Troels' rejselog - 2016

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af tbh, 4/1/16.

  1. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    På vej ombord blev der delt godteposser ud:
    IMG_20170530_093341.jpg IMG_20170530_110920.jpg
    De indeholdte et USB stik fra SAS, en baggagelås/vægt fra SQ, 2 stykker SAS chokolade og en svensk brochure om Singapore.
    ´Der var ingen predeparture drinks på premium economy, og på den korte flyvning til DME gik vi direkte fra hot towel til måltidet. Hot towel var det i hvert fald også på denne tur, det var nærmest kogende.. Det fik de så gjort op for ud af Moskva hvor det var koldt. Ellers er det nogle lækre håndklæder de bruger til det selv på economy/premium, langt bedre end SAS Business.
    Der var valg mellem kødboller og røget lakse sandwich (flyver vi lige ud af stockholm eller hvad..). Kødbollerne så sådan ud og de var meget fine, selvom der i mine øjne godt måtte have været lidt mere kartoffelmos til den mængde kødboller.
    IMG_20170530_120011.jpg
    Da første række fik mad var vinen endnu ikke på vognen, så de måtte vente, og ligeledes da jeg så spurgte om champagne måtte jeg også vente. Jeg spurgte om champagne, da det var det der stod i menueen, og fik bekræftet champagne, men de serverede altså kun prosecco.
    Flyet vi var med var leveret i juli sidste år og det virkede stadig generelt pænt og i fin stand, men nogle få steder kunne man godt se at det ikke var splinter nyt som ved fjernbetjeningen der skulle voldes for at komme ind på plads. Ligeledes borde der skulle op og ned, det var meget forskelligt hvor svært det var.
    IMG_20170530_131624.jpg
    Som kommentarer til premium economysæddet, så var det noget smallere end hos SK, men muligvis bedre recline (uden at være sikker). Derudover fyldte selen på den eneside rigtig meget med en eller anden pude rundt om. Det var ret irriterende, men til gengæld var puden virkelig god! stoffet på betrækket var rigtig lækkert og hårdheden passede mig godt. Det kan være at min ret store mangel på søvn her de sidste par nætter har haft lidt indflydelse, men jeg synes det var OK at sove i sæddet af et premium economy produkt, selvom 2-4-2 i en A350 ikke er lige så godt som 2-3-2 i en A340/A330...
    Nå ja - så var det jo også min første tur med A350, og lyd og luftmæssigt virkelig en behagelig oplevelse, men det er en maskine hvor man lige kan klemme sædderne lidt mere end i de ældre modeller, dog lidt bedre end i 787eren...

    Ankomst i DME bød på endnu en hilsen fra brandbiler (vi fik også ved departure i ARN)
    IMG_20170530_133909.jpg
     
    PENSIONISTEN, Peter F., SophieHendriksen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg har aldrig været i Rusland før, men synes lidt jeg fik nogle fordomme bekræftet ved det korte visit. Vi kom ind i jetbroen og fik et lyserødt skilt hvorpå der stod transit og en kage grundet den første flyvning.
    IMG_20170530_134738.jpg IMG_20170530_134713.jpg
    Så prøvede jeg at følge skiltene men jeg og en anden blev ledt ind i køen til immigration, selvom jeg vidste damen skiltet og spurgte for at få det bekræftet igen. Vi stod i en kø der stod stille i 5 minutter og så så vi bag os at folk fra vores fly gik op ad en rulletrappe der havde været spæret af....
    Ud af køen og op i en ny kø, der gik lidt hurtigere, men ikke vildt. Detaljerne fra boardingpasset skulle lige manuelt overføres til en lounge invitation når man viste guldkortet og ellers blev der lavet et par krydseduller på et papir. Så var der security og efterfølgende paskontrol. der var 2 security baner men kun 1 pas kontrol, de andre i ellers samme uniform havde travlt med at stå at snakke. Der var ingen plads til kø, så nogle var gode til lige at hoppe det hele over, det var rigtig fedt!
    Jeg kiggede lige mine papire igennem og kunne se at mit boardingpass til denne flyvning var forsvundet mellem at jeg havde lagt det i kassen til security og efterfølgende. Jeg prøvede at spørge en dame bag x-ray maskinen om det kunne ligge i en af kasserne eller om hun gad se før security, men hun trak på skuldrene og gik.... Heldigvis skulle det ikke bruges til paskontrollen, så jeg kom op, til endnu en dame med ingen former for bevægelse i ansigtet, kig ned, kig op, stir, kigned, krydseduller, vente lidt og så fik man lov at komme igennem.
    Jeg gik ned til gaten og fik skrevet et nyt boardingpass, i hånden! Det var ellers fint, og så gik jeg op i loungen hvor de spurgte om jeg var staff... det måtte jeg sige nej til og så spurgte hvorfor det stod på min boardingpass, hvilket jeg sjovt nok ikke kunne svare på... der gik 15 minutter med at de ringede rundt og så fik jeg endelig lov at komme ind i 3 minutter og så skulle vi boarde.
    Ned til gaten, hvor de så ikke lige kunne finde mig da de skrev sæddenummeret ind. Så kiggede jeg lidt og så at der stod 19K i stedet for 32A, så jeg blev stille, tænkte hvis nu de ikke opdagede det...
    Desværre fandt den 3. kollega ud af det, og så var jeg tilbage i premium economy på håndskrevne boardingpass nummer 2.

