SAS åbner ny rute til Hong Kong

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Flemming Poulsen, 18/12/14.

  1. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Ja tiderne er håbløse. Jeg synes ideen om et Fifth Freedom flight i regionen er interessant -- men ved ikke hvad den bedste destination kunne være for at undgå flyet holder stille så længe. Kunne man ikke flyve videre til/fra Shanghai f.eks.? 800miles frem og tilbage burde vel kunne nås i mellemtiden...?
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men jeg tror, at man har en klar erindring om "Bangkok-Singapore" forlængelsen, der gjorde man havde 3/4 (tror jeg nok det var) hele crew i Bangkok for at servicere en rute der jo var spækket med afgange med Singapore/Thai og nu nok en masse lavprisselskaber... - så den kommer ikke til, at holde!

    Man må sige, at SAS sætter alt på et bræt der, 2 fly til, at servicere een rute, man ikke har fløjet før samt at det er det "nyeste" fly der skal servicere den og så have disse håbløse afgangstider... - men der må jo være nogen der er klogere end os... :confused: - umuligt, men sandt :)
     
    THammer og jefi99 "Synes godt om" dette.
  3. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Nå det kunne man nok, men det vil jeg af flere grunde betragte som stærkt urealistisk. For det første fordi PVG er i den "forkerte" retning. For det andet fordi disse mælkeruter ikke rigtigt er noget SAS gør sig i (ikke siden BKK-SIN, som Kristian nævner).
    Og for det tredie fordi Asien er plastret til med lowcost muligheder og premium/fullservice-selskaber, som SAS ikke ville kunne konkurrere imod. Hvorfor skulle man vælge at flyve med SAS intra-Asien, som har et både dyrt og middelmådigt produkt? De ruter, der teoretisk kunne være potentielle (TPE, HAN, SGN, MNL) har alle flere operatører, så det ville være den sikre død at kaste sig ind i konkurrencen.
     
    PeterA og THammer "Synes godt om" dette.
  4. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Nu er mit svenske ikke det allerbedste...men de turnaround tider der er tale om er det ikke lidt "tight"? 2 timer er ikke altså ikke lang tid. Det minder om de turnaround tider Norwegian arbejder med?
     
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,060
    Point:
    113
    Man bruger ikke helt 2 fly til denne rute, men fordi flyet ikke kan operere inden for et vindue på 24 timer, så skal der 2 fly til i alt at operere ruten. Det løser man ved som sagt at slinge flyene ud på en rute der tager mindre end 24 timer og således opnår 4 segmenter (2 returrejser) inden for 48 timer. Flyet til Chigago må således forventes at afgå fra ARN ca. 16.30 og være retur omkring kl. 13. Det bliver tight. I HKG er der kun beregnet 1 timer og 45 min til turn-around, men der er sikkert også en hel del flere ansatte til servicering end man finder i vores del af verden. Når ruten til Chicago går senere, så betyder det jo også, at der er færre muligheder for connections i Chicago. I forvejen mener jeg, at denne rute performer noget dårligere belægningsmæssigt end ruten fra CPH, men jeg har ikke nogen tal på det.

    Her ser man, hvilken fordel Finnair har ved at operere ud af Helsinki. De kan nå rigtig mange destinationer inden for et 24 timers vindue, hvilket gør deres operation noget nemmere. Hvis bare SAS havde et fly, der kunne klare turen til Asien 30-45 minutter hurtigere, så havde det været en hjælp for dem, da de således kunne klare sig med 1 fly på ruten til Hong Kong.

    Jeg er helt enig i dine betragtninger og nævnte også kun muligheden som en skør idé. Samtidig er de destinationer du nævner også dem, som jeg umiddelbart kan se ville kunne have potentiale.
     
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    checkede lige lidt priser, en økonomi business tur, kan lige nu fås for ca. 700€/5200DKK (og opefter) - det vil give: 250 (CPH-ARN)+4500 (ARN+HKG) = 4750 (+25% for Guld, hvis man er det) = 6.000 point hver vej, det er vel da en hel god indtjening per point! Men ok, en Turkish med stop i IST giver 6.300 point (med Premium Economy), så stadigvæk interessant, men er så dyrere (og Turkish stopper med PE til Hong Kong...)
     
