Det lyder da som en super tjans, hvis man lige kan slippe hvad man har i hænderne og smutte afsted med en pakke. Man får en returbillet og skal så bare levere en pakke formoder jeg ? Jeg kan dog ikke lade være med at spekulere på det juridiske i setup. Hvis jeg nu sender en "reservedel" på denne måde, men jeg pakker noget ulovligt i pakken (narko, smøger eller lignende), så vil jeg da nødigt være den stakelt kurer, som skal forklare den lokale tolder, at det ikke er hans egen pakke, men bare en han bærer for en ven. Er jeg helt galt på den ?
"Passengers are requested not to carry any items, not belonging to themselves, onboard the flight" (frit efter hukommelsen) Jeg ville godt nok nærlæse kontrakten med kurerfirmaet en ekstra gang og vende den med en advokat. Det behøver ikke engang være tale om narko el.lign., men et banalt spørgsmål om du som privatperson må transportere kommerciel fragt for et andet firma. Hvad siger fragtmedarbejdernes fagforening? Hvad siger forsikringen? ..vi var en gang fire timer om at komme ud af færgehavnen i Newcastle på den baggrund.. Ikke fordi det var ulovlig import (en reservedel til en skovmaskine vi havde med på en ferietur, fordi vi alligevel skulle den vej), alle papirer var tip top. Men tolderne var rædselsslagne for om havnearbejderne skulle opdage det - så havde de nedlagt arbejdet og blokeret havnen .
Der er overhovedet ingen problemer med fagforeninger og toldere o.lign. Time Critical Shipments har i årtier været bragt kloden rundt af Onboard Couriers for at holde verden i gang sådan lidt forblommet sagt. FedEx, UPS, DHL og alle de andre kan ikke levere samme, hurtige levering som en OBC.
Selvfølgelig er de 95-98% helt regulære arbejdsopgaver, hvor alt er på plads og i orden, ellers var systemet gået i opløsning forlængst Men det er til de sidste to procent - der hvor det kikser - at det er vigtigt at have papirerne i orden, forsikring på plads osv.
Jeg sagde ikke at der var problemer med setup. Blot at jeg nødigt ville forklare en tokdbetjent, at jeg ikke vidste hvad der var i den pakke, som jeg var blevet betalt for at tage med, for en anden. Og blot fordi “de andre gør det”, bliver det ikke mere lovligt af. Vil blot nævnt Uber, som kører fint i andre lande. Mener dog, at der var lidt udfordringer i Danmark .
Tror man skal nærlæse sin rejseforsikring rigtig grundigt og især afveje om rejsen er dækket som privatrejse, eller hvad nu ens forsikring betinger for at dække.
Mange gange er det jo netop kurerfirmaerne selv som igangsætter en OBC. Enten i eget regi eller via et firma. Lufthansa ejer jo også et OBC firma.
Der har været tilbud om tre OBC Missioner siden sidst, som jeg sagde ja til alle. Og alle blev aflyst af klienten. Men i dag kom så en spændende OBC Mission til Ægypten, som jeg sagde ja til og som blev bekræftet af klienten. Mere følger undervejs...
Der kommer en mere udførlig rejsereportage og beskrivelse af jobbet som OBC og hvad det indebærer og kræver. Og så helt praktisk i forbindelse med udstyr, Frequent Flyer point og fordele omkring Priority ifm sædevalg, check in, evt. bag drop og Fast Track samt Lounges. Og tidsaspekterne ifm. Time Critical Shipments / Hand Delivered Shipments fra A til B worldwide.
Så er der potentiel mission til Kreta.. Har dog takket nej - utroligt som det altid passer dårligt - måske jeg ikke er så fleksibel som jeg troede...
Jeg fikk også tilbud om tur til Cairo og takket ja. Aalborg i kveld og Ægypten i morgen. Måske rejser vi sammen?
