SAS dropper EuroBonus fordele på GO Light

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Schwert, 23/1/18.

  1. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Hver gang SAS har en konkurrencefordel, ser de ud til at fjerne den.

    Kigger man på priser til NYC i April er både Norwegian (hvis man vil flyve direkte) og Lufthansa (hvis man vil have lounge, fasttrack og EB-point) 1000kr billigere.

    Hvis det så i det mindste giver lavere priser, ville jeg kunne acceptere det. Men har Go Light-priserne reelt været forskellige fra Go-priserne tidligere?
     
    Bekgaard og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,380
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Nu har jeg ikke set spørgsmålet - men da ændringen først træder i kraft til maj, kan svaret jo sagtens gå på vilkårene i januar :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Spørgsmålet gik på hvorfor SAS har fjernet denne fordel for guldkunder. Så jeg vil nok sige at SAS' svar er i direkte modstrid med sandheden, så vidt som vi kender den på nuværende tidspunkt. Derudover har SAS indirekte svaret det modsatte til en anden kunde:
    Screenshot_20180124-100745__01__01__01.jpg
     
    Bekgaard, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  4. GustavHanghoj

    GustavHanghoj CPH / GRU

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    14
    Point:
    3
    Det er klart. Jeg er selv kun EBS og det kommer klart til at gøre det langt mere negativt for mig da jeg primært flyver til ZRH. Jeg kan godt se det forretningsmæssige bagved det. Uden at det skal blive alt for subjektivt, ville jeg dog ønske at de var frontrunners på nogle af disse områder istedet for at føre kniven i samme stil som LH, BA osv.

    Jeg ville hellere have set at de så måske havde ændret betingelserne til noget der ligger tættere på Norwegians. Havde de hævet grænsen for sølv til 20-25 flyvninger årligt & point indtjening til 30k, og med enten valgfri baggage / lounge access, var en stor del sølvmedlemmer sandsynligvis faldet fra.
    Et andet alternativ kunne være at have fastsatte rabatordninger på extra baggage for statusmedlemmer. Højere status = større rabat.
     
    Flyvefisken, Bekgaard, Frequie og 5 andre "Synes godt om" dette.
  5. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Der røg så den primære fordel ved min status som sølv :mad:
     
    Flyvefisken, Frequie og Henry "Synes godt om dette"
  6. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,964
    Point:
    93
    Nej da: i loungen er der da både pulversuppe, ståpladser, og Galopmagasinet :)
     
    Bekgaard, Frequie, THammer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  7. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    De professionelle indenfor hoved-analyse har den grundregel ikke at analysere offentlige personer og udtale sig om deres velbefindende. Den regel er vist blevet bøjet lidt, efter amerikanerne fik ny præsident og i øvrigt er jeg ikke professionel hoved-analytiker.

    Så derfor... de er jo bindegale!!

    Go Light introduceres uden at den nye basis-pris til USA kan konkurrere med Lufthansa/Air Canada eller Norwegian. Der er noget æbler/pærer i den sammenligning, fordi LH/AC er med mellemlanding og DY er udenfor alliancer (og meget skrøbelig operationelt), men alligevel er jeg træt af, at betale mere for min billet og i tillæg betale 65 kr. for et glas vin til maden.

    Den bløde landing (+1 eller +2 stykker bagage i henhold til niveau) holder ikke engang to måneder, før vi får en afklædt numse at trutte i. Kommunikativ kamikaze...

    Så sent som i går bestilte jeg en billet til Seattle til nær det dobbelte af, hvad LH/AC vil have for samme 1-stop rute. Både for at være loyal overfor det selskab jeg plejer at have tillid til, for at optjene til fortsat status og i håbet om at kunne forbruge nogle af de point, jeg har liggende (på opgraderinger). I dag siger mavefornemmelsen, at de kan stikke deres guldkort op i den ting, de selv giver mig at trutte i...

    Loyalitet koster - for dem, hvis de vil se mig i deres fly, men forventeligt også for mig, hvis jeg altid søger mod det samme selskab. Det er en balance for begge parter, men det skrider for SAS og livet som fri fugl (evt. med betalte Premium Economy billetter til konkurrencedygtige priser) hos andre selskaber frister.
     
    Bekgaard, Frequie, MaleneChristensen og 9 andre "Synes godt om" dette.
  8. copenhagenboy

    copenhagenboy VIP medlem

    Beskeder:
    125
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    63
    Der må jo være nogen cost benefit analyser bag.

