SAS A321LR configuration?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af MatthiasWagner, 6/12/18.

  1. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Det er godt nok nørdet at have en gammel SAS tidstabel fra 07 liggende - respekt herfra
     
    asf, Schwert, Jeblin og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Alle ideerne om at flyve fra Århus eller ligende forstår jeg ikke helt - har SAS selv nævnt noget om det. Hvor stort kan det markedet faktisk være, og hvor mange i Århus, sider at bander over at det er de 35 min til CPH der gør en forskellen på en rejse til New York. ... og det er ikke københavner snopperi fra min side, jeg er bosat i det nordjyske.

    Jeg tænker at det er lidt ligesom da Norwegian for nogle år siden bestile 737 MAX og begyndte at snakke om AAL - NYC, virkede altid urealistisk.

    Jeg så meget hellere at SAS så på nye destinationer - Mellemønsten var opalgt, eller Indien. Personligt så jeg gerne en rute til KL (naturligvis uden for A321LR's rækevide, men måske kan der frigives nogle "rigtige" fly).
     
    jespersm, Henry og Frequie "Synes godt om dette"
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    SAS nævnte det selv på et business arrangement i Aarhus for en 10 dages tid siden:

    https://jyllands-posten.dk/aarhus/erhverv/ECE11119421/sas-oensker-en-new-yorkrute-fra-aarhus/

    Så det er ret sikkert at et af flyvene vil blive brugt på en New York rute og deles mellem sandsyneligt Aarhus, Bergen, Göteborg og Stavanger - eller noget i den stil.
     
    THammer og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Så husker jeg ikke mange minutter forkert. Har godt nok også taget den tur mange gange. Og nogle gange ud og hjem med samme crew
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    SophieHendriksen, Henrik Olsen, asf og 5 andre "Synes godt om" dette.
  7. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg spekulerer gerne i nogle svar ;)

    Du antager at dem der flyver Jylland-New York altid vil connecte genem CPH, det gør de ikke. I dag er SAS i jylland i konkurrence med Lufthansa, Air France, KLM, Turkish, British Airways mm. Altså alle der har ruter Jylland-New York med 1 stop. Ved at tilbyde en direkte rute, er det noget helt andet vi snakker om! En direkte rute kan sælges til en højere pris. SAS ønsker dermed at gå ind på det jyske marked og sælge billetter med en højere avanceprocent. En lille sidenote om Aarhus projektet generelt: Jeg synes det er genialt fra SAS side! Der er mange fra Aarhus der kører til BLL, men hvis SAS kan markedsføre AAR som mere direkte (du skærer jo 30 min af rejsetiden) tror jeg at AAR generelt kan lykkedes. Hvis man får de Aarhusianske forretningsrejsende til generelt at tænke: "AAR er bedre end BLL, det er tættere på", vil de vælge AAR. Og hvem er den store operatør i AAR? SAS! Modsat hvis forretningsfolket i Aarhus starter med at tænke BLL, så er SAS i konkurrence med mange andre netværksselskaber der opererer i BLL. Jeg er overbevist om at dette er forklaringen på AAR satsningen :)

    Derudover er det jo ikke 35 min for at connecte i CPH, det er 35 min. flyvetur + connecting time = easily et par timer i alt :)
     
    Henrik Olsen, danielstrandby, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Generelt enig, men du får mig ikke til at tro at folk generelt gider flyve via IST for at komme til NYC. I givet fald er det ihvertfald mennesker som heller ikke betaler en 50,- mere for at flyve direkte.

    Jeg tror personligt også fint på projektet om at kunne flyve fra Jylland til NYC, men prisen skal være skarp og markedsføringen lige så. Hvis man bare i stilhed starter en rute en gang om ugen og tror det kommer af sig selv og lægger en 500 mand oveni prisen for at flyve via CPH... ja så tror jeg ik på det.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Er der ellers nogle interessante destinationer i denne 'travel book', som ikke længere flyves, og hvad er deres schedule?

    Blev BKK-SIN-segmentet stadig fløjet dengang?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Men du får mig ikke til at tro at folk hellere vil flyve med SAS over cph. end KLM over Amsterdam eller Lufthansa over Frankfurt..
    Specielt ikke hvis begge de alternativer er samme pris (er ofte billigere), har ca. samme totale tid for turen og du slipper for at skulle betale for drikkevarer på selv de billige billetter, kontra SAS hvor du skal betale for drikkevarer, selv for de ikke alkoholiske...

