Jeg har lagt mærke til, at der ofte findes interkontinentale ruter, som Google Flights kan finde, men som kun kan købes gennem Online Travel Agencies (OTA’er) som f.eks. Kiwi, Booking.com osv. Mit indtryk er, at det skyldes, at de involverede flyselskaber ikke selv kan udstede billetter på tværs af hinandens systemer. Et konkret eksempel Tag f.eks. denne rejse: CPH ↔ PVG (Shanghai) Opereret af SAS og Shanghai Airlines – begge medlemmer af SkyTeam Rejsen vises korrekt i Google Flights og ITA Matrix Men den kan kun købes via OTA’er. Hverken SAS eller China Airlines (som ejer Shanghai Airlines) kan tilbyde rejsen via deres egen personlig support. Travel agencies kan tilsyneladende booke den, men ikke flyselskaberne selv Der er ingen selv-transfer, så ruten burde være fuldt gyldig Alternativer findes hos f.eks. hos KLM og Lufthansa hvor man kan bestille biletter direkte hos dem, men de har længere rejsetid og koster ca. 50 % mere Man kan selvfølgelig booke flyene separat, men det indebærer en vis risiko i forhold til self-transfer i Budapest, da man kan risikere at miste det næste fly. Link: Google Flights – CPH↔PVG Jeg har ofte læst, at man i sådan en situation bør bestille rejsen gennem sin "Travel agent" (ikke OTA), da de kan udstede billetter, man fx finder via ITA Matrix / Google Flights / OTA. Men – har vi overhovedet adgang til den slags "travel agent" i Danmark? Jeg kontaktede engang FDM (rejsebureau) i en lignende situation, men de vendte tilbage med en helt anden rute, som var ca. 30 % dyrere og 5h langsommere.
Vi har en travel agent på arbejdet - arbejder i staten så det er CWT. De har tidligere kunnet lave specifikke billetter til mig som ikke findes på flyselskabernes hjemmesider. Har også i privat regi forsøgt med Kilroy engang, og det strandede fordi de ikke ville/kunne lave den specifikke rute som jeg bad om...
Jeg har selv arbejdet med flybilletter hos KILROY i flere år, og de burde godt kunne lave sådan en billet. Ellers ligger der jo 100 små rejsebureauer ved hovedbanegården. Bemærk dog, at rejseagenter ofte tager en avance på 10-20% ovenpå billetprisen, så det vil sjældent kunne betale sig at finde en personlig rejseagent. Omvendt er OTA'en en irriterende mellemmand, hvis billetten senere skal ændres. Realiteten er nok, at de fleste rejseagenter i dag bruger automatiseret billetudstedelse, så hvis man skal have en lidt unik/specifik billet, kræver det at man får fat på en medarbejder, som er meget rutineret i manuel billetudstedelse. I henhold til hvorfor OTA'er finde disse billetter, så har de individuelle OTA'er forskellige systemer (SABRE, AMADEUS, mv.) og nogle OTA'er har også adgang til særlige priser og billetregler. Dertil kan OTA'erne indstille hvor "bredt" og "kreativt" deres system må søge, og derfor kommer nogle OTA'er med spændende billetkombinationer, som ikke helt er meningen. Helt lavpraktisk består hver flybillet af en række bagvedliggende billetregler, som i praksis er et langt dokumenter på 10-15 sider, hvor der står om billetten fx må afbestilles/ændres; om SAS må kombineres med Lufthansa på en SAS billet; om man må sammensætte forskellige billetter i forlængelse af hinanden (fx CPH-BUD r/t med BUD-PVG r/t.) osv. Dette giver rum for mange "fejlkombinationer", og siden OTA'ernes søgninger er automatiserede, er de gode til hurtigt at finde disse fejl i billetreglerne eller alternative kombinationer. En dygtig rejseagent burde kunne fremsøge/fremtvinge den samme billet, hvis priserne ikke er OTA-specifikke. I dette tilfælde ser det ud til, at martiGO kombinerer en SAS economy CPH-BUD med en BUD-PVG premium economy på en Shanghai Airlines billet. Hvis Shanghai Airlines havde en god hjemmeside, kunne ruten sandsynligvis fremtvinges som en "multi-city" søgning. Hvis du allerede er gode venner med ITA MATRIX, så kan jeg anbefale følgende chrome plugin, som gør det muligt at booke ITA MATRIX ruterne forskellige steder: ITA Matrix Powertools - Chrome Webshop Så kan man til dels være sin egen rejseagent
Jeg ville bare købe billetterne hver for sig. De fleste rejseforsikringer dækker ‘forsinket fremmøde’ som inkluderer egen-transfer, så længe at man tog afsted hjemmefra i så god tid, at man ville være ved første afgangstid (CPH Lufthavn her) minimumstiden før som selskaberne anbefaler (ofte 2-3 timer). Herudover skal transferlufthavnens minimums connection time være overholdt, og det kan ofte være svært at finde, men skal være realistisk og rimelig. Det findes selvfølgelig forskellige rejseforsikringer og vilkår, men med alle de tre jeg har haft, der har jeg været dækket.
