Vel. I 8 ud af 10 rejser, ser jeg ikke problemer med folk som står i vejen for os med prioritets boarding, så det funger IMHO også fint uden "båse" Det største problem er IMHO dem som forsøger at boarde før det er deres tur, og det problem tror jeg ikke "båse" systemet kan løse. Dem som forsøger at boarde for tidligt vil jo bare stille sig i prioritets køen. Det ved jo ikke bedre. Tilbage omkring 2017-18, rejste jeg meget til Detroit, og her havde United et tilsvarende system. SAS har også tidligere brugt det i ORD og EWR. Ingen af stederne fungerede dog ikke særligt godt, og jeg har ikke set det brugt siden corona.
Enig båsene løser det ikke - og det er ærlig talt en temmelig trist måde at løse det på. Hver gang jeg ser det tænker jeg på kvæg på vej til slagtning. Foretrækker den lidt mindre stringente måde
Det fungerer knap så godt, når skiltet har både gruppe 1 og 2 i samme kø, og man så alene åbner op for boarding for gruppe 1. Det var tilfældet i CPH for et par uger siden, og vi var kun en 4-5 stykker i gruppe 1, men en stor del af gruppe 2 forsøgte at boarde samtidigt og blev afvist ved scan af boarding pass. Det skabte umiddelbart lidt frustration blandt gruppe 2, som jo havde stillet sig i den rigtige kø, men så skulle gå til siden, så gruppe 1 kunne komme forbi. Til gengæld rart at det bliver håndhævet, så man er sikker på at få plads til håndbagagen, men de kunne godt lave to køer i stedet!
Er EBS, så jeg stillede mig i prio-boarding køen i Reykjavik (SAS skriver jo, at jeg har prio-boarding i grp 3). Det kunne jeg godt have sparet mig, for handlingpersonalet lod kun 1+2 prio-boarde. Så jeg måtte traske bagerst i verdens længste kø... Fik heldigvis plads til min carry-on, som er eneste reelle fordel ved prio-boarding for mig. Så.ja, ved SAS hubs er det fint implementeret.
Sidst jeg så set skilt med både gruppe 1 og 2, var der en pil til henholdsvis højre og venstre side af afspæringen. Der var ingen "båse". Kun en enkelt midter afspæring. Ingen synes dog at kunne forstå skiltet, for alle stod på gruppe 1 siden, såvidt jeg kunne se.
Også alligevel ikke, for når man flyver long haul fra C gates, så bliver alle lukket ind i vente området, og når de åbner for at man kan gå om bord på flyet er det først til mølle. Ikke det store problem for mig, da jeg altid flyver business, når jeg flyver longhaul, og gerne vente til sidste øjeblik med at gå fra loungen. Det betyder så også at jeg ofte kan springe køen i pas kontrollen over, da CPH medarbejder er flinke til at lade en spinge over, når boarding er startet.
....og den følelse fortsætter, når man sidder skulder ved skulder, knæene helt oppe i sædet foran og benpladsen optaget af folks omfangsrige "håndbagage".
Det har jeg så ikke oplevet i rigtig lang tid. Men det er rigtig at der i de første C-gates er den boarding lounge hvor alle bliver lukket ind i. Men jeg oplever (næsten) altid at de checker boardingpass ved boarding.