Så fik jeg samlet Pakken op i BLL. Den skal til Cairo via Istanbul (kan af fortrolighedshensyn ikke komme nærmere ind på Pakkens indhold). Det bliver så mine 20.-24. flyvninger alene i år. Og samtidig en skøn mulighed for at opleve Turkish Airlines (alle fire flyvninger) samt Istanbul International og Cairo International Airport og Ægypten for første gang i mit liv. Min plan er at lave en lille, fin oversigt over livet som OBC, når jeg har fuldført Missionen og er inde på hotellet i Cairo. Men lige nu sidder jeg ombord på TK1486 og skriver disse linier i luften på vej fra BLL til IST på min lille 12” MacBook, men de vigtigste remedier som OBC–ud over pas, visa og kreditkort–er først og fremmest min iPhone X, mine power banks, mine hørebøffer og min Skyroam Solis, som er et LTE 4G Wi-Fi Hotspot, som hooker sig op på det pågældende LTE 4G netværk på den pågældende destination–på denne Mission i Tyrkiet og i Ægypten. Mange af mine danske kolleger/(konkurrenter) bruger 3LikeHome med deres 3Abonnement i Danmark, men jeg har efter 12 år hos 3 skiftet af mange årsager til TELMORE–samt min lille Antler Carry-On Trolley (mere om håndbagage nederest), der så lille, at den er godkendt selv på de små regionale flyruter i USA, Asien og faktisk hele verden. (Som n00b OBC sidste år var jeg ved at få en fosterfordrivelse, da min telefon (hos OiSTER nåede at blive lukket og åbnet 17 gange, på vej fra CPH til Sydkorea over Beijing, fordi jeg hjemmefra havde indsat DKK450,00 på MitOiSTER og sat Automatisk Optankning med DKK100,00 hver gang, min konto gik i minus), men det slår jo til som en skrædder i Helvede, når hver 1MB koster 100,00 kroner, og operationscentret i Amsterdam, London, Hong Kong eller Frankfurt forlanger og forventer, at man skal checke ind med dem via WhatsApp, SMS eller email hver gang, man passerer et check in punkt på Missionen): Afgang til lufthavn med Pakken Online check in på flight Ankomst til lufthavn med Pakken I kø til Security med Pakken Igennem Security med Pakken Igennem paskontrollen med Pakken I gaten med Pakken Seated med Pakken Touch down i transitlufthavn eller destinationens lufthavn med Pakken Igennem paskontrol med Pakken Igennem Immigration med Pakken Igennem Tolden med Pakken Kontakt med den lokale drop off kontakt Aflevering af Pakken til lokal drop off kontakt POD (Proof of Delivery med foto af drop off kontakt med underskrift, fuldt navn med blokbogstaver samt dato og lokal tid for AFLEVERING Mission Accomplished Nyd et eller to døgn på destinationen (i Houston fik jeg tre betalte hotelovernatninger...) Du har som udgangspunkt IKKE lov til at checke egen baggage; kun håndbagage er tilladt som Onboard Courier (for at pille en masse ventetid ud af Missionen; og kommer de stå vidt, at der skal checkes baggage ind, så er det ALTID kurerens egen baggage, der checkes in, aldrig Pakken (med mindre lufthavnsmyndighederne kræver det; (det har jeg så også prøvet i CPH på vej til Shanghai, men Missionen med fuldført til tiden alligevel). Nå, nu får I ikke mere herfra nu, men jeg laver en opdatering med mit udstyr, der er nødvendigt for en travl OBC på farten verden over. Også lidt om godkendelsesproceduren for at blive accepteret som OBC, hvordan man kan forbedre sig på en Mission, hvilke Missioner, der kommer i udbud, og hvor kort tid, man har til at svare for at få tildelt Missionen.
Du må meget gerne komme ind på, hvad du har gjort med forsikring og nogle af de andre praktiske ting. God tur!
Lige kommet tilbage fra mit første mission med Wings og det var rigtigt sjovt. Tog til Aalborg fra Odense, overnatting på Best Western Prinsen, lejebil fra AAL til Hirtshals for at hente pakken, tilbage til AAL, SAS til CPH og så Aegean til CAI via ATH. En natt på Steigenberger Hotel i Cairo og tilbage med Lufthansa via FRA i går aften. God opfølgning undervejs på rejsen, med meldinger på What's App hele vejen. Poengene er på vej inn på konto nå (har fått for AAL-CPH (625 poeng) og CPH-ATH (1400 poeng)).