SAS - strejker og krisen

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 22/6/22.

1. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    954
    "Synes godt om" modtaget:
    2,834
    Point:
    93
    Tak for denne information. Jeg må dog tillade mig at spørge - er det virkelig rigtigt? Det lyder jo helt horribelt, at arbejdsgiver er så begrænset i at lægge vagtplaner - og at medarbejderne kan have så forskelligartede arbejdsvilkår. Det kunne være interessant hvis nogle medier kunne gå mere ind i dette og evt. vise eksempler på arbejdsskemaer, løn, mv. for at kaste mere lys over hvad der er op og ned..

Erwin Lansing, PENSIONISTEN, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,630
    13,258
    Point:
    113
    For en times tid siden fik jeg denne e-mail fra SAS EuroBonus:

Dear Henry,

At SAS, we are proud of the role we play in serving our members and helping our communities across Scandinavia stay connected. We have spent the last months working to strengthen our financial position and become an even better airline for you. Today, we are taking decisive steps to accelerate our transformation.

I wanted to reach out directly to you as a EuroBonus member, to let you know about the actions we are taking to make SAS a stronger competitor in the global aviation industry as passengers continue returning to the sky:

• SAS and certain of its subsidiaries have voluntarily filed for Chapter 11, a legal process for financial restructuring in the U.S. that will enable us to implement key elements of our SAS FORWARD transformation plan. Many large airlines based outside of the U.S. have successfully used this process over the years to reduce their costs.

We plan no changes to EuroBonus. You can continue to earn points as before and use your points for flights with SAS and partner airlines or with other partners. You can also continue to enjoy your usual EuroBonus benefits.

This process is expected to have no impact on our customers and hence no impact on your membership status.

There are no changes to our flight schedule because of this process. Your current bookings remain in effect, and you will be notified as usual of any changes to our scheduled departures although the ongoing SAS Scandinavia pilots’ unions strikes will continue to impact the flight schedule.

You can continue to book flights online at flysas.com or through our mobile app. Additionally, you can continue using tickets, vouchers, and gift cards already purchased.

We will keep you informed as we make progress. Additional information about this process is available at SAS' website.

We are proud of our legacy as Scandinavia’s leading airline. We value our relationship and look forward to continuing to serve you for years to come.

Thank you for your continued loyalty.

Sincerely,

Anko van der Werff
    President & Chief Executive Officer, SAS ​

Erwin Lansing, PENSIONISTEN, abelincoln og 6 andre "Synes godt om" dette.
  3. Kenneth K

Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Det er da ganske rystende hvis senior piloterne med deres fagforening i ryggen har den magt, så er der intet at sige til at ledelsen i SAS nu tager det endelige opgør med den konsekvens det måtte indebære.

Henry, Erwin Lansing, niso og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,631
    6,932
    Point:
    113
    - Du har ret - desværre et par postgange for sent.
    - Der hersker en rådden kultur, som ingen ledelse eller bestyrelse har turdet bekæmpe. Personligt har jeg oplevet den hårde mentalitet ved de mange ulovlige strejker gennem tiderne (næsten alle strejker var ulovlige). Trusler. Vi var som regel en lille gruppe, trusler om at flænse vores bildæk, så bilerne måtte gemmes væk forskellige steder, vi måtte ikke gå i uniform, vi måtte ikke sige vores navne i telefonen, vi skulle optræde helt anonymt osv osv Et par gange bad sas os blive hjemme, for de kunne ikke garantere for vores sikkerhed.
    - Ledelse og bestyrelse går en vanskelig tid i møde - det er næsten en umulig opgave.

Offlyer, Erwin Lansing, NielsC og 7 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kenneth K

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Rystende!!

Erwin Lansing, NielsC, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Kermit

Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

Beskeder:
    455
    1,393
    Point:
    93
    Strejken har nu også fået den positive gevinst, at mange SAS kunder har valgt toget mod Hamburg og derfra videre ud i Europa. Det er naturligvis godt for miljøet, men nok også bare en kendsgerning, at hvis man vil på ferie denne sommer, så er en ny flybooking nok bare ikke et alternativ for mange.

Senest redigeret: 7/7/22
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    De forsøger da ihærdigt at flytte fokus til forringede lønvilkår..., reklamerne er på s-togs stationerne

Attached Files:

Erwin Lansing, Kenneth K, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Up in the skies

Up in the skies Aktivt medlem

Beskeder:
    29
    108
    Point:
    28
    De stakkels piloter skal vinke farvel til deres overforgyldte vilkår, og til at arbejde for deres løn - jamen dog....

Herfra skal der indtil videre lyde ros til SAS for håndtering af strejken. Min 16-årige datter skulle i aften flyve hjem fra Chicago, og allerede en halv time efter at flyet blev aflyst (tirsdag morgen) lå der et forslag til ombooking fra SAS. Jeg var ikke super begejstret for forslaget, og efter ca 3 timers ventetid kom jeg endelig igennem, hvorefter de lynhurtigt assisterede med at få det ombooket til den afgang jeg gerne ville have. Resultatet er at hun alligevel flyver hjem idag, og lander 1,5 time før hun skulle imorgen. Det er sjældent disse historier vi hører når vi hører om SAS, men her har de virkeligt været oppe på beatet (deres telefonsystem og ventetid er så ikke så fantastisk, men det er småting i denne sag).