    Så... guide til Moskva:
    1: Følg skiltene mod transit, og tag rulletrappen op uanset hvad de siger, når du er ved immigration.
    2: Drej højre om ved toppen og vis dit pas og boardingpass, og evt. guldkort for lounge invitation
    3: husk dine papire igennem security i moskva...
    4: paskontrol, du kan sikkert bare masse dig ind i køen et sted
    (4.1: lounge er lige op ad trappen der er til venstre efter security/pas kontrol og den hedder business lounge. Swiss, Lufthansa, Austrian etc lounges kan ikke bruges..)
    5: Gå til gate... der er 2 gates ved siden af hinanden, en til priority og en til ikke priority..
     
    PENSIONISTEN, asf, SophieHendriksen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Bemærk: Denne guide er til Domodedovo. Flyver du med et andet selskab, som lander i Sheremetyevo eller Vnukovo, så skal du nok følge en anden vejledning ;)
     
    PENSIONISTEN, tbh og Grisefod "Synes godt om dette"
  4. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Tak for rådene. Jeg skal selv samme tur igennem næste måned.
     
    PENSIONISTEN, Henry og tbh "Synes godt om dette"
  5. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Flyvningen til DME er skeduleret til 1:45, så er der 1:55 i DME og så var der 9:55 tilbage af den 13:35 lange tur.
    IMG_20170530_155624.jpg
    Meget sjovt at taxie igennem DME og se alle mulige gamle fly der holde med halvt fjernede motorer og bare flytyper som man ikke så ofte ser (og modeller jeg slet ikke kender). Det får I ikke billeder af... men der står Moscow på toppen af terminalen, ovenfor.

    IMG_20170530_161943.jpg IMG_20170530_162018.jpg IMG_20170530_163540.jpg

    I luften fik vi ammenity kits som vist nok var det samme i economy. Jeg fik samme indhold, men anderledes pose på mit efterfølgende SIN-ADL segment i Y. Så kom der nødder og drinks, hvor jeg sprang væk fra prosecco og skiftede til en Singapore Sling. Jeg prøvede engang nogle år tilbage, og syntes at den smagte forfærdeligt på flyet. Efter at have prøvet den på Raffles skulle den dog prøves igen, og det var langt bedre selvom det er ret sødt.

    Og så til maden hvor jeg synes de skuffede ret så meget ex-DME, men det hænger måske sammen med rusisk catering... Jeg fik Chicken Kiev, men synes ikke min sidemands Stroganoff så meget bedre ud... Der blev sluttet af med noget mango sorbet der var ok. Så blev der set lidt film. Flot IFE med fornuftigt udvalg, men ikke specielt god fjernbetjening og irriterende med reklamer (de kan springes over). morgemaden var braserede æggenudler, det var ikke så lækkert, men starten på indflyvningen var flot!
    IMG_20170530_171509.jpg IMG_20170530_172841.jpg IMG_20170530_233727.jpg IMG_20170531_011230.jpg
     
    THammer, PENSIONISTEN, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Menu:
    IMG_20170530_131357.jpg IMG_20170530_131406.jpg IMG_20170530_131418.jpg IMG_20170530_131432.jpg
    IMG_20170530_131436.jpg IMG_20170530_131447.jpg IMG_20170530_131452.jpg IMG_20170530_131502.jpg

    Jeg fortalte i en anden tråd at jeg blev lukket ind i Silverkris lounge i SIN da de havde fejlet og printet mit boardingpass med den blå business stribe i Stockholm. Jeg tog så ud og tog på en tur til og tænkte jeg ville forsøge den Silverkris i terminal 2 også. Til min overraskelse gik det fint, jeg gik lige forbi buffetten og på toillettet, men blev så overmandet da jeg kom ud, for hun skulle lige se mit boardingpass igen... Pis også!
    Det fik jeg ikke lov at beholde, og så fik jeg at vide jeg var inviteret til guld loungen.. øv bøv!
     
