Synes SAS igen igen har lavet selvmål! Jeg er Guldkunde og havde luret at der nok ville ske lidt ændringer, men det er næsten en skandale at der er så kort frist til optjeningen falder... Der er en del (inkl mig selv) der udelukkende har valgt SAS/* på kommende rejser for at opretholde vires status og nu bliver vi "snydt" inden optjeningsåret slutter og mister statussen :-( Synes sgu det er øv for det var det eneste "våben" SAS havde for at holde på deres kunder... Det var ihvertfald ikke prisen, komforten og de ældgamle fly der har lokket... Norwegian må da have julelys i øjnene for tiden...
Har også tænkt på kommunikationen fra SAS, det må da stadigvæk ikke være alle der ved at det her er sket, for det er ikke kommet i et af deres nyhedsbreve, som de nok så frejdigt sender ud i tide og utide. det er kommet i et "inferiørt" blad på side 27 (eller whatever), som en notits og på deres hjemmeside. Troede de, at de bare sådan lige kunne liste det ind ad bagdøren? - synes bestemt deres kommunikation med deres kunder kunne have været bedre...
SAS har gjort meget forkert i denne her sag. Helt konkret skulle jeg booke fly til Oslo i januar - nu skal jeg flyve med Norwegian. Og jeg glæder mig faktisk. Et eksempel på min Oslo rejse. Pris med SAS: 1183 kr. Pris med Norwegian: 936 kr. (inklusive exit row plads, indchecket bagage og fast track både i CPH og OSL) Før havde jeg valgt SAS og fået 1250 points. Jeg får 625 points med ny indtjening, og jeg er allerede kvalificeret til EBD i denne periode. Givet at jeg ikke har brug for lounge på denne korte tur, er der så nogen der kan give mig en god grund til IKKE at vælge Norwegian og spare de 250 kr.? Det er netop i sådanne marginale tilfælde at jeg automatisk valgte SAS før. Men nu indtjeningen er så fesen, så begynder man at regne på tingene...
Lidt "out of topic" og så alligevel ikke..... Sidste nyt omkring SAS og økonomien her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/12/03/171740.htm Det ser skidt ud og gør ondt med godt 800 mio DKKsom skal spares denne gang. Så der kommer nyt regionalt selskab - måske opkøb af Cimber, fritagelse af skat for medarbejderne og så mere outsourching. Så dette er en meget god forklaring på hvorfor EuroBonus er blevet så dramtisk degraderet - dette er en del af spareøvelsen som foretages således at denne del også tager en bid af besparelsen. Glæder mig til at følge dette frem mod regskabet den 18/12 og hvad SAS gør rent kommunikativt....
Ja det bliver spændende at følge med i. Men hvis bare halvdelen af de der siger de skifter væk fra EB rent faktisk skifter, så er det jo en dårlig løsning utrolig hurtigt..
Nu kommer de dårlige resultater jo ikke ud af den blå luft, så denne stramning af EBB redder jo intet som helst, måske tværtimod... - så det er ikke "kun" det der er årsagen, som sagt før, det virker som om man har en ret dårlig føling med sine kernekunder.. - man satser mere på fritidsrejsende end på loyale forretningsfolk, medmindre det er over atlanten som stiger i Bonuspoint. Det er fine tiltag de gør nu, men det virker en kende for sent, måske man alligevel skulle være bange for sine bonuspoint.. - det står vist værre til end man måske tror...
Sommerdæk er gode om sommeren men noget værre skidt om vinteren. Vinterdæk er gode om sommeren men noget værre skidt om sommeren. Helårs dæk er bare noget skidt hele året. Jeg syntes SAS skal snart beslutte sig for hvad de er. Er de lavpris selskab eller er de seriøst selskab. Lige nu virker sas som helårs dæk. Fair nok de skal sparre men så må man vide hvor man skal spare ud fra hvad type selskab man er.
I så fald håber jeg at nogen køber Eurobonus op så vores points ikke forsvinder i den blå luft. Hmm det kan være man snart skulle få brændt nogen af dem af
Nu flyver jeg jo ekstremt sjældent med rødnæserne, men de to gange (CPH-TXL og FCO-CPH), jeg har, der virkede det faktisk ok på mobilen. Prøvede ikke på computeren.
Jeg har brugt det mange gange på CPH-NCE og der virker det altid fint, omend en smule langsomt til tider, men det er nok vilkårene i 10km's højde...
Husk på, det er jo "gratis", så man kan jo ikke rigtig brokke sig.. - brugte dem også på en tur fra ARN-CPH, fungerede langsomt, men fungerede..
Og så kom der endelig en direkte henvendelse fra SAS til dem som det handler om - medlemmerne af Eurobonus. Har lige modtaget en e-mail fra SAS EB med besked om de forandringer som allerede har været kendt i en uges tid. Ja ja, bedre sent end aldrig...synes at det her kunne have været håndteret langt mere optimalt rent kommunikationsmæssigt. Men hva', det er jo ikke første gang.
Ganske interessant står der i mailen følgende: Som sagt ovenfor, den her kommunikation som SAS har med deres kunder/medlemmer eller hvad vi er, er helt til hest... - endvidere strammer de den: "Vi i SAS vil gerne gøre livet lettere for dig, der flyver ofte. Derfor lancerede vi i vores EuroBonus-program nye fordele og et helt nyt medlemsniveau i foråret. Som Guld-medlem får du nu bl.a. 20% rabat på bonusrejser med ”bedste tilgængelighed” samt et Sølv-kort, du kan forære til et familiemedlem. Vi har også gjort det muligt for hele familien at samle fælles point på en familiekonto, og du kan optjene og bruge point hos flere samarbejdspartnere end før. Til næste år venter flere forandringer. For at harmonisere pointoptjeningen med prisniveauerne på vores flybilletter sænker vi pointoptjeningen for de billigste billetter i SAS Go og i SAS Plus fra og med 1. januar 2015. Til gengæld giver vi dig flere point end før, når du flyver til/fra USA og Asien i SAS Business, vi gør det lettere at blive Guld-/Diamantmedlem – og præcis som før kan du kvalificere dig til et højere medlemsniveau via et antal rejser med SAS og/eller på udvalgte destinationer med Widerøe på et år, uanset flybillettens bookingklasse eller pris. "
ja i 1/3 af business booking klasserne er det jo decideret løgn at de giver flere point mener jeg? Og det er sikkert den der bliver solgt flest af. Også ret vildlende at sige det bliver lettere at blive guld/diamant medlem... Der er sikkert mange der pendler intra skandinavisk, men ellers bliver de fleste ikke guld/diamant ud fra point og ikke segmenter?