Boarding gik i gang 20 minutter før afgang og det gik rigtig langsomt. Undervejs sagde de noget meget lavmælt over højttaleren og jeg fornemmede at det var noget med trolleys og computertasker. De ville sikkert have dem lagt ned i maven på flyet, fordi alle sæder var fyldte, men jeg valgte at overhøre det. Da jeg endelig kom om bord, var der da heller ingen problemer.

    Jeg faldt i søvn, da flyet var halvt fyldt, og vågnede på vej i luften - det blev til cirka en halv time, da vi var lidt forsinket. Jeg ville gerne have haft mere søvn, men det blev det ikke til.

    Til gengæld bumpede det igen-igen og personalet måtte afbryde serveringen. De nåede resten af flyet senere, men de måtte balancere godt med væskerne. Serveringen bestod af en lille kasse med Tuc-agtige kiks, et lille stykke kage med chokoladestykker og noget, der sikkert var en slags nødder. Det begynder at knibe med engelske højttalerudkald, ingredienslister og skilte, og mit spanske er intet værd!

    På vej ned var der enkelte voldsomme ryk og der kom et par korte skrig. Men ned kom vi sjovt nok - endda uden skrammer.

    Ud i den lille lufthavn, hvor taxi-kaosset begyndte. Jeg havde læst, at man i Lima skulle insistere på en taxa med et taxa-skilt OVEN PÅ bilen, men dem var der ingen af her i Cuzco. Men jeg fik fat i en, der havde en taxa, som stod på linje med fem andre lignende biler og med numre på siden - det måtte være godt nok. Selvfølgelig slynger han en pris ud på 120 soles, hvor jeg ellers havde læst, at det skulle koste 25. Men jeg er SÅ ringe til sådan noget, for det var sikkert oplæg til en gang prutteri. Problemet er bare, at jeg ikke taler spansk og han ikke taler engelsk. Han påstod, at det ville tage 40 minutter, og jeg var ret sikker på, at det ikke skulle tage mere end 15 minutter. Desværre havde jeg ikke skrevet kort ud med detaljer. Det endte med 100 soles, og jeg skal - når jeg får en fornuftig nethastighed - have tjekket om Google Maps har logget min tur, for jeg tror han kørte en kæmpe omvej.

    Oh well, jeg er en dum turist og han har sikkert prøvet det før.
     
    Ulrik og Kristian "Synes godt om" dette.
  19. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 10. juni 2016
    Flyvning nr: 53 i 2016
    Fly nr:
    LA2002
    Route: CUZ-LIM (Cuzco-Lima)
    STD: 05:40 ATD: 06:00
    STA: 07:00 ATA: 07:34
    Sæde: 29L
    Fly: A320
    Pris: 12.000 Avios + 233 DKK (CUZ-LIM-VVI-LPB)

    Kommentarer:
    Jeg stod op klokken 02:30, hvilket ikke var noget problem, for jeg holder mig stort set på dansk tid hernede. I Cuzco boede jeg bare en enkelt nat for at få det til at passe med tog fra Machu Picchu og fly videre til Bolivia - den tur er så lidt underlig og sikkert tre gange længere end nødvendig. Først retur til Lima (modsatte retning), så til Santa Cruz i Bolivia, hvor jeg passerer La Paz på vejen, og så retur til La Paz. Oh well, jeg får da brugt mine Avios.

    Receptionen var helt mørk og ingen mennesker i nærheden. Døren var låst og der var gitter for indgangen. Jeg var lidt i vildrede og gik i gang med at skrive på hotels.com-bekræftelsen og håbede, at jeg kunne låse døren op indefra. Men pludselig kom der en ung - og meget træt - mand, og vi fik afregnet. Det foregik på meget gammeldags manér med håndskrift på papir og tre kopier. Undervejs blev der banket på døren, og fire andre kom efter nøgler til deres værelser. Det virkede som om det var en daglig rutine, så heldigvis var jeg ikke eneste grund til, at han skulle vækkes.

    Jeg havde tjekket, om der var Uber i Cuzco, men det var der ikke. Så manden bestilte en taxa til mig og fortalte, at det kostede 10 soles - det er 5 kroner, mener jeg. Han kørte mig til lufthavnen og fik 20 soles for ulejligheden. Det så ud til at redde hans dag.

