Troels' rejselog - 2016

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af tbh, 4/1/16.

  1. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Flyvning nr: 12 i 2016
    Fly nr:
    OZ362 (11/2-16)
    Route: PVG-ICN
    STD: 12.05 ATD: 12.57
    STA: 15.00 ATA: 15.23
    Sæde: 4A
    Load: ca. 10 i C, igen mange mange kinesere bag i, tror den var tæt på fyldt og rimelig stort fly for en kort rute..
    Fly:HL7700 (777-200ER som asiana kalder 77L i denne config)
    Point: award sammen med de 2 forrige
    Kommentarer:
    Jeg tænkte at det var med ikke at tage nogle chancer når det var i Kina, så havde sørget for shuttle så jeg var i lufthavnen allerede klokken 8.15. Check in åbnede så ikke før 2½ time før afgang, men OZ havde også en afgang til Busan 11.40 så check-in åbnede ca. 9.20. Jeg fandt en café og så flat white på menu kortet, og efter som jeg havde læst så meget om det her på forumet tænkte jeg at jeg hellere måtte få det prøvet. Flot så den ud, men tror en americano havde været mere mig.

    Kæmpe kø af kinesere så hele det kø system de havde sat op, som jeg før aldrig havde troet ville blive brugt, var mere en fuldt. I business køen var der heldigvis kun 2 foran mig, og jeg stilte mig først i køen da den første blev checket ind. Fik en lounge invitation og som nævnt i lounge tråden var loungen stor og pæn (i hvert fald når der ikke var så mange), men mad, kaffe, internet og alt andet var en skuffelse.

    Da der ikke var så meget at lave uden internet og jeg havde lidt halvdårlig samvittighed over at have efterladt 2 tallerkener med massere af forskellig mad hvor jeg bare lige havde smagt det hele, samt næsten urørte cup-noodles og kaffe gik jeg tidligt til gaten. På trods af begrænset udgående trafik og næsten ingen kø, lignede det at flyene holdte meget længe inden de kom afsted, så jeg gættede på at kinesisk ATC havde det sjovt, hvilket senere viste sig at være rigtigt.
    Det lignede de havde lidt problemer med baggagekasserne, der var en der ikke ville dreje på den vogn de små traktorer kører dem med, men med 4 kinesere lykkedes det alligevel og så begyndte jeg at tro på en on time depature da boarding begyndte. Lang kø til nede bag i, jeg kunne bruge business køen som ca. nr 5 men kunne se at de boardede economy samtidig så der var en del foran alligevel, hvilket dog ikke gjorde noget da jetbroen havde 2 ben. Der blev sagt hej på koreansk og jeg kunne selv gætte mig til hvilken gang jeg skulle ned af. Efter et par minutter kom en stewardesse og hentede min jakke, hvilket for første gang på denne billet var uden at blive hilst på med navn! stewardesserne introducerede sig heller ikke, men purseren kom med menu og sagde at hun var purseren, men uden at introducere sig yderligere. Der var predeparture drink og nødder, appelsinjuice eller vand. Det passede mig fint, jeg fik juice, desværre med frugtkød. Vi holdt desuden så længe ved gaten at jeg så der var en anden der fik en øl også, men det blev jeg ikke tilbudt.

    De nåede også at tage ordre til maden ombord, valgten var tenderloin beef eller shrimps med bulgogi sauce. Jeg valgte sidstnævnte samt rødvin, tænkte egentligt hvidvin til rejer, men bulgogisauce lød bare mere som rødvin.
    En stewardesse kom og sagde at jeg kunne se film (havde forresten fået en avis ikke så længe efter boarding), hvilket jeg egentligt ikke ville for jeg regnede med at flyvningen var forkert til at færdiggøre den, specielt hvis jeg ikke fik set under start og indflyvning.
    Efter pushback og lidt taxiing fortalte kaptajnen at det grundet ATC ville tage noget tid og der var 7 fly foran os, og så synes jeg han sagde at han regnede med vi ville lette om 50 minutter på engelsk, men konglish var det nok ment som 15. Jeg besluttede mig for at jeg godt kunne gå i gang med film alligevel. Den blev jeg aldrig færdig med, men ca. 25 minutter senere kom vi i luften.

