Det er nok, som du siger, den første ordre der fjernes.... Airbus får travlt på et tragisk grundlag...
En enlig svale kan (bort)forklares - men kommer der flere større aflysninger indenfor de næste uger, så begynder det at blive kritisk. Det er vel ikke utænkeligt at nogle af de kinesiske selskaber hopper på vognen China Eastern, Southern eller Air China (af den ene eller anden årsag). Tror ikke på at de rigtige store ordrer er i fare (det er til amerikanske selskaber samt RyanAir og Norwegian - de er alle alvorligt i seng med Boeing.)
Helt enig i, at de først for alvor er i problemer, hvis det er de selskaber der annullerer ordren. Og det er jo ikke ligefrem fordi alternativerne vælter frem. Men Boing står godt nok med et problem, hvis de ikke får løst problemerne på en troværdig måde. Risikoen er vel, at folk nægter at flyve med 737 Max. I øvrigt er de amerikanske myndigheder herunder FBI ved at efterforske om Boing og FAA har overholdt loven ved certificeringen af flyet: https://edition.cnn.com/2019/03/20/business/boeing-justice-department-subpoenas/index.html
Sidste nyt: Et fly fra det amerikanske selskabet Southwest Airlines af typen Boeing 737 Max 8 måtte nødlande, efter det fik motorproblemer, da det lettede fra den internationale lufthavn i Orlando, skriver Reuters. Flyet var uden passagerer. Siden oktober siden oktober har der været to dødelige ulykker med flytypen, som siden er blevet holdt på jorden af størstedelen af flyselskaber.
Meeen - ret skal være ret - så er motor delen ikke Boeing som er ansvarlige for dem. Så vi skal nok passe på med ar klantre dem for denne sag. Jeg tænker hvis flyet har stået stille i en uge, sp er risikoen for at der kommer “et eller andet ind i motoren” større.
Rent teoretisk, så har du ret. Men skulle jeg købe et fly hos Boeing, ville jeg nok gøre dem ansvarlig for alle dele på flyet. Også de dele, de har fået fra en underleverandør.
Uden at vide det i detaljer, så mener jeg det er to forskellige kontrakter og at du reelt køber et fly uden motor.
Tror jeg også. Flyselskabet vælger selv motor leverandør. Derfor var der nogle Dreamliners der skulle have skiftet motor, mens andre ikke skulle.
Flyselskabet (eller leasingselskabet) køber selve flyet. Selve flyet bliver købt på helt almindelige gammeldags betingelser. Samtidig bliver der også indgået en kontrakt med motorleverandøren (selvfølgelig med dem der er certificeret til den pågældende flymodel). Kontrakten her er lidt anderledes. Der bliver typisk betalt et engangsbeløb, men samtidig indgås der også en servicekontrakt hvor Rolls Royce eller GE løbende overvåger og servicerer motoren (via data der jævnligt sendes til dem fra flyet). Se mere her - dette fra RR. GE har en tilsvarende ordning. http://www.som.cranfield.ac.uk/som/...the Needs of Key Customers - 8 Mar 10 v9.pdf
Tak for den afklaring. Men det betyder vel også, at når et flyselskab annullerer købet af et fly, skal de samtidig annullere købet af motorer.
Det kan vare længe, førend alle er trygge ved 737max, incl. de professionelle... Artikel fra dagens Politiken: 1/2 2/2
En fornuftig forklaringsvideo med gode illustrationer fra VOX: https://www.vox.com/videos/2019/4/15/18306644/boeing-737-max-crash-video Værd at bruge 6 minutter på
Ville nok ikke flyve med 737 MAX, selvom Boeing har fikset deres software, da softwaren jo stadig er en lappeløsning på et dårligt fundament. Her er en interessant artikel fra NY Times, om en af Boeings fabrikker: https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html Tegner sig lidt et billede af profit over sikkerhed hos Boeing..
Ouch - ikke en rar artikel (kommentarsporet er også interessant). Artiklen er sikkert drejet lidt/noget - og der vil altid være utilfredse ansatte. Men alligevel. Jeg vil heller ikke være superbegejstret for at sætte mig ind i en Max med den viden jeg har nu. Ligesom jeg nok også vil gå uden om 777x i første omgang.
Har ikke set den selv endnu, men 60 Minutes Australia, fra Channel Nine, viste i går aftes (Australsk tid) denne doku: http://ib.adnxs.com/seg?add=1&redir...ircrafts/f5875c13-57d6-4957-8bf6-a0c47ddfe293