Vueling indkaldt i fogedretten

Poster i 'NYHEDER' oprettet af MortenS, 4/8/18.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    397
    "Synes godt om" modtaget:
    1,336
    Point:
    93
    Tak for de allerede fine betragtninger.

    Som jurist med speciale i flypassagerers rettigheder, er der ikke noget jeg hellere vil end at give passagererne det, de nu engang er juridisk berettiget til. Og jeg ved, at jeg er landet på den helt rette juridiske hylde i forhold til det, jeg gerne vil med mit lille nye start-up. Jeg skal bare have fundet den rigtige forretningsmodel til det og det er nok her, det halter mest, for jeg er langt fra købmand eller matematiker for den sags skyld. Send gerne en PB, hvis der er nogle, der har flere idéer.

    Jeg forstår udmærket @DanielBahn s mor og hun har helt ret i, at det kræver faglig juridisk indsigt og ekspertise at kunne gennemskue søforklaringerne og undskyldningerne fra flyselskaberne. Det er mig virkelig en gåde, hvorfor "no cure, no pay" modellen er så udskældt, når det kommer til erstatningskrav over for flypassagerer. Det er jo samme model der bruges, hvis du f.eks. skal sælge et hus - "solgt eller gratis" - og ejendomsmæglere ved ellers nok, hvad de skal have i salær for at sælge et hus.
     
    Daniel K, SebastianBruun, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    601
    "Synes godt om" modtaget:
    1,639
    Point:
    93
    Jeg ved ikke om jeg ville bruge sådan et firma - det er en del år siden jeg har fået erstatning, og der var der bare en mail til BA, og så kom der en check jeg kunne indløse i Danske Banks nordirske afdeling en uge efter.
    Men hvis det kræver mere end det, så er det jo et spørgsmål om cost/benefit.. det er jo ligesom at betale 5x så meget for at køre 10 km med en taxa, som med en bus. Hvis din tid er vigtig nok, så er prisen du er villig til at betale højere.

    Hvilken forretningsmodel du skal vælge, afhænger af dit mål. Skal du op og konkurrere med flyforsinkelse.dk og de andre, så skal du godt nok smide nogle penge efter AdWords, busreklamer og helsides-annoncer som de har gjort her i sommeren, og du skal nok også faldbyde dem på prisen, da de har en flot track-rekord som vil tage nogle år at matche, samt et kendt brand.
    Jeg ville nok gå efter et bestemt segment, f.eks. de små selvstændige, og så en differentieret betalingsmodel, så din pris ikke er en fast procentsats, men afhænger af beløbet man får tilbage. Og så gå efter nogle faste aftaler, feks klippekortløsningen er altid populær, hvor en kunde kan købe 10 sager for et fast beløb. Etc
     
    Erwin Lansing, Beaglen, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    514
    "Synes godt om" modtaget:
    1,058
    Point:
    93
    Jeg tror grunden til jeg ikke er den store fan af den nuværende model er procentsatsen. Jeg er med på der er et stort arbejde ved det hvis det kommer til en retsag. Men 25%? Det er meget for noget der måske kan klares med en enkelt mail eller to. Jeg fik 1200 euro hjem til svigerfamilien ved at sende tre mails. Havde flyforsinkelse.dk taget opgaven var det kun 900 euro. Dvs en stykpris på 100 euro pr e-mail. Det synes jeg er det værd at prøve selv først.

    Jeg ville overveje at sætte procentsatsen lavere, evt meget lavt sats 10% som stiger til 15 eller 20 hvis det ikke kan klares uden retssag.

    Og så er der det “uretfærdige” i at flyforsinkelse i kroner og øre skal have meget mere for at skrive en mail hvis erstatningen er potentielt 600 euro, end hvis erstatningen potentielt er 200 euro.

    Procentsatsen er simpel og enkel at forstå. Hvis jeg var dig ville jeg prøve at ændre forretningsmodellen. Evt jf ovenstående hvis det er muligt og så synliggøre meget klart hvor meget billigere du er end flyforsinkelse.
     
    DanielBahn, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    3,851
    "Synes godt om" modtaget:
    8,024
    Point:
    113
    Jeg ville nok overveje, om jeg på en eller anden måde kunne få stordriftsfordele:
    • Hvad er produktet: Erstatning ved flyforsinkelser er jo et meget snævert / specialiseret produkt. Og det er jo slet ikke proaktivt over for kunder, der står i en lufthavn og har problemer. Kan der komme nogle ekstraydelser med? Eksempelvis hotline/rådgivning i situationen? Anden support (eksempelvis andre erstatninger fra rejseforsikring)?
    • Hvem er kunden: En kundegruppe bestående af rejsende (som oftest kun har dette problem en enkelt eller meget få gange er svære at få kontakt til). Måske kunne kunderne i stedet for være mindre rejseselskaber (som kunne tilbyde deres kunder hjælp med at få erstatning), mindre/mellemstore virksomheder (som søger erstatning for deres medarbejdere).
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    334
    "Synes godt om" modtaget:
    1,023
    Point:
    93
    I første omgang gælder det om at blive set. Om du så hør det gratis så hjælper det ikke meget hvis der ikke er nogen der ser / hører om dig.
    Tror det er en god ide at gå efter en bestemt gruppe først. Gør det også nemmere at målrette annoncer og ikke bare skyde med spredehagl som FS.
    Du kan jo sagtens stadigvæk åbne op for at tage private ind, bare fokuser på anden målgruppe først. F.eks. små erhvervskunder rejser jo nok også privat.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    3,851
    "Synes godt om" modtaget:
    8,024
    Point:
    113
    Meget godt råd for prisfølsomme produkter. Spørgsmålet er så, om denne ydelse er prisfølsom.

