Hej alle Jeg har haft en forsinkelse på en rejse med SAS, som betyder, at jeg er berettiget til kompensation efter EU261. SAS tilbyder at udbetale kompensationen som point (1 EUR = 100 point). Som almindelig economy-rejsende - og måske kommende pointjæger - med et Mastercard, der optjener SAS-point, prøver jeg at finde ud af, hvad der bedst kan betale sig. Hvordan vurderer I bedst, om det kan betale sig at tage kompensationen som point frem for kontanter? Er der nogle tommelfingerregler eller beregninger, I bruger til at sammenligne værdien?
Du kan have forskellige tilgangsvinkler (jeg er i mit svar gået ud fra, at du kan få 250 euro eller 25.000 point): Hvad er mest værd: Penge eller point? Mangler jeg kontanter? Giver de 25.000 bonuspoint nok til en bonusrejse? Kommer jeg op på et højere Fly Premium niveau? Vedr. punkt 1: Hvad er mest værd? Du ved bedst selv, hvordan du plejer at indløse dine point - og hvad de er værd. Så får du mere end 7,5 øre for et point, så vælg point. Ellers pengene Vedr. punkt 2: Mangler jeg kontanter? Vælg kontanter, hvis du mangler dem lige nu. Point er ikke meget værd, når du er ved at overtrække bankkontoen. Vedr. punkt 3: Kan jeg få en bonusrejse, når pointene kommer ind på kontoen? Hvis din pointsaldo er lav (eksempelvis 20.000 point), kan du have svært ved at bruge dem. Men med 25.000 point oven i saldoen kan du måske finde en sjov rejse. Og dermed få brugt dine point fornuftigt (og før de bliver for gamle) Vedr. punkt 4. Fly Premium niveau Hjælper de 25.000 point dig med at komme op på et højere Fly Premium niveau på dit mastercard? Og er det noget, du gerne vil have? Så taler det for, at du skal vælge point.
Giver SAS ikke længere mulighed for at fordoble kompensationen ved at vælge at få den udbetalt i en SAS voucher? Det ville for mig, til enhver tid, være bedste deal
Det ville være nemmere for mig at beslutte mig, hvis det var sådan. Går ud fra, at du mener 1 EUR = 200 point?
Nej: I stedet for at få udbetalt 250 euro får du en voucher på 500 euro, som kan bruges til at købe SAS billetter.
Desværre kun nogle gange, Vi, min hustru, datter og jeg havde en tur til Athen sidste år hvor vi ud skulle flyve via Stockholm og det sidste leg blev aflyst så vi blev fløjet hjem til København igen samme dag og næste dag direkte til Athen. Fik tilbud om cash eller voucher på samme beløb, intet doble op så vi tog cash.
Hvad vil du bruge dine point til? Bonus rejser til interessante destinationer findes stort set ikke, og pointne har stort set ingen værdi hvis du vil bruge dem i Eurobonus shoppen eller tilsvarende. En fam. på 4 som bruger Mastercard til alm. daglig forbrug og regninger, og holder øje med kampanger med dobbelt point, vil hurtigt tjene de 25.000 point du kan få i dette tilfælde. Jeg vil ALDRIG gå efter point.
Tror ikke SAS har givet mulighed for ‘dobbelt’-vouchers siden de anerkendte, at man kan få udbetalt beløbet kontant (efter forbrugerombudsmandens afgørelse). Det ville i så fald give mulighed for at få et dobbelt kontantbeløb af det man egentlig var berettiget til. https://insideflyer.dk/kunder-kan-faa-vaerdien-af-sas-vouchers-udbetalt/