Udenrigsministeriets frarådning af rejer på nær 3 lande frem til 31 aug.

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Daniel K, 29/5/20.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    6,837
    Point:
    113
    Det minder mig om dengang jeg boede i Bergen og var i Ikea. Der var et skilt:

    20160206_130857.jpg

    WTF?
     
    Nielspg, SophieHendriksen, Steen_C og 7 andre "Synes godt om" dette.
  2. Søren G

    Søren G VIP medlem

    Beskeder:
    243
    "Synes godt om" modtaget:
    788
    Point:
    93
    Tak for svar, det er nok ikke nu jeg skal nævne jeg arbejder for et norsk firma :)

    Men det bliver Norge i år.. Well det er ikke så eksotisk, men man må jo arbejde med det man har, og tror nu nok det skal blive en god tur alligevel :)
     
    Erwin Lansing, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Jeg skrev en artikel tidligere om det Nordic Chioce tilbud. Jeg er også tæt på at overveje at købe de 10 nætter. Det er billigt til prisen og med morgenmad plus let aftensmad på Clarion hoteller.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Måske ikke det mest eksotiske, men der er bare pisse flot langs/i fjordene.
    Er selv ude og sejle i pinsen og det kan varmt anbefales.
    Hvis nogle af jer planlægger at ferierer i Norge i år, så skriv endelig DM hvis i vil ha lidt rejsetips.
     
    Calle77 og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    Også værd at nævne at den norske krone i skrivende stund står i 0,70. Så virkelig en unik mulighed for at opleve Norge til fornuftige penge !
     
    Calle77 og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Jeg må indrømme, at jeg endnu ikke er kommet over chokket.

    En ting er, at grænsen kun åbnes for så få lande, og ikke til f.eks. flere EU lande med samme smittetryk, men noget andet er, at det gøres i så lang tid. Der er mindre er 3 måneder siden, at grænsen blev lukket, og lukningen mere end fordobles dermed!
    Jeg havde selvfølgelig ikke forventet, at vi bare åbnede til alle lande igen, ikke engang til hele Europa, fra i dag, men mere en gradvis åbning til flere og flere lande over tid, som vi også har set med åbningen indenfor landets grænser.

    Endnu værre er, hvad det har gjort med min forventning til fremtiden. Vi afholdte vores store, årlige konference i vores europæiske brancheforening online i sidste uge og vi skal evaluere den senere i dag. Min store take-away er, at den blev rigtig godt, under omstændigheder, og dermed langt fra, den samme værdi end et fysisk møde. Min anbefaling derfor, lad være med at holde flere online konferencer, med mindre det ikke kan være anderledes.

    Og dermed når vi til min spådom for de kommende måneder: Uanset, at flere lande stille og roligt er begyndt at lukke op, er der enorm stor usikkerhed ved, hvem må rejse hvorhen hvornår. Regerings beslutning i sidste uge har gjort den usikkerhed endnu større. Jeg tror derfor, at bare pga usikkerheden, at alle konferencer og møder bliver aflyst for resten af året. Deltagerne, og især arrangørerne, skal have god tid til at sætte et fysisk møde eller et online møde op, og beslutningen skal derfor tages nogle måneder før. Lige nu vil jeg ikke satse på, at fysiske konferencer bliver afholdt i 2020.

    Dermed min forventning og store skuffelse: jeg tror ikke, at jeg kommer på vingerne igen i år, måske juleferie, hvis vi er heldige. En stor skuffelse for mig personligt, men en katastrofe for alle dem, der arbejder med konferencer og møder, fra hoteller til konferencecentre til flyselskaber.
     
    SophieHendriksen, SebastianBruun, Kenneth K og 9 andre "Synes godt om" dette.
  7. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Primotours fra Ringkøbing måtte som andre charter arrangører aflyse deres rejser til Grækenland, efter der desværre ikke blev åbnet lidt op for rejser.
    De har så været hurtige, og tilbyder nu charter til Island og Færøerne fra Billund, allerede fra juni måned.
     
    Ulrik, Erwin Lansing, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er bedst at pisse i eller langs fjordene.

    Men flot er det :)
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Fordi ordet på norsk (og vist også svensk) ofte skal forstås lidt som det danske 'behøver'. ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Klart bedst “i” fjorden
     
    Nielspg og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Læste lige at lukningen af TXL er sat i bero da ophævelsen af rejserestriktionerne i flere europæiske lande betyder at luftfartsselskaberne har brug for Berlin Tegel. Hvor må det være surt at være SAS eller andre skandinaviske flyselskber som sidder og ser på at Europa stille og roligt åbner op, men at de ikke være en del af festen grundet Corona Mette's forsigtighedsprincip
     
  12. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Jeg tror 100% at det er et økonomisk spørgsmål.

    Danskerne bruger ekstremt mange penge i sommerferien, og dem prøver regeringen selvfølgelig at holde i Danmark, til gavn for den danske økonomi. Så håber de på man spiser en ekstra gang ude, eller tager på kro ophold.

    Hvis man tager til Grækenland, Spanien, USA etc., ryger alle de penge man bruger ud af den danske økonomi. Jovist kan man sige det samme om Tyskland og Norge, men netto bruger de nok flere penge i Danmark end omvendt.

