Denne her tråd er kun 13 måneder gammel og alligevel føles det som uendeligt lang tid siden vi diskuterede A220'ere til SAS. Jeg vil dog gerne genoplive den - ikke i en utopisk forhåbning om at det snart vil komme på tegnebrættet, men med en meget længere tidshorisont. Jeg har været så heldig at få lov til at flyve med LXs A220 et par gange på det seneste og i mine øjne er det med længder det mest komfortable narrowbody-fly. Det er netop blevet annonceret, at den lange model, A220-300, vil blive tilbudt i en ny version med længere range, og det fik mig til at tænke på hvad SAS hypotetisk set (eller i hvert fald på længere sigt) ville kunne flyve til med en long-range A220.
View attachment 20933
Kortet her viser den nye 3.550 nm range i lyseblåt med udgangspunkt i CPH. Jeg har samtidig indtastet nogle mulige destinationer af varierende realismegrad. Fra vest: Toronto, New York, Montréal, Boston, Nuuk, Dubai og Mumbai (jeg er klar over at nogle af disse ligger lige på grænsen, men når Airbus markedsfører et fly med en vis range må man vel forvente det rent faktisk er muligt uden at udfordre nogen sikkerhedsprotokoller).
To af disse bliver selvfølgelig allerede befløjet af SAS, men her er idéen at en eller to afgange med en long range A220, evt. i samspil med A321LR/XLR, kan frigive en A330/A350, som så kan bruges til endnu længere ruter (ICN, SEA, YVR, etc.; the usual suspects). Dog er A220'eren sandsynligvis mere brændstoføkonomisk på korte ruter end A321LR, og med færre sæder kan den også beflyve ruter med endnu lavere efterspørgsel, hvilket altså gør den mere versatil.
Jeg ved det er urealistisk på nuværende tidspunkt, måske i det hele taget, men med min kærlighed til A220 og "long-and-skinny"-ruter, så giver jeg mig selv lov til at drømme lidt
Hvad tænker I?
Click to expand...