    Det giver god mening at udbyde en direkte rute, og hvis prisen er skarp er de af os der gerne flyver billigt (Men også gerne betaler lidt $$ for at undgå en mellemlanding, dog ikke flere tusinde) potientielle kunder, der ellers ville vælge SAS konkurrenter..
     
    Henrik Olsen, DanielBahn og Henry "Synes godt om dette"
  11. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jep og CPH- Seattle dagligt, Turku-CPH for at nævne noget
    20190128_112603.jpg
     
    SophieHendriksen, Henrik Olsen, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Jeg vil stadig tvivle på at Århus har det nødvendige kundegrundlag. Se f.eks. på Belfast - Norwegien forsøgte med en 737 rute til USA, men lukkede igen - nu er der ingen direkte ruter til USA eller Canada. Hvis Belfast ikke kan understøtte en direkte rute til NYC - når de er inden for normal 737 range, har jeg svært ved at se at Århus skulle kunne. En meget større by som Lyon, kan kun understøtte en transatlantisk rute - Montreal (i fransktalende Canada) med AirCanda. ... og igen, jeg så hellere at SAS udvidede rutekortet med nye destinationer, i stedet for regionale ruter til NYC.
     
    Henrik Olsen, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  13. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Henrik Olsen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  14. THBN

    THBN Medlem

    Beskeder:
    25
    "Synes godt om" modtaget:
    71
    Point:
    13
    Nu er der NYC bragt på banen af SAS selv, har SAS meldt andre destinationer ud ? Hvad med Asien, kunne det ikke være aktuelt for a321 LR ? her tænker jeg Delhi og/eller Beijing, der måske er lige på grænsen af range.
    ovenstående er med udgangspunkt i, at a321 LR skal betjene de regionale lufthavne i skandinavien.
     
    Henrik Olsen, danielstrandby og Henry "Synes godt om dette"
  15. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    235
    "Synes godt om" modtaget:
    957
    Point:
    93
    Vancouver er vel egentlig ikke langt ude over range? Airbus reklamerer med 4000nm eller cirka 7400km, og dermed kan YVR nås fra Oslo og næsten fra Stockholm.

    Jeg har lavet en liste over mulige destinationer for A321LRs. Alle destinationerne kan nås fra mindst én af CPH, OSL eller ARN, hvis de 4000nm holder (også selvom flyene sikkert også skal bruges på ruter fra BLL, AAR, SVG, BGO, GOT eller andre regionale lufthavne):
    Delhi (DEL)
    Beijing (PEK)
    New York (JFK / EWR / LGA)
    Washington (IAD / DCA)
    Boston (BOS)
    Chicago (ORD)
    Toronto (YYZ)
    Montreal (YUL)
    Vancouver (YVR)

    Hvad tænker I om de destinationer?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Der er 4473nm mellem OSL-YVR. Læg dertil modvind westbound + fuel til alternate + contingency + sælger er ofte meget optimistisk ved range/vægt.
    Så YVR er way out of range, med mindre man flyver med næsten ingen payload og fylder fuel på istedet.
    PEK: 4170nm - samme. + er måske en stor cargo rute, det stemmer ikke med sådan en bette fyr.:)

    Mon ikke vi man skal se efter hvad SAS selv har antydet, altså AAR-NYC som er 3766nm. Og meget længere kan den altså ikke tror jeg uden at få for store vægt restriktioner.
    Mine 5 cents.:)

    EDIT: Vås med nm - det er statute miles.
     
    Senest redigeret: 14/2/19
    Henrik Olsen, asf og Henry "Synes godt om dette"
  17. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    235
    "Synes godt om" modtaget:
    957
    Point:
    93
    Jeg får OSL-YVR til 3887nm og ARN-PEK til 3623nm. Jeg tror måske du kigger på amerikanske mil i stedet for sømil:confused:
    Når det er sagt, så er modvind og luftkorridorer et argument for, at den måske ikke kan nå til Vancouver og cargo kunne være en grund til det ville give mere mening at bruge widebody-fly til Beijing.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  18. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    2019-02-14 13_14_07-Start.png
    fra GCmapper
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  19. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    235
    "Synes godt om" modtaget:
    957
    Point:
    93
    Det er også amerikanske mil og ikke sømil
    Screenshot 2019-02-14 at 13.18.01.png
     
    Henrik Olsen, RasmusH og Henry "Synes godt om dette"
  20. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Undskyld, du har helt ret.
    Var for hurtig på tasterne, gcmap viser statute miles - lorte side!:oops:
    Nå men mener stadig det er for optimistisk dog, men flov over det er jeg...;):)
     
    SophieHendriksen, Henrik Olsen, RasmusH og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side