  7. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Nu er der jo masser af lounges at vælge mellem som EBG/Star Alliance Gold, men er der nogen der ved hvilken lounge SK vill benytte?
     
  8. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Turkish tilbød mig, at bruge United eller Thai lounge i Hong Kong, så mon ikke det samme?
     
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Godt spørgsmål. Da jeg fløj LX fra HKG, prøvede de at lokke mig ind i en generisk lounge (Plaza Premium, mener jeg) - den lige ved siden af SQ-loungen, og det var lidt komisk, for hver gang man skulle have noget at drikke fra baren (vin, sprut), så skulle de se dit boardingkort, for det var ikke gratis for alle.
    Jeg smuttede ret hurtigt ind ved siden af.
    Star Alliance Lounge Finder siger, at man nærmest har frit valg, men om det kan passe, ved jeg ikke...
    Browse and find airport lounges   Star Alliance.png
     
    THammer "Synes godt om" dette.
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men bare rolig, med den afgangstid kommer du alligevel ikke i lounge, det er så tidligt at du kommer i sidste øjeblik inden boarding :cool:
     
    jefi99 og THammer "Synes godt om" dette.
  11. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    LX henviser på deres hjemmeside til "The Traveller's Business/First" lounges, som må være det samme som "Plaza Premium"
    https://www.swiss.com/us/en/fly/airport/lounges#t-page=pane3

    Jeg fløj med LX på Business ud af HKG en gang for mange år siden, havde på daværende tidspunkt inden status, og blev henvist til "The Wing" som jo er CX.
    Det er absolut en af de bedste business lounges jeg har været i.

    Hvis man der i mod kigger på HKG's hjemmeside så er der med LX masser af lounges at vælge mellem:
    http://www.hongkongairport.com/eng/flight/airline-information/airline-lounges.html

    Udover Star Alliance lounge er der for LX nævnt også nævnt kontrakt loungen "Plaza Premium"

    Star Alliance Lounge Lounge Finder har ret. Jeg lounge hoppede i HKG sidste år da jeg skulle med LH.
    Jeg besøgte SQ, UA og TG. Ingen problemer at komme ind i nogen af dem.
    Jeg vil personligt foretrække SQ. Kvaliteten var lige en tand bedre og der var 2 slags champagne at vælge mellem, Drappier eller Piper-Heidsieck.
    Minuset ved SQ loungen var at der absolut ikke er nogen form for udsigt.
     
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  12. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg har også loungehoppet mange gange i HKG. Min konklusion er, at morgenmaden er bedst i UA loungen, og hvis man er nede i den ende ved gate 40, så er TG bedre resten af dagen (altså på nær hvis man vil have morgenmad).
    Men ellers stemmer jeg helt klart også for SQ-loungen. Tidligere var der dog ikke toiletter og bad i loungen, hvilket var et kæmpe minus. Toiletter har nu fået fikset nu - den fik et generelt facelift for nyligt. Jeg er usikker på om de har fået bad nu, men det tror jeg?
     
    THammer, clager og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  13. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
  14. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Læste i en anden tråd om "About Hong Kong", mon ikke det her har været en af hoved grundende bag den nye rute?
    • Hong Kong is the number one airport in the world for freight and the route is expected to attract big interest for freigh
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  16. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Synes det er en ok pris for den her weekendtur og pointoptjeningen fejler ikke noget.. nyt fly osv..

    Capture.JPG
     
    PeterA, asf, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Det er bestemt en fin pris for sådanne en tur :)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,060
    Point:
    113
    Lidt pudsigt, at man ved en søgning bliver foreslået at flyve via hhv PVG på udturen og PEK på hjemturen, da det er en smule billigere. Man skulle tro, at SAS samlet set kunne lave en billigere pris, når det udelukkende var dem som opererer ruten.

    Screen Shot 2015-04-24 at 22.38.19.png
     
  19. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Fin pris, men stadig 581 mere end jeg gav for 2 måneder siden (kan dog ikke huske om der var min stay). Men der har godt nok også været mange god tilbud til HKG...
     
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @PeterA - jeg undrede mig også, at de ville fylde det fly op til Beijing og så sende mig via en partner fra PEK til HKG, når de kunne sende mig med en SAS flyver fra CPH til ARN og så videre HKG.. - der er vist en algoritme i deres system der skal strammes op på :)
     
    Henrik Olsen og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.

Del denne side