    I den lille lufthavn fandt jeg automaterne og begyndte at tjekke ind. Det var en noget omstændig proces med manuel indtastning af alle mulige informationer, som de allerede har. Til slut skrev den boarding-kort ud - eller det burde den have gjort! Jeg ved ikke, om den manglede papir, men der kom i hvert fald ikke noget.

    Nogle andre i køen til skrankerne havde åbenbart været ude for det samme. De spurgte en LAN-mand om hjælp, og så blev vi sendt over i en ny kø. Der var dog stadig ikke åbent - det skete klokken 04:00. Jeg var taknemmelig for, at de forstod engelsk, så jeg kunne føre en nogenlunde normal samtale, men håndbagagen ville hun ikke acceptere - max. 8 kilo. Så denne gang måtte jeg tjekke den ind. Dog fik jeg en bærepose, så jeg kunne have computeren med.

    Sikkerhedskontrollen var ikke åben endnu, så i mellemtiden fik jeg forhandlet et freelance-job på plads. Lidt speciel situation, men hvorfor ikke? :) Efter røntgenskanneren var der bare et stort lokale med stole og et par gates i form af glasdøre. Jeg gik til gate 3, men her stod der 'gate change' til gate 1. Ved gate 1 stod der til gengæld ingenting. Jeg fik lidt tid til at gå med spil på mobilen og Debatten fra DR2 i øret. Efterhånden blev der fyldt op med folk, og det viste sig, at det alligevel VAR gate 3. Højttaleren fortalte om, at flyet var forsinket fra Lima, og at afgangen derfor også ville blive forsinket - cirka 15 minutter.

    Der blev dannet køer til priority, 1.-15. række og 16.-29. række. Jeg var blevet placeret på 29L, og undrede mig lidt over L'et - om det var et eller andet kæmpefly, selv om WorldMate-appen sagde A320. Da der blev boardet, viste det sig dog, at rækkerne havde A, B, C, J, K og L, og jeg skulle sidde helt nede i skammekrogen.

    Vi kom sent i luften, men ikke værre end at jeg fortsat ville kunne nå min forbindelse i Lima, hvor jeg havde to timers mellemlanding. På 29J sad en amerikansk gut, der blev bedt om at flytte op på 26J, så en stewardesse kunne overtage hans plads. Hendes egen var åbenbart gået i stykker. Flyet var ellers godt fyldt, og der var ikke mange ledige pladser.

    Serveringen bestod af en lille boks med nødder, et stykke kage med ananas og nogle rugkiks. Dertil Inka Kola, selvfølgelig!

    Udsigten bød på adskillige sneklædte bjerge, hvilket overraskede mig. Da vi nærmede os Lima, blev den flotte udsigt dog erstattet af et jævnt skydække med enkelte bjerge, der tittede op. Skyerne blev ved og ved, og da vi skulle lande, var det som om de ingen ende ville tage. Først meget tæt på jorden kunne man ane byen og lufthavnen. Flyet lavede nogle hop i luften lige inden landingen og jeg troede, vi ville ramme jorden med et ordentligt bump. Men det var helt fredeligt, og så kunne vi køre mod en parkeringsplads.

    Undervejs passerede vi mindst ti militærhelikoptere og fly fra de lokale selskaber: Peruvian, Star Peru, Avianca, LAN, TAM, og såmænd et fly malet i det nye LATAM-design.

    Med bus gik det direkte til bagagebåndet, så jeg måtte ud i ankomsthallen og finde tilbage til afgangshallen og mit næste fly.