    Maden var ikke så spændende jeg havde håbet på, rejerne var lidt kedelige, men der var hyppige påfyldninger af vin og vand, kunne nok også have fået andet hvis jeg havde spurgt. Jeg synes godt jeg kunne mærke at serviceniveauet var lidt under ANA, men stadig længder foran SAS og der var ofte stewardesse forbi som man kunne have fået kontakt til.

    Flyet var en '77L' med Quadra Smartium sæder, hvilket åbenbart gør så stor en forskel i forhold til OZ's gamle business sæder at de kalder det for Smartium Business, så jeg havde glædet mig til at prøve sædet, hvilket også er første gang jeg prøver et full flat seat på business og derfor prøvede jeg selvfølgelig også at køre det helt ned som seng. Kommende fra NH F er det noget at en nedgradering, hvor rummet til føderne ikke er meget bredere end mine er lange hvilket kunne blive spændende hvis man som mig sover på siden. Lidt krøllede ben så fungere det nok alligevel, og jeg tror da helt sikkert det er bedre at sove på en et angle flat sæde. Eller reclineren fra ANA dagen før, som jeg har læst mig til flyver til YVR også :O. Under take off synes jeg sædet var lidt ubehageligt, men mine ben kunne lige nå ottomanen hvilket var et plus! Det var ok når det blev lænt lidt tilbage, men ikke lige så behageligt til aflapning som ANA's C craddle seat.. Bordet var dog meget højt (i modsætning til ANA's der var meget lavt hvis man reclinede), og det var lidt underligt til spisning.

    Under indflyvningen blev en pige fra Y rykket op til 1A da hun skulle connecte til SIN. Igen var der 2 jetbroer, så hurtigt ud og i kø til immigration der tog ca. 15 min. Min baggage var allerede på båndet med ekstra bagage ovenpå da jeg kom ud.

    Har forresten glemt at nævne hvordan der har været slippers på selv disse korte flyvninger med NH og OZ i C... Det er egentligt meget nice når det er der. Også tandbørster og lidt forskelligt på lavatories!

    Og så får i fred for lange trip reports i hvert fald for en uge. Men der er jeg tilbage i Y :eek: og uden status... det bliver en helt anden oplevelse!

    Troede jeg havde flere billeder, men mad fra lounge, flat white i lufthavnen, nødder, ottoman, flymad:

    IMG_20160211_112701.jpg IMG_20160211_092708.jpg IMG_20160211_131627.jpg IMG_20160211_131631.jpg IMG_20160211_141818.jpg
     
    Senest redigeret: 14/2/16
    asf, THammer, isolCBflyer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Fed læsnig som sædvanligt! Jeg tager gerne dine Y oplevelser med :) Husk Y er altid bedre end et kontor på jorden! ;)
    "Flyet var en 777-200LR..." Er du sikker på det? Det virker da vildt de propper en Ultra Longe Range fly på sådan rute!?
    Go tur hjem fra asien.
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  3. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Bestemt enig!
    Det er misvisende, Asiana ejer slet ikke nogen 777-200LR, det er en 777-200ER. De har navngivet den 77L i denne version, der er 2 class config med business smartium. De har en 3 klasses udgave med first suites de kalder for 77W, det er også stadig en 777-200ER, ikke -300ER. Både dem selv og flightaware viser det som 777-200LR og naiv som jeg er har jeg bare skrevet det. Det får jeg rettet! :)
    og 'desværre' er næste tur ikke helt så lang! Der går et par måneder endnu!
     
    clager og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Har du i øvrigt besluttet hvordan du flyver hjem efter semestret?
    Kunne LH ICN-FRA i F lokke? :)
     
    *flyer og tbh "Synes godt om" dette.
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg synes ikke det ville være hverken point/YQ værd med mindre der var noget mere i det. Men det er måske fordi kontoen er lidt lav i øjeblikket.