Problemet er naturligvis indtjekket bagage. Kan den ryge hele vejen? Eller skal du hente den, når du mellemlander og tjekke ind igen? Hvad dækker rejseforsikringen? Også hotel og fortæring, når du ikke kommer tids nok til det næste fly?
Jeg har gjort det mange gange - og gør det igen næste søndag med en Premium Comfort billet med KLM til Bogotá, og en Premium Economy billet med LATAM den sidste indenrigsflyvning. Men ja, man skal huske at indregne tid til at checke bagage ind igen, for det er bestemt ikke altid man kan checke hele vejen igennem, heller ikke selvom det er flyselskaber med codeshare, i samme alliance, eller endda to billetter med samme selskab. Been there, done that.. Forsinket fremmøde i min forsikring dækker også evt hotel såvidt jeg husker. Ved ikke med forplejning. Men det er en vigtig pointe at have med. Jeg plejer at undersøge plan B ifm booking så jeg er forberedt hvis det skulle give problemer.
Hotel er dækket, dog er jeg i tvivl om forplejning. Gælder indtil ruten er indhentet, og maksimalt op til 50.000 kroner mener jer.
Hold da op! Der er kommet meget lærerigt information herinde Jeg går ud fra at du taler om den her "rules" del? Uheldigvis kan det ikke lade sig gøre med en "Multi-city" søgning hos China Easter (som ejer Shanghai Airlines). Jamen, den bruger jeg da allerede! Mit største problem er dog, at ITA Matrix kun finder den rute enten i ren Economy eller Business – men ikke i Premium. Når jeg klikker på “Kayak” eller “Momondo”-linkene og ændrer parameteren til Premium, dukker der kun ét resultat op hos Kiwi, og det er med self-transfer. Så måske giver det bedre mening at bestille flybilletterne separat.
@Magnus @Henry @Jeblin Det ser ud til, at de officielle “Minimum Connection Time (MCT)” ikke ligefrem er billige, prisen er 2.215 USD (IATA). Til gengæld fremgår det på en anden hjemmeside, at MCT i Budapest for Schengen → Non-Schengen er én time (Travel Extra). Så med 1 time og 50 minutters connection burde der være rigelig tid. Som SAS EuroBonus Gold (EBG) har man desuden adgang til Priority Security Lane i Budapest, hvilket yderligere reducerer risikoen for forsinkelser i sikkerhedskontrollen. Ved forsinket fremmøde ser det ud til, at følgende forsikringer dækker: IDA Rejseforsikring: op til 30.000 kr. Bank Norwegian: op til 5.000 kr. pr. person Nordea Mastercard Guld: op til 15.000 kr. pr. person
Hvis du virkelig gerne vil have den routing, så ville jeg købe dem separat - men samtidig sørge for, at der er (ekstra) god tid til transfer, da du skal checke bagage ind igen (eller rejse kun med håndbagage) samt sørge for, at du har forsinket fremmøde i din rejseforsikring.
Jeg havde engang en Rejseforsikring, der ville have MCT + 60 minutter - så en god ide lige at checke de præcise vilkår. Såvidt jeg kan se har du 2t50min på udrejsen, og 2t20min på hjemrejsen. Hvis du rejser uden bagage burde der ikke være problemer - og selv med bagage burde 2t50min også være muligt hvis du regner med en time fra landing til du står i checkin køen til næste flyvning, du skal jo ikke i immigration eller security ved landing i Budapest - det er først efter checkin. De 2t20min på hjemrejsen burde også være fint, men er mere presset, da du her skal igennem immigration, hente bagage og dernæst checke den ind igen. Men hjemrejsen er jo mindre kritisk og det burde også kunne lade sig gøre. Til sammenligning har jeg 2t30min næste søndag fra jeg lander i Colombia til min næste afgang. Der er ofte lang kø til immigration, ofte en times tid og jeg skal checke bagage ind senest 45 min før næste flyvning, så der har jeg kun en lille buffer - men der er flere senere fly samme dag, så her har jeg faktisk booket fleksibel billet til afgangen 2.5t efter ankomst samt dén 5t efter ankomst.