Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hvis man skal rejse til Canada, så er Air Canada et oplagt valg; specielt når man ønsker at holde sig inden for Star Alliance. På de aktuelle rejsedatoer var det ikke muligt at opdrive business class billetter til en fornuftig pris. Eftersom ingen af os orker tanken om en 10 timer lang flyvetur i en almindelig økonomiklasse, så bestemte vi os for at prøve selskabets relativt nyePremium Economy produkt.
Som mere end middel flyinteresseret benytter jeg altid muligheden for at teste nye flytyper og flyselskaber, når jeg kan. Loungetilbud og pointoptjening er også parametre, som vejer tungt. Min eneste erfaring med Air Canada var en 40 minutter lang tur med med Air Canada Express Bombardier Dash 8 Q400 for snart 10 år siden. Eftersom ruten til Vancouver betjenes med en Boeing 787-8 Dreamliner, en flytype jeg kun har prøvet en gang, var dette en god anledning til at teste selskabets langdistanceprodukt.
Indtjekning
Planlagt afgangstid var 10:15 og vi ankommer til Flughafen Frankfurt ca. to timer før. Det er allerede lang kø i indtjekning for økonomiklassen, men både guldstatus og billet i Premium Economy giver heldigvis adgang til business class indtjekning, hvor der ikke var kø. Indtjekningspersonalet var høflige og imødekommende. Vi fik vores boardingkort, vores bagage blev forsynet med bagagetags og røde priority tags, og vi blev instrueret i hvor vi kunne finde Air Canadas Maple Leaf Lounge.
Air Canada Maple Leaf Lounge
Air Canadas lounge er den eneste Star Alliance-loungen i FRA udover Lufthansas egne lounger. Med guldstatus i Star Alliance kan man frit vælge mellem en af Lufthansas Business eller Sentator-lounger i stedet, men siden vi skulle rejse med Air Canada, var det naturligt at gå til deres lounge først. Hvis den ikke levede op til forventningerne, er det jo bare at gå videre til næste lounge.
En miniaturemodel af en Boeing 787-8 i indgangspartiet
Loungen ligger i B-fingeren ved de gates, som Air Canada parkerer ved. Den har åbent fra klokken 06.00 til 22.00, til trods af, at sidste flyvning med Air Canada afgår kl. 17.10. Man har som udgangspunkt ikke loungeadgang med Air Canada Premium Economy, men guldstatus i Star Alliance giver adgang uafhængigt af kabineklasse.
Loungen er lys og moderne og ser rigtig godt ud. Selv om der var en del folk mere end en time før tre interkontinentale afgange, så var det nemt at finde en plads ved vinduet. Der var hverken kø ved indgangen eller ved buffeten.
Ved vinduet havde vi en flot udsigt flypladsområdet og startbanen. Efter min mening, så løfter det loungeoplevelsen flere trin op. Det er meget bedre end at sidde og se ned i afgangshallen eller ind i en væg uden vinduer. Loungen havde selvfølgelig også WiFi, som fungerede udmærket.
Der er en flot udsigt til flypladsområdet og startbanen fra vinduerne i loungen
Mad og drikke i loungen
Serveringstilbuddet denne morgen bestod af en kold morgenmadsbuffet, frugt, et par enkle varme retter og et overraskende fint udvalg af brød. Pandekager og ahornsirup stod selvfølgelig også på menuen. Af drikkevarer finder der, rød, hvid og mousserende vin, to slags øl på fad og et basisudvalg af spiritus, Kaffe, te, juice og mineralvand har de selvfølgelig også. I barområdet findes der også et stativ med pretzel samt nogle krukker med vingummibjørne og andre enkle snacks.
Personlig synes jeg, at Air Canadas lounger ligger en lille smule over Senatorloungerne i FRA og med tilpas kort tid til afgang, er der ingen grund til at loungeshoppe. Foruden fine spisemuligheder, er det også meget på grund af indretningen og udsigten fra loungen.
Vi forlader loungen fem minutter før boarding starter og går mod vores gate.
Boarding
Boarding starter præcis på den angivne tidspunkt. Tilsyneladende prioriteres boarding kun efter kabineklasse og håndhæves manuelt. Betjeningen i gaten har imidlertid god kontrol med hvem der skal ind hvornår, så ombordstigningen glider nemt. Business class går først ombord, så Premium economy og til sidst økonomiklassen.
Når de fleste passagerer har fundet deres pladser, serveres der vand og appelsinjuice.
Kabinen
Denne Boeing 787-8 har i alt 251 sæder. Business class har 20 sæder fordelt på 5 rækker i en 1+2+1 sædekonfiguration. Premium Economy har 21 sæder fordelt på tre rækker med en 2+3+2 sædekonfiguration. De resterende 210 sæder i økonomiklasse har en 3+3+3 sædekonfiguration. Der var nogle ledige sæder i både Business Class og økonomi, men premium er helt fuld.
