Hej IF'ere.
Er der nogen, som har erfaring med at søge kompensation direkte hos Lufthansa?
Sagen er følgende:
Min familie og jeg var på vinterferie i Florida og havde valgt Lufthansa til at transportere os "derover" og hjem igen.
På udturen skulle vi flyve fra CPH til TPA via FRA med forventet ankomst den 10. februar kl. 18.40. Da vi lander i FRA modtager vi en besked fra LH om, at vores næste fly er 22 timer forsinket grundet tekniske problemer med en elevator i flyet.
Denne forsinkelse er vel omfattet af EU-forordningen og berettiger os til en kompensation på EUR 600 pr. person ikke?
På hjemturen skulle vi flyve fra MCO til CPH via FRA med forventet ankomst i CPH den 25. februar kl. 13.15. Ifølge den oprindelige flyveplan/billet skulle vores USA-maskine lande i FRA kl. 10.55 og vores afgang fra FRA til CPH var kl. 12.10, altså en connecting time på 1:15, som ligger pænt over LH’s minimum på 45 min.
Vi lander (gate arrival) i FRA kl. 11.29 (34 min forsinket), hvilket reducerer vores connecting time til 41 min (under minimum). Da LH samtidig har placeret os næsten bagerst i maskinen (i venstre side) og de ikke gør noget for at hjælpe passagerer med korte connections, så tager det ca. 13-15 min at komme ud af maskinen, og vi misser derfor vores fly til CPH. Vi bliver herefter flyttet til den næste CPH-maskine og får udleveret EUR 10 vouchers til mad/drikke. Næste maskine lander i CPH kl. 18:24, hvorved vores rejse har affødt en forsinkelse på lidt over 5 timer.
Som et kuriosum kan det nævnes, at vi fløj sammen med nogle venner, som var placeret ca. 8 rækker foran os (og i højre side) i USA-maskinen. Denne ”fordel” gjorde, at de var ude af maskinen på under 5 min. og nåede maskinen til CPH. LH må dog selv have erkendt, at 41 min connecting time ikke er nok, da deres bagage ikke var med, da de landede i CPH.
Denne forsinkelse er vel ligeledes omfattet af EU-forordningen og berettiger os til en kompensation på EUR 600 pr. person ikke?
Jeg har naturligvis sendt mine krav til LH, men her efter ca. 5 uger har jeg intet hørt udover et standardsvar, med ”vi har meget travlt, så det tager længere tid end normalt”.
Da jeg gerne vil undgå at betale 25% (af EUR 4.800) til et af inddrivelses-bureauerne , vil jeg gerne prøve uden dem i første omgang, men kan naturligvis blive ”tvunget”, hvis alt går i hårdknude.
Er der derfor nogle kloge (
@Beaglen ), som kan være behjælpelige?
Click to expand...