    Jeg har overvejet at jeg kunne bestille noget TG/something C ex-MNL eller et sted i philipinerne, for at undgå YQ, jeg kunne jo nok få en tilslutningsbillet der kostede mindre end hvad der var at spare og det ville være et nyt land på listen.
    Alternativt (til samme antal point) kan SK C ud af HKG eller muligvis PEK/PVG lade sig gøre. NRT var ikke muligt på de dage jeg havde tænkt på +/- en månede, men det er et andet problem at jeg ikke har besluttet datoen endnu.

    Jeg har en tur til RUN på tapetet over sommeren, og det er utrolig dyrt. Jeg så en O/W ex-ICN med OZ til HKG, SA til JNB og så noget et eller andet south african wings something til RUN til $700, men skulle vist helst hjem inden jeg tager videre og det er heller ikke til at betale en O/W billet hjem fra RUN...

    Jeg er virkelig blevet god til at skrive alt for meget :p Konklusionen må være at nej, ikke umiddelbart, der er massere af idéer, men intet har virket godt nok ind til videre!
     
    PENSIONISTEN, THammer, alexanderln og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Arr, interessant - tossede asiater! ;) Nu har mit lille autist gen det godt igen!:p

    @tbh "...skrive alt for meget...." Nej nej, hold dig ikke tilbage - vi lapper det i os!!!:)
     
    Ulrik og tbh "Synes godt om" dette.
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Flyvning nr: 13 i 2016
    Fly nr:
    BX8021 (Air Busan)
    Route: GMP-CJU
    STD: 14.35 ATD: 15.15
    STA: 15.40 ATA: 16.09 (ud fra https://www.flightradar24.com/data/flights/bx8021/ ligner det mindre end normal forsinkelse)
    Sæde: 26F
    Load: ~97%
    Fly: HL7713 (A321-200), asiana maskine fra 2002 der i 2014 blev "flyttet" til Air Busan
    Point: 0
    Kommentarer:
    Efter mere eller mindre at have fundet mig til rette i Seoul var det blevet tid til en smuttur til Jeju. Det betød en ny lufthavn, et nyt flyselskab og min første tur med en LCC, så vidt jeg husker!
    Ankom alt for tidligt til Gimpo, godt 2 timer før planlagt afgang. Der var 15 kg indchecket baggage med i billetten, og udover check-in maskinerne hvor det hjemmefra printede boarding pass skulle byttes ud med et nyt kun var på koreansk, var der ingen problemer ved ind checkning. Vi fik at vide at flyet var 20 minutter forsinket, hvilket senere rykkede sig til boarding (skeduleret til 15 minutter) blev rykket til 10 minutter efter planlagt afgang.
    Som nævnt i lounge tråden fik vi besøgt indenrigs loungen via Diners, der bestemt ikke var noget værd, men et roligt sted med WiFi og en gratis cola ( & 4 espressoer der til sammen mindede meget godt om en kop kaffe).
    Security var efter følgende og Gimpo har kun 17 indenrigsgates, så det var til at finde vej. De havde sat et skilt op med info om forsinkelsen, der var grundet "aircraft connection". Ikke overraskende at de bliver forsinket med 15 minutters planlagt boarding og busgates. Dog dejligt at de ikke overfyldte bussen.
    Jeg så lidt ud til vinduet inden flyvningen, hvor jeg fik øje på et swiss fly, hvilket undrede mig temmelig meget. Også et lille et der skulle være så langt væk, men fandt så ud af at det er en Bombardier CS1 der ikke er leveret endnu :) Derudover en KE 744. Kæmpe fugl til at flyve f.eks. GMP-CJU.... Det er dog den rute i verden med flest passagerer årligt, så måske ikke så underligt alligevel.
    IMG_20160221_142829 (1).jpg
    Beklager det dårlige billede, men det var ikke lige til med solen.

