Altså SAS justerer jo nok i programmet når/hvis pre-clearance blir aktuelt så nogen sorger behøver vi nok ikke tage forskud på. Samlet set vil jeg da hellere pre-clearance end ikke men jeg ville endnu hellere Global Entry.
Nu har jeg talt med en yderst venlig mand fra Udenrigsministeriet som ringede mig op efter min mail henvendelse forleden. Han kunne fortælle flere ting 1) Det er Justitsministeriet og ikke Udenrigsministeriet der forhandler med USA på dette område (så dem prøver jeg at skrive til også) 2) Han fortalte at USA's Global Entry program er baseret på "gensidige fordele". Dvs at hvis DK skal med i Global Entry skal amerikanere der kommer til DK også have lettere ved at komme ind. Og dette kræver jo flere af de automatiske pas kontroller der er igang med at blive opsat. Så sandsynligheden for at det sker er til stede... Men der går nok nogle år (var konklusionen)
Man flytter jo bare MCT-problematikken til ARN i stedet for, så hvad skulle gevinsten lige være? I hvert fald mister man så muligheden for at tage fra CPH via ARN, når man skal vestover.
Endvidere mister man også fleksibilitet i sin flyflåde, for jeg vil gå udfra, at man ikke checker ind de samme steder om man skal til CPH eller ARN. I f.eks. ORD, er det jo Terminal 5 der er til udenrigstrafik og er det Terminal 2 der er United terminal, vil gå udfra, at Terminal 5 vil så være til CPH trafik og Terminal 2 skal være til ARN trafik.. - måske jeg er helt galt afmarcheret... - kan ikke huske terminalerne i EWR, men det er jo samme set-up...
Så har jeg sørme også talt med Udenrigsministeriet... ...der kunne fortælle at de godt nok er med til at kigge på samarbejdet, men at det er Transport og Bygningsministeriet der reelt står med alt forhandling med amerikanerne.... Lidt op af bakke når man bliver sendt sådan rundt mellem ministerier. Men de er dog alle meget hjælpsomme