Iøvrigt er jeg da fuld af fortrøstning i forbindelse med Chapter 11, giv Anko og co. en chance for at rydde godt og grundigt op en gang for alle, heriblandt ikke mindst i den rådne strejke og fagforreningskultur der har hersket i selskabet. Ledelsesretten skal tilbage til SAS og til ledelsen en gang for alle.
    Hvis dette lykkes for dem, så kan vi måske ligefrem se ind i en positiv fremtid for SAS.

KlausK, Offlyer, MaleneChristensen og 12 andre "Synes godt om" dette.
  9. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    467
    1,328
    Point:
    93
    Tror ikke ‘Chapter 11’ kan rette op på behaviour blandt de organiserede medarbejdere, med mindre at de bliver fyret allesammen. Der er massere af eksempler (stilladsmedarbejdere, brandfolk, bagagemedarbejdere) som mener, at de har ret til at chikanere kollegaer, hvis de ikke har samme arbejdsretslige overbevisning som dem selv.
    Tror desværre at løsning er, en totalt omorganisering -> nye selskaber + nye folk, før at SAS kan få luft under vingerne igen.
    Sure folk der bliver bedt om at gå 30% ned i løn (selvom udgangspunktet er højt) bliver ikke automatisk glade for at beholde deres arbejde.

Offlyer, Erwin Lansing, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Kenneth K

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Så fyr dem, og ansat nogle andre!
    Det er ligefor jeg sætter alt ind på at støtte SAS alt jeg kan i disse dage, og næste gang jeg ser en ældre pilot så sige hvad jeg mener om deres mafi øhh - fagforening!

Offlyer, THammer, Bekgaard og 5 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kenneth K

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Godt og grundig træt af Dansk Metal.
    Nogen der er friske på at blokere for Dansk Metals hovedsæde her i København i sympati?

Offlyer, THammer, PENSIONISTEN og 6 andre "Synes godt om" dette.
  12. Christian Larsen

Christian Larsen Amatør

Beskeder:
    175
    374
    Point:
    63
    PENSIONISTEN, Daniel K, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Kenneth K

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Offlyer, Convict, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,630
    13,258
    Point:
    113
    Det er en tynd gang udenoms snak.
    • Hvad får piloterne af tillæg / diæter for at overnatte ude?
    • Hvor stor er pensionen?
    Jeg synes også at have hørt, at piloterne har et maksimalt antal timer, de kan arbejde hvert år. Så hvis der kommer flere timer i løbet af en uge, så bliver der flere ferieuger senere på året. Nogen, som kan bekræfte det?

Som Kennet har skrevet: Dokumentationen mangler.

Offlyer, Bekgaard, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  15. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Offlyer, PENSIONISTEN, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    954
    2,834
    Point:
    93
    Det er desværre ret ubrugbart at spørge formanden for pilot foreningen, hvad han tjener, uden at fremvise dokumentation - og kun få nogle af betingelserne.
    Forstår ikke hvorfor der nævnes 60t flere gange - der vil jo så også være en del uger med meget lavere timeantal i lavsæsonen.
    Han nævner, at startlønnen er lav - specielt hvis de skal afgive samme procent som seniorerne. De kunne jo overveje at seniorerne skulle afgive lidt mere - og 1.2 mio i årsløn plus pension, tillæg, diæter mm, som chauffør, synes jeg lyder højt.

Offlyer, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  17. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN SK/LTG - LH/Senator - TG/Royal Gold

Beskeder:
    1,631
    6,932
    Point:
    113
    Og Airline Staff frynsegoder, active og retiree. Jeg har mine til år 2031 (da vil jeg være 82 !!!)

Erwin Lansing, Jeblin, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    467
    1,328
    Point:
    93
    Og ikke mindst, hvad udløser arbejdstimerne. Har utroligt svært ved at tro, at en pilot skulle side 60 timer i et cockpit om ugen. Sikkert et sted mellem 1/3 og 1/4, og resten af timerne er ikke bag rorpinden. Ligesom for et par år siden da det kom frem, at skolelærerne brugte mindre end 50% af deres tid på at undervise. Svært at fange, hvad de ellers skulle lave :eek:.

PENSIONISTEN, Jeblin, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. Kenneth K

Beskeder:
    1,196
    4,666
    Point:
    113
    Ufatteligt, jeg har været 20 år i Forsvaret og efterfølgende 7 år hos APM og alle frynsegoder stoppede samme dag min ansættelse ophørte begge steder. Ikke fordi der var meget fryns nogen af stederne og slet ikke i Forsvaret.

THammer, Offlyer, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,630
    13,258
    Point:
    113
    Jeg har dog også hørt om pensionerede APM kaptajner, der stadig får julegaver. Også i engros handel har jeg hørt om, at medarbejdere, der går på pension stadig kan købe med "personalerabat".

PENSIONISTEN og Kenneth K "Synes godt om" dette.

Del denne side