Av, direkte konkurrence mod DY fra alle tre skandinaviske hovedstæder, det tvivler jeg på bliver en god forretning for SAS... Miami delt me Oslo lyder som nedgraderingen af Bangkok ruten til rent leisure produkt..
Bangkok ruten? Så den her: http://www.ausbt.com.au/sas-will-launch-direct-flights-to-los-angeles-miami-in-2016 "Flight SK933 will depart Stockholm's Arlanda Airport at 9.50am to reach Los Angeles at 12.15pm; the return leg SK934 is wheels-up from LAX at 2.15pm for a civilised 10am touchdown at Stockholm. SAS says the Los Angeles flights will run daily throughout the summer schedule but drop back to "five to six weekly flights" in winter, with first tickets on sale from August 20. Daily services to Miami will begin in northern autumn 2016, but with a split schedule operating from both Oslo (SK955/956, running four times per week) and the Danish capital Copenhagen (SK953/954, three flights per week)."
Omvendt så er der bare meget rift om billetter til USA. CPH-EWR går jo også 2x dagligt selvom både Norwegian og Delta også flyver dagligt. Kan ARN-LAX flyves af A330E eller bliver det med A340?
De må være sikre på, at der er rigelig med efterspørgsel, når der dårlig er mulighed for vildt meget feed til flyvningen kl 09.50.
lidt fra pressemødet her: http://www.check-in.dk/sas-aabner-ruter-til-miami-og-los-angeles#.VdSUBvmqpBc Blandt andet: "...Robust kundegrundlag Boston var sammen med blandt andet Delhi og Seoul på listen over destinationer, som SAS overvejede, inden man lagde sig fast på Miami og Los Angeles. Ved valg af destinationer handler det dog om at have det rigtige mix af passagerer og have det hele året rundt. "De destinationer er på vores ønskeliste. Men det er også vigtigt at sikre sig, at der er et robust kundegrundlag, så vi kan tiltrække både business- og leisurerejsende hele året, samt at der er en partner i den anden ende, som kan bringe passagererne videre ud," forklarer Lars Sandahl Sørensen." Så vi har ALLE vundet en t-shirt
Må sige, at disse ruter ikke bringer ret meget nyt. SAS har taget et laaaangt tilløb for annoncere ruter, der allerede beflyves af Norwegian. FLL ligger 30-45 mins kørsel fra Miami og LAX vil være i direkte konkurrence med Norwegian. Har svært ved at se, hvordan MIA skal give penge i kassen, ikke mindst fordi at den lokale efterspørgsel dér vel er rimelig minimal. Der kan nok forventes lidt større efterspørgsel i begge ender på ARN-LAX., ikke mindst businesspax.
Fatter ikke de har valgt ARN til LAX, der havde været mere feed fra CPH og LA er jo "lige" ved SFO så giver ikke meget mening men håber de får ret og det gir trods alt mindre pres på SFO ruten.
Schedulen for MIA ser vist sådan ud: SK953 CPH-MIA 09:30-13:50 146 SK954 MIA-CPH 15:50-07:10 347 SK955 OSL-MIA 09:35-13:50 2357 SK956 MIA-OSL 15:50-07:05 1246 Igen en ret tidlig afgang fra Skandinavien med begrænset mulighed for feed. Til gengæld er det positivt, at man kan flyve søndag eftermiddag fra MIA og lande mandag morgen 07.10 i CPH.
Det jeg mente var at frekvensen vil være ligesom da SAS nedgraderede Bangkok fra helårs til 3 gange om ugen om vinteren, - den blev så siden lukket. Det er ikke optimalt for andet end Leisure rejsende. http://www.flybranchen.dk/2013/10/sas-genabner-bangkok/
Ja jeg ville nødig sidde 11½ time i et trangt Eco-sæde i et fly der ikke er en Dreamliner og kun få den ret middelmådige service som SAS leverer. Så næsten hellere tage et stop et eller andet sted...
Jeg kan godt forstå at SAS ser sig nødsaget til at åbne direkte ruter fra Norge og Sverige, men det skal jo fungere økonomisk. De indrømmer at SVG-IAH ikke fungerer, og ARN-HKG ser ikke ud til at være en success heller. Med afgang ret tidligt om morgenen fra ARN til LAX virker det allerede ret uattraktivt ifht feedertrafik. CPH må se at blive mere konkurrencedygtig på prisen inden SAS er kørt helt i sænk af urentable ruter.