    THammer, PENSIONISTEN, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  7. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Du lever livet på kanten
     
    tbh, PENSIONISTEN, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    SQ232 SYD-SIN sæde 17A. Berrettet fra en røvkedelig KrisFlyer Gold lounge i SIN. Flad fornemmelse efter business, samtidig med at vide jeg først er hjemme om ~26 timer, efter stop i både DME or ARN :)
    Det sæde kan egentligt ikke anbefales, men nu var det jo bare en OPUP og på en dagsflyvning var det OK. Det er halvt oppe på siden af galleyen og det giver noget støj.
    Startede med champagne, tror det er den samme som SAS, både på jorden og efter takeoff med varme nødder. Blev også tilbudt godt med refills i luften, men var startet med øl i loungen klokken 10, så jeg måtte holde lidt igen.
    IMG_20170619_103535.jpg IMG_20170619_104140.jpg
    Forretten bestod af laks, det kunne jeg godt have været foruden, men fik et glas riesling til der var drikbart men ikke fantastisk. Hvis man er mindre kræsen end mig var der sikkert nogle gode valgmuligheder til hovedret, men jeg fandt ikke noget der lød helt perfekt og så valgte jeg beef fillet, hvilket nok var en fejl da tilbehøret ikke faldt i min smag og selvom bøffen havde lidt lyserød farve så var vi stadig i luften :) Tilgengæld var det en helt fantastisk servering med is og knas! og god ost.
    IMG_20170619_122659.jpg IMG_20170619_124608.jpg IMG_20170619_130045.jpg IMG_20170619_133024.jpg
    Nåede at få en lur, jeg lejede lige med sæddet og fandt håndtaget bagpå hvor det skulle lægges ned, og var så ved at gå på toilettet, men en stewardesse nåede at fange mig inden jeg kom væk og tilbød at lave min seng, og den var klar da jeg kom tilbage... Billedet er efter brug... Række 17 er bulkhead så man har "meget benplads" i stedet for et hul i sæddet foran, men det hjælper ikke rigtigt når man risikere at falde ned hvis man ikke ligger på skrå, som billedet måske viser. De første gange jeg så billeder troede jeg egentligt at man endte med en bred firkantet seng nærmest ligesom NH og sikkert andre har det på first, men der er boksen til fødderne fra sæddet bagved så man skal ligge skråt, og sengen var egentlig ikke så lang igen heller. Derudover var der noget velkro til den "maddress" der ligger ovenpå, og det passede ikke helt sammen, så nogle gange begyndte sokkerne at sidde fast i det. Det var meget godt til en lur, men det er altså ikke den perfekte seng.
    IMG_20170619_162911.jpg IMG_20170619_163326.jpg
    Da jeg vågnede fik jeg en kop kaffe, stewardesserne gik ofte igennem kabinen, var opmærksomme og utrolig nemme at få fat i. Blev tilbudt nødder til kaffen, lidt underlig kombination, så jeg gemte dem til bagefter. Det sidste måltid startede de med at servere bagerst i kabinen (hele øvreetagen er business) og jeg så et par burgere komme igennem og tænkte det måtte være book the cook, og det så godt nok lækkert ud. Det vidste sig at det var det ikke, så jeg endte også med wagyu beef burger, som var super lækkert! Godt med ost (der nåede at stivne lidt for meget), men bedste måltid i luften jeg længe har haft.
    IMG_20170619_172400.jpg
    Sluttede af med en singapore sling!
    IMG_20170619_173642.jpg

    Jeg er lige kommet i tanke om at der er en Thai lounge i SIN der godt nok lukker kl 21, men stadig... nogen der har erfarringer med den?
     
    klausbm, asf, Henry og 5 andre "Synes godt om" dette.
  9. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Der lukker 20.30! Ca. Samme oplevelse, lidt færre mennesker, hvilket er meget rart bortset fra ham der sidder og snakker med speaker så jeg kan høre begge ender af samtalen fra den anden ende af loungen. Begge lounges af typen uden toilet inden i... Det er irriterende. Kun UK strøm stik i thai loungen tæller lidt ned når jeg har tjekket den del af adapteren ind, men chicken yakitori tæller lidt op :)
     
    Henry, PENSIONISTEN, Kristian og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    kan anbefale SATS loungen frem for KrisFlyer Gold loungen. Der er fine bade + massagestole. Du kan komme ind med et Diner's Club besøg
     
    Henry, PENSIONISTEN og tbh "Synes godt om dette"
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Den er markant bedre, Thailoungen, men det er i en anden terminal, ikke at det gør noget med rullefortove.. hvis du har tid, så gør det, men ser den er 20:26.. - så for sent nu...
     
    Henry, tbh og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Torsdag klokken 14:13 tikkede en WhatsApp besked ind – måske en tur til Auckland, i dag. Kan du? Fik at vide hjemkomst var mandag, konfererede med chefen, der vist var lidt skuffet, men alligevel sagde god for at jeg kunne tage af sted. Havde fået at vide at afgangen var ”efter 17” og jeg sagde at jeg havde 30 minutter hjem fra arbejde og 5 minutter senere fik jeg at vide det var 18:40, såfremt det blev til noget.