    Flyvningen foregik stille og roligt, der blev serveret the/vand/juice, måske også et par andre muligheder. Der var kort på IFE i loftet og dejlig udsigt over Korea's vestkyst. Prøvede at lede efter F1 banen i Mokpo hvor jeg så grand prix i 2013, desværre uden held. Vi fik hentet lidt af forsinkelsen, men det var ikke meget. Generelt skal kinesere have visum for at tage til Korea, men Jeju er undtaget så der flyver en del kinesiske selvskaber hertil også, bl.a. "OK Air", lidt sjovt navn. Baggagen blev vist betragtet som "luftpost" men ikke noget skade der var nok til at bemærke og det kom egentligt forholdsvis hurtigt. Man kunne dog godt mærke at baggage var gratis, med mængden på båndet!
     
    asf, PENSIONISTEN, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Flyvning nr: 14 i 2016
    Fly nr:
    BX8020 (d. 23/2-16)
    Route: CJU-GMP
    STD: 16.35 ATD: lidt forsinket
    STA: 17.40 ATA: ca. til tiden
    Sæde: 5F
    Load: ~85%
    Fly: HL8231 (A321-200)
    Point: 0
    Kommentarer:
    Det blev en meget kort tur til Jeju, med sne på Hallasan, diverse gåture på småbjerge og i en vulkangrotte, samt en masse pork belly barbeque! Det er bare godt.
    Nå, men boarding til tiden, med bus igen. Der var et andet Air Busan fly der skulle have gået 5 minutter før denne afgang, på samme rutte, men de blev lidt forsinket, og jeg tror at de af den grund havde fået en "rigtig" gate med jetbro. Vi kom alligevel afsted 2 fly før dem, kaptajnen undskyldte meget at vi blev forsinkede "due to airport traffic conditions"... Der var vist 3 fly i kø før os, det gik lige!
    Igen juice/vand/the/noget at vælge i mellem, jeg fik hvilet lidt ind til vi fløj over Seoul.
    Jeg tror aldrig rigtig det går op for mig, hvor stor den by er... Dette billede er bare udkant: IMG_20160223_174016.jpg
    Det er det samme mange steder i asien, og det er egentligt nogle utrolige kedelige bygninger at se på. Derfor stadig imponerende og skræmmende hvor mange kæmpe boligkomplekser der er.

    Inde i Seoul faldt jeg over følgende skilt:
    IMG_20160224_122541.jpg
    Det nedereste mindede mig lidt om min tur herover til :p
     
  9. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Inspireret af de nu lavere SAS awards til Asien skriver jeg lige mine tanker: Jeg havde kigget på at have en backup billet hjem mellem 18-23 juni,helst d. 22.. Jeg er p.t. i Seoul, så havde overvejet at flyve fra MNL da det var uden YQ, og havde fundet en rigtig spændende tur, MNL-TPE-IST-CPH i BR747/BR777/TK, alt i C. I sidste ende gik det op for mig at at det ikke er muligt for 140k*0,6 da TPE og MNL er i hver sin zone :(
    Nu har jeg så lyst til at booke en SAS billet at have til backup, men så er spørgsmålet hvilken... Fra NRT kan jeg flyve i Plus d. 21, for 48k. Samme dag kan jeg få C fra HKG for 60k. Jeg er nok endnu mere til Japan end Hong Kong, men hmm.... PEK har C både d. 21/22, men tror Beijing er for kedelig... Ingen muligheder fra PVG.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og clager "Synes godt om dette"
  10. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Hvad med C hos LH i deres 380'er fra ICN?? ANA viser Star A plads d 22 juni. Det er sikkert lidt mere end SAS', men much more fun! ;) Skærmbillede 2016-03-10 kl. 15.14.44.png
     
    PENSIONISTEN og tbh "Synes godt om" dette.
  11. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg ville meget gerne prøve en A380'er, men tror hverken det de 24k extra point eller de... 2-3000? i YQ værd, for mig personligt.

    Derudover tjekkede jeg lige en 'rigtig' billet for point, 91.000 for EBD NRT-CPH, og det ville give 11250 point retur. Altså en pris på 31.750 point ud over de 48.000 for 11.250 basic point, hvis man alligevel var ved at tage turen. Det var billigt, men tror jeg ender med ikke at have brug for dem.