Sæde
Vi har vinduespladserne A og C på række 13. Sæderne er 19,5 tommer brede, afstand mellem ryglænene (pitch) er 38 tommer og kan lænes 7 tommer tilbage. Sædeafstanden er lidt mindre end det, som Norwegian tilbyder i deres premiumkabine, men personligt oplever jeg alligevel selve sædet som mere behageligt, da jeg ikke er fan af læderbetrækket, som Norwegian tilbyde på sine lange ruter.
Air Canada Premium Economy-sædet er langt mere rumligt og byder på langt bedre benplads end et almindeligt økonomisæde, men er alligevel langt fra et business class produkt.
I sædet ligger der en flaske vand, et plaid, hovedpude, hovedtelefoner og en lille taske med sokker, tandbørste, tandpasta pg øjenskygge.
Sæderne er udstyret med et moderne underholdningssystem med en forholdsvis stor og højopløst skærm. Indholdet er imidlertid ikke alverden. Hvis du er kræsen med hvad du vil se eller høre, kan det være en god ide selv at medbringe underholdning . Sæderne har udtag for 110V AC og USB.
Mad, drikke og service
Serveringen kommer hurtigt i gang, når vi nærmer os marchhøjde. Der bliver først delt menuer ud og varme klude. Der bliver taget imod bestilling af hovedret før første runde med servering af drikkevarer. Her kunne vi vælge mellem kylling og en vegetar pastaret.
Både jeg og min rejsefælle valgte kylling med hhv. «husets» røde og hvide vin til. Maden kom hurtigt sammen med en ny runde med drikkevarer.
Jeg havde ingen forventninger om business-class servering, med var stadig meget lidt imponeret over kvaliteten af maden. Maden var ikke særlig delikat serveret og smagte af meget lidt. Selv brødet og smørret virkede usædvanligt smagløst. Med en servering på det niveau tør jeg ikke tænke på, hvad der serveres i økonomiklassen. Desserten var temmelig god og højdepunktet i middagsserveringen. Efter at bakkerne var fjernet, gik kabinebesætningen en ny runde med drikkevarer.
Vinen var fin nok, men rødvinen blev serveret nærmest køleskabskold.
Serveringen udover det bestod af en helt ok vaniljeis, som blev serveret halvvejs i flyvningen og en wrap cirka en time før landing.
Air Canada bør nok også overveje at sende nogle af sine ansatte på smilekursus. Selv om servicen ikke var dårlig, så virkede det som om flere i kabinebesætningen havde en dårlig dag på jobbet.
Pris og booking
Siden vi ønskede en routing, som ikke var mulig at booke direkte fra flyselskabet, blev turen booket med ViaTrumf gennem Expedia.com. Turen fra Trondheim med retur fra Seattle kostede 13.072 NOK (ca. 10.438 DKK), pr. person, men vi kunne have sparet 1.000NOK ved at vælge Lufthansa på udrejsen.
Pointoptjening
Air Canada giver 100 % optjening til Eurobonus på Premium Economy, noget som er helt fint, da de rimeligste business class-billetter ikke ville have større optjening end dette. Dette segment gav 5.100 point.
Konklusion
På hardware-siden leverer Air Canada et godt Premium Economy-produkt. Sædeafstanden er lidt bedre på Norwegians premium-produkt, men jeg bryder mig ikke meget om Norwegians lædersæder på de lange ruter. Sæderne har udtag for både 110V AC og USB. Underholdningssystemet fungerer fint, selv om udvalget er lidt begrænset. Dreamlineren er meget behageligt at flyve med, selv om jeg mener, at forskellen til andre moderne flytyper ikke er så stor, som enkelte påstår.
Det største forbedringspotentiale ligger i service og servering. Et smilende og imødekommende kabinepersonale betyder meget for totaloplevelsen. Maden er ikke et premiumprodukt værdig. Når man betaler over dobbelt pris i forhold til en sædvanlig økonomibillet, så må man have lov til at forvente lidt mere end hvad Air Canada leverer her.
Selv om Air Canada ikke levede 100% op til forventningerne er jeg på ingen skræmt fra at flyve med dem igen.
Oprindelig skrevet af Martin til insideflyer.no
Søren siger
Jeg forstår ikke Air Canadas politik om at man ikke må have et headset på under start og landing. Endvidere så hvis man har earbuds i så skal de være koblet på deres entertainment system.
Hvorfor ?
Henrik Olsen siger
Grunden er at man skal kunne høre eventuelle beskeder fra besætningen i tilfælde af blandt andet en nødsituation. Dette er forskelligt fra selskab til selskab, men Air Canada holder fast i dette krav.
Hilsen
Henrik