Flyvning nr: 21
i 2016
Fly nr: ET809
Route: ADD-JNB
STD: 8.30
ATD: 8.53
STA: 13.05
ATA: 13.16
Sæde: 14L
Load: 85%ish
Fly: ET-ASL(77W)
Point: 1258 RDM / 2506 PQM til UA
Kommentarer:
Jeg mener også jefi99 en gang skrev noget ikke så komplimenterende om ET’s *G lounge i ADD, og jeg kan kun bekræfte det ikke var noget værd. Det eneste positive var at jeg kunne få lidt WiFi der var OK hastighed på. Strøm kunne jeg kun få ved at stå bag kaffemaskinen (som var i stykker så selv dem der arbejdede der knapt nok kunne finde ud af at bruge den). Strømmen var der ikke så meget kræft i, min telefon meldte 8 timer til fuldt opladt mod normalt lige godt en time, så jeg gav op da jeg havde tjekket det vigtigste på WiFi (troede jeg).
Der er *G/Business security i ADD, men køen er lang, da jeg gik ud (eneste udgang er gennem security, hvis man vil i lounge), var køen i fast track længere end i de andre køer. Det tog lang tid at komme igennem, sko skulle af, der måtte kun bruges bakke til løse sager, ikke til tasker, bla bla de var lidt besværlige og dejligt med massere af folk der går på bare tæer på deres beskidte gulv. Security opsætningen lignede lidt en joke, se billede:
View attachment 7051
Lidt mere strøm på telefonen ved gate (i nærmest det eneste stik der var), men stadig ikke nok. Ville have checket i gaten at mit bonus nummer var blevet opdateret til united for dette ben også, og havde en mail fra united preloaded i browseren, men da jeg åbnede den blev den reloaded til siden kan ikke vises og så var der ikke så meget at gøre. Jeg har fået point fra forrige flyvning, men ikke denne og tvivler på at jeg kan retro claime når mit EB nummer har været på boardingpasset, selvom de ikke giver point :’( Edit: det var ændret alligevel, 1258 RDM!
Priority boarding gik fint og igen frit midtersædde i en fint belagt 777-300ER. Jeg blev bedt om at tage høretelefonerne ud, hvilket jeg var ret utilfreds med, så spurgte hvorfor. Det var så bare til safety videon, og måtte også gerne have dem i hvis jeg tilsluttede dem IFE. Det var så høj lyd at det skulle jeg ikke nyde noget af, men hun kunne bare have sagt fra starten af at det var til deres safety video, det lød som om det var til hele starten hun mente.
Vi kom i luften og det var en snaksagelig kaptajn der havde lidt britisk accent tror jeg. I hvert fald ikke Etiopisk, modsat 1st officer. I luften kom vi og der blev serveret end sandwich med ”beef”, hvilket det ikke lignede. Det var lidt svært at tykke brødet over og da jeg kom ind til 2. bid i kødet blev jeg nødt til at spytte det ud og skylle det væk. Føj! Et par timers lur, så blev det annonceret at vi fløj forbi Kilimanjaro, desværre til den forkerte side så jeg fik ikke det udsyn, men stadig spændende udsigt meget af vejen når det ikke var skyet. Første gang jeg flyver over det kontinent.
Anden servering var mere spiselig, ”lasagne” eller fisk, koldt ris med noget ting, hvid chokolade desertting, salt kiks og en bolle med smørreost. Saltkiksene var det bedste, men det meste røg ned. Jeg skulle køre i sydafrika så det blev til en ginger ale som tilbehør. Måske noget lidt stærkere kunne have hjulpet på at få mig over i venstre side.
Indflyvningen gik meget normalt ind til vi var lige kommet over landingsbanen og der kom et vindpust. Det var alligevel rimelig meget 773 kan vippe af lidt vind, og vi fik da ramt jorden, med alle hjul, men så kom der ellers lyd fra motorene igen og vi fik lov at tage en rundte og prøve igen. Der gik ca. 5 minutter inden kaptajnen fortalte at grundet windsheer havde vi af sikkerhidsmæssige årsager lavet hvad der i teknisk sprog hedder en missed approach. Der var vist en del passagerer der blev ret nervøse, jeg havde prøvet ud fra bedste viden at forklare at det skete nogle gange, at der kunne være flere grunde men der ikke var noget at være nervøs for. Der blev mulighed for lidt mere ’sightseeing’ af hvad der ligner nogle forfærdelige fattige områder i udkanten af Joburg og så gik anden landing uden problemer og med klapsalver!
Map:
View attachment 7049
Jeg var hurtigt ude af flyet (de holdte economy til business var kommet af), men jeg nåede først til immigration, hvor der var ingen kø, men alligevel en lang kø labyrint at komme igennem. Fik lov at vente ca. 15 min på baggage og blev slemt skuffet da jeg opdagede at min strømadapter ikke virker til deres underlige stik her. Øv bøv, havde knapt 20% strøm til at finde vej til hotellet. Priority kunne de ikke finde ud af, men det tog ikke så længe før min kom. Fandt en vodaphone shop efter customs, og så var der 500 MB 4G til lige knapt 100 DKK der holder i 30 dage, så begge mine 3 dages ture til JNB. Videre til Avis hvor jeg fik en Hyundai i20 (havde bestilt næst billigste, Polo) og blev tilbudt valget mellem de 2 hvor jeg spurgte hvad hun ville foreslå. Hun sagde polo, men for some reason endte det med i20’eren alligevel. Hun var flink og var lykkedes med at tilføje mit AWD nummer som jeg havde haft problemer med, og jeg var egentligt lidt ligeglad, så det gik. På næste tur spørger jeg nok om poloen.
Jeg blev gladeligt overrasket over at der var et USB stik i bilen så jeg troede jeg kunne lade telefonen. Snydt igen, efter 15 min døde telefonen og jeg havde ingen anelse om hvor jeg skulle hen. Ind på en tankstation, som ikke havde en lader til bil, men et kort til 50 kr. Så var der en flink mand der sagde at jeg skulle køre til et shopping center ikke så langt derfra og der lykkedes det at finde en lader til bilen! Noget nemmere og til 75 kr var det vist en god deal! En time senere end forventet lykkedes det mig at finde hotellet, uden at være foret alt for meget vild i skumle kvarterer. Og til 100 kr for sim og 75kr for lader er det noget billigere end at have lejet en GPS, men det kunne nok godt have betalt sig at være lidt bedre forberedt. Jeg blev bare snydt af USB stik der stjal strøm i fly og bil, samt langsom opladning i ADD.
Click to expand...