    Når det er sagt, er det jo lidt underligt at de netop nu vil følge laveste fællesnævner.
    Hvorfor, jo fordi de himler op i tide og utide om at EB skal udvikles og være et super loyalitetsprogram.

    Sidste gang jeg fløj med SAS var til Berlin på Go Light, og jeg valgte dem netop fordi jeg kunne få baggagen med "gratis".
    Hvis det var i dag, ville jeg kraftigt overveje om jeg ikke bare skulle vælge Norwegian eller EasyJet. Der var trods alt noget at spare.

    PS sølv på andet år og mange gange tidligere.
    Hører I efter SK?
     
    Bekgaard, obs, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. MrJensen

    MrJensen Aktivt medlem

    Beskeder:
    71
    "Synes godt om" modtaget:
    173
    Point:
    33
    Norwegian sidder vel og klapper i hænderne over denne nyhed. 18 flyvninger med Norwegian og du kan medbringe et stk gratis bagage. Det er hurtigt klaret med lidt kreativitet. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. TCF

    TCF Aktivt medlem

    Beskeder:
    22
    "Synes godt om" modtaget:
    115
    Point:
    28
    Når alt kommer til alt må man jo gøre om med sig selv hvad der er vigtigst i komfortøjemed. Som Diamond synes jeg nu alligevel man får en del ud af det. Sad lige og regnede på det her i formiddags holdt op imod den seneste pointstatus med Eurobonus for de sidste 12 måneder. Havde fået lige knap 60.000 points for flyvninger, hertil en masse fra mit SAS Mastercard, El, telefon og overnatninger, det blev henved 140.000 point i alt.
    Det er pointoptjenening som jeg vel og mærke er kommet til uden større krumspring og omveje, faktisk skiftede jeg telefonabonnement fra 3 til Call Me og endte med at spare 6000 om året og får nu tilmed point
    Har så sammenholdt min indtjening af point med mine rejseudlæg og når op på knap 55.000 kr. for 2016, udlæg som desuden gennem arbejdet har været fuldt ud fradragsberettigede.
    Når jeg sammenligner med Norwegian Cash Awards eller hvad det nu hedder ville jeg i bedste fald have opnået 12% i cashpoints på de rejser som ville være mulige at gennemføre med Norwegian. Her må man ikke glemme at os forretningsrejsende også skal til Frankfurt, Zürich og andre relevante destinationer som slet ikke beflyves af Norwegian. Så det ville nok ikke kunne lade sig gøre.

    Nu kommer dog det mere spændende, nemlig hvilke benefits jeg så får ud af det. Et hurtigt regnestykke viser at 12% af 55.000 som var det jeg brugte på SAS billetter sidste år ville give 6600 cash points hos Norwegian. Havde jeg satset på at flyve med Norwegian havde jeg nok også haft deres bankkort, med lidt held var jeg måske nået op på 10.000 cash points på et år. Jeg ville dog som en sidebemærkning også have nået at få gratis fasttrack og gratis bagage. Mine billetudgifter ville måske ikke en gang nå op på de 55.000 da Norwegian som oftest er billigst men lidt fortæring hist og her samt lidt drikkevarer i flyveren ville nok udligne en del af forskellen.
    Nu kommer så krøllen på det hele: hvad vil man i så fald få for sine point?
    Jeg tog i hverfald min kone og to børn ud på to rejser og var selv en tur i Hong Kong på plus i 2016, det ville have kostet minst 25.000 uden skatter da familierejserne lå i skoleferien. Og der var selvfølgelig 50% rabat på pointprisen på børnene hos SAS.
    Hos Norwegian havde jeg kunnet købe billetter til forhøjede priser i skoleferien og ikke opnået nogen rabat. Det var vel højest blevet til en enkelt tur med familien.
    Havde jeg valgt slet ikke at rejse kunne jeg have hævet de 55.000 som løn og betalt topskat og siddet med endnu mindre

    Nu ser jeg så hvor mange gange jeg skal købe en billet på Go i stedet for Go Light fordi jeg har en taske med. Måske på 12 af mine rejser. Ændringen er til at overse og overskygges af glæden ved at jeg næste gang jeg skal ud og flyve på Plus på en bonusrejse med hele familien til den lavere Go pris på grund af optjent status.

    Men når alt kommer til alt må man gøre om med sig selv hved der er mest værd, ændringer eller ej.