    Det næste spørgsmål er, hvad det koster at levere ydelsen. Kan man virkelig holde en rimelig timeløn ved de meget lave satser?
     
    Beaglen og MortenS "Synes godt om" dette.
  7. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    343
    "Synes godt om" modtaget:
    749
    Point:
    93
    Ja, kan godt se at det er et lidt udfordrende, når "solgt eller gratis" modellen allerede er i brug hos de eksisterende udbydere.
    Hvad med at kontakte en større virksomheds rejseafdeling og tilbyde at gå igennem alle deres aktuelle rejser med medarbejder forsinkelse/aflysning og som betaling tage~40 pct. af en evt kompensation og gratis hvis ingen gevinst? - det er de færreste virksomheder der har ressourcerne til dette.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    343
    "Synes godt om" modtaget:
    749
    Point:
    93
    Det er jo prisen for at lave en "flad pris" der udjævner forskellene i hvor nemt det er at få selskaberne til kassen, alternativt skulle man tage 80 pct for en Vueling sag og 10 pct for en SAS sag ;)
     
    Beaglen, DanielBahn og Henry "Synes godt om dette"
  9. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,756
    "Synes godt om" modtaget:
    8,820
    Point:
    113
    Det er nu faktisk det jeg ville gøre for at slå igennem -- tilbyde 0% for en SAS sag (og evt et par andre nemme selskaber). Det ville få nogle kunder ind af døren og så kan man køre samme % som de store på resten af selskaberne... Det andet man kunne var at tilbyde mængderabat for flere passagerer på samme booking -- så kunne man jo sige at 1 passager var 25% men ved 4 passagerer kun 10%... der er muligheder for at konkurrere på prisen tror jeg med den rigtige markedsføring
     
    Nielspg, Beaglen, DanielBahn og 5 andre "Synes godt om" dette.
  10. Offlyer

    Offlyer VIP medlem

    Beskeder:
    640
    "Synes godt om" modtaget:
    2,112
    Point:
    93
    Jeg tror du har fat i noget der.
    Del selskaberne op i 2 eller 3 grupper - de "nemme" med en lav sats og de superbesværlige med en høj sats. Ved flere på identiske flyvninger så gives der rabat.

    Men tror også det er et svært marked at komme ind på. Ville nok forsøge med en anden go to market model også. Enten gå direkte efter mindre/mellemstore virksomheder, de mindre rejsebureauer. Overvej partnerskab med nogle rejseportaler der også eksponeres i medierne tit. Ole Stouby fra travelmarket er et meget godt eksempel.
     
    Beaglen, Henry og MortenS "Synes godt om dette"
  11. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    334
    "Synes godt om" modtaget:
    1,023
    Point:
    93
    Tror der kan være god fidus i at gå efter mindre eller mellemstore virksomheder. Tror ikke du skal satse på at Google reklamer etc. kommer til at kunne betale sig som en "lille" fisk på markedet, så tror der skal fodarbejde til.
    Giv dem en flat rate der er mindre end andre på markedet (ex. 10-15%). Fordelen for dem er at de ikke skal ansætte nogen til at gøre det, samt at pengene går tilbage til firmaet og ikke medarbejderen som nok ville gøre det selv (du kan jo ikke blive populær ved alle).
    Som jeg husker det bor du i / omkring Aalborg. En helt anden måde er at du laver en flyer og holder øje med FlightRadar. Når der så er et fly der ser ud til at kunne stå til erstatning, så tager du der ud og stå med et stort skilt efter bagage og flyers.
     
    Beaglen, jakobv84, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    1,506
    "Synes godt om" modtaget:
    4,217
    Point:
    113
    Enig i, at det vil være svært at hamle op med de stor, etablerede selskaber på markedet med store marketingbudgetter. Jeg kon dog godt se et markedet indenfor små/mellemstore virksomheder med stor rejseaktivitet. Der ligger en klar besparelse for dem ved, at det ikke er medarbejderen selv der bruger tid på det, i stedet for det hun er ansat til, eller at interne jurister skal bruger tid på det. Afregningsmodellen kan være mange, alt fra fastpris baseret på antallet af rejser, klippekort per sag, procentsats, eller det velprøvede no cure/no pay. Start med, at finde potentielle virksomheder og prøv at finde ud af, om de er interesseret i den type service og hvilken pris/model de i så fald kunne ønske.

    If all else fails: https://www.wingclips.com/movie-clips/the-rainmaker/ambulance-chaser :)
     
    Beaglen, Grisefod, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Vueling betaler danske kunder og undgår retssag, oplyser dr.dk
    Vueling har betalt omkring en million kroner til danske kunder, der har haft forsinkede eller aflyste fly. Line Jensen, Pr og marketing manager fra Flyforsinkelse.dk, oplyser at retsmødet , der var planlagt til mandag, er aflyst, da flyselskabet har valgt at betale. Det skriver Ritzau.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Nicki Lolk Sørensen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  14. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    514
    "Synes godt om" modtaget:
    1,058
    Point:
    93
    Utroligt at det skal komme dertil før man vil hoste op... dejligt for kunderne. Go start på weekenden :)
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    9,912
    "Synes godt om" modtaget:
    22,526
    Point:
    113
    Men også en sejr for kunder og de erstaningsselskaber. Nu kan de true med fogedsag og tage deres aktiver i lufthavnene. Dette får nok flere til at lade være med at undgå at betale.
     
    Beaglen, MortenS, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side