    Jeg besluttede at tage hjem fra arbejde, så jeg var klar og heldigvis for det, kl. 15:23 tikkede en besked ind om at turen var bekræftet og 3 minutter senere blev turen booket: CPH-PVG-AKL r/t, 41 timer i AKL, 3 red eyes og en enkel dagsflyvning. 3 timer i PVG på udturen og 7 på hjemturen. Fik besked på at møde op i lufthavnen kl 16:30 hvor jeg skulle modtage pakken.

    Det lykkedes, fik klaret told dokumentet og så var der lidt tid til loungen, hvor jeg forsøgte spørge til andre sæder, men uden held. Ellers blev det til et glas vand og så konkluderede jeg at det var rarere at sidde i gaten end i loungen. Det går godt SAS. :)

    CPH-PVG rimelig begivenhedsløs – sæde 53D mener jeg det var, det er ikke lige min nye yndlingsplads. Jeg tror pitch er mindre end længere fremme? Det føltes i hvert fald småt. Crewet fik adskillige gange kørt vognen ind i sædet, og en kineser på den anden side sad med benene midt ude på gangen, så alle gik ind i mig for at undgå at gå ind i ham. Jeg gik ind i ham de par gange jeg gik forbi…. Som nævnt tidligere var diamant statusen ikke registreret ordentligt… Jeg tænker om det kunne have gjort en forskel, for jeg tror der var nogle stykker der blev opgraderet fra go.

    Transfer i PVG gik rimelig smertefrit. Nu har jeg lært processen i PEK, men det var første gang jeg ikke skulle ud gennem tolden i PVG. Man skal henvende sig i trasnferskranken, og så bliver man ledt ned til lige før immigration, hvor man skal have stemplet boardingpasset for at man har været forbi temperatur kameraerne og så bliver man ledt tilbage. Transferdamen var travlt optaget af sin telefon på gåturen, jeg fik set på hendes skærm at hun var ’starbucks green level 17’. Ligeledes stempler fra transit skranken og så bliver der kaldt på en vagt der åbner døren til at man kan gå igennem en smutvej der leder op til security, lige efter immigration for når man forlader Kina. Fint fint, det virkede og jeg var den eneste med denne type transit, så det tog ikke så længe.

    Air China loungen (nr. 71) i PVG er ikke fantastisk, men den overgår med længder hvad de kan præstere i PEK, så det blev til et bad og forsøgte lidt af deres mad, men det er ikke ligefrem lækkert. Det meste af det smager af ingenting. Da jeg ankom i gaten forsøgte jeg lige at høre om der skulle være andre sæder en sidste gang, men fuldt fly og jeg måtte tage til takke med mit gangsæde langt bagi.

    Dette var min første tur med Air New Zealand og det havde jeg glædet mig til. Generelt smilende, glad og hårdtarbejdende crew. Jeg havde det lidt sjovt med den ene steward der virkede lidt stresset og på et tidspunkt spurgte mig hvor længe der var tilbage af flyvningen og da jeg sagde 51 minutter sagde han ’oh shit!’ Og lidt efter, på vej på toilettet, hørte jeg ham fra galleyen ’oh ffff’. I deres IFE er det muligt at bestille snacks (nogle chips & en cookie eller sådan noget), samt drikkevarer. Jeg prøvede at gøre det, men tror det var forsent, for lyset var lige blevet tændt og så kom der morgenmad i stedet.. Jeg havde set en pige gøre det 5 min forinden og hun fik det. Jeg fik sovet noget, men 3-3-3 i 787ere er lidt smaldt, og så igen sikkert ikke værre end deres 3-4-3 i 777… Hmm – 3-4-3 i 777, det har jeg vist aldrig prøvet? Det håber jeg ikke at få lavet om på.

    Landede noget før tid i AKL, men den tid mistede vi så ved at skulle vente på busser der tog lang tid at fylde op i silende regn. Det lykkedes, og jeg kom hurtigt ud af bus og igennem immigration rimelig hurtigt. Lidt kø i customs, men det gik også. Havde fået en kvitering tilsendt som skulle vises, så blev der tegnet lidt grønt på min customs decleration og så en tur igennem x-ray og så fik jeg lov at gå ud og ringe til modtageren af pakken. Fantastisk at det for engangsskyld var en der snakkede ordentligt engelsk. Det er nogle gange lidt spændende at finde et sted at mødes med egyptere/kinesere/franskmænd hvis engelsk halter lidt (eller meget). Flink mand der kunne pege mig imod bussen og en ATM og så skulle han køre 200km videre med pakken. Og så var det ellers tid til leg!
    IMG_20170702_105309.jpg IMG_20170701_201408.jpg
     
    Senest redigeret: 2/7/17
    PENSIONISTEN, Jeblin, THammer og 8 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side