    Rent personligt synes jeg det er en kedelig beslutning, og jeg afbestiller ikke mine august billetter til USA endnu, men i et større perspektiv synes jeg det virker fornuftigt.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Hvis det er rent økonomisk, mener jeg, at det er det forkerte politiske håndtag at bruge. Hvis man vender den om, så kan man også sige, at alle penge, som danskerne vil bruge i Sydeuropa, vil hjælpe de lokale økonomier der, og dermed reducere behovet for hjælpepakker (som den danske regering også er modvillig til at betale med til (af mange gode grunde)). Uanset hvad der sker i Brussels, så kommer vi til at betale for de skrantende økonomier, om det er gennem EU ordninger eller lavere eksport. I stedet for statslån og tilskud, hvorfor ikke lade danskerne frivilligt støtte de sydeuropæiske økonomier, og få en god oplevelse oveni?

    Hvis det er en sundhedsfaglig vurdering, som ligger til grund, så vil det give mere mening. Frygter man en ny superspreder og at Mallorca efter et par øller, hvor alle anbefalinger om hygiene og afstand bliver glemt, dermed bliver en ny Ischgl? Det er nok ikke usandsynlig, men mange af vores nabolande er åbenbart ikke så bekymret for det, nok fordi vi er bedre forberedt med testkapacitet mv. EU Kommissionen er nu også begyndt at blande sig i debatten: https://loyaltylobby.com/2020/06/05...nal-borders-open-by-june-30-2020/?omhide=true

    Min samvittighed har det ikke godt for tiden, men jeg overvejer alligevel at trodse anbefalingen. I vores situation giver reglerne heller ikke ret meget mening. Hvorfor må vi ikke besøge familie i Holland i et sommerhus i et område med lavere smittetryg end herhjemme og med masser af muligheder for social afstand til alle andre end netop de familiemedlemmer, som gerne må besøge os her i Danmark?
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,811
    Point:
    113
    Nemlig. Det er en hjælpepakke. Men en, der ikke skal betales af budgettet hos Wammen?
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  15. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Tjow, men hvem bliver hjulpet? Sommerhusejerne i Jylland får nok en bedre sæson, men pengene bliver ved med at fosse ud i andre steder i charter- og rejsebranchen. Konkrete eksempler vi allerede har set, er at KLM igen har fjernet den forventede opskalering på ruten til København, Thai har udskudt sin tilbagevenden og lønkompensationspakken er bl.a. derfor også forlænget til efter sommereren. Man flytter lidt penge fra det ene sted til et andet sted, men regningen hos Wammen forsvinder jo ikke i sidste ende.
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,811
    Point:
    113
    Til dels enig. Rejsebranchen er hårdt ramt. Men et uddybende spørgsmål: Hvis du bruger 20.000 kroner på en ferie til Spanien, hvor meget af dette beløb bliver i Danmark? Hvis du i stedet for bruger pengene på en ferie til Vesterhavet, hvor meget bliver så i Danmark?
     
  17. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Helt enig, det er ikke et 1-til-1 regnestykke. For at komplicere det endnu mere, hvis du ville have brugt 20.000 kroner på en ferie til Spanien, vil du bruge det samme beløb på en ferie i Danmark? Hvad nu hvis du allerede havde bestilt den ferie til Spanien, kan du få alle penge refunderet? Og er de penge så på bankkontoen i tide, så du kan nå at bruge dem i Danmark?
    Jeg tror dog at folk, af mange foreskellige grunde, vil bruge langt færre penge på ferie denne sommer. Så kan man håbe, de bruger dem på at udskifte det gamle køkken, som de nu har siddet og kigget på i de mange uger med hjemmearbejde :)

    Nu skal dette ikke blive til et politisk forum, men jeg tor det handler i langt højere grad om stemmer end hverken sundhed eller økonomi. Man vil fremstå som om man beskytter det danske markedet i stedet for at sende vores hårdtjente penge til de sydeuropæiske slyngelstater. Der er jo noget at sige for, men er at ødelægge folks sommerferieplaner den rette måde at gøre det på? :rolleyes:
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Det kan blive mere komplekst :)
    Er ret sikker på, at planlægningshorisonten er længere for folk der skriver herinde, end “den brede masse”. Det er et tilbagevendende fænomen på mit arbejde. De fleste er i gang med at planlægge sommerferien 2020 hvor jeg F.eks. er i gang med 2021.
    Fuldstændigt udokumenteret vil jeg gætte på, at de fleste danskere ikke har booket/planlagt sommerferie for i år, da det praktisk set har været umuligt, da rejsebureauer og flyselskaber ikke har solgt nogle rejser siden midt marts.
    Tænker derfor at det er ganske politisk, at rejsevejledningerne ikke opdateres før efter hovedferien, netop for at få folk til at blive hjemme eller andet steds i Danmark, og lægge deres penge lokalt.
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Det er efterhånden veletableret at den fortsatte de facto lukning af grænserne er politisk baseret og ikke baseret på sundhedsfaglig vurdering. Og ret smart tænkt af Mette at invitere tyskerne herop og samtidig holde danskerne i landet. Der bliver run på (inklusive undertegnede) - undtagen i København (og det er jeg simpelthen ikke intelligent nok til at fatte, medmindre jeg skal spekulere i at Statsministeren er valgt i Nordjylland, ordføreren i Sønderjylland, Udenrigsministeren på Bornholm og Finansministeren i Aarhus - men nej sådan er det naturligvis ikke).

    Og nej de penge der var sat af til ferie i udlandet bliver ikke brugt 1:1 herhjemme. Lander på 30-40% vil jeg tro.
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  20. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Henry og Vinz "Synes godt om" dette.

Del denne side