Jeg tror at SAS er ligeglade. Star Alliance partnerne er blevet mindre og mindre loyale over for hinanden, de senere år. SAS er ikke med i Atlantic++ samarbejdet, de feeder rask væk til AA og VX frem for UA i USA, og de har heller ikke revenuesharing på DK/SE/NO-DE ruter, som de havde i gamle dage. De har udvalgte partnerskaber, fxmed SQ, men det er på bekostning af fx TG.
Chancerne for at der skulle komme en direkte rute mellem CPH og Brasilien har næppe været mindre siden Varig's konkurs end lige nu. TAM blev forsøgt lokket til CPH for nogle år siden, men CPH fik en kold skulder.
Krisen i Brasilien, forårsaget af en elendigt ledet regering af først Lula og siden Dilma, der har haft den ene korruptionsskandale efter den anden poppende op, kombneret med store fald i råvarepriserne, har gjort at det er uattraktivt at starte ruter op. Senest har fx Swiss droslet ruten til GRU ned, og de er ikke de eneste. Valutakursenfaldet har gjort det dyrt for brasilianerne at rejse til USA og Europa, og der kompenseres ikke ved øgede stigning af turister den anden vej. Selvom
@Peter Krogh Frausing helt sikkert nyder godt af den for os favorable kurs.
Under OL til næste sommer skal de nok få fyldt flyene alligevel - og med høje yields. Men det er ikke nok grundlag for nye ruter, udover måske lidt charter...
Click to expand...