Interessant artikel! Fløj med SAIL til og fra LHR i sidste måned. Fantastiske britiske piloter og mixet britisk/polsk cabincrew https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...piloter-til-sas-ledelsen-pa-randen-av-kollaps
Hold da op. Kan ikke vurdere om den er farvet eller om det reelt er sådan - men er der røg, er der nok også noget der ulmer.....
Enig - Hvis der er bare lidt sandhed i dette så er det et spørgsmål om tid før noget springer i luften... men hvem kan fortænke SAS i at forsøge at fjerne 40% af deres udgifter når det er sådan andre driver deres forretning. Der er jo ingen som vil betale 40% mere i billetpris for at flyve til og fra London!
Jeg synes at sådanne historier endnu en gang er tegn på at SAS ikke er modne nok til at overleve som flyselskab. Det kunne være et tegn på at man ikke er fokuseret nok på det som er vigtigt for et flyselskab, at planlægningen af bemanding og fly fungerer som den skal. Man kan selvfølgelig ikke udelukke at der kan være sket noget helt ekstraordinært, men jeg synes at det tyder på noget langt ud over det usædvanlige... Måske de hellere skulle lægge sine ressourcer på at få den daglige produktion til at fungere, i stedet for at have alle mulige luftige tanker om motionsrum i loungen og baristaer og hvad har vi... Men det kan selvfølgelig også bare være mig. /DSGM #2
Jeg er enig langt henad vejen. Men synes måske det er at strække den at sige, at SAS ikke er modne nok til at overleve. Jeg er ikke imponeret over projekt SAIL men hvad er alternativet? SAS har i mange år forsøgt at konkurrere med Ryanair, Norwegian mfl. Med “skandinaviske” vilkår for deres ansatte. Men det er jo en ulige konkurrence. SAS kan vel heller ikke bare sidde på hænderne og se på? Kunderne vil ikke betale ekstra.
Nej, det var bestemt ikke for at sige at de ikke skulle have oprettet de udenlandske baser. Det er jeg helt enig i at de skulle gøre, så de havde mulighed for at kunne konkurrere med de andre selskaber. Det er mere eksekveringen af projektet, den er gal med. Men giver man sig i kast med for mange store projekter på en gang, så risikerer man også at det går galt. Jeg synes at de skulle have lagt al deres energi i SAIL m.m. for at sikre det fundamentale i forretningen, nemlig produktionen af flyvninger, samt ikke mindst også fokuseret på deres IT-afdeling.
Er dette ikke et godt eksempel på at en virksomhed forfølger nye forretningsmodeller, som de ikke har erfaring med overhovedet og så satser på at SAIL som virksomhed har det. Det er outsourcing uden omtanke tænker jeg... set før i mange andre brancher og tit inden for IT outsourcing.
Jo det er det nok. Kombineret med at timingen er ret skidt set i lyset af pilotmanglen, der er ved st sprede sig. SAIL er nok til dels blevet reddet af Monarchs konkurs, fordi der pludselig var en gruppe engelske piloter uden job. Personligt tror jeg SAIL nok skal blive en succes (for SAS), men det kommer til at tage lidt tid og formentlig koste lidt mere end beregnet. Brugen af Nordica og Cityjet til de tyndere ruter tror jeg derimod kan koste SAS dyrt, hvis ikke de snart får styr på deres operationer.
En anden tanke apropos alt det støj der er lige nu med masseaflysninger m.m.: Når man læser SAS' vision så fokuserer man jo tydeligvis på frequent flyers og intet andet. Så kan man jo godt blive i tvivl om hvorvidt SAS overhovedet kan og burde fokusere på ferierejsende til Spanien og Frankrig m.fl., for jeg antager at også SAS med "frequent flyers" mener forretningsrejsende der pendler dagligt/ugentligt og det er jo noget helt andet end de skal på solskinsferie til syden. Nu kan SAIL godt indgå i det setup da det kan medvirke til at sænke omkostningerne, så det var ikke ud fra den vinkel at jeg skriver dette. Det var mere ud fra om man har en forretning der er gearet til at både kunne producere et rutenet med frekvente afgange til gavn for forretningsrejsende, og samtidig kunne producere et rutenet for fritidsrejsende. Det ene udelukker naturligvis ikke det andet, men lurer blot på om SAS har evnerne til begge dele for det kræver vel noget mere at kunne gøre begge dele. I så fald burde man måske også omformulere sin vision og strategi så alle bliver fokuseret det rigtige sted hen. /DSGM #2
De har i de seneste årsrapporter skrevet, at de vil fokusere mere på ferierejsende, da det er der væksten er.
Så er spørgsmålet hvornår de har tænkt sig at opdatere deres vision og strategi... Det plejer jo være det som er kompasset i en virksomhed.
"Er der en direktør i huset" spørger nu bl.a. den svenske presse, ovenpå al kaoset med de mange aflysninger. Det er vel ikke for meget forlangt at Gustafson snart dukker frem fra sit skjul og redegør for tingenes tilstand... https://www.expressen.se/dinapengar/under-krisen-var-ar-sas-koncernchef/ https://www.expressen.se/dinapengar/facket-ett-misslyckande-for-varumarket-sas/
Endelig dukkede Gustafson op til overfladen... https://www.expressen.se/dinapengar/efter-massiva-kritiken-sas-vd-bryter-tystnaden/
Jeg fløj med SAS Ireland for nylig og må sige at det var en overordentlig positiv oplevelse. Servicen i plus var de luxe business class værdig og langt bedre end Cityjet (som ellers er fin nok) og AirNostrum (som ofte lader noget tilbage at ønske). Jeg vil meget nødig se SAS gå ned eller blive solgt så jeg synes det er helt ok at de både outsourcer/wetleaser og etablerer baser udenfor Skandinavien - det er vilkårene hvis man vil overleve. (men synes stadig de skulle fusionere med Finnair)
Med disse udmeldinger, så er erstatningsansvaret jo stort set placeret for alle som er blevet forsinket eller fået fly aflyst. Det kommer til at koste mange penge for SAS hvis folk kræver kompensation.... Men modigt og rigtigt at melde det ud.
1) Fusionen med Finair har jeg også advokeret for i årevis, det giver SÅ meget mening når man ser på ruter flåde etc. 2) SAIL har jeg også haft meget god erfaring med hidtil, primært LHR ruten, nye fly og meget "ny skolet" personale 3) De øvrige sub contractors, kun en ting at sige: GIV DEM SPARKET - magen til amatører, mit bud er at de er skyld i 95% af SAS's problemer denne sommer (og før) Jeg fik iøvrigt fortalt af kabinechefen på AAR-AGP (SAIL) at udfordringerne på denne rute og de andre fra AGP, er at der er store opstarts vanskeligheder på AGP basen, og pt ansættes alle i SAIL, planen er så at de spansk talende (spaniere?) skal overflyttes til SAES når der er styr på tingene (eller HVIS der kommer styr på tingene ) /DSGM
Jeg ser også gerne en fusion med Finnair, og jeg tror at det kan være en god mulighed hvis vi skal bevare et skandinavisk/nordisk flyselskab. Men der er selvfølgelig også nødt til at ske en konsolidering af aktiviteterne, navnlig alt det der ikke har noget med selve produktionen at gøre, f.eks. administration m.m. Ellers må nogen sætte Luftwaffe eller nogen andre ind til at overtage butikken. /DSGM #2