    Just my two cents.
     
    clager, Bekgaard, Frequie og 10 andre "Synes godt om" dette.
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    @Henrik Olsen KLM / Air France har ikke fjernet mulighed for fri indchecket bagage på de billigste economy class billetter. Selv Silver medlemmer kan tjekke ét styks bagage ind gratis. Det gjorde vi så sent som juleferien, så det ville være nyt for mig. Man får kun en meget sparsommelig 20% miles, men bagage er ikke enhancet væk :)
     
    Henry, MaleneChristensen, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    BA har da også stadig gratis baggage til oversøiske destinationer (ligegyldigt hvilken status man har).
     
    Henry, MaleneChristensen og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Så har jeg ikke fået checket det godt nok - tak for info.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    De nada :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    Mange bække små ... mange EBS,EBG,EBD cutter sikkert ikke forbindelsen til sas, men problemet for sas er vel, at en del af disse trofaste kunder en gang imellem vil vælge andre selskaber, et unødvendigt tab for sas.

    Tag mig som et lille eksempel :
    1. Jeg har været trofast EBD igennem 4 år.
    2. Jeg mangler 4.189 status point op til de berømte 90.000 diamant point.
    3. Min nye optjeningsperiode starter 01.aug18.
    4. Mastercard Premium´s 1.000 status point pr. måned sørger for at jeg rammer over de 90.000 de næste 6 måneder.
    5. Ergo behøver jeg ikke at klamre mig til en masse sas bookinger. De sidste 4 år har jeg hele tiden haft 12-14 sas returbilletter i min portefølje.
    6. Føler jeg forringelser (netop nu go light) jamen så vælger jeg for mit vedkommende LX og LH, bare for at være obsternasig. Lige nu har jeg kun én SK-enkelbillet, resten af mine bookinger er LX i Europa og LH oversøisk, sorry sas, sådan er det, når I udsætter en passager for ikke-flatterende hændelser.
     
    Frequie, Kenneth K, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. Mikkel Schou

    Mikkel Schou EB UngdomsGuld

    Beskeder:
    16
    "Synes godt om" modtaget:
    43
    Point:
    13
    Jeg tror - det gælder i hvert fald for mig selv - at EB'ere nu bare vil medbringe endnu større håndbaggagetasker end før.

    Hvis jeg har skulle medbringe til en længere weekend, har jer før medbragt minimum håndbaggage og så bare checket en kuffert ind. Dette af hensyn til mig selv, men også fordi jeg synes, at kabinerne er så proppede nu om dage.
    Fremover vil jeg så bare medbringe en taske som går til de maksimale mål for carry on.
    Denne ændring tror jeg, vil gøre kabinerne endnu mere proppede.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Mikkel Schou, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  18. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    822
    "Synes godt om" modtaget:
    1,920
    Point:
    93
    Bagage har aldrig været specielt vigtigt i billetten for undertegnede sølvfisk, der 9 ud af 10 flyvninger kun rejser med håndbagage, så det kommer nok ikke til at gøre det store udslag.

    Dog var jeg glad for fleksibiliteten i ikke at skulle huske at tilkøbe bagage i forvejen, men blot kunne checke det ind de få gange det var nødvendigt.

    Hvad er prisen for at tilkøbe bagage på Go Light før check-in? Synes ikke det er så nemt at finde på SAS hjemmeside. Det nærmeste jeg kommer er https://www.sas.dk/en/travel-info/baggage hvor det koster €30 pr. flyvning?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Nicoschon

    Nicoschon Medlem

    Beskeder:
    29
    "Synes godt om" modtaget:
    83
    Point:
    18
    Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har tjekket en kuffert ind. Ventetiden i ankomsthallen på kufferten har forlængst gjort mig så trodsig at jeg i stedet har kørt mig selv igennem en benhård masterclass i pakning. Det er selvfølgelig ikke muligt for alle, slet ikke hvis de rejser med familien, men på de fleste ture, så har jeg ingen problemer med kun håndbagage.
     
    sorhol, Schwert og Henry "Synes godt om dette"
  20. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    472
    "Synes godt om" modtaget:
    1,029
    Point:
    93
    Vil I ikke nok lade være med at trykke på denne knap inde på sas.dk - det giver tydeligvis altid forringelser, når de indfører ændringer... :eek:

    upload_2018-1-24_20-34-52.png
     
    mhsalv, Ali Taran, PENSIONISTEN og 12 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side