Hej folkens, jeg er lidt i vildrede, som jeg håber i kan hjælpe lidt med. Vi skal rejse MIA - CDG - BLL 15. Dec med AF. Det er tilsyneladende indført for nyligt (4. Dec) at alle som skal til Frankrig skal testes for COVID-19, men vi er kun i transit, hvorfor jeg er meget i tvivl om hvad vi skal. Jeg ringede til AF, og de kunne ikke engang hjælpe mig, men mit issue består i, at de officielle hjemmesider, skriver følgende: " Passengers travelling from any country other than Botswana, Eswatini, Lesotho, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibia, South Africa, Zambia, Zimbabwe, the European Union, Andorra, Iceland, Liechtenstein, Monaco, Norway, San Marino, Switzerland, the Vatican or the United Kingdom aged 12 years and older must hold a negative result of a biological examination of virological screening (RT-PCR, PCR, qRT-PCR, qPCR, RT-LAMP, LAMP, TMA, antigen or detection of RNA only) or a biological test enabling the detection of the N protein of SARS-COV-2 where the test is carried out less 48 hours prior to boarding. Other exempt passengers: Passengers who hold a certificate of recovery with a positive test result obtained between 11 days and 6 months before travel proving that they have recovered from Covid-19; Transit passengers with a connecting flight to a country outside of the Schengen Area, provided they are also departing from another country that is outside of the Schengen Area. Transit passengers departing from a country outside of the Schengen Area must still hold a test result if they are travelling to another Schengen Area member state, and transiting in France for longer than 24 hours; Passengers who continue their journey to a Schengen Area member state, provided that they pass through the Unique Filter Inspection (IFU) (the transit area in the passenger zone between T2E and T2F) and the duration of the transit is less than 24 hours. If the transit to a Schengen Area country requires entry to France, the French entry restrictions apply; " https://infopages.traveldoc.aero/information/coronavirus Det sidste punkt er netop afgørende, da vi netop lander i T2E og skal videre til BLL via T2F, men jeg kan ikke helt finde ud af om man reelt kommer ind i Frankrig ved transit mellem T2E og T2F, dvs den sidste sætning giver ingen mening (for mig). Hvad tænker i? Efter en snak med AF, anbefaler de at jeg tager fat i ambassaden, og sprøger dem.. Jeg ved godt vi bare kan tage en test, men det er selve princippet som jeg gerne vi forstå.. Vi er alle fuld vaccinerede..
Du går igennem paskontrollen i Paris, og du skal derfor følge reglerne til Frankrig, selvom du rejser videre. Det vil sige test i henhold til kravene, som du selv har nævnt
Tak for svar. Jeg har altid haft opfattelsen af, at når man var i transit, så var man reelt ikke i selve landet, derfor opstod forvirringen. (Måske kan i huske filmen The Terminal med T.Hanks?)
Men når du frit kan forlade lufthavnen, er du vel reelt i landet. Det er situationen, når du er i transit efter du har passeret paskontrollen.
Jeg _tror_ du falder under undtagelsen, men jeg ville nu alligevel undersøge, hvad der ville tage at tage en test før afrejse. Jeg går tabt i forkortelserne, men den lange liste af godkendte tests er vist både PCR, kviktest og selvtest, så rigeligt med mulighederne, selvom det ikke er helt så nemt som herhjemme. Selvom du skulle falde under undtagelsen, er der også det med, at reglen hurtigt kan ændres de kommende dage, men også, at dem, der skal tjekke papirerne, ikke kender alle finurligheder og undtagelser, så at have testen giver færre spørgsmål, og mindre chance for, at de alligevel siger nej, selvom det burde være et ja. Husk at det er luftfartselskabet, som skal tjekke papirerne, så det afgørende spørgsmål du skal stille dig selv er: Vil du stole på at check-in-dragen i MIA kender til undtagelsen mellem to terminaler i en tilfældig lufthavn på et andet kontinent, når du også selv har problemer med at blive klog på reglen?