    Til info koster C 122.500 point for diamant, så langt ude i fremtiding. Muligvis booking class D, da prisen er højere i point for en afgang i over morgen. Hellere det end 23k, men ikke relevant for mine betragtninger!
     
    Senest redigeret: 10/3/16
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  12. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Jeg tror også det var hvad den kostede tidligere - så er spændt på at se om de priser også bliver ændret. Det er i hvertfald stadig dyrere end USA-priser
     
    tbh og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  13. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    @tbh - du kunne tænke dig at prøve en 380´er, men pas på med at ofre for meget på LH´s biz 380.
    Jeg fløj i mandags 07.mar mia-fra med LH 380 på upper deck økonomi :
    1. Det er så smart, økonomi priority boarding sorteres efter upper deck og lover deck.
    2. Økonomi upper deck boardes sammen med biz og first class, dvs at jeg oplevede at gå igennem hele biz sectionen, og her kommer pointen, jeg synes ikke, at det er værd at betale for store summer for disse seats, de kan slet ikke måle sig med SAS´s nye version.
    3. Derimod nød jeg økonomi på upper deck bagerst, kun 35 seats. En og samme crew serviserede denne lille hyggelige kabine. (Man skal dog kunne klare, at flyet ved turbulens slår fra side til side, ikke som 777, der vugger behageligt op og ned i bagerste sektion).
     
    Peter F., clager, tbh og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Stadig 'grounded' i Seoul, må ikke forlade landet før jeg har fået lavet et Alien Registration Card (så udløber mit visa), og det har jeg fået tid til at ansøge om i næste uge (3 ugers ventetid på den tid). Derefter burde det så kun tage ca. 1 månede.... Jeg har alligevel også travlt nok her!

    Nå men nu er hjemturen lavet lidt om. Med SAS Friends & Family priser blev jeg nødt til at få en tur på plus: HKG-ARN-CPH-ARN-HKG til 5040 DKK. Det giver en uge derhjemme, og så 2 dage i Hong Kong hvorefter jeg har sat en billet gratis på hold med ET til JNB for lige knapt 3000 DKK. Derfra skal jeg efter et par dage med UU (Air Austral) til RUN, hvilket bliver i 'Conforte' da det til ca. 20% ekstra var 2-2 i en 737-800 i stedet for 3-3, og en fuldt refunderbar billet.
    Det bliver også til et par dage i JNB på hjemturen og så ville jeg have købt en billet med TK til CPH for 339€, men da de ikke tager Diners, og kredit grænsen på mit MC næsten er noget, må det lige vente til jeg kan låne et andet SEB udstet MC så det både giver point og jeg er dækket af rejseforsikringen fra mit EC Platinum.
    Desværre giver ET ingen point i T, overvejede lidt at tage til Durban for ca. $100 ekstra for at få Q i stedet, hvor sidste leg vist var noget afrikansk something BA code share, da jeg så kunne se en anden by, og turen tilbage var rimelig billig med SA, men $100 er ikke det værd, så jeg må lige overveje Durban mod Joeburg og se om jeg kan klare det sidste stykke med ikke *A og bagi :O TK giver 25% på turen hjem. Hvis det lykkedes at booke som planlagt i morgen så bliver det 3 nye selskaber på denne tur, hvoraf 2 er i *A. Derudover ADD,JNB,RUN,IST, 4 nye lufthavne for mig! :)
     
    jefi99, Ekeren, clager og 8 andre "Synes godt om" dette.
  15. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Så gik alt ting i orden, og den sidste tilslutnings billet (ICN-HKG) blev Air India, hvilket får mig op på 15 ud af 28 star alliance carriers efter denne sommer. I alt har jeg så pt booket godt 45.000 miles denne sommer:
    map.gif
     
    asf, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  16. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Måtte lige tælle... Jeg er på 17 af de nuværende 28. Plus tre tidligere (US, RG og JK).
     
    isolCBflyer og tbh "Synes godt om" dette.
  17. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Lidt off topic overspringshandling, men sad og overvejede hvor min flyvninger til sommer skal krediteres til, da ET T giver 0% til EuroBonus, mens TK T giver 25%. Intet af det er rigtigt noget værd. Det her afhænger dog nok af at det lykkedes mig at bruge min *G fordele med EB og alligevel kreditere andenvejs, men jeg slog op hvad jeg kunne tjene hos andre programmer og inkluderede også AC flyvningen i parentes, da den er i min nye optjeningperiode, men kun giver 100% hos SK.