    2016-06-10 05.46.43.jpg
    2016-06-10 07.11.15.jpg
     
    Senest redigeret: 11/6/16
    mhsalv, Baadsgaard, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  20. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    Dato: 10. juni 2016
    Flyvning nr: 54+55 i 2016
    Fly nr:
    LA2567
    Route: LIM-VVI-LPB (Lima-Santa Cruz-La Paz)
    STD: 09:05 ATD: 09:16
    STA: 14:45 ATA: 14:51
    Sæde: 24L
    Fly: A319
    Pris: 12.000 Avios + 233 DKK (CUZ-LIM-VVI-LPB)

    Kommentarer:
    Da jeg bookede Avios-rejsen på ba.com, fremgik det ikke, at jeg skulle en tur ned i Santa Cruz. Det så jeg først, da jeg oprettede bookingen på Flightdiary. Derfor blev det også sådan en lang tur, da det er noget af en omvej:

    [​IMG]

    Lima lufthavn er noget større end Cuzco, så jeg måtte traske ret langt for at finde frem til gaten, som lå i underetagen. Undervejs fik jeg - naturligvis - købt en cola. Den kostede 3 USD i modsætning til 1 USD i Cuzco. Udbud og efterspørgsel?

    Underetagen havde 5 gates på ret lidt plads, og der var godt fyldt op, da et andet fly mod Buenos Aires begyndte at boarde. Deres og vores kø var ved at blive mixet lidt... Men vi blev gelejdet ud i en bus og kørt ud til A319'eren. Jeg var først ude af bussen og først inde i flyet. Det mente jeg var rimeligt, da jeg - igen - skulle helt ned i skammekrogen på 24L.

    Der var ikke så mange med på flyet, men der var jo en 'risiko' for, at flere stod på i Santa Cruz.

    Oppe i luften - og vi udnyttede vist hele asfalten, før vi lettede - blev der serveret skinke og ost i et meget blødt brød, og dertil ananasjuice.

    Jeg kedede mig lidt om bord, for jeg havde ikke fået planlagt noget tidsfordriv. Men jeg fik da skrevet forrige trip report.

    Personalet uddelte tre formularer, som skulle udfyldes. Heldigvis kunne jeg låne en kuglepen, for jeg havde jo tjekket bagagen ind...

    Udsigten bestod mest af noget, der lignede en mellemting mellem bjerge og ørken - ret kedeligt. Dog kunne vi se Titicaca-søen - et sted, jeg gerne ville have besøgt, men jeg kunne simpelthen ikke finde en tur til en rimelig pris. Vinduerne var dog så snuskede, at det ikke blev til brugbare billeder.

    Vi landede i Santa Cruz, men der var ingen melding om, hvad os, der skulle til La Paz skulle gøre. Jeg var lidt i tvivl, fordi turen fra Santa Cruz til La Paz jo var en indlandsflyvning, mens jeg jo kom fra Peru. Måske skulle vi en tur ud gennem immigration og tilbage igen. Men meldingen var, at vi blot skulle blive siddende.

    Mindst halvdelen af passagererne forlod flyet og nogenlunde lige så mange nye passagerer ankom. Jeg brugte tiden på at holde øje med, at min lille kuffert ikke forlod flyet - det gjorde den heldigvis ikke.

    I luften igen til det lille sidste stykke. Her var der ingen servering, og jeg var sulten! De kom kun rundt med karameller, og dem takkede jeg pænt nej til.

    Landing i La Paz lufthavn, der virkede ret lille i forhold til at det er landets (defacto) hovedstad. Der var ikke meget kø til immigration og den rykkede sig hurtigt. Han tog mine udfyldte papirer, tog et billede af mig og gav et stempel i passet. Det var hurtigt overstået...

    Ingen wi-fi i lufthavnen, så jeg var lidt lost. Jeg havde nemlig glemt at tjekke kursen, inden jeg rejste. Så jeg anede ikke hvad en BOB var værd, og jeg hævede 150 af slagsen i automaten. Det gjorde det også lidt svært at forhandle med taxachaufføren, der ville have 70 BOB for turen. Hernede forhandler man åbenbart prisen på forhånd frem for taxameter. Det viste sig senere, at kursen er nogenlunde 1:1 i forhold til danske kroner, og jeg betaler gerne 70 kroner for en tur på en halv times tid.

    La Paz er verdens højest beliggende hovedstad - ca. 3650 meter over havets overflade, og det kan dælme mærkes. Har været på et par gåture i byen og jeg pruster og stønner som om jeg var i gang med en maraton.
     
    asf, tbh, clager og 5 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side