7000 er meget, men har du fløjet med den nye SAS kabine? Jeg fløj til NYC på economy i juli og der var faktisk rigtigt fint med benplads (jeg er 1.85m). Langt bedre end de gamle fly og de fleste konkurrenter, for boksen under sædet var væk.
Fedt med nye ruter, men overrasket over valget på med den nye ARN-LAX rute. Kiggede lige på SAS nye opdaterede side omkring deres nye destination Miami ( sas.dk/miami ) Her står føgende skrevet: "Fra Oslo afgår der direkte fly 4 dage om uge, og fra/via København tilbyder vi direkte fly 3 dage om ugen." Bider specielt mærke i at der står via København. Det må vel næsten betyde at SAS fremover, enkelte gange om ugen vil operere med Wide-Body indenfor Norden...
Der har vist været gang i "millimeterdemokratiet" i bestyrelsen, jeg læser følgende i et interview med SAS CEO: "....SAS har tidigare fokuserat en stor del av sin långlinjeverksamhet till Köpenhamn men Rickard ser inga problem med varför den inte skulle kunna fördelas jämnare mellan de olika huvudstäderna än den gjort historiskt. I fallet med Hong Kong och Los Angeles, som båda går från Stockholm, var fördelningen jämn mellan länderna när det gällde efterfrågan. Därför var tanken att eftersom San Francisco och Shanghai går från Köpenhamn blev det ett vettigt komplement att ta Los Angeles och Hong Kong från Stockholm." Interview med BC: http://www.businessclass.se/sas-lan...fran-skandinavien-till-los-angeles-och-miami/
Det er lidt konservativt, ikke? LA gider jeg ærligt talt ikke besøge. Synes byen er kedeligt... Skal jeg i den retning, skal det være for at besøge Las Vegas, Grand Canyon, San Fransisco - og måske San Diego, hvor jeg ikke har været, men jeg har hørt godt om byen. Miami? Tja, Norwegian er der... Men hvis man nu ser på det link, som @jespersm lagde ud (https://www.cph.dk/om-cph/b2b/Flyselskaber-Cargo/rutenet/alle-ruter/), så er 1, 2, 4 og 16 ude, hvis vi tænker på hele Skandinavien. Lægger man så Rio de Janeiro og Sao Paolo sammen, så kunne der godt være grundlag for en rute til Brasilien. Mellem de to byer går der trods alt mindst et fly i timen, så det er ikke svært at komme videre.
@Nicki Lolk Sørensen - SAS strategi er nord for Ækvator, SAS kommer aldrig til at flyve dertil igen.. Anyway, man må da sige alligevel det er en satsning, udmeldt 13 nye flytider i dag, CPH får de 3 og sidst fik vi jo ekstra afgange til SFO. Så det er vel en satsning eller måske, et modsvar til NAS...
Brasilien kommer ikke til at ske. Desværre. Brasiliens økonomi er helt i knæ, og derudover så ligger CPH (og ARN/OSL) meget dårligt for feed. I øvrigt går der som regel mindst 4 fly i timen, og i visse perioder på dagen op til 10, hvis du medregner alle kombinationer af GRU/CGH/VCP <--> GIG/SDU.
Det bliver i øvrigt spændende at se, hvordan SAS vil foretrække at route passagerer, der skal fra CPH til LAX. Via SFO eller via ARN...? Og hvad vil passagererne foretrække?
Tror det blir via Stockholm. Så slipper de for United / Virgin med dem der skal videre til LAX. Samtidig vil jeg hellere lave paskontrol ved ankomst til den endelige destination da jeg tit har misset fly i new York san fran og Chicago videre til en amerikansk destination grundet lange køer i paskontrollen.
Forstår i øvrigt heller ikke alt den negative polemik. SAS må om nogen vide hvor man passagerer fra ARN der eksempelvis har taget SFO ruten eller andre connections der ender i Californien, og med en afgang kl lidt over 9 burde der være rigelig tid til feed fra indlandstrafik. SK935/6 er også næsten altid proppet (også i C) så der er rift om billetter til Cali. Derudover tror jeg at SAS satser på USA ruter da de har minimal konkurrence for Sandkasse-selskaberne Oh selv glæder jeg mig til en uges sol i MIA når ruten åbner
Jeg tænkte nu også mest på Norwegian til den rute. Turister og ikke business - bare en gang eller to om ugen. Tiderne passer jo fint til normal check-in og -ud på hoteller.
@Nicki Lolk Sørensen - jo ikke alle der er udstyret med et "flyvesovehjerte" som dig, så lander der ved middagstid og ja, skal have de næste 8-10 timer til, at gå med Starbucks kaffe og ikke lade sig friste og gå i seng ved 17 tiden.. - nå, men det er vel bare et i-landsproblem, tror jeg siger, at tiderne ikke er optimale..
Tilgengæld er det tidligt nok til at du kan fange en flyver videre til HNL/OGG eller andre lokale lufthavne i området og stadigt ikke være alt for sent fremme... 1-2 timer senere havde nok været optimalt, men helt skidt er det da ikke synes jeg.
Jeg har ikke prøvet den nye kabine endnu. Men jeg forestiller mig ikke at de ligefrem har afsat mere plads til benene end i den gamle kabine. Eller er profilen på de nye sæder mindre så der faktisk bliver mere plads? Jeg er godt nok kun 1,83m høj men har desværre nogle uproportionalt lange ben som gør at det oftest er svært at sidde komfortabelt i et standard Eco sæde i mange timer af gange (undtagelsen er ombord på JetBlue's fly). (PS: Kommer lige til at tænke på at vi jo alligevel skal ud og skifte for at kunne rejse med SAS til LAX da de jo kun flyver fra ARN.)
hvis jeg kunne vælge ville jeg flyve via ARN derhen, og via SFO hjem. Så starter man med det korte transfer, og slutter af med det lange segment. Derudover vil man slippe for transfer-bøvl med immigration og customs
Har lige set denne forside på sas.dk: Med mindre det er en fejl, så mangler priserne dog at blive lagt ind i systemet. Jeg kunne i hvert fald ikke finde nogen priser der lignede 3999 kr. Jeg kunne dog også have en mistanke om at dette er prisen for svenske kunder når man ser på den tegnsætning der er anvendt, men det kan selvfølgelig også være en fejl (SAS er jo mere eller mindre svensk...)
Det er godt nok langt ude i fremtiden at skue booke... Men selvfølgelig opstart lige til påskeferien!