    TK JNB-IST-CPH T 4617+1250=5866
    100%: AV, ET, SQ
    70%: A3, AC
    50%: UA, AI, NH, OZ, AV, O6, CM, BR, LH, SA, TK, TG, TP

    ET HKG-ADD-JNB T 5043+2516=7559
    100%: A3, AC, AV, BR, TG, TK
    50%: CA, ET, UA

    AC CPH-YYZ-SEA P 3907+2060=5967
    200%: A3, ET, TP, UA
    150%: AC, TK
    125%: AV, AI, O6
    100%: SK

    LH YVR-FRA P 5025
    100%: AC, CA, LH, SK, UA

    Ovenstående lister er ikke helt komplette, men jeg tror de inkludere mere end hvad relevant er. Et par eksempler på hvilke point de kunne give:

    EB: ~1500 (+6100 )

    AV: 5866+7559 = 13425 (+7458 v 125%)

    A3: 7559+4106=11665 (+11934 v 200%)

    UA: 6712 (+11934 v 200%)

    LH ryger nok til SK, da det er 100% uanset...

    Men vælger jeg at kreditere til A3 kan jeg have (endnu) et guldkort med 4 A3 flyvninger (en tur til en græsk ø f.eks...), men så igen, hvad skulle jeg bruge det til? Måske nemmere rekvalifikation hvis det skulle blive aktuelt... (Burde have soft landing fra EBD alligevel)

    AV er over 20.000 miles. Det er alligevel en sjat hvis man en gang skulle købe noget ved en af deres kampagner. Men det havde jeg ikke lige nogle planer om, men ehm...

    United er ikke lige så mange opint, men alligevel nogle, specielt hvis AC flyvningen også krediteres dertil. De har bare så mange sweet spots som Sydøst Asien til Australien for 30.000 i C f.eks.... 40.000 i F... Eller bare domestic economy i Japan til 5.000. Sapporo til Okinawa for 5.000 miles og peanuts i afgifter...

    Nå men med sidste nye booking til SEA fra OSL er jeg oppe på at have booket 58.518 miles frem til slut oktober. Der skal da lige være plads til et opdateret kort:

    map.gif

    Jeg overvejer samtidig om jeg skal have en smuttur her fra Seoul, enten en (forlænget) weekend til Osaka eller Philipinerne. Flybilletten til Philipinerne (Manila) koster ca. 300 mere men det er jo nok nået billigere at være i Philipinerne.. Uanset ville turen blive med OZ. Jeg tror jeg ender med Osaka, men det er svært da Philipinerne ville være et nyt land på listen!

    Det blev en lidt længere besked en forventet!
     
    asf, clager og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  18. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Lidt feedback
    - Jeg synes A3 vil være et underligt valg. Ingen grund til at jagte status flere steder og deres awardcharts har ikke nogle mega fede sweetspots.
    - Jeg synes sin AV plan er noget lunken så det ville jeg ikke personligt gøre
    - EB er jo oplagt, men du har måske points nok der og diversifikation er godt. Derudover er EB's eneste award chart vel indenrigs i Danmark og når Norden er på pointsudsalg...
    - UA tror jeg jeg ville vælge. De har sweetspots og god availability og uden YQ surcharges er de også et godt valg over atlanten hvis SK ikke har availability på eget metal. Jeg har selv indløst nogle hundrede tusinde UA miles og synes de er nemme at have med at gøre (og bruge :))
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  19. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Tak for det, bestemt nyttigt at få flere kvalificerede meninger!
     
  20. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Flyvning nr: 15 i 2016

    Fly nr: AI317 (19/6-16)

    Route: ICN-HKG

    STD: 14. 05ATD: 14.38

    STA: 16.40 ATA: 16.33

    Sæde: 12A

    Load: ca. 85% i Y, gætter på max 50% i C

    Fly: VTANB (787-800)

    Point: 1300 (kom allerede efter 1½ dag)

    Kommentarer:
    Første flyvetur i næsten 4 måneder! :eek: Jeg endte min sidste nat i Seoul på et hostel til knapt 100 kr for en nat inkl. morgemaden og af en eller anden grund var der også gratis BBQ den aften. Tog til lufthavnen 10.30. Air India tillader kun 20 kg i Y, så jeg havde hjemmefra balanceret lidt med vægten, men besluttede mig for også at tjekke min kabinekuffert ind og så var plads til en flaske soju ekstra som souvenir :).

    Planen havde egentligt været at nå igennem alle 3 mulige lounges (OZ main termincal, OZ concourse og TG også i concourse), men med ca. 40 minutter for at komme igennem security og immigration blev det kun til de 2 førstnævnte.

    Havde ved check ind fået at vide at boarding lukkede 25 min før afgang, men det var selvfølgelig blot der det begyndte. Boarding i 2 køer (business & *G) og så var der ekstra security i jetbroen. De åbnede min taske og spurgte om jeg havde en lighter. Nej var det korrekte svar og så var jeg den første til at blive budt velkommen om bord med namaste, buk og det hele af et par stewardesser der var i ’SAS alderen’ (ikke at det skulle være negativt).

    Der må have været nogle kinesere der også blev snydt af køen i immigration, og nogle der bare havde haft for travlt med at handle duty free, for selv efter planlagt afgang kom der nogle stykker valsende ombord. Lidt forsinket pushback, der føltes endnu længere med en utrolig lang sikkerhedsvideo, der dog kun blev spillet på ’Indisk’. I luften fortsatte det med lange videoer om hvor smart deres 787 er og den instruerede både i hvordan man skyllede ud i toillettet, justerede ventilationen og window shades… Lige i overkanten. Den kom først på Indisk, lidt senere Koreansk (engelsk subs). Så blev den startet på Engelsk men stoppet, og så 2 gange ekstra på Indisk. Der var lidt rystelser en gang i mellem og de var meget hurtige til at få tændt skiltet med bæltet meget hurtigt. Mit USB stik manglede ’benet’ i midten, men heldigvis var der frit midtersæde så jeg kunne stjæle strøm derfra. Der var i det hele taget ret mange tegn på slitage på flyet, og omkring bordet var det ret beskidt.

    Ca. 1 time og 20 minutter inde i flyvningen kom en Asiana måske A321? racende imod os, jeg tror det er det tætteste jeg nogensinde har set 2 kommercielle fly på hinanden, måske (forhåbentligt) bortset fra parallelle landinger, men der gik ikke lang tid før vi nærmest var inde inde i den ”sky” asiana flyet trak efter sig, selvom vi fløj tæt på parallelt.

    Der kom nødder og drinks efter ikke så længe i luften, men muligvis grundet turbulens tog det utrolig længe før hovedmåltidet kom. Valgmulighederne var koreansk fisk eller kylling, hvor jeg valgte kylling i forhåbning om det var lidt indisk. Det skulle det ikke vise sig at være, lidt kedeligt men ok med broccoli. Jeg havde startet en film allerede ved gaten (positivt at det var muligt) og fik på trods af mange lange afbrydelser set den samt en serie af et tv-show.

    Udover at flyet var godt slidt, så synes jeg godt man kan mærke forskellen på trygget med dreamlinere. Sædet i 3-3-3 var som forventet ret smalt og ved vinduet var det med skulderen i mod væggen, så hældigt der var ledigt midtersæde.

    I HKG var min baggage allerede kommet da jeg kom igennem immigration (tog knapt 10 min, da AI ikke havde givet arrival cards mistede jeg nok et par minutter). Lækkert med deres altid effektive luggage handling i HKG.
     

    Attached Files:

    Senest redigeret: 22/6/16
    asf og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.

Del denne side