Måske bevæger vi os off-topic her, men min indre nørd skulle luftes, så jeg begyndte at læse det med småt omkring valutatillæg. Det er ikke så lige til. Hvis vi nu bare nøjes med at se på USD, så har jeg følgende muligheder:
Nationalbankens middelkurs i dag er 670,66. Den kan jeg ikke handle til, men det er en god officiel kurs at tage udgangspunkt i. Ved bankoverførsler og kontantvaluta vil banken benytte middelkursen plus/minus et tillæg. Dagens købskurs i Nykredit for rejsevaluta er 686,78.
Mit Visa/Dankort har i dag en kurs på 677.9109 (nets.eu/valutakurser). Hertil kommer et tillæg på 1,5% til banken, dvs. min reelle kurs bliver 688,08.
Mit Mastercard fra Nykredit har en kurs på 673,80 (nets.eu/valutakurser). Hertil kommer et tillæg på 1,99% til banken, dvs. min reelle kurs bliver 687,20. Altså en bedre kurs, selv om valutatillægget er højere.
Mit SAS Mastercard fra SEB har en kurs på 676,9509 (sebkortbank.com/currency). Hertil kommer et tillæg på 2% til banken, dvs. min reelle kurs bliver 690,49.
Mit Dinerskort har en kurs på 674,75 (seb.se/pow/apps/Valutakurser/dkkfix.asp). Hertil kommer et tillæg på 2% til banken, dvs. min reelle kurs bliver 688,25.
Mit nye Norwegian Visa-kort kan jeg ikke finde en reel kurs på. Norwegian fortæller ganske vist, at tillægget er 1,75%, men de fortæller ikke, hvilken referencekurs dette skal baseres på - blot "markedskursen for køb/salg af valuta".
Konklusionen er altså, at det ikke er nok at se på størrelsen af tillægget, for stort set hvert kort bruger sin egen kursliste. God